Gå til innhold

Vond rygg? Hva jobber du med? Trenger tips!!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vond rygg. Hatt i flere år nå. Vært noen år utenfor arbeidslivet nå pga dette.
Ligger for det meste hjemme i senga eller soffaen. Bokstavelig talt, ligger mye i fosterstilling, NAV skal ha med ut i arbeidsutprøving igjen. HVA kan en med vond rygg og strålende smerter ned i beina faktisk klare? Jeg ser ingen muligheter mtp at jeg ikke fungerer hjemme engang. På bra dager orker jeg litt trening og øvelser, men dette knekker meg å jeg blir liggende igjen. Så på bra dager prioriterer jeg heller å støvsuge og rydde. Drar jeg bort et par timer på middagsbesøk eller bursdag, ligger jeg resten av den dagen og hele dagen etter. Jeg er så forbanna lei!
Dette gir så klart NAV faen i å jeg må ut i en slags jobb de velger nå straks, venter kun på brev. :( Kan hverken sitte eller stå pgs forverring av smerter. 
Noen som har tips til arbeid som kan fungere for meg?
Hva du sterke ryggsmerter? Hva jobber isåfall du med?

Min alder og kjønn har ingen betydning så det er ikke relevant å spørre meg om.

Anonymkode: 303f1...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva sier kiropraktor/fysioterapauten din? 

Jeg fikk en belastningskade for 10 år siden og jeg klarer å leve med den nå. Det var 5 år først med mye smerter og i verste tilfelle så krøp jeg som en lite unge langs gulvet når jeg skulle gjøre noe. 

Dette gjorde jeg: 1. Byttet behandler (det er ikke meningen at man skal gå så lenge uten forbedring) 2. Kjøpte riktige sko til bena mind 3. Begynte å gå tur i skogen 4. Lå minst mulig i sofaen 5. Fokuserte på kroppsholdnig og 6. Begynte å trene for å forhindre ny skade

Dette fungert i mange år helt til jeg pådro meg en kraftig strekk i nakken for 2 år siden. Joda, det var ingen stor skade men skulder hevet seg til øret, hele venstre side ble låst og er enda ikke 100% god igjen. Sliter med vond musklatur og det føles som alt er "for stramt". 

Så fort skulderen var på plass igjen så var det tilbake til de 6. trinnene jeg gjorde før. Uten hell. Denne gangen så ble det ikke bedre. Og ryggen begynte også å verke igjen. 

Hva hadde jeg gjort anderledes? Jo, jeg hadde sagt opp jobben for å studere. Jeg jobbet i butikk og var derfor alltid aktiv i 8 timer til dagen. Nå trente jeg kanskje 2-3 timer i uken og satt stort sett på lesesalen. Så jeg hadde et valg, trene 2 ganger til dagen eller jobbe mer? Jeg valgte siste løsning og jobber nå 80%. Har det fint nå, innimellom kan jeg kjenne begge deler hvis jeg har ferie/fri "for lenge"

Så mitt råd til deg, ikke avskriv jobb som en mulighet. En jobb med tunge løft er ikke nødvendigvis det rette for deg, men jeg nekter å tro at løsningen er å like konstant i sengen/sofaen. Ryggen blir hvertfall ikke bedre med en negativ innstilling. Prøv å se på det som en positiv ting, kanskje dette er løsningen for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vondt i ryggen noen ganger, hvis jeg løper en halvmaraton med CamelBak får jeg vondt i korsryggen, eller hvis jeg løfter en fryseboks. Jeg er trafikklærer, funker fett med vondt i ryggen, men du kan ikke ruse deg på piller mens du er på jobb. Så kanskje sykepleier, kundeservice eller farmasøyt? Dersom du ikke trenger piller er nok trafikklærer best, men sykepleiere og farmsøyter er jo kjent for å forsyne seg av smertestillende og annet snacks, og det er ganske akseptert å være ruset på jobb i de stillingene (derfor det tar en halvtime å få et a-perparat utlevert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vondt i ryggen noen ganger, hvis jeg løper en halvmaraton med CamelBak får jeg vondt i korsryggen, eller hvis jeg løfter en fryseboks. Jeg er trafikklærer, funker fett med vondt i ryggen, men du kan ikke ruse deg på piller mens du er på jobb. Så kanskje sykepleier, kundeservice eller farmasøyt? Dersom du ikke trenger piller er nok trafikklærer best, men sykepleiere og farmsøyter er jo kjent for å forsyne seg av smertestillende og annet snacks, og det er ganske akseptert å være ruset på jobb i de stillingene (derfor det tar en halvtime å få et a-perparat utlevert).

er du klar over hvor mange tunge løft man må ta som sykepleier?! Tviler på at det er noe for TS

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lilla-stjerne

Jeg har vondt i ryggen noen ganger, hvis jeg løper en halvmaraton med CamelBak får jeg vondt i korsryggen, eller hvis jeg løfter en fryseboks. Jeg er trafikklærer, funker fett med vondt i ryggen, men du kan ikke ruse deg på piller mens du er på jobb. Så kanskje sykepleier, kundeservice eller farmasøyt? Dersom du ikke trenger piller er nok trafikklærer best, men sykepleiere og farmsøyter er jo kjent for å forsyne seg av smertestillende og annet snacks, og det er ganske akseptert å være ruset på jobb i de stillingene (derfor det tar en halvtime å få et a-perparat utlevert).

Haha 😀 Dagen vits forstår jeg. 

1. Det er fryktelig mange tungeløft så vil påstå sykepleier ikke er noe. Farmasøyt bruker vell mye av tida på beina?

2. Hva kan man si? Tror du har misforstått litt hva som skjer i helsevesenet. Det er nok andre grunner til at det tat tid å få utlevert a preperat. Regner jo med du ikke tror dette, men best å si noe. Man vet aldri 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...