Gå til innhold

Må bo fra hverandre på grunn av økonomi :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

jeg har prøvd og få meg jobb og han har prøvd/prøver å få mer jobb, men til nå har altså ingen av delene gått. Dvs. Han har hatt 100% jobb i perioder, men i det siste er det ikke så mye... Man får ikke 'alltid' en jobb en eller annen plass nei. Vi har brettet ermene opp til armhulen, du vet ingenting om hvor hardt vi har prøvd å få ekstra inntekt!

 

Fint for deg at du har greid å skaffe deg jobb, men du trenger  ikke være så dømmende.

Anonymkode: 8d7db...f77

 

 

Det er ikke for å være dømmende i det hele tatt, jeg har ikke sett at du har skrevet at du faktisk har forsøkt. syns likevel det er rart dere ikke får mer jobb. Nå er jeg utdannet, men har ikke alltid vært det, og har aldri hatt problemer med å få jobbe omtrent så mye jeg vil. Dvs; ingen faste stillinger og noen «drittjobber», men det går da i perioder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har prøvd og få meg jobb og han har prøvd/prøver å få mer jobb, men til nå har altså ingen av delene gått. Dvs. Han har hatt 100% jobb i perioder, men i det siste er det ikke så mye... Man får ikke 'alltid' en jobb en eller annen plass nei. Vi har brettet ermene opp til armhulen, du vet ingenting om hvor hardt vi har prøvd å få ekstra inntekt!

 

Fint for deg at du har greid å skaffe deg jobb, men du trenger  ikke være så dømmende.

Anonymkode: 8d7db...f77

Du kan ikke a prøvd veldig hardt på å få deg jobb. Du kunne ha meldt deg som lærervikar og lett tjent greit med penger slik at du hadde fått foreldrepenger. Korte dager og mindre ansvar enn fast ansatte. Vikarlønn som lærer er sjenerøs sammenliknet med feks butikkjobb, og det er mindre krevende arbeid. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bemanningsbyråer er veldig dyktige på å hjelpe til, det handler mye om å ikke være kresen også. Jeg var heldig og fikk jobb som var relevant for meg, ved hjelp av bemanningsbyrå. Men jeg hadde ikke tid til å forhandle lønn, så jeg fikk mindre i permisjon enn jeg ville hatt om jeg ble gravid før jeg ble student. Men jeg måtte jo bare finne meg i det. Det er jo lite du kan gjøre nå, når du ikke har jobb 7 mnd på vei, det tar jo 6 mnd å jobbe opp foreldrepenger uansett. Og om ingen bensinstasjon, butikk eller bemanningsbyrå kan hjelpe kjæresten din, og sannsynligvis heller ikke nav siden dere har prøvd alt, har dere da snakket med nav om alternativene? Om de sier at du får overgangsstønad ved at dere ikke bor sammen så er det jo ok da, det er det jo de som avgjør 

Jeg var ikke kresen og søkte på alt, men tror ikke jeg gidder å krangle med deg om det. Nå er det uansett forsent. Vi skal snakke med NAV, men må jo være forsiktige med hva vi sier til dem også...

Anonymkode: 8d7db...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke a prøvd veldig hardt på å få deg jobb. Du kunne ha meldt deg som lærervikar og lett tjent greit med penger slik at du hadde fått foreldrepenger. Korte dager og mindre ansvar enn fast ansatte. Vikarlønn som lærer er sjenerøs sammenliknet med feks butikkjobb, og det er mindre krevende arbeid. 

Jeg har som sagt 0 arbeidserfaring og søkte på ALT av jobber som ble utlyst i området (som var nesten ingen), meldte meg opp som arbeidssøker på NAV og FINN, tokk jobbsøkerkurs vi NAV, meldte meg opp på bemanningsbyråd og gikk rundt med åpne søknader til samtlige butikker på vårt lokalsted. 0-respons, jeg kan ikke trylle heller.

Anonymkode: 8d7db...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det er ikke for å være dømmende i det hele tatt, jeg har ikke sett at du har skrevet at du faktisk har forsøkt. syns likevel det er rart dere ikke får mer jobb. Nå er jeg utdannet, men har ikke alltid vært det, og har aldri hatt problemer med å få jobbe omtrent så mye jeg vil. Dvs; ingen faste stillinger og noen «drittjobber», men det går da i perioder. 

Men så enkelt er det faktisk ikke, jeg har gjort alt i min makt og selv og DU aldri har hatt problemer med å få deg jobb så er ikke det så relevant for meg i min alder, med min manglende jobberfaring, mitt bosted, min helse og med min voksende mage.

Anonymkode: 8d7db...f77

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ikke kresen og søkte på alt, men tror ikke jeg gidder å krangle med deg om det. Nå er det uansett forsent. Vi skal snakke med NAV, men må jo være forsiktige med hva vi sier til dem også...

Anonymkode: 8d7db...f77

Nei du skal få slippe å krangle med meg, jeg er vel ikke av sorten som prøver å være ekkel med deg her. Forklarte hva jeg gjorde når jeg ble gravid, tenkte å bidra med min erfaring  for å være grei. Har dere alt på det rene og det er lov å bo hver for seg som par så er det vel ingen problem å snakke med nav. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ikke kresen og søkte på alt, men tror ikke jeg gidder å krangle med deg om det. Nå er det uansett forsent. Vi skal snakke med NAV, men må jo være forsiktige med hva vi sier til dem også...

Anonymkode: 8d7db...f77

Hold dere til sannheten, så går det så bra, så.

Anonymkode: a9c40...6a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vet ingenting om hvilke planer jeg hadde tidligere i svangerskapet, men går frekt nok ut fra att dette var plan A for meg. Det var det ikke. Jeg har ingen tidligere arbeidserfaring og det har vært beinhardt for meg å få jobb. Jeg har virkelig virkelig prøvd. Nå er det for sent for meg å få meg jobb. Skulle kjæresten, mot formodning få seg 100% stilling så flytter vi sammen!

Anonymkode: 8d7db...f77

Skrev ikke du i et tidligere innlegg her at dere skulle gjøre det slutt og gå fra hverandre da???? Nå plutselig skal dere flytte sammen igjen om han får seg 100%??? 

Så lenge han har vært i arbeid utover din graviditet har han tjent seg opp permisjon. Med andre ord, etter det har gått 6 uker etter barnet er født kan han ta over og du kan ut i jobb. Da vil han få permisjonspenger fra fellesperioden og du jobber. Du sier selv du ikke hr arbeidserfaring, men det er noe me å faktisk  bygge den opp. Sykehjem er ofte mottakelige for uerfarne folk. Hva med å søke på alle sykehjemmene, hjemmetjenesten og slikt rundt deg? Selvom du er gravid nå kan du jo søke med evt start etter fødsel.... 

Anonymkode: 01d67...e93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold dere til sannheten, så går det så bra, så.

Anonymkode: a9c40...6a4

Helt sant, så slipper man å huske hva man har sagt. Bedre å være åpen og ærlig enn å bli tatt og krevd tilbakebetaling, samt at man blir utestengt for å motta støtte en lengre periode. Synd å være utestengt den dagen man er berettiget støtte fra NAV.

Anonymkode: ba7a4...d34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev ikke du i et tidligere innlegg her at dere skulle gjøre det slutt og gå fra hverandre da???? Nå plutselig skal dere flytte sammen igjen om han får seg 100%??? 

Så lenge han har vært i arbeid utover din graviditet har han tjent seg opp permisjon. Med andre ord, etter det har gått 6 uker etter barnet er født kan han ta over og du kan ut i jobb. Da vil han få permisjonspenger fra fellesperioden og du jobber. Du sier selv du ikke hr arbeidserfaring, men det er noe me å faktisk  bygge den opp. Sykehjem er ofte mottakelige for uerfarne folk. Hva med å søke på alle sykehjemmene, hjemmetjenesten og slikt rundt deg? Selvom du er gravid nå kan du jo søke med evt start etter fødsel.... 

Anonymkode: 01d67...e93

planen,slik situasjonen er i dag, er at vi skal bo hver for oss, hvis situasjonen skulle endre seg så vil vi kunne endre planene... Vi kan ikke leve på hans permisjonspenger, og han får i alle fall ikke mer jobb om han er ute av bransjen i flere mnd...

 

jeg har søkt, sykehjem, bolig for utviklingshemmede. Dagsenter, hjemmehjelpen og  barnehager. 0 respons. 

 

Ts

Anonymkode: 8d7db...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant, så slipper man å huske hva man har sagt. Bedre å være åpen og ærlig enn å bli tatt og krevd tilbakebetaling, samt at man blir utestengt for å motta støtte en lengre periode. Synd å være utestengt den dagen man er berettiget støtte fra NAV.

Anonymkode: ba7a4...d34

vi har som sagt ikke tenk til å lyve. Men det er en forskjell på det å ikke lyve og det å tilby informasjon de ikke spør etter. Vi må være litt forsiktige...

Anonymkode: 8d7db...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har som sagt ikke tenk til å lyve. Men det er en forskjell på det å ikke lyve og det å tilby informasjon de ikke spør etter. Vi må være litt forsiktige...

Anonymkode: 8d7db...f77

Siden dere må levere erklæring på at dere ikke er i et forhold til hverandre som vedlegg til søknad om Overgangsstønad, skjønner vel du også at dere ikke kan holde tilbake informasjon. Dessuten er NAV-konsulentene så drevne i slike samtaler at de klarer å få spurt om alt du ikke ønsker å avsløre og gjerne litt mer, og da på en måte som gjør at du ikke skjønner hva du egentlig svarte på...

Anonymkode: a9c40...6a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en tråd...

TS, jeg savner følgende info fra deg: 

1. Hvor mye tror du at du får utbetalt dersom dere "liksom" flytter fra hverandre? Og hvilken utgifter har du? 

2. Hvor mye får du/dere utbetalt dersom dere fortsatt bor sammen? 

Anonymkode: 7bec5...387

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi har som sagt ikke tenk til å lyve. Men det er en forskjell på det å ikke lyve og det å tilby informasjon de ikke spør etter. Vi må være litt forsiktige...

Anonymkode: 8d7db...f77

Så da er det bedre å holde tilbake informasjon, bli tatt og må tilbakebetale samt å bli stående uten stønad?

Det kan jo skje at du blir alene og trenger stønad!

Anonymkode: ba7a4...d34

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som det ligger an nå, vil hun få utbetalt engangsstønad og barnetrygd. Punktum. Som student vil hun ikke få sosialstønad, som student ved et ikke godkjent studiested vil hun ikke få studiestøtte. Og med tanke på at hun er sammen med barnefar, selv om de flytter fra hverandre vil hun ikke få overgangstønad.

Det beste er nok å søke sosialstønad og fortsette å søke jobber etter fødselen. Om far har tjent opp rettigheter, kan han tre inn og ta permisjon om mor får tilbud om arbeid.

Anonymkode: 6c43e...a48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor innbiller du deg at du får mindre penger dersom dere bor sammen? Hvilken ytelse får du fra staten? Hvis du går på AAP eller sosialstønad kan dere jo få en skikkelig fet leilighet dersom dere flytter sammen. Da kan dere jo leie for 16 000 (kompis får 8000 i husleie), dersom du får AAP får du bostøtte slik at du alltid får til livsopphold i tillegg. 

virkelig??? Tror du man lever fet på aap ? Jeg leier billig 6500kr i husleie.  Jeg bor riktig nok alene , men jeg får ikke bostøtte fordi jeg får for mye utbetalt i aap ( får 13 000kr i mnd)  jeg går i minus hver måndte, og det er ikke fordi jeg bruker penger på tull ( tull vil si klær/ sosialt liv) . Er kvinne og 30 år, men hadde aldri vurdert og fått barn i den økonomiske situasjonen jeg er i nå ( ser at ts ikke planla dette barnet og noen blir gravide selv me prevensjon så dømmer ikke henne)  men skriver dette for å vise deg at det er ikke bare bare og leve fet på aap hvis man flytter sammen. Husk når man går på aap har man gjerne ekstra kostnader i forbindelse med sykdom.

Anonymkode: e5732...496

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Siden dere må levere erklæring på at dere ikke er i et forhold til hverandre som vedlegg til søknad om Overgangsstønad, skjønner vel du også at dere ikke kan holde tilbake informasjon. Dessuten er NAV-konsulentene så drevne i slike samtaler at de klarer å få spurt om alt du ikke ønsker å avsløre og gjerne litt mer, og da på en måte som gjør at du ikke skjønner hva du egentlig svarte på...

Anonymkode: a9c40...6a4

hva er definisjonen din på ett forhold da? Vi kommer ikke til. Bo sammen, og han kommer ikke til å være her noe mye. Hvilke følelser vi sitter med i hjertene våre, blir vanskelig å avsløre...

Anonymkode: 8d7db...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva er definisjonen din på ett forhold da? Vi kommer ikke til. Bo sammen, og han kommer ikke til å være her noe mye. Hvilke følelser vi sitter med i hjertene våre, blir vanskelig å avsløre...

Anonymkode: 8d7db...f77

Man trenger jo ikke å bo sammen for å være i et forhold. Det er nok "med følelsene i hjertene" så lenge de er gjensidige og dere er enige om ikke å pule rundt på andre, men bare på hverandre.

Anonymkode: a9c40...6a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ugifte foreldre har bodd sammen, kan stønad bare gis dersom det er brudd i forholdet og partene har flyttet fra hverandre. Søkers opplysninger skal dokumenteres/bekreftes i den grad det er mulig. Selv om det ikke er noe krav i henhold til loven, er det gjennom langvarig praksis lagt til grunn at søkeren i slike tilfeller som hovedregel skal fremlegge en brudderklæring underskrevet av begge parter.

Siden det ikke er noe krav etter loven, kan ikke søknaden uten videre avslås dersom brudderklæring ikke fremlegges. Det vil forekomme tilfeller hvor sakens øvrige opplysninger er tilstrekkelig. I andre tilfeller vil søkeren ha en god grunn for ikke å fremlegge en erklæring underskrevet av den andre av foreldrene, for eksempel fordi vedkommende ikke vil samarbeide eller ikke er tilgjengelig. Det er imidlertid ikke tilstrekkelig at partene har meldt flytting til folkeregisteret.

Saksbehandlers vurdering skal fremgå av saksbehandlingsblanketten dersom brudderklæring ikke er innhentet.   

Arbeids- og velferdsdirektoratet har utarbeidet en enkel brudderklæring som er tilgjengelig i skjemaveilederen. Det er lagt vekt på at den skal være anonym slik at bruker kan be om den andre forelderens underskrift uten å røpe hva erklæringen skal benyttes til.

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/15-5-enslig-mor-eller-far 

Anonymkode: a9c40...6a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger jo ikke å bo sammen for å være i et forhold. Det er nok "med følelsene i hjertene" så lenge de er gjensidige og dere er enige om ikke å pule rundt på andre, men bare på hverandre.

Anonymkode: a9c40...6a4

og hvordan skal NAV undersøke det???

Anonymkode: 8d7db...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...