Gå til innhold

Organisere og rydde opp i et trangt hjem


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi bor i en kjellerleilighet, jeg har nå innsett at vi eier faktisk litt for mange ting. Ja, det er dårlig med lagringsplass her og det er flere dårlige romløsninger som fort fører til at eiendeler/møbler og klær tar såpass mye plass at det virker rotete og trangere enn nødvendig. 

Jeg har en årlig opprydding, kaster, selger og gir vekk det som ikke trengs. Likevel samler det seg fort rot i nesten hvert rom nettopp fordi vi må eie minimalt om det skal være "strøkent". Det er så frustrerende! Det å ta imot besøk frister mindre og mindre, nettopp fordi det virker trangt.

Møblene er mørke, noen er tunge å flytte på. F.eks. vår sofa som egentlig er litt for stor for stuen, men stuen er veldig liten. Ikke bare gjør det litt trangt i stuen, men det er også tungt å rengjøre bak og under. Det leder oss videre til TV-bordet, som også er svart og litt stort. Det er plassert bare 1 meter fra sofaen. Det utgjør stuen.

Vi har 1 kjøkkenskap og benk med skuffer under, kjøkkenet er enkelt og i samme størrelse som hybelkjøkken. Med 1 kjøkkenbenk er det veldig trangt, vi har vannkoker, kaffetrakter, diverse diverse. Det lagres helst ikke på benken, men på en benk med skapdører vi har kjøpt, som vi trengte for å lagre kjøkkenutstyr. 

 Kjæresten har mye datautstyr, teknologiske duppedingser og ledninger som tar opp plass, høytalere osv. Jeg følger tett på med masse jakker, sko, klær i yttergang og på soverommet. Jeg har flere kommoder med masse ting i, affeksjonsverdi, toalettsaker, hobbysaker, skolesaker, osv. 

Soverommet og boden er helt full av sengetøy, ekstra dyne, madrass, vaskeutstyr/støvsuger, bod-saker som påske- og julepynt, strykebrett og strykejern, vet ikke hvrodan jeg skal organisere alt dette. Ingen tvil om at det er mye unødvendig, men det er virkelig også mye som vi trenger og bruker. 

I tillegg har kjæresten min et barn annenhver helg pluss 1 dag i uken, klærne og lekene og slikt prøver vi å lagre på soverommet til barnet, men noe må lagres i gangen osv. Det er egentlig ikke et problem, det er tross alt vi som bor trangt og organiserer for dårlig. 

 

 

 

Helt enkelt, hva gjør du for å utnytte rommet? Hvordan sorterer du? Hvordan vet du hva du trenger å beholde? Dette er virkelig vanskelig, jeg tror jeg har en minisamler i meg for jeg klarer virkelig ikke å kaste vekk ting og tang jeg har klar å ta vare på siden barndommen, litt skoleting fra barneskolen osv. Men har klart å sortere det til de "viktigste" minnene. 

Anonymkode: a4637...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du oppbevaringsmøbler, som sengeskuffer, sittepuffer med oppbevaringsrom, smarte hyllesystem m.m.?

Det utgjør mye

Se gjerne for tips, på Ikeas løsninger

De har også egne videoer med inspirasjon

Lykke til! :)

Anonymkode: 35724...b79

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere har muligheter (påpeker ordet 'hvis') så ville jeg byttet de stor, tunge og mørke møblene med lettere og slankere møbler.

Eksempel fra egen flytte og remøbleringsprosess tidligere i høst: Hadde en spisestue med 8 stoler. Den var helt grei, tok litt stor plass i min daværende leilighet. Den var sine 10 år gammel. Jeg valgte å gi bort/selge mange av de gamle møblene mine før jeg flyttet. Hensikten var 2-delt: Både å redusere flyttelasset og å åpne for kjøp av nye møbler i lettere utførelse.

Spisestuen for 8 (i furu) med massivt bord ble byttet med et kjøkkenbord i lakk og stål + 4 stoler. Trenger jeg flere stoler så kjøper jeg et par klappstoler som jeg kan slå sammen og oppbevare i boden eller på gjesterommet.

Tok med en 2 seter sofa. Kjøpte en ny Stressless (som jeg fant med 40% avslag). 

Bokhyller er nyttige møbler. Jeg valgte takhøye bokskap med dører. Dette gav meg muligheter til å plassere vinglass og servise bak dører. I tillegg en enkel, lav bokhylle plassert på en annen vegg.

Gjestesengen gav jeg bort. Om en stund kommer jeg til å kjøpe en sovesofa med oppbevaringsrom hvor dyne/puter til gjestesengen kan oppbevares.

Rydd og gi bort, selg eller kast, og tenk oppbevaringsmøbler (høye kommoder og høye skap med smart inndeling).

Tillegg: Den første timen av sorteringen spare/kaste/gi bort er den hardeste, det går lettere etter en times tid, da blir du mer kynisk og mer brutal.

Endret av Mis(s)Understood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

På barnerommet kan dere bruke en køyeseng slik at dere får brukt mer av høyden på rommet. De kan dere bruke den delen av rommet som er under den til mer oppbevaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så glad jeg ble nå, mange gode tips😊

Vi har lite med oppbevaringsmøbler, savner også hyller/skap som kunne gjort nytte. I gangen hadde et skap virkelig kommet til nytte, nå ligger det mye luer, skjerf, votter o.l synlig GR besøkende, det meste er i kurver men jeg har ikke fått gangen/entreen til å se ryddig og fin ut slik det er nå. IKEA er et godt tips:) 

Kunne også tenkt meg oppbevaringsskap/kommode som fungerer som skoskap gjør: Flate inntil veggen, men man kan vippe ut skuffer og ikke skoholdere. Så et bilde av noe lignende her om dagen, men har ikke funnet lignende møbler til salgs.

Skal lese mer på tipsene imorgen, ønsker en makeover av leiligheten til jul😊

Takk for god hjelp. Det trenger jeg virkelig, var helt blank. Vi kunne flyttet, men vi trives veldig her så vil heller innrede på ny enn å flytte. Hadde helt sikkert hatt samme problemet med på flyttelasset😂

Anonymkode: a4637...3af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...