Gå til innhold

Landsforeningen uventet barnedød fraråder babynest ... Hva tenker dere?


lille_frosk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

 

854c63c52c4ac6dc2ac7b153edd3f64a.jpg

Vi har kjøpt Sleepyhead babynest og hadde planer om å bruke dette, men når jeg ser på bildet over så ligger jo babyen med nesa trmmelig tett mot kanten på nestet, og det er vel dette som ikke er anbefalt pga. oksygentilførselen ? Så nå ble jeg plutselig veldig usikker :/ Kanskje vi bare kommer til å bruke det i stua på dagtid, under oppsyn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

854c63c52c4ac6dc2ac7b153edd3f64a.jpg

Jeg kan ikke helt skjønne at flere her anser denne som helt trygg fordi babyen ikke kan snu seg...? Dere tror da vel ikke at det kun er å snu seg som er en risikofaktor? Babyen ligger jo med ansiktet ganske tett opp mot kanten, og det vil bli dårlig luft akkurat der babyen puster hvis den ligger med hodet til siden. 

Anonymkode: dabe1...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en babynest som er mye større øverst, slik at det er mye mer plass rundt hodet. Har kuttet den ut nå etter at jeg leste dette, men brukte den i begynnelsen

Anonymkode: 2c4d3...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan linke til den faktiske forskningsrapporten eller noe litt mer troverdig enn en artikkel fra klikk.no? 
Har lest litt rundt nå og ser at fellestrekket er at de fokuserer på sprinkelbeskyttere, ikke mange som nevner nest en gang på den måten det gjøres i denne tråden. 

Siden det de siste årene har blitt veldig populært med nest i Norge og det i hovedsak er de første månedene man bruker dem så ville jeg tro at disse anbefalingene hadde vært mye mer rettet mot akkurat det dersom det var problemet. 

 

Nestene er jo som flere nevner over her såppass trange at baby ikke har mulighet til å snu/rulle seg, og når jeg ser på bildet som er lagt ut flere ganger her nå så mener i alle fall jeg at den babyen har god klaring mellom nese/munn og nestveggen. Skal man si at den ligger i en farlig posisjon i det nestet der tror jeg de fleste av oss må revurdere bruken av vogn da det samme 'problemet' oppstår der. 

Slik jeg ser det så går de nå ut å anbefaler foreldre å droppe sprinkelsengbeskytterene, sammen med alt det andre som alltid har vært frarådet i.e puter, løse tepper og kosedyr... 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan linke til den faktiske forskningsrapporten eller noe litt mer troverdig enn en artikkel fra klikk.no? 
Har lest litt rundt nå og ser at fellestrekket er at de fokuserer på sprinkelbeskyttere, ikke mange som nevner nest en gang på den måten det gjøres i denne tråden. 

Siden det de siste årene har blitt veldig populært med nest i Norge og det i hovedsak er de første månedene man bruker dem så ville jeg tro at disse anbefalingene hadde vært mye mer rettet mot akkurat det dersom det var problemet. 

 

Nestene er jo som flere nevner over her såppass trange at baby ikke har mulighet til å snu/rulle seg, og når jeg ser på bildet som er lagt ut flere ganger her nå så mener i alle fall jeg at den babyen har god klaring mellom nese/munn og nestveggen. Skal man si at den ligger i en farlig posisjon i det nestet der tror jeg de fleste av oss må revurdere bruken av vogn da det samme 'problemet' oppstår der. 

Slik jeg ser det så går de nå ut å anbefaler foreldre å droppe sprinkelsengbeskytterene, sammen med alt det andre som alltid har vært frarådet i.e puter, løse tepper og kosedyr... 

 

 

www.lub.no nevner som sagt babynest konkret i sine retningslinjer - og det er jo en mer troverdig kilde enn klikk.no.

 

Jeg kommer for øvrig til å bruke nestet, men med omhu, tror jeg at jeg har landet på. Det vil si, ikke om natten, kun under oppsyn om dagen, og dersom baby ligger sånn i midt nest at det er bedre klaring mellom fjes og kant enn det er på bildet over - og ligger relativt rolig i det. Jeg tenker at det ikke nødvendigvis er enten eller her, det er jo ikke sånn at et babynest er en dødsfelle i seg selv, men at det _kan_ øke risikoen for krybbedød dersom baby ligger sånn at h*n får ansiktet presset mot kanten/får for lite oksygentilførsel og blir liggende og puste inn co2 ...? Så med litt kritisk bruk vil ikke et babynest være farligere enn det meste annet.

 

For øvrig er jeg helt enig med deg som siterte meg på forrige side; det ER vanskelig å navigere i alle anbefalinger og frarådinger så lenge man får motstridende råd fra kilder man vurderer som like kompetente! Jeg stoler jo på utdannede sykepleiere som jobber med nyfødte til daglig - og jeg stoler på lub. Det er jo derfor det er vanskelig ...  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen som kan linke til den faktiske forskningsrapporten eller noe litt mer troverdig enn en artikkel fra klikk.no? 
Har lest litt rundt nå og ser at fellestrekket er at de fokuserer på sprinkelbeskyttere, ikke mange som nevner nest en gang på den måten det gjøres i denne tråden. 

Siden det de siste årene har blitt veldig populært med nest i Norge og det i hovedsak er de første månedene man bruker dem så ville jeg tro at disse anbefalingene hadde vært mye mer rettet mot akkurat det dersom det var problemet. 

 

Nestene er jo som flere nevner over her såppass trange at baby ikke har mulighet til å snu/rulle seg, og når jeg ser på bildet som er lagt ut flere ganger her nå så mener i alle fall jeg at den babyen har god klaring mellom nese/munn og nestveggen. Skal man si at den ligger i en farlig posisjon i det nestet der tror jeg de fleste av oss må revurdere bruken av vogn da det samme 'problemet' oppstår der. 

Slik jeg ser det så går de nå ut å anbefaler foreldre å droppe sprinkelsengbeskytterene, sammen med alt det andre som alltid har vært frarådet i.e puter, løse tepper og kosedyr... 

 

 

Lub sine anbefalinger står her: https://lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedod/

Alle konkrete anbefalinger er nok ikke basert på konkret forskning på hvert tiltak (det er ikke så enkelt å forske på for eksempel bruk av nest, da det fortsatt er nytt, antall tilfeller av krybbedød er relativt lavt, og man ikke akkurat kan kjøre et kontrollert eksperiment på dette). Forskning tar tid, mange mange år, og derfor må noen retningslinjer bare baseres løst på annen forskning som indikerer at gode pusteforhold uten produkter tett opp til ansikt reduserer faren for krybbedød. Så får det jo være opp til hver enkelt om de ønsker å ta disse rådene til seg, eller om man vil vente til "håndfaste fakta" (som forskning sjelden kan gi) ligger på bordet. Lub sine råd er jo gitt utifra at man skal befinne seg så langt inne på den "sikre siden" som mulig, selv om man ikke kan være sikker på at alle tiltak faktisk har en effekt. Litt som at man anbefaler total avhold fra alkohol under graviditet, eller begrenset mengde kaffe, selv om man ikke vet nøyaktig hvor tidlig alkohol kan gjøre skade, eller om kaffe faktisk er beviselig knyttet til faren for abort.

Jeg syns det er mye mindre klaring mellom nese og "vegg" på det bildet enn det er i en vogn. Mange bruker jo nestet i vogna også, ergo for å gjøre det trangere i vogna = mindre klaring mellom nese og vegg enn uten nest. Til syvende og sist må man bare akseptere at man ikke kan eliminere risikoen for krybbedød, og at vi aldri kan være helt sikre på hva som øker risikoen for krybbedød og hva som ikke gjør det. Vi må selv vurdere hvilke ikke-forskningsbaserte råd vi velger å følge. Det viktigste er å være obs på risikoen som kan være knyttet til bruk av nest, slik at man følger med på bruken, og kanskje begrenser det til man selv er våken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå alltid følt at det er tryggere at han ligger i nestet om natten jeg da, men skal innrømme at jeg ble usikker nå. Når min ligger i nestet har jeg alltid tenkt at da kommer han seg iallefall ikke over på magen. Har vært mye mer "redd" for han de nettene han har ligget uten babynestet sitt hvis det har vært til vask f.eks.

Ang sprinkelbeskyttelsen, sto det ikke at det kunne være farlig hvis babyene ikke kunne snu seg tilbake?

Ellers synes jeg det virker mye "farligere" med dyne i sengen enn med babynest eller sprinkelbeskyttelse, her har nå min hatt dyna over hodet et par ganger, men han har aldri rullet inntil noe kant og blitt liggende der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 80-tallet fikk man beskjed om at det var best å legge barnet på magen (for å unngå krybbedød). Hvorfor?

(Nå skal barna ligge på ryggen for å unngå krybbedød)

Hvordan sov spedbarna på 60- og 70-tallet, og hvordan var det med krybbedød den gangen?

Var barna våre "Prøvekaniner" i forskningen for å sjekke hvor mange som fikk krybbedød av å ligge på magen?

Anonymkode: fca62...1b1

Alvorlig talt, hvorfor skriver du slikt? Du må være dummere enn brødet.. Sjekk ting før du kommer med slike påstander. Når det er klare retningslinjer på hvordan man skal unngå krybbedød utarbeidet av fagfolk over tid, så følger man det, uten å slenge ut slik uvitende tull, som kanskje får en mamma til å tvile på anbefalingene og ikke legge ungen sin på ryggen..! 

Enkelt forklart for brødhuer som deg: Norge hadde over 100 uforklarlige spedbarnsdødsfall i året og ingen klarte å skjønne hvorfor. Så var det heldigvis en luring som mente at det å legge barnet på ryggen kunne forhindre dødsfallene, og dette ble anbefalt foreldrene. Så ja, dere var prøvekaniner, fordi de var desperate. Men det hjalp! Dødstallene stupte fra 115 til 15 i året. Og fremdeles har det potensiale for å falle, om folk bare følger retningslinjene ordentlig. 15 er fremdeles 15 for mye..

Anonymkode: b2fac...d76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Alvorlig talt, hvorfor skriver du slikt? Du må være dummere enn brødet.. Sjekk ting før du kommer med slike påstander. Når det er klare retningslinjer på hvordan man skal unngå krybbedød utarbeidet av fagfolk over tid, så følger man det, uten å slenge ut slik uvitende tull, som kanskje får en mamma til å tvile på anbefalingene og ikke legge ungen sin på ryggen..! 

Enkelt forklart for brødhuer som deg: Norge hadde over 100 uforklarlige spedbarnsdødsfall i året og ingen klarte å skjønne hvorfor. Så var det heldigvis en luring som mente at det å legge barnet på ryggen kunne forhindre dødsfallene, og dette ble anbefalt foreldrene. Så ja, dere var prøvekaniner, fordi de var desperate. Men det hjalp! Dødstallene stupte fra 115 til 15 i året. Og fremdeles har det potensiale for å falle, om folk bare følger retningslinjene ordentlig. 15 er fremdeles 15 for mye..

Anonymkode: b2fac...d76

Du bør være litt forsiktig med å kalle andre brødhoder. Faktum er at foreldre ble anbefalt mageleie, helt uten noe forskning som skulle vise at dette var lurt. Det var ren synsing. Resultatet var - dessverre - at krybbedød skjøt i været. Noen år tok det før man så sammenhengen og endret rådgivningen. 

Så det er absolutt mulig å debattere om de som gav direkte dårlige råd drev forsøk med barna våre. Men i virkeligheten var det nok uheldig og ikke meningen å eksperimentere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvorlig talt, hvorfor skriver du slikt? Du må være dummere enn brødet.. Sjekk ting før du kommer med slike påstander. Når det er klare retningslinjer på hvordan man skal unngå krybbedød utarbeidet av fagfolk over tid, så følger man det, uten å slenge ut slik uvitende tull, som kanskje får en mamma til å tvile på anbefalingene og ikke legge ungen sin på ryggen..! 

Enkelt forklart for brødhuer som deg: Norge hadde over 100 uforklarlige spedbarnsdødsfall i året og ingen klarte å skjønne hvorfor. Så var det heldigvis en luring som mente at det å legge barnet på ryggen kunne forhindre dødsfallene, og dette ble anbefalt foreldrene. Så ja, dere var prøvekaniner, fordi de var desperate. Men det hjalp! Dødstallene stupte fra 115 til 15 i året. Og fremdeles har det potensiale for å falle, om folk bare følger retningslinjene ordentlig. 15 er fremdeles 15 for mye..

Anonymkode: b2fac...d76

Himmel og hav, jeg ville være litt forsiktig med å kalle andre brødhuer her ... Jeg klarer ikke lese et eneste sted at hun som skrev det innlegget anbefaler å legge barna på magen? Bare at det jo BLE anbefalt på 70- og 80-tallet (noe som er et faktum). Det er vel ikke så rart foreldre føler at de var prøvekaniner når de fra medisinsk hold ble anbefalt mageleie - selv om det selvfølgelig aldri var ment som et forskningsprosjekt i den forstand man kanskje tenker på når man bruker begrepet brødhue. Her er det du som har misforstått tror jeg!

Anonymkode: 07af9...b65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...