Gå til innhold

Strikking- hva betyr dette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter på pickles og leser litt, men som nybegynner er det mye jeg ikke forstår når det kommer til strikkepinner og hva oppskriftene krever slik som det er formulert:

 

1) Pinner
80 cm rundpinne og settpinner 4 mm og 4,5 mm  Betyr dette at 80cm rundpinne er i str 4mm og 4,5mm også? Hvordan er det mulig å bruke 2 rundpinner, hvis det er det det menes? Hjelp? :) 

2) Pinner
60 og 80 cm rundpinne (kun 80 fra 7-8 år) 
og settpinner 3 og 3,5 mm      
Litt av det samme spørsmålet som over, skal man ha to forskjellige rundpinner? Er størrelsen det samme som settpinnene?

3) Pinner
80 eller 100 cm rundpinne 3 og 4 mm.  Ennå en jeg ikke skjønner, kan noen forklare hvilke pinner man trenger når det skrives sånn? Har prøvd Google, men da ble jeg faktisk ennå mer forvirret. Det er oppgitt to str, men enten eller på 80 eller 100 cm rundpinne. 

4) Pinne
80 eller 100 cm rundpinne 5,5 mm Her har jeg rett når jeg leser at du kan ha enten 80 eller 100 cm rundpinne, bare str er 5,5mm?

5) Pinner
60, 80 eller 100 cm rundpinne 
samt settpinner 4,5 mm Her er både rundpinne og settpinne str 4,5mm? :) 

6) Pinner
80 cm rundpinne og ermepinner 5 mm. Hva er ermepinner? 

7) Pinner
Settpinner og 80 rundpinne 4,5 mm og 5,5 mm.
Eventuelt 40 cm 5,5 mm for ermer.

Så står det følgende i oppskriften "Legg opp 204 masker på rundpinne 4,5 mm med dobbelt garn. 
Strikk blablabla. Gå over til pinne 5,5 mm og strikk glattstrikk til arbeidet måler 53 cm." Hva menes her? Hvordan begynner man med en rundpinne i 1 str, for så å gå over til en pinne? Menes det settepinnen? Eller en annen rundpinne? Hvordan kan du gå fra rundpinne 4,5mm til 5,5mm? Kan noen fortelle hva dette betyr?

 

Det er nok for nå, jeg har egentlig mange spørsmål men dette er første stopp for meg, jeg har ingen andre å spørre enn her akkurat nå :) Håper noen kan hjelpe meg, det er så gøy å strikke men det å lære videre er visst vanskeligere enn jeg trodde.

Anonymkode: 0f2f9...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitter på pickles og leser litt, men som nybegynner er det mye jeg ikke forstår når det kommer til strikkepinner og hva oppskriftene krever slik som det er formulert:

 

1) Pinner
80 cm rundpinne og settpinner 4 mm og 4,5 mm  Betyr dette at 80cm rundpinne er i str 4mm og 4,5mm også? Hvordan er det mulig å bruke 2 rundpinner, hvis det er det det menes? Hjelp? :) 

Antagelig skal du begynne med 4mm på begynnelsen og så fortsette med 4,5mm. Les litt videre i oppskriften :)

2) Pinner
60 og 80 cm rundpinne (kun 80 fra 7-8 år) 
og settpinner 3 og 3,5 mm      
Litt av det samme spørsmålet som over, skal man ha to forskjellige rundpinner? Er størrelsen det samme som settpinnene?

Samme svar som over ;)

3) Pinner
80 eller 100 cm rundpinne 3 og 4 mm.  Ennå en jeg ikke skjønner, kan noen forklare hvilke pinner man trenger når det skrives sånn? Har prøvd Google, men da ble jeg faktisk ennå mer forvirret. Det er oppgitt to str, men enten eller på 80 eller 100 cm rundpinne. 

Når det står eller betyr det at du kan velge :) begynne med 3 mm, fortsette med 4 :) 

4) Pinne
80 eller 100 cm rundpinne 5,5 mm Her har jeg rett når jeg leser at du kan ha enten 80 eller 100 cm rundpinne, bare str er 5,5mm?

Helt rett :)

5) Pinner
60, 80 eller 100 cm rundpinne 
samt settpinner 4,5 mm Her er både rundpinne og settpinne str 4,5mm? :) 

Ja :)

6) Pinner
80 cm rundpinne og ermepinner 5 mm. Hva er ermepinner? 

Ermepinner er vel det samme som settepinner, om du ikke strikker på liten rundpinne eller bruker teknikken "magic loop" tror jeg.

7) Pinner
Settpinner og 80 rundpinne 4,5 mm og 5,5 mm.
Eventuelt 40 cm 5,5 mm for ermer.

Så står det følgende i oppskriften "Legg opp 204 masker på rundpinne 4,5 mm med dobbelt garn. 
Strikk blablabla. Gå over til pinne 5,5 mm og strikk glattstrikk til arbeidet måler 53 cm." Hva menes her? Hvordan begynner man med en rundpinne i 1 str, for så å gå over til en pinne? Menes det settepinnen? Eller en annen rundpinne? Hvordan kan du gå fra rundpinne 4,5mm til 5,5mm? Kan noen fortelle hva dette betyr?

Du gjør akkurat som det står. Du strikker rundt på rundpinne nr 4,5. Dette gjør du så langt som det står i oppskriften. Når det så står at du skal gå over til en annen størrelse, altså 5,5 bruker du den nye rundpinnen og strikker fra den gamle :) Du strikker altså maskene over på 5,5 pinnen, og vips er hele strikketøyet over på den :)

 

Det er nok for nå, jeg har egentlig mange spørsmål men dette er første stopp for meg, jeg har ingen andre å spørre enn her akkurat nå :) Håper noen kan hjelpe meg, det er så gøy å strikke men det å lære videre er visst vanskeligere enn jeg trodde.

Anonymkode: 0f2f9...3f1

Jeg ELSKER å strikke, og håper jeg hjalp litt ihertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er helt nybegynner så anbefaler jeg deg å stikke innom en strikkebutikk for litt hjelp og veiledning. De fleste strikkebutikker i Oslo er flinke til å hjelpe til/rådgi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...