Gå til innhold

Toyota Aygo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS her.

Jeg har forresten ett spørsmål til: Når jeg kjøper bruktbil, hvor langt tilbake er det greit å gå? Jeg ser f.eks. at det er mulig å få en Golf til en ok pris hvis den er fra 2010, men da lurer jeg litt på om den er for gammel? Burde jeg satse på noe fra 2012 f.eks.?

Anonymkode: efc69...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her.

Jeg har forresten ett spørsmål til: Når jeg kjøper bruktbil, hvor langt tilbake er det greit å gå? Jeg ser f.eks. at det er mulig å få en Golf til en ok pris hvis den er fra 2010, men da lurer jeg litt på om den er for gammel? Burde jeg satse på noe fra 2012 f.eks.?

Anonymkode: efc69...300

Den Mazdaen var jo nydelig! Den forelsket jeg meg i øyeblikkelig, så den skal jeg jammen sjekke ut litt! 

Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg tror jeg har innsett at argumentene for ikke å satse på minibil når jeg primært skal kjøre motorvei er sterke, så jeg legger dermed Aygo-tankene på hylla. Synd, for disse småbilene er jo så mye billigere, og det fristet veldig å slippe unna med 100 000, men jeg skal tross alt kjøre ti mil fem dager i uken, så det er viktig at bilen er egnet for det. Kjørekomfort er viktig når jeg skal kjøre nesten halvannen time dagen.

Anonymkode: efc69...300

Hadde du ikke utelukket Golf fordi du syns den var for stor da? En bil fra 2010 er ikke nødvendigvis for gammel, jeg har nylig kjøpt en 2010 modell som har gått 90 000-ish. Det som var viktig for meg var lengden på garantien. Jeg ville helt klart heller gått for den Mazdaen jeg sendte link til, fremfor et par år eldre Golf. Det er vanskelig å slå den garantien på 41 mnd, samt så lav kjørelengde. Prøvekjør noen biler så du kan sammenligne hva som føles best, hva som er mest praktisk, og hva som gir mest for pengene. Du kan også regne ut forsikring på f.eks www.gjensidige.no på de forskjellige bilene, Golf er ofte litt dyrere å forsikre, litt ettersom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt aygo i snart 7 år. Min er en diselutgave da 1,4. Har hatt noen store og dyre reparasjoner på den (20 000) Pr gang og disse feilene er ikke vanlige slitasjefeil. Nå nylig var det noe i et dieselfilteret. Bilen er så liten at dette filteret tok en hel dag å skifte ... Prislapp... 18 0000.... Verstedet sa at det skjedde når bilen bare er småkjøprt (men et det ikke en bybil da? ).  Ellers er den som nevn over, strippet for det meste av ekstrautstyr, bråker litt (kanskje mest fordi det er diesel) og du kjenner at den er vanskelig å kjøre når det er vind. Jeg har aldr hørt om sammenlikninger med C. , men er veldig enig i at jeg ikke opplever noen "toyota" kvalitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt min toyota aygo i 6 år nå, og jeg kjører på motorveien til og fra universitetet og til og fra jobb (ca. 30 min hver vei). Fungerer helt strålende. Den bruker lite bensin, og har ikke hatt nevneverdige problemer med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt aygo i snart 7 år. Min er en diselutgave da 1,4. Har hatt noen store og dyre reparasjoner på den (20 000) Pr gang og disse feilene er ikke vanlige slitasjefeil. Nå nylig var det noe i et dieselfilteret. Bilen er så liten at dette filteret tok en hel dag å skifte ... Prislapp... 18 0000.... Verstedet sa at det skjedde når bilen bare er småkjøprt (men et det ikke en bybil da? ).  Ellers er den som nevn over, strippet for det meste av ekstrautstyr, bråker litt (kanskje mest fordi det er diesel) og du kjenner at den er vanskelig å kjøre når det er vind. Jeg har aldr hørt om sammenlikninger med C. , men er veldig enig i at jeg ikke opplever noen "toyota" kvalitet. 

Er dessverre det som er problemet med diesel, det er ikke egnet for småkjøring. Filteret vil etterhvert tette seg hvis det ikke får blåst fra seg regelmessig (dvs kjøre over lenger strekning og få opp turtallet). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den Mazdaen var jo nydelig! Den forelsket jeg meg i øyeblikkelig, så den skal jeg jammen sjekke ut litt! 

Tusen takk for svar, alle sammen! Jeg tror jeg har innsett at argumentene for ikke å satse på minibil når jeg primært skal kjøre motorvei er sterke, så jeg legger dermed Aygo-tankene på hylla. Synd, for disse småbilene er jo så mye billigere, og det fristet veldig å slippe unna med 100 000, men jeg skal tross alt kjøre ti mil fem dager i uken, så det er viktig at bilen er egnet for det. Kjørekomfort er viktig når jeg skal kjøre nesten halvannen time dagen.

Anonymkode: efc69...300

Syntes Mazda har komme veldig sterk siste årene Mazda 3 som leiebil ga mersmak, Nyeste Mazda 5 er blitt skikkelig i sin klasse. Men det går litt under radaren i Norge hvor VW,AUDI,BMW,SKODA  og TOYOTA får mesteparten av oppmerksomheten. Opel har også kommet sterkt med mye standardutstyr på grunnmodellene. Insignia var årets bil i europa og astra/corsa er kraftig oppgradert . Mye nyere brukt å velge iblandt i din prisklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Hadde du ikke utelukket Golf fordi du syns den var for stor da? En bil fra 2010 er ikke nødvendigvis for gammel, jeg har nylig kjøpt en 2010 modell som har gått 90 000-ish. Det som var viktig for meg var lengden på garantien. Jeg ville helt klart heller gått for den Mazdaen jeg sendte link til, fremfor et par år eldre Golf. Det er vanskelig å slå den garantien på 41 mnd, samt så lav kjørelengde. Prøvekjør noen biler så du kan sammenligne hva som føles best, hva som er mest praktisk, og hva som gir mest for pengene. Du kan også regne ut forsikring på f.eks www.gjensidige.no på de forskjellige bilene, Golf er ofte litt dyrere å forsikre, litt ettersom :)

Jo, den er jo større enn hva jeg har behov for, men hvis jeg først må bruke 150 000, så vil jeg jo ha best mulig bil for pengene. Men jeg er nok mer interessert i å kjøpe en nyere bil som er litt mindre, jeg vet ikke helt hvorfor det falt meg inn å begynne å vurdere 2010-Golfer. Jeg prøver bare å sondere terrenget litt her, jeg ble kanskje litt overveldet av alle valgmulighetene :P Den Mazdaen du linket til har sittet i hodet mitt siden jeg først så den, så den ligger definitivt høyt på listen nå, prislappen til tross. Jeg tror jeg må dra og prøvekjøre den :)

Jeg har hatt aygo i snart 7 år. Min er en diselutgave da 1,4. Har hatt noen store og dyre reparasjoner på den (20 000) Pr gang og disse feilene er ikke vanlige slitasjefeil. Nå nylig var det noe i et dieselfilteret. Bilen er så liten at dette filteret tok en hel dag å skifte ... Prislapp... 18 0000.... Verstedet sa at det skjedde når bilen bare er småkjøprt (men et det ikke en bybil da? ).  Ellers er den som nevn over, strippet for det meste av ekstrautstyr, bråker litt (kanskje mest fordi det er diesel) og du kjenner at den er vanskelig å kjøre når det er vind. Jeg har aldr hørt om sammenlikninger med C. , men er veldig enig i at jeg ikke opplever noen "toyota" kvalitet. 

Takk for utfyllende svar. Det bekrefter de negative sidene som er påpekt ved Aygo tidligere, og jeg har derfor slått den tanken fra meg.

Anonymkode: efc69...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Du trenger jo ikke kjøpe akkurat den jeg linket til da, det finnes flere i omløp. F.eks http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67809820&searchclickthrough=true

Hvis du drar på Møller på Ryen, så kan du jo prøvekjøre flere biler i samme kategori når du først er der (lurt å ringe å avtale hvilke biler du ønsker å prøvekjøre først). F.eks http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67702663&searchclickthrough=true Drar du til Drammen og prøver den røde, så kan du f.eks prøvekjøre http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=67493333&searchclickthrough=true Selv om den ligger litt over budsjett, så får du en følelse av bilen og om den er noe for deg eller ikke. Ser de har billigere utgave også, denne f.eks har lang garanti http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=65038129&searchclickthrough=true

Skal du ha golf så må du belage deg på høyere km stand, og kortere garanti. Men jeg syns det er lurt at du prøver før du bestemmer deg, for det kan jo være at du elsker golf når du først har prøvd :) http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=65801238 


 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ble mye rot når jeg skulle sitere her, hehe. Men TS, ut og prøvekjør det du ønsker! Har med vilje bare linket til bensin utgaver mtp på bruket ditt og at du bor i Oslo (Hvor det kan bli restriksjoner i forhold til kjøring med diesel på visse tidspunkt) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører en Yaris 2013, 7 mil fram og tilbake hver dag. Jeg er kjempefornøyd! ☺️

Anonymkode: ae615...3ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble mye rot når jeg skulle sitere her, hehe. Men TS, ut og prøvekjør det du ønsker! Har med vilje bare linket til bensin utgaver mtp på bruket ditt og at du bor i Oslo (Hvor det kan bli restriksjoner i forhold til kjøring med diesel på visse tidspunkt) :)

Jeg har faktisk sett på den i Drammen, men det er så praktisk med Møller Ryen fordi jeg bor nærme. Derfor både med tanke på å titte/prøve og med tanke på fremtidig service o.l. Jeg vet ikke om jeg kan bruke Møller Ryen til service o.l. på biler jeg ikke har kjøpt der, derfor heller jeg litt mot å kjøpe en bil akkurat der. Hvis bilen først begynner å "knirke" på noe vis, er det greit at jeg ikke må kjøre for langt for å få hjelp med den.

Anonymkode: efc69...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk sett på den i Drammen, men det er så praktisk med Møller Ryen fordi jeg bor nærme. Derfor både med tanke på å titte/prøve og med tanke på fremtidig service o.l. Jeg vet ikke om jeg kan bruke Møller Ryen til service o.l. på biler jeg ikke har kjøpt der, derfor heller jeg litt mot å kjøpe en bil akkurat der. Hvis bilen først begynner å "knirke" på noe vis, er det greit at jeg ikke må kjøre for langt for å få hjelp med den.

Anonymkode: efc69...300

Du kan ha service på bilen hvor enn du ønsker. Møller er vel ikke forhandler av Mazda i utgangspunktet? (Håper ikke jeg sier noe feil nå :)

 Hvis det skulle dreie seg om garantisak, så kan du i forkant høre med forhandler om de har en ordning som gjør at du kan bruke et verksted nærmere der du bor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha service på bilen hvor enn du ønsker. Møller er vel ikke forhandler av Mazda i utgangspunktet? (Håper ikke jeg sier noe feil nå :)

 Hvis det skulle dreie seg om garantisak, så kan du i forkant høre med forhandler om de har en ordning som gjør at du kan bruke et verksted nærmere der du bor. 

Nei, Møller er ikke egentlig forhandler av Mazda, derfor synes jeg det er litt rart at de selger en :P Men jeg tviler jo litt på at Møller skal gidde å ta en garantisak fra et annet verksted på et merke de ikke egentlig fører... Kanskje jeg nettopp snublet over det sterkeste argumentet for å kjøpe VW...

Anonymkode: efc69...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, Møller er ikke egentlig forhandler av Mazda, derfor synes jeg det er litt rart at de selger en :P Men jeg tviler jo litt på at Møller skal gidde å ta en garantisak fra et annet verksted på et merke de ikke egentlig fører... Kanskje jeg nettopp snublet over det sterkeste argumentet for å kjøpe VW...

Anonymkode: efc69...300

Hvorfor er det så rart da? Eieren av bilen har jo sikkert funnet seg en VW eller annen bil h*n ønsket å kjøpe fra Møller, og byttet inn Mazdaen. Veldig vanlig. Jeg kjøpte Peugeot fra Toyota :)
Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er et sterkt argument for å kjøpe VW, for hvorfor må du handle bil hos akkurat Møller? Du kan jo handle bil hos Toyota, Mazda, Opel, hvilken som helst forhandler. Det viktigste er jo at du finner bilen som er riktig for deg, og at du kjøper fra en seriøs forhandler med god garanti.

Hvis du kjøper bilen fra Møller så er det vel ikke noe problem hvis noe skulle skje innenfor garantitiden, siden det er i nærheten. av der du bor. Bilen i Drammen selges ikke via Møller. Jeg kjøpte bil en del timer unna der jeg bodde, så når det oppstod noe så tok forhandleren regninga på et lokalt verksted der jeg bodde. Det er bare å ringe og høre med forhandler om de har slik ordning. Har de det, flott. Har de ikke, så kjøper du noe nærmere :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste argumentet for å bruke Møller som verksted er jo hvis du har kjøpt VW og skal ha bilen på service, eller har kjøpt bil av dem hvor de må ta reperasjoner som går på garanti. Kjøper du Mazda og ønsker å ha service på merkeverksted, så finnes jo det i Oslo. F.eks Kverneland Bil. Evnt garantisaker tar jo Møller seg av, hvis du kjøper bilen der. 

Jeg kjøpte forøvrig VW av Nissan forhandler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor er det så rart da? Eieren av bilen har jo sikkert funnet seg en VW eller annen bil h*n ønsket å kjøpe fra Møller, og byttet inn Mazdaen. Veldig vanlig. Jeg kjøpte Peugeot fra Toyota :)
Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er et sterkt argument for å kjøpe VW, for hvorfor må du handle bil hos akkurat Møller? Du kan jo handle bil hos Toyota, Mazda, Opel, hvilken som helst forhandler. Det viktigste er jo at du finner bilen som er riktig for deg, og at du kjøper fra en seriøs forhandler med god garanti.

Hvis du kjøper bilen fra Møller så er det vel ikke noe problem hvis noe skulle skje innenfor garantitiden, siden det er i nærheten. av der du bor. Bilen i Drammen selges ikke via Møller. Jeg kjøpte bil en del timer unna der jeg bodde, så når det oppstod noe så tok forhandleren regninga på et lokalt verksted der jeg bodde. Det er bare å ringe og høre med forhandler om de har slik ordning. Har de det, flott. Har de ikke, så kjøper du noe nærmere :)

Det eneste argumentet for å bruke Møller som verksted er jo hvis du har kjøpt VW og skal ha bilen på service, eller har kjøpt bil av dem hvor de må ta reperasjoner som går på garanti. Kjøper du Mazda og ønsker å ha service på merkeverksted, så finnes jo det i Oslo. F.eks Kverneland Bil. Evnt garantisaker tar jo Møller seg av, hvis du kjøper bilen der. 

Jeg kjøpte forøvrig VW av Nissan forhandler. 

Du har selvfølgelig helt rett! Jeg var rett og slett ikke klar over at VW-forhandlere kunne ta inn andre merker (jeg er faktisk såpass blank:P), men da skjønner jeg jo ting bedre. Jeg har også levd i den troen at jeg kom til å forholde meg til stedet hvor jeg kjøper bilen, og at det derfor var lurt å kjøpe noe lokalt. Jeg har nå utvidet søket litt og har funnet en veldig fin Mazda 2 i Jessheim som jeg lurer på om jeg skal dra og prøvekjøre :) Jeg har også tittet litt på noen Poloer, men de har gått litt lenger og er litt eldre, men har til gjengjeld ryggesensor og cruise control, hvilket de fleste Mazdaene jeg har sett på ikke har. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skulle gjort uten hjelpen jeg har fått her inne :)

 

 

Anonymkode: efc69...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 
 

Du har selvfølgelig helt rett! Jeg var rett og slett ikke klar over at VW-forhandlere kunne ta inn andre merker (jeg er faktisk såpass blank:P), men da skjønner jeg jo ting bedre. Jeg har også levd i den troen at jeg kom til å forholde meg til stedet hvor jeg kjøper bilen, og at det derfor var lurt å kjøpe noe lokalt. Jeg har nå utvidet søket litt og har funnet en veldig fin Mazda 2 i Jessheim som jeg lurer på om jeg skal dra og prøvekjøre :) Jeg har også tittet litt på noen Poloer, men de har gått litt lenger og er litt eldre, men har til gjengjeld ryggesensor og cruise control, hvilket de fleste Mazdaene jeg har sett på ikke har. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skulle gjort uten hjelpen jeg har fått her inne :)

 

 

Anonymkode: efc69...300

Trenger du ryggesensor og cruise controll da? Det er veldig behagelig når man skal kjøre langt og holde samme fart over tid, men spør deg selv om du faktisk trenger dette? Jo eldre bilen blir, jo dårligere blir også garantien. Jeg kan ikke få sagt nok hvor viktig det er med lengst mulig garanti. Heller en med 3 år enn 1 år.
Vær også obs på at VW har biler med "juksemotor", dvs at motoren gir ut mer nox enn oppgitt fra produsent. Det vil si at motoren forurenser mer. Hvis du prøvekjører en VW, så spør om bilen er berørt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger du ryggesensor og cruise controll da? Det er veldig behagelig når man skal kjøre langt og holde samme fart over tid, men spør deg selv om du faktisk trenger dette? Jo eldre bilen blir, jo dårligere blir også garantien. Jeg kan ikke få sagt nok hvor viktig det er med lengst mulig garanti. Heller en med 3 år enn 1 år.Vær også obs på at VW har biler med "juksemotor", dvs at motoren gir ut mer nox enn oppgitt fra produsent. Det vil si at motoren forurenser mer. Hvis du prøvekjører en VW, så spør om bilen er berørt :)

Nei, jeg trenger det ikke, det har bare falt meg inn at cruise control hadde vært behagelig når jeg skal kjøre lange strekk på motorveien.

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hvor mye bør jeg legge vekt på kilometerstand vs. årsmodell? Jeg ser spesielt på to Mazdaer nå, og den ene har gått en god del mer enn den andre, men den er til gjengjeld nyere, så jeg sliter litt med hvilken som er det beste valget (denne og denne).

Anonymkode: efc69...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg trenger det ikke, det har bare falt meg inn at cruise control hadde vært behagelig når jeg skal kjøre lange strekk på motorveien.

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men hvor mye bør jeg legge vekt på kilometerstand vs. årsmodell? Jeg ser spesielt på to Mazdaer nå, og den ene har gått en god del mer enn den andre, men den er til gjengjeld nyere, så jeg sliter litt med hvilken som er det beste valget (denne og denne).

Anonymkode: efc69...300

Det du kjører t/r jobb er jo ikke så langt da. Til ditt bruk ville jeg vel prioritert andre ting fremfor det, men det er jo helt opp til deg. 
Av de to bilene hadde jeg vel gått for bil nr 1, den har over 1 års lenger garanti. Den har gått normalt langt, og er fortsatt temmelig "ny". Den andre har såvidt fått beveget på seg, trenger ikke alltid være en fordel. Den første er også bedre utstyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kjører t/r jobb er jo ikke så langt da. Til ditt bruk ville jeg vel prioritert andre ting fremfor det, men det er jo helt opp til deg. 
Av de to bilene hadde jeg vel gått for bil nr 1, den har over 1 års lenger garanti. Den har gått normalt langt, og er fortsatt temmelig "ny". Den andre har såvidt fått beveget på seg, trenger ikke alltid være en fordel. Den første er også bedre utstyrt. 

Takk for tips, det var i grunnen akkurat det jeg håpet du skulle si! Da skal jeg se om jeg får mulighet til å reise ut og ta en titt på den i morgen! :)

Anonymkode: efc69...300

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...