Gå til innhold

ADHD ( ADD ) i voksen alder, og utmattelse.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har slitt med kronisk utmattelse i flere år, og har nå i voksen alder fått påvist "stor sannsynlighet" for ADHD eller "ADD" som man tildigere kalte varianten uten ytre uro. Er det noen her inne som har erfaringer fra lignende situasjon?

Jeg er mildt sagt overrasket over diagnosen, men ser at det kan være noe i det, og er villig til å prøve alt for å bli bedre.  Jeg lurer derfor på om noen har vært i lignende situasjon og blitt mye bedre av utmattelsen etter at de begynte med medisin og behandling for ADHD.

- Lever i håpet.....

Anonymkode: 1d8a9...558

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble nylig diagnostisert med ADD. Jeg føler meg mye utmattet...uten at jeg egentlig vet hvorfor. Men utmattelsessyndrom eller lignende er det ikke.

Anonymkode: b26b7...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har erfaring med at ting ble bedre da jeg skjønte at jeg trenger litt ro og kuttet ut en del ting som gjør meg sliten. Forsøker å f.eks surfe mindre på nett og heller lese en bok i fred og ro, se på tv uten å lese på nettbrettet, men heller kanskje strikke litt. Har kuttet ned på multitaskingen, med hell. 

  Har tidligere vært svært dårlig på å kjenne etter hvordan jeg har det og måtte lære meg dette, da jeg ble helt utslitt.  Har lært meg til å posjonere bedre på energien slik at jeg heller konsentrerer meg om å lage en "revolusjon" i året, i steden for ti på en gang. Det er ikke like lett bestandig, for jeg har jo helst lyst til å gjøre alt jeg tenker på med en gang. 

Anonymkode: 00f11...1ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ryddet i henhold til retningslinjer på Kropp og helse,

Diskusjon rundt dosering av medisiner og "medisintips" slettes. Kvinneguiden har ikke nødvendig kompetanse til å luke ut potensielt farlige råd og tips, og vi vil derfor ha en nulltoleranse på dette. Erfaringer knyttet til medisinbruk, som ikke går på diskusjon av dosering og "tipsing" kan ved noen tilfeller bli stående, dette blir vurdert av moderatorene fra gang til gang. Er man usikker på noe i forhold til medikamenter/dosering kan man konferere med felleskatalogen, eller aller best; ta kontakt med apotek eller lege.

- Avalon, mod 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg bumper opp denne, da jeg er i nesten samme situasjon. Leste om ADHD uoppmerksom type for første gang i går, og gråt i en time etterpå fordi det var som å lese om meg selv. Jeg har alltid følt meg veldig annerledes enn andre, og har i voksen alder slitt mer og mer med utmattelse, konsentrasjonsvansker og hypersensitivitet. Nå har jeg bestilt meg time til fastlegen hvor jeg vil ta opp dette og be om henvisning til utredning, men jeg er veldig redd for å bli avfeid med at problemene mine er vanlige og at jeg overdriver. Hører gjerne fra dere med ADD om hvordan det ble oppdaget hos dere og hvordan utredningsprosessen var.

Anonymkode: 75874...f07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk diagnosen ADD da jeg var rundt 20 år. Hadde slitt i mange år på forhånd, med depresjon, uro, sinneproplemer, flere ufullførte vgs år etc. 

Ble først satt på antidep. Utredningen tok litt tid, endel samtaler med psykolog, overlege, forskjellige nevrologiske tester. Måtte også ta urinprøver fast itilefelle jeg fikk diagnosen og skulle bruke medisiner. Fikk tilslutt diagnosen og har brukt Ritalin siden. 

Sliter vel egentlig like mye enda, flere år etter og med medisiner.. Fikk enda en diagnose for litt siden. Så dessverre så hjelper ikke alltid medisinene optimalt for alle. Noen ganger må man bare lære å leve med det.

Jeg har også hatt den følelsen av å være andeledes enn alle andre 😝

Anonymkode: 9ca17...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den ‎26‎/‎11‎/‎2015 at 0.03, AnonymBruker skrev:

Jeg ble nylig diagnostisert med ADD. Jeg føler meg mye utmattet...uten at jeg egentlig vet hvorfor. Men utmattelsessyndrom eller lignende er det ikke.

Anonymkode: b26b7...5ec

Jeg vil tro du føler deg utmattet fordi ADD sliter deg ut. Utmattet er ikke et symptom på ADD eller ADHD. Men sliten kan man bli ja. Som alle andre. Men med ADD får man undersøke hva gjør det utmattet? Og forsøke unngå dette.

 

Jeg har antagligvis ADD, min datter har  dette. Med en hjerne som går i gang hele tiden, gjelder det å være ekstra obs på hva trigger og hva roer ned. Noe som er helt individuellt....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vil anbefale deg å snakke med fastlegen din TS, og be om å bli henvist til utredning. Jeg fikk diagnosen Add/adhd uoppmerksom type etter fylte 30 år, går nå på medisiner og er ikke like ihjelsliten og utmattet hver dag. Det fikser ikke alt å få en diagnose og piller, men for meg hjelper det en del, og det hjelper på selvfølelsen å vite at det ikke er noe i veien med intelligensen min til tross for tre (!) ufullførte utdannelser og en sen start på "voksenlivet". Etter åresvis med blodprøver osv pga ingen energi, utmattelse,  mørke ringer under øynene og for lav kroppsvekt nærmer jeg meg normalen. Medisinen tar desverre en del av matlysten, men den hjelper meg ihvertfall med å huske å spise.  Noen andre som har fått adhd diagnose i voksen alder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg har akkurat fått diagnosen add..og har starta opp med medesiner i dag..ikke mere enn noen uker siden jeg var hos nevropsykolog , og ble da videre sendt til psykiater ..som stilte diagnosen ganske raskt ..har jo levd snart et "halvt liv" og klart meg ganske så bra. lager seg jo et system som fungerer med årene ..men fikk nok en del aha ..når jeg nå har vært til utredning ..kjente meg igjen i mye..og kjenner nå at jeg er lettet over å ha fått noen svar ..det var tankekjøret ..og uroen ..+ påfølgende utmattelse som fikk meg til å tenke i den retning..Legen min har nevt det og ville ha meg til utredning..og det er nok han jeg kan takke for at jeg gikk veien..Jeg har stressrelatert høyt blotrykk..og er veldig spent på om det vil bli lavere og evt kutte ned på blodtrykkmedesin..forventningen jeg har nå til medesinen er at jeg kansje skal slippe å bruke så mye energi på alt jeg skal gjøre ..og bli mere konsentrert  og tålmodig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg også har add, har ikke vert ordentlig til utredning hos psykriater fordi jeg ikke ønsker medisiner (på grunn av andre helseproblemer) men har gått til en psykolog som mente at jeg hadde det. Hadde alltid konsentrasjonsvansker på skolen og har det fortsatt. Opplever som deg at jeg ofte føler meg utmatta, blir fort irritert og sånt over for mye støy rundt meg.

Anonymkode: 39e82...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...