Gå til innhold

Hvem håper dere vinner kommende stortingsvalg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ingen som fortjener å vinne. Alle politikerne er tette i pappen, spesielt når de karrer seg opp på maktstigen og får litt tv-tid. 

Anonymkode: 72b26...65d

Men noen må vinne. Alle sentrale politikere vil få tv-tid

Anonymkode: 91cc8...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men noen må vinne. Alle sentrale politikere vil få tv-tid

Anonymkode: 91cc8...337

Dessverre. 

Anonymkode: 72b26...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er flest, har alltid rett? Er det så? 

Det som ikke fungerer er den rådende nyliberalismen som overfører makten fra nasjonalstatene til internasjonale selskaper og som gjør demokratiene i Europa til intet mindre enn skinndemokratier. Rødt har en økonomisk politikk som ikke ligger så langt i fra den Arbeiderpartiet førte i sine glansdager, da partiet fortsatt var sosialdemokratisk i egentlig forstand. Det fungerte ganske så godt for oss da, og det er en slik politikk som har bygget landet vårt. Vi er nødt til styrke nasjonalstatene nå, for senere vil det være for sent.

Nei de har ikke alltid rett - MEN hele samfunnet utvikler seg dynamisk mer enn noensinne. Vi har langt ifra tilpasset oss den tidsalderen vi nå lever i. Så her må en igrunnen støtte opp om den politiske siden som evner å tilpasse lover&regler til den tiden vi lever i. Verden er helt annerledes nå enn for bare 5år siden. Akkurat som forretningsmodeller må tilpasses like dynamisk som nåtiden og markedet endrer seg.

Vekstmotoren i Norsk økonomi har vært olje&gass næringen. Det er kun dette det har blitt satset på i alle år, det ble aldri utarbeidet en planB til oljen. Hadde man parallelt satset på omstilling så hadde vi vært mye bedre forberedt den dagen olje cracket kom. Det er litt sent å tenke alternativt og omstilling av Norsk økonomi og næringsliv nå, det burde vært gjort for minst 10-15år siden. Det er en skandale som er et faktum nå, likevel klarer du faktisk å hylle AP sin økonomiske politikk ser jeg. 

Det nytter ikke å omlegge skattesystemet nå til at det skal være lukrativt og motiverende å skape nye bedrifter. Som med nye idèer som skal frontes under et Norsk varemerke. Det tar mange år og etablere en bedrift og i det hele tatt gjøre den levedyktig. Regner med du har fått med deg noen grùnder debatter i forbindelse med kommunevalget tidligere i år. 

Troen utlandet har på Norsk valuta er utelukkende avhengig av oljeprisen. Dette ser du nå idag hvis du sammenligner dollarkursen mot det den var før når oljeprisen var oppi 100++$.

Det er negativ økonomisk vekst som resultat av alt dette i Norge nå. En minste minimumsprislapp på 100 milliarder de neste 6årene hjelper vel ikke på den smellen.

Alt dette har den nye regjeringen fått i oppgave å forholde seg til.

Vi kan meget godt diskutere økonomisk politikk inngående. Men å legge alle eggene i en kurv og håpe at oljeprisen på 100+$ vedvarer og la hele økonomien være avhengig av det - med et skattesystem som gjør at kun selskaper innenfor denne sektoren har råd til å drive videre skal du slite litt med å finne argumenter for. 

 

 

Anonymkode: ffc59...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristne verdier går vel mest på å stigmatisere, diskriminere, og tvinga offentlige institusjoner til å ha en religiøs agenda. Nei takk. Alt annet enn MDG, AP og KRF kan jeg tåle.

KRF vil uansett utgjøre opposisjonen i mitt stortingvalg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del håper det blir en Høyre + FRP regjering, hvor FRP har større innflytelse enn i dag. Tør nesten ikke tenke på hva som skjer hvis AP og co vinner...:icon_frown:

Hvem håper dere vinner?:laugh:

Anonymkode: 96fe0...b73

Jeg håper partiet som har mest fornuftig asyl- og innvandringspolitikk får rent flertall for å få orden på kaoset uten å bli forstyrret av Krf, V, o.l.. Dette er best case scenario for min del.

Anonymkode: 4525f...339

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de har ikke alltid rett - MEN hele samfunnet utvikler seg dynamisk mer enn noensinne. Vi har langt ifra tilpasset oss den tidsalderen vi nå lever i. Så her må en igrunnen støtte opp om den politiske siden som evner å tilpasse lover&regler til den tiden vi lever i. Verden er helt annerledes nå enn for bare 5år siden. Akkurat som forretningsmodeller må tilpasses like dynamisk som nåtiden og markedet endrer seg.

Vekstmotoren i Norsk økonomi har vært olje&gass næringen. Det er kun dette det har blitt satset på i alle år, det ble aldri utarbeidet en planB til oljen. Hadde man parallelt satset på omstilling så hadde vi vært mye bedre forberedt den dagen olje cracket kom. Det er litt sent å tenke alternativt og omstilling av Norsk økonomi og næringsliv nå, det burde vært gjort for minst 10-15år siden. Det er en skandale som er et faktum nå, likevel klarer du faktisk å hylle AP sin økonomiske politikk ser jeg. 

Det nytter ikke å omlegge skattesystemet nå til at det skal være lukrativt og motiverende å skape nye bedrifter. Som med nye idèer som skal frontes under et Norsk varemerke. Det tar mange år og etablere en bedrift og i det hele tatt gjøre den levedyktig. Regner med du har fått med deg noen grùnder debatter i forbindelse med kommunevalget tidligere i år. 

Troen utlandet har på Norsk valuta er utelukkende avhengig av oljeprisen. Dette ser du nå idag hvis du sammenligner dollarkursen mot det den var før når oljeprisen var oppi 100++$.

Det er negativ økonomisk vekst som resultat av alt dette i Norge nå. En minste minimumsprislapp på 100 milliarder de neste 6årene hjelper vel ikke på den smellen.

Alt dette har den nye regjeringen fått i oppgave å forholde seg til.

Vi kan meget godt diskutere økonomisk politikk inngående. Men å legge alle eggene i en kurv og håpe at oljeprisen på 100+$ vedvarer og la hele økonomien være avhengig av det - med et skattesystem som gjør at kun selskaper innenfor denne sektoren har råd til å drive videre skal du slite litt med å finne argumenter for. 

 

 

Anonymkode: ffc59...dc7

Jada, det fungerer nok veldig bra å bare la meningene svaie med vinden og endre alt med tanke på hva bedriftene ønsker. I så fall kan man jo like gjerne legge ned alt av bedrifter i Norge for det er uansett mer lukrativt å drive i lavkostland enn det er her. 

Det må jo bare være tilbakestående nyliberalister som ikke forstår at de nettopp er den globale økonomien som har ødelagt for Norge. Norge hadde selvfølgelig ingen sjanse i dette spillet, når den frie kapitalismen bygger på at barnehender bygger komponentene vi kjøper billig for fem kroner dagen.

Hadde vi gjort som FrP anbefalte da oljeeventyret startet hadde vi ikke hatt noe oljefond og langt mindre en oljeindustri som har levert tusenvis av arbeidsplasser opp gjennom årene. 

At dere etter en nedgangsperiode ønsker å se bort fra hele greia tyder bare på at dere bør legges inn til psykiatrisk behandling, det er ingen bransjer som bare går opp over uten å gå i lavkonjunktur. Verden vil være avhengig av olje en god stund til og det å snakke egen næring ned slik norske politikere og nyliberalister gjør nå er bare galskap. 

Anonymkode: a4ae4...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, det fungerer nok veldig bra å bare la meningene svaie med vinden og endre alt med tanke på hva bedriftene ønsker. I så fall kan man jo like gjerne legge ned alt av bedrifter i Norge for det er uansett mer lukrativt å drive i lavkostland enn det er her. 

Det må jo bare være tilbakestående nyliberalister som ikke forstår at de nettopp er den globale økonomien som har ødelagt for Norge. Norge hadde selvfølgelig ingen sjanse i dette spillet, når den frie kapitalismen bygger på at barnehender bygger komponentene vi kjøper billig for fem kroner dagen.

Hadde vi gjort som FrP anbefalte da oljeeventyret startet hadde vi ikke hatt noe oljefond og langt mindre en oljeindustri som har levert tusenvis av arbeidsplasser opp gjennom årene. 

At dere etter en nedgangsperiode ønsker å se bort fra hele greia tyder bare på at dere bør legges inn til psykiatrisk behandling, det er ingen bransjer som bare går opp over uten å gå i lavkonjunktur. Verden vil være avhengig av olje en god stund til og det å snakke egen næring ned slik norske politikere og nyliberalister gjør nå er bare galskap. 

Anonymkode: a4ae4...2af

Det er hovedsakelig oljenæringen som har presset opp lønningene til det nivået som gjør det helt umulig for andre bransjer å konkurrerer på de samme lønnsbetingelsene. Før oljen hadde vi mye annen industri rundt om, så det du sier er noe stort tull. 

Hvem er det som er største aksjonær i Statoil ? det er staten det ...så kan jeg repetere lønnsfesten og galskapen der for deg men at det har vært uforsvarlig ser vi idag ?

Hadde du fjernet formueskatten f.eks så hadde mye mer midler blitt investert i selskapene og det hadde skapt flere arbeidsplasser bare der. Det er et eksempel av mange. Er du klar over hvor mange millioner selskaper er pliktig til å ta ut i utbytte til sine aksjonærer bare fordi de skal dekke sine formueskatter? ...det er ikke lite.

Jeg kan diskutere med deg veldig inngående om økonomi og dra frem flere eksempler. Dette er en side du ikke ser som vanlig arbeidstaker, og fra ditt ståsted så ser du nok da litt for enkelt på det. 

Er du imot en omstilling av Norge altså ? dette er jo som jeg sa i forrige innlegg hadde vært bra å begynne med for 10-15år siden, parallelt med oljeeventyret. Du kan jo tenke tilbake på hva mobiltelefon du hadde på 2000 tallet iforhold til hva du har i lomma idag. Det beviser en rivende teknologisk utvikling, her burde man vært på ballen og investert i å etablere egen industri og bygget opp kompetansen innad i Norge. Istedenfor å måtte outsource alt ja tilogmed mye innenfor olja til Asia fordi vi rett og slett aldri har fulgt med. 

 

 

Anonymkode: ffc59...dc7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de små drittpartiene KrF, Venstre, SV og SP forsvinner ut av 'tinget så er jeg fornøyd.

Eller, ikke egentlig. Jeg vil ikke ha AP ved makten. Men heller ikke Høyre. Begge står for en fascistisk stat med total overvåkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så bryr det meg ikke lenger.

Hva er forskjellen på partier som aktivt kjører destruktiv politikk (rødgrønne), og de som går til valg på å kjøre konservativt (de borgerlige), men som fortsetter omtrent i samme spor?

Anonymkode: 7aa7b...92c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så bryr det meg ikke lenger.

Hva er forskjellen på partier som aktivt kjører destruktiv politikk (rødgrønne), og de som går til valg på å kjøre konservativt (de borgerlige), men som fortsetter omtrent i samme spor?

Anonymkode: 7aa7b...92c

Hva du forventer i den situasjonen Norger er i pr dags dato ? at alt skal bli bedre enn før ? 
Forutsetningene etter en destruktiv rødgrønn politikk over hele linja, er det nå den borgelige regjeringen som har fått æren av å føre landet videre fra. 

På toppen av en flyktningkrisen og negativ vekst i Norsk økonomi etter bare å satset på oljen i altfor mange årtier.

Høres ikke ut som du noengang har satt din fot innenfor et stemmelokale engang så skjønner ikke helt ? blir som om jeg skulle diskutert kunst og kultur. Ikke helt min gate...

 

Anonymkode: ffc59...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du forventer i den situasjonen Norger er i pr dags dato ? at alt skal bli bedre enn før ? Forutsetningene etter en destruktiv rødgrønn politikk over hele linja, er det nå den borgelige regjeringen som har fått æren av å føre landet videre fra. 

På toppen av en flyktningkrisen og negativ vekst i Norsk økonomi etter bare å satset på oljen i altfor mange årtier.

Høres ikke ut som du noengang har satt din fot innenfor et stemmelokale engang så skjønner ikke helt ? blir som om jeg skulle diskutert kunst og kultur. Ikke helt min gate...

 

Anonymkode: ffc59...dc7

Jeg er fullstendig klar over at forutsetningene for å lykkes i regjering nå er dårlige, dagens situasjon tatt i betraktning. Jeg stemte Høyre forrige stortingsvalg og det angrer jeg på. Jeg hadde heller sett at de rødgrønne hadde fortsatt det prosjektet de har satt i gang og gjort opp den politiske regninga fremfor at de borgerlige tok over et konkursbo som de ikke får kontroll over.

Anonymkode: 7aa7b...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper Senterpartiet, Kystpartiet og Demokratene går i regjering sammen. 

Håper globalistene Høyre og AP får 0%. Håper de som blander sammen tro og politikk får 0%. Håper at Trine Skei Grande får 0%, sammen med MDG.

Anonymkode: c58ec...510

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fullstendig klar over at forutsetningene for å lykkes i regjering nå er dårlige, dagens situasjon tatt i betraktning. Jeg stemte Høyre forrige stortingsvalg og det angrer jeg på. Jeg hadde heller sett at de rødgrønne hadde fortsatt det prosjektet de har satt i gang og gjort opp den politiske regninga fremfor at de borgerlige tok over et konkursbo som de ikke får kontroll over.

Anonymkode: 7aa7b...92c

Med en rødgrønn regjering idag som ikke hadde satt noen brems på asylstrømmen så tviler jeg på at det hadde hjulpet på å gjøre opp den regninga.

Det er jo nettopp deres politikk som har ført Norge i den situasjonen vi er i pr dags dato. De burde ha satt igang et prosjekt som heter "Norge etter oljesmellen" for 15år siden minst ..istedenfor har de aldri giddet å se på en planB til oljen.

DET ER ALTFOR SENT NÅ å plutselig legge til rette for at nye næringer som skal føre produkter med Norsk flag på merkevaren ut i den store verden skal bli startet og vokse. I årevis har jo lønnsnivået i Norge blitt totalt urealistisk høyt grunnet oljenæringen. Hvem er og har vært den største aksjonæren i dette? jo staten.

Hva tror du skjer da når andre sektorer skal vokse i Norge og konkurrere med arbeidskraft hvor lønningene blir sammenlignet med det man ville fått i oljesektoren? I alle andre land siden finanskrisen i 07 så har selskapsskatten blant annet blitt senket og er nå nede i 20% jevnt over. I Norge har den blitt beholdt på  27%, først nå vil den bli senket til 25% og nedover i årene som kommer. Samme med formueskatten, som de rødgrønne er imot å fjerne. Hva skjer jo selskaper blir tvunget til å ta utbytte til aksjonærene selv om de går i underskudd for å dekke deres formueskatt på deres respektive eierandeler. 
Hadde man fjernet denne ville bedrifter kunne reinvestert i SELVE bedriften og skapt flere arbeidsplasser istedet.

Lærte man noe av finanskrisen ? NEI vi risikomaksimerte som aldri før med oljeinvesteringer og det ble aldri tenkt på å få så mye som et støttehjul til oljen. Det er inkompetanse på høyt nivå det. 

Vil du diskutere mer det gylne rødgrønne prosjektet og filosofien for Norge nå egentlig? for jeg skal love deg at du får veldig mye å forsvare etterhvert her. 

 

 

Anonymkode: ffc59...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig så bryr det meg ikke lenger.

Hva er forskjellen på partier som aktivt kjører destruktiv politikk (rødgrønne), og de som går til valg på å kjøre konservativt (de borgerlige), men som fortsetter omtrent i samme spor?

Anonymkode: 7aa7b...92c

De borgerlige sitter i en mindretallregjering og må gi innflytelse til to små drittpartier som gjør alt de kan for å kjøre Norge på ræva. Da blir det vanskelig å få gjort så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...