Gå til innhold

Uttale tj


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i det siste begynt å uttale "tj" med uttalt "t". Før uttalte jeg lyden lik som "kj". Hva er egentlig det korrekte? Altså, skal tjeneste uttales "tjeneste" eller "kjeneste"? Skal t-en være hørbar?

Jeg er forresten fra Trøndelag, hvis dialekt har noe å si.

Anonymkode: 22945...009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På meg så kommer det an på ordet. Sier Tjøme som kjøme, "tjern" som "kjern", men "tjener" med tj. (Snakker østlandsk) Har aldri hørt noen uttale det som "kjener", men har hørt "tshener"

Anonymkode: 08815...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady Mondegreen

På min dialekt sier man faktisk noe sånt som "kjene", "kjenste" og "kjener" (med en vokaluttale jeg ikke klarer å gjengi i skriftlig form), men uansett: Disse de eneste tj-ordene jeg kan komme på hvor de to bokstavene uttales hver for seg i standard østnorsk.

Hm. I utgangspunktet ville jeg gjettet at dette språkhistorisk har vært to forskjellige lyder som av ymse grunner blir gjengitt med samme stavemåte, men bokmålsordboken oppgir norrønt opphav til både "tjukk" og "tjeneste" med "þju" i starten. Ellers er det litt interessant at ord som "tjuv", "tjue" og "tjukk" alle har alternative former på "ty-". (Uten at jeg helt kan si hvorfor det er så interessant. :P)

Endret av Lady Mondegreen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...