Gå til innhold

Bli holdt igjen etter arbeidstid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på noe, på min jobb er det slik at det ofte blir holdt kurs/møter osv etter arbeidstid som er obligatoriske. Dette er noe vi ikke får overtidsbetalt for, og det er ikke nevnt noe om det i kontrakten. Kan jeg velge å gå, eller må jeg være igjen? Eller kan man kreve å få betalt?

Jeg liker jobben min, for all del, men jeg liker ikke å bruke flere ettermiddager/kvelder i måneden på noe som burde vært gjort i arbeidstiden. Kjenner at dette begynner å provosere meg.

Anonymkode: 53ea1...157

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det obligatorisk oppmøte skal det lønnes. Det er dessverre en del arbeidsgivere som prøver å lure seg unna, men dersom oppmøte er påkrevet så SKAL ansatte ha betalt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suck it up. Mange har jobber der man må regne med at det skjer litt ekstra. Hos oss kan man ikke gå kl. 4 om det er noe som må gjøres, da må man om man trenger holde på hele natta. Sånn er det å være i arbeidslivet. 

Anonymkode: 555d9...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Suck it up. Mange har jobber der man må regne med at det skjer litt ekstra. Hos oss kan man ikke gå kl. 4 om det er noe som må gjøres, da må man om man trenger holde på hele natta. Sånn er det å være i arbeidslivet. 

Anonymkode: 555d9...868

Ja, det er jo det jeg gjør. Hadde sittet gledelig over, får du ikke betalt for å jobbe hele natta? Da hadde jeg sluttet i jobben. Får ikke en dritt mer for å sitte lengre. Så nei, det frister lite. TS

Er det obligatorisk oppmøte skal det lønnes. Det er dessverre en del arbeidsgivere som prøver å lure seg unna, men dersom oppmøte er påkrevet så SKAL ansatte ha betalt. 

Ja, er det noe lov på dette? Har ikke jobbet der mer enn et år, så vil ikke klage på sånt egentlig. Mener det ikke kan være riktig i hvert fall. Og ja, vi MÅ sitte igjen når disse møtene er. Plutselig er klokken blitt 20, og jeg rekker plutselig ikke alt jeg skal i løpet av et døgn. Skal sies at det som regel blir bestilt mat, men føler ikke det kompenserer for å jobbe gratis i fritiden min. TS

Anonymkode: 53ea1...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står vel i Arbeidsmiljøloven et steds. Det går ikke an å forvente at folk først skal jobbe full vakt for så å sitte i møter i 4-6 timer til UTEN Å FÅ BETALT. Hvem gidder det da? Og hva slags folk forventer noe sånt??? Høres ut som en temmelig spesiell arbeidsplass.. Du får begynne å sette hardt mot hardt og si at enten får du betalt, eller så vil du heretter ikke delta på møtene da du har et liv og ikke jobber gratis. Får du ikke betalt trenger du ikke stille opp. Er du fagorganisert - ta det opp med dem. Hvis ikke kan det være en ide å organisere seg; det kan fort være verdt kontingenten om dette fortsetter..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i kommunen, og her har de satt kroken på døra for overtidsbetaling, kommunen har ikke økonomi til de. Så, overtid må vi ta ut i avspasering. 

(tror jeg har 50 timer til gode i år, men det passer aldri jobben at jeg tar  ut timene mine!!)

Anonymkode: 75089...a4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det er jo det jeg gjør. Hadde sittet gledelig over, får du ikke betalt for å jobbe hele natta? Da hadde jeg sluttet i jobben. Får ikke en dritt mer for å sitte lengre. Så nei, det frister lite. TS

Ja, er det noe lov på dette? Har ikke jobbet der mer enn et år, så vil ikke klage på sånt egentlig. Mener det ikke kan være riktig i hvert fall. Og ja, vi MÅ sitte igjen når disse møtene er. Plutselig er klokken blitt 20, og jeg rekker plutselig ikke alt jeg skal i løpet av et døgn. Skal sies at det som regel blir bestilt mat, men føler ikke det kompenserer for å jobbe gratis i fritiden min. TS

Anonymkode: 53ea1...157

Nei, jeg får ikke betalt for det. I "min" bransje skal det jobbes veldig fort slik at man rekker det innen 8 timer. Hvis ikke går det bare utover en selv da en ikke får betalt en krone mer enn for 8 timer dagen. 

Slik er det i en rekke spesialiserte bransjer. Ja, jeg er klar over at det ikke er lov. Men protesterer man så er det rett ut, og det med dårlige skussmål for videre jobb. Ikke et alternativ i en såpass smal bransje som min. 

Anonymkode: 555d9...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i kommunen, og her har de satt kroken på døra for overtidsbetaling, kommunen har ikke økonomi til de. Så, overtid må vi ta ut i avspasering. 

(tror jeg har 50 timer til gode i år, men det passer aldri jobben at jeg tar  ut timene mine!!)

Anonymkode: 75089...a4a

Oh, yes - kjenner til den der også. Ikke økonomi til overtidsbetaling, men man skal "avspasere" i "rolige" perioder. Problemet er bare at det ikke er andre som gjør mine oppgaver og at det ikke er rolige nok perioder til at det er forsvarlig å avspasere, ergo er det heller ikke mulig. Jeg har sikkert 500 timer+ hvert år noen år nå som egentlig skulle ha blitt "avspasert". 

Anonymkode: 555d9...868

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Oh, yes - kjenner til den der også. Ikke økonomi til overtidsbetaling, men man skal "avspasere" i "rolige" perioder. Problemet er bare at det ikke er andre som gjør mine oppgaver og at det ikke er rolige nok perioder til at det er forsvarlig å avspasere, ergo er det heller ikke mulig. Jeg har sikkert 500 timer+ hvert år noen år nå som egentlig skulle ha blitt "avspasert". 

Anonymkode: 555d9...868

Bare å vente på at folk skal bli sykemeldt på grunn av at de har møtt veggen på din jobb da. Eventuelt på at dere må bli sendt på stressmestringskurs. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kursene koster jo en del penger. Er det arbeidsgiveren din som holder kurs selv? Eller betaler arbeidsgiver for at andre skal holde kurs???

De fleste kursforedrager koster mellom 7000 - 22000 kroner. Kjendiser koster mellom 50000 - 90000 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å vente på at folk skal bli sykemeldt på grunn av at de har møtt veggen på din jobb da. Eventuelt på at dere må bli sendt på stressmestringskurs. :rolleyes:

Igjen, det er dessverre bare noe som går utover den enkelte. Jobber med et teknisk yrke og der er dessverre utbrenthet en gang eller tre i løpet av karrieren nesten normen. Sykemeldinger er ikke uvanlig, men det finnes jo nye arbeidstakere å ta av.

Anonymkode: 555d9...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på noe, på min jobb er det slik at det ofte blir holdt kurs/møter osv etter arbeidstid som er obligatoriske. Dette er noe vi ikke får overtidsbetalt for, og det er ikke nevnt noe om det i kontrakten. Kan jeg velge å gå, eller må jeg være igjen? Eller kan man kreve å få betalt?

Jeg liker jobben min, for all del, men jeg liker ikke å bruke flere ettermiddager/kvelder i måneden på noe som burde vært gjort i arbeidstiden. Kjenner at dette begynner å provosere meg.

Anonymkode: 53ea1...157

Du har krav på overtidsbetalt når du jobber utover normal arbeidstid, uavhengig av hva som står i kontrakten din da dette står i Arbeidsmiljøloven. Mange arbeidsgivere jukser på dette. I det minste skal du  kunne avspasere timene og få overtidstillegget utbetalt, hvis dette gjøres riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt yrke er det krav til at en må holde seg faglig oppdatert. Mange timer i uka går med til tidsskriftlesning, kurs, oppgaver på nett o.l.
Betaling? Ikke vær morsom, dette er fritidssysler, og alt vesentlig av utgifter må du ta selv. Er du ikke fornøyd, kan du begynne å kjøre truck i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hørt at dette er vanlig i bl.a frisøryrket. Typisk i kvinneyrker. Menn hadde sagt ifra at dette ikke er greit. 

Er du organisert i en fagforening? Hvorfor tar de ikke opp problemet? Har hørt at man ofte må betale for kursene selv, i tillegg ta de i fritiden, for å holde seg faglig oppdatert. Likevel får man ikke mer lønn når man har tilegnet seg mer kompetanse, som igjen gir salongen flere kunder/høyere inntjening. Dette hadde vært helt uaktuelt for meg. Gå til fagforeningen og adresser problemet. 

Anonymkode: 9c873...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Igjen, det er dessverre bare noe som går utover den enkelte. Jobber med et teknisk yrke og der er dessverre utbrenthet en gang eller tre i løpet av karrieren nesten normen. Sykemeldinger er ikke uvanlig, men det finnes jo nye arbeidstakere å ta av.

Anonymkode: 555d9...868

Huff. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig SKAL du i utgangspunktet lønnes for kurs/møter etc. du blir pålagt av arbeidsgiver å delta på!! Samme hvor mye det koster arbeidsgiver å sende deg på dette kurset.

Kan ikke fatte at folk kan påstå noe annet!! Syntes dere som ikke har mer greie på regelverk rundt dette bare burde holde kjeft, fremfor å sitte her synse og mene og tro og spre feilinformasjon.

Anonymkode: 22d82...b58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...