Gå til innhold

Erna Solberg: - Norske kyr promper for mye!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå så jeg den. Noen av fakta som kommer frem er latterlige, feks det kommer frem hvor mye plass som blir tatt opp for at kuene skal få mat. Altså dyrka mark. Javel, skal vi ha asfaltjungel? 

Fremtiden min er reddet ved at jeg arver mange eiendommer og holder på med en master. 

Uansett, det over var usaklig: disse faktaene er jo dystre. Mitt poeng har vært hele tiden: begynn en annen vei. Begynn der det er mye å hente og enkelt å gjøre endringer. Jeg har god nok råd til å bruke mer penger på avgifter på min 4x4 dieselbil. Gjør avgiften på plastikkposee høyere. Flere bomstasjoner. 

Jeg kan snakke hvertfall 50 år fremover i tid når jeg sier at det er ingen toppledere som kommer til å kutte strupen min fordi jeg har storfe. Sorry kompis, men det vet du også at ikke kommer til å skje. Mat trenger vi, vi ser at kvaliteten på maten blir viktigere og viktigere for folket (les: nyt norge merket, resturanter tjener på å ha kortreist mat på menyen). Så tvert i mot :-) @WubWub

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå så jeg den. Noen av fakta som kommer frem er latterlige, feks det kommer frem hvor mye plass som blir tatt opp for at kuene skal få mat. Altså dyrka mark. Javel, skal vi ha asfaltjungel? 

Fremtiden min er reddet ved at jeg arver mange eiendommer og holder på med en master. 

Uansett, det over var usaklig: disse faktaene er jo dystre. Mitt poeng har vært hele tiden: begynn en annen vei. Begynn der det er mye å hente og enkelt å gjøre endringer. Jeg har god nok råd til å bruke mer penger på avgifter på min 4x4 dieselbil. Gjør avgiften på plastikkposee høyere. Flere bomstasjoner. 

Jeg kan snakke hvertfall 50 år fremover i tid når jeg sier at det er ingen toppledere som kommer til å kutte strupen min fordi jeg har storfe. Sorry kompis, men det vet du også at ikke kommer til å skje. Mat trenger vi, vi ser at kvaliteten på maten blir viktigere og viktigere for folket (les: nyt norge merket, resturanter tjener på å ha kortreist mat på menyen). Så tvert i mot :-) @WubWub

Kuer trenger store landområder for å gresse. Som sagt, se hele dokumentaren. Den er lagd med hjelp av forskere som kan mye om det her. 

Det hjelper lite å innføre flere avgifter på biler når klimagassene fra fly,bil, lastebiler, båt og annet transport bare står for 13% av de totale utslippene mens kuer står for 50% av de totale utslippene. 

Men nå er det ikke bare utslipp som er problemet, men vann konsumet. For å lage kjøttet til en big mac trenger vi like mye vann som vi gjør om vi skulle dusjet hver dag i 1 måned. Så det hjelper ikke innføre store vannrestriksjoner i husholdninger når det er så lite å spare i forhold til hva kuer bruker.

Nei såklart skal ingen topp ledere kutte strupen din, det var billedlig talt. Storfe bønder kommer til å bukke under, det var det jeg mente. I Norge har ikke klimautslipp vært noe særlig diskutert - enda. Men i USA er det her satt på dagsorden og forskere sier at kjøtt konsumet må ned om kraftig om vi ønsker et klima og miljø som vi kan leve i.

Og det er der syntetisk kjøtt kommer inn, forskere jobber på spreng for å utvikle teknologi som kan føre til at syntetisk kjøtt kan matche prisen til dyrekjøtt. Når det skjer er det over og ut for de som lever av å selge kjøtt.

Det her kommer til å komme mer og mer på dagsorden verden over for klima er noe som opptar alle og nå har vi funnet ut hvem hoved klima synderen er. Visste du også at hovedgrunnen til at regnskogen blir kuttet ned er for å gjøre det om til dyrkbar jord for kuer? 

Viser til (ja jeg vet det står 18% i linken der, men nyere studier viser at det er nærmere 50%) :

http://www.independent.co.uk/environment/climate-change/cow-emissions-more-damaging-to-planet-than-co2-from-cars-427843.html

Cow 'emissions' more damaging to planet than CO2 from cars

Meet the world's top destroyer of the environment. It is not the car, or the plane,or even George Bush: it is the cow.

A United Nations report has identified the world's rapidly growing herds of cattle as the greatest threat to the climate, forests and wildlife. And they are blamed for a host of other environmental crimes, from acid rain to the introduction of alien species, from producing deserts to creating dead zones in the oceans, from poisoning rivers and drinking water to destroying coral reefs.

The 400-page report by the Food and Agricultural Organisation, entitled Livestock's Long Shadow, also surveys the damage done by sheep, chickens, pigs and goats. But in almost every case, the world's 1.5 billion cattle are most to blame. Livestock are responsible for 18 per cent of the greenhouse gases that cause global warming, more than cars, planes and all other forms of transport put together.

Burning fuel to produce fertiliser to grow feed, to produce meat and to transport it - and clearing vegetation for grazing - produces 9 per cent of all emissions of carbon dioxide, the most common greenhouse gas. And their wind and manure emit more than one third of emissions of another, methane, which warms the world 20 times faster than carbon dioxide.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se dokumentaren. 

Jeg skjønner hva du skriver. Jeg har ikke noe å forsvare det du kommer med annet en jeg brenner for landbruket, yrket mitt og de norske tradisjonene. Likevel mener jeg at det blir fremstilt overdrevent. Men kanskje ikke, hva vet jeg. Det jeg vet er at det norske folk er opptatt av mat og hvor den kommer fra. Hvis du gikk ut i mannen i gata og spurt om de ville spise syntetisk kjøtt - til en kanskje billigere pris, ville de sagt nei. 

For at avgjørelser av dimensjoner som dette skal bli tatt, må et demokratisk land som norge ha flesteparten med. Det jeg vet er at i dag er det ikke slik. Jeg tror ikke det vil bli slik ila mitt yrkesliv heller. Så nå tar jeg kvelden, og kommer til å sove like godt i natt som i går. 

Hilsen odelsjente (19) 

Glemte å tagge deg @WubWub

Endret av Hvem er dette?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett dokumentaren jeg også, har også prøvd å undersøke litt på egenhånd. Det stemmer nok alt sammen, det har lenge vært kjent at landbruket er det mest energikrevende som finnes. Landbruk er i seg selv en enorm forbruker av energi, blant annet olje, gass og kull. I tillegg er det da enorme klimagassutslipp fra kjøttproduksjon, hugging av regnskog (som også Norge deltar i) og miljøforurensning osv. 

Det mest effektive klimatiltaket ville vært å redusert befolkningen på jorden og kuttet ned på kjøttforbruket. Det ville hjulpet.. Avgifter på drivstoff og flybilletter er en spøk om man skal prøve å gjøre noe med miljøet. 

Selv syns jeg biff er godt! :) Nam nam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett dokumentaren jeg også, har også prøvd å undersøke litt på egenhånd. Det stemmer nok alt sammen, det har lenge vært kjent at landbruket er det mest energikrevende som finnes. Landbruk er i seg selv en enorm forbruker av energi, blant annet olje, gass og kull. I tillegg er det da enorme klimagassutslipp fra kjøttproduksjon, hugging av regnskog (som også Norge deltar i) og miljøforurensning osv. 

Det mest effektive klimatiltaket ville vært å redusert befolkningen på jorden og kuttet ned på kjøttforbruket. Det ville hjulpet.. Avgifter på drivstoff og flybilletter er en spøk om man skal prøve å gjøre noe med miljøet. 

Selv syns jeg biff er godt! :) Nam nam

Problemet med klimatiltak er at tiltak som genererer inntekter og arbeidsplasser prioriteres fremfor de som gir resultat, og at mennesker er notorisk ukritiske eller uvitende. Folk skryter gjerne av at de er flinke til å skru av lyset i et rom de ikke bruker, men tenker ikke over at de dusjer hver dag og at varmtvann står for like mye strøm som resten av det elektriske anlegget (foruten oppvarming), eller at de er flinke til å kildesortere i den tro at de sparer miljøet når de likevel reiser med fly et par ganger i året eller at kildesortering i seg selv ikke er spesielt miljøvennlig.

Anonymkode: 69da5...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...