Gå til innhold

Utdannet som 29åring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

blir ferdig når jeg er 29. Er det veldig gammelt??? Svar ærlig

Anonymkode: c2c01...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Alt under 35 er akseptabelt. Under 50 om det er omskolering eller videreutdannelse.

Anonymkode: dc3ef...83c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Nei, det er ikke veldig gammelt. Du er kanskje 3-4-5 år eldre enn mange andre nyutdannede, men samtidig har du nesten 40 år igjen i arbeidslivet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke gammelt. Du har jo sannsynligvis gjort noe nyttig alle årene før du startet utdanningen din, så ikke tenk på at du er gammel.

Anonymkode: e28cc...541

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar en bachelor, så ja litt.. Hvis du tar master, så nei. Men kommer jo litt an på hva du har gjort tidligere og :)

Anonymkode: b465f...929

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det synes jeg ikke. Er mange som ikke begynner å studere før de nærmer seg 30 eller over det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Alt under 35 er akseptabelt. Under 50 om det er omskolering eller videreutdannelse.

Anonymkode: dc3ef...83c

Akseptabelt? Noen må jo faktisk jobbe en del år før de får nytte av en utdannelse. 

Anonymkode: b0da7...0e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akseptabelt? Noen må jo faktisk jobbe en del år før de får nytte av en utdannelse. 

Anonymkode: b0da7...0e5

Tenker du på erfaringsbaserte mastere? De fleste krever vel to års relevant praksis, det vil si at du kan ta et friår etter videregående, ta en bachelor og fremdeles ha seks år til å jobbe to år og studere to år. De fleste mastere er vel heller ikke erfaringsbaserte, så man kan hoppe rett på.

Anonymkode: dc3ef...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på erfaringsbaserte mastere? De fleste krever vel to års relevant praksis, det vil si at du kan ta et friår etter videregående, ta en bachelor og fremdeles ha seks år til å jobbe to år og studere to år. De fleste mastere er vel heller ikke erfaringsbaserte, så man kan hoppe rett på.

Anonymkode: dc3ef...83c

Nei, ikke nødvendigvis. Mange yrker krever en hel del innsikt før man studerer i det hele tatt. Det gjelder f. eks. i en teknisk bransje som min. De som har jobbet en del før de studerer kommer ut sterkere. De som studerer før de jobber - vel mange av dem er ganske grønne på det de driver med. 

Anonymkode: b0da7...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nødvendigvis. Mange yrker krever en hel del innsikt før man studerer i det hele tatt. Det gjelder f. eks. i en teknisk bransje som min. De som har jobbet en del før de studerer kommer ut sterkere. De som studerer før de jobber - vel mange av dem er ganske grønne på det de driver med. 

Anonymkode: b0da7...0e5

Ingeniører er vel i en særstilling angående akkurat dette. For de fleste andre utdannelser trenger man ikke å jobbe som håndverker først.

Anonymkode: dc3ef...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingeniører er vel i en særstilling angående akkurat dette. For de fleste andre utdannelser trenger man ikke å jobbe som håndverker først.

Anonymkode: dc3ef...83c

Nei, men det er ofte tull å begynne på dem uten å "være klar for det først". I mitt kull var det de mellom 30-50 som helt klart gjorde det best fordi de hadde motivasjon for å begynne med noe annet. 

Om en ti års tid når arbeidsmarkedet rakner helt i Norge så vil det være svært mange som befinner seg i en situasjon der de må omskolere seg for å i det hele tatt ha en sjanse på en jobb.

Anonymkode: b0da7...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, men det er ofte tull å begynne på dem uten å "være klar for det først". I mitt kull var det de mellom 30-50 som helt klart gjorde det best fordi de hadde motivasjon for å begynne med noe annet. 

Anonymkode: b0da7...0e5

At du gjorde deg denne erfaringen på et studie hvor det å ha håndverkerbakgrunn er en fordel betyr ikke at det er slik for alle studier. Det blir som å si at man bår jobbe fem år som hjelpepleier før man blir sykepleier eller lege. 

Anonymkode: dc3ef...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du gjorde deg denne erfaringen på et studie hvor det å ha håndverkerbakgrunn er en fordel betyr ikke at det er slik for alle studier. Det blir som å si at man bår jobbe fem år som hjelpepleier før man blir sykepleier eller lege. 

Anonymkode: dc3ef...83c

Det er slik for flere studier enn du tror, og da tenker jeg på førstegangsstudie. Er for øvrig ikke håndverker selv, men ja, det kan være et av eksemplene. Jeg studerte før jeg jobbet, og det er ikke bare fordeler med det. 

Anonymkode: b0da7...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er slik for flere studier enn du tror, og da tenker jeg på førstegangsstudie. Er for øvrig ikke håndverker selv, men ja, det kan være et av eksemplene. Jeg studerte før jeg jobbet, og det er ikke bare fordeler med det. 

Anonymkode: b0da7...0e5

Jeg har selv studert på forskjellige studier og nei, det er ikke en absolutt regel og heller ikke en generell regel at man trenger mange års erfaring på et mye lavere nivå i fagfeltet for å lykkes med studiet sitt.

 

Anonymkode: dc3ef...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv studert på forskjellige studier og nei, det er ikke en absolutt regel og heller ikke en generell regel at man trenger mange års erfaring på et mye lavere nivå i fagfeltet for å lykkes med studiet sitt.

 

Anonymkode: dc3ef...83c

For å lykkes med studiet nei, kanskje ikke. For å lykkes med karrieren - så tør jeg påstå det er mer viktig at man har noe å underbygge teorien med først, hvis man har mulighet (ser jo selvsagt at det ikke er alle yrker man kan få uten å studere først, det gjelder hvert fall profesjonssyrkene). 

Utgangspunktet for tråden er jo en som spør om 29 er for gammelt, mitt svar til det er nei, det tror jeg ikke, så lenge man ikke har et monsterstort hull i cv'en først, det vil normalt telle negativt. Selv om det er verre å ha et monsterstort hull etter utdanningen. 

Anonymkode: b0da7...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Alt under 35 er akseptabelt. Under 50 om det er omskolering eller videreutdannelse.

Anonymkode: dc3ef...83c

Noe så patetisk. I bedriften jeg arbeider så ansatte vi i høst en person som er 42, han har arbeidet i butikk siden han var 18 år og fant ut at han måtte ta utdannelse for å komme seg videre. Han tok en bachelor i økad og har tatt en master med finans profil. Han er finansanalytiker hos oss, og han er langt mer dedikert og forutsigbar enn våre andre som er -30 år gamle.

Faktisk, så er det at du har prøvd noe og at du velger en annen retning veldig positivt, uansett alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lurt mye på dette selv.. Skal levere master dette året, og har nettopp fylt 30. Heldigvis ser det ut som det er ganske "akseptabelt" og vanlig å være nyutdannet når man er rundt 30 nå. Uansett, gjort er gjort og spist er spist, vi får vel bare være glade for at vi kom oss i mål til slutt, tenker jeg, og ikke stresse for mye over det. Det er jo særdeles lite man får gjort med dette uansett. :) 

Man er på alle måter fremdeles ung som 29 åring, men samtidig er man også gjerne mer moden og reflektert enn man var tidlig i tyveårene, så ved en jobbsøkerprosess tviler jeg sterkt på at man stiller noe dårligere enn flinkisene som er ferdig når de er 24.

Anonymkode: b1fee...a34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...