Gå til innhold

Når fastlegen svikter.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kort fortalt. ( Skal ihvertfall prøve). Jeg bor et sted med utrolig press på fastlegene. Det er ekstremt vanskelig å få bytte lege, og nå er legen min blitt syk, og vikaren har fullt opp. Jeg har nylig blitt diagnostisert med en alvorlig, livsendrende sykdom, men da jeg spurte legen hva jeg skal gjøre nå, var svaret "ikke noe", vent og se, ta det med ro... Jeg går på medisiner for smerter, men føler behov for noen å snakke med, noen som kan gi meg bedre svar om hva jeg kan forvente meg videre og hva jeg skal gjøre NÅ. Behandling utover smertelindring f.eks.

Så hva gjør jeg?? Fortviler da jeg føler meg så alene. Bør man ikke få en slags oppfølging i en slik situasjon?

Anonymkode: efba2...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kort fortalt. ( Skal ihvertfall prøve). Jeg bor et sted med utrolig press på fastlegene. Det er ekstremt vanskelig å få bytte lege, og nå er legen min blitt syk, og vikaren har fullt opp. Jeg har nylig blitt diagnostisert med en alvorlig, livsendrende sykdom, men da jeg spurte legen hva jeg skal gjøre nå, var svaret "ikke noe", vent og se, ta det med ro... Jeg går på medisiner for smerter, men føler behov for noen å snakke med, noen som kan gi meg bedre svar om hva jeg kan forvente meg videre og hva jeg skal gjøre NÅ. Behandling utover smertelindring f.eks.

Så hva gjør jeg?? Fortviler da jeg føler meg så alene. Bør man ikke få en slags oppfølging i en slik situasjon?

Anonymkode: efba2...1bf

Har du vært hos spesialist på sykehuset i forbindelse med denne sykdommen?

I såfall kunne du bedt om henvisning (fra ditt legesenter)  til denne spesialisten for samtale om de spørsmålene du har, eller kontakte sykehuset direkte og spørre om å få en time hos denne spesialisten

Evt kan du bestille time på et privat legesenter

Anonymkode: 010c4...ef4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er dette virkeligheten mange møter. Man står alene og må finne ut det meste selv via Internet..de 20 minuttene hos lege dekker ikke ved alvorlig sykdom. Hvis det finnes foreninger for din sykdom, så kan det finnes en del hjelp og støtte der, men også mye rart i slike foreninger, da de ikke er profesjonelle. 

Anonymkode: efee6...bc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bor på et lite sted kan man oppleve at en får ny fastlege et par ganger i året. De få fastlegene som skal dekke kommunen på 4.500 innbyggere rekker ikke alt. Å oppsøke et privat legesenter finner man ofte kun i byene.

Jeg er selv i en liknende situasjon, der fastlegen ikke vet annet råd enn svært sterke smertestillende, og i mitt tilfelle støttes det av spesialistene. Jeg er heldig, for jeg bor i en by og blir godt fulgt opp av min fastlege både medikamentelt og om det skulle være annet.

Anonymkode: 028e5...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med faktisk å ta det med ro, vente og se som faktisk fastlegen din råder deg til? Selv om du ikke liker behandlingen så vil det jo virkelig ikke si at den er feil! Han har jo fortalt deg hva du skal gjøre NÅ.

Når det gjelder den psykiske biten så må du enten få kontakt med en psykiater eller kontakte foreninger innen sykdommen din. Der vil du også få pratet med folk i liknende situasjon som har vært lenger i behandling enn deg. Helse Norge har ikke kapasitet til å "holde noen i hånden" uten at det går utover andre pasienter, sånn er det dessverre bare. Så du må selv ta kontakt med foreninger eller fortelle fastlegen din at du trenger en henvisning til en psykiater.

Anonymkode: 234e2...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...