Gå til innhold

Hvorfor kan det egentlig ikke lates som at noen sitter i fengsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker om noen får bot for noe. Men ikke vil betale boten og kanskje må ta fengsel i stedet. Hvorfor kan ikke anmelder eller politiet heller late som at personen sitter inne? Altså, dersom personen ikke er farlig /kriminell eller har gjort noe virkelig galt altså. 

Anonymkode: 96e06...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva mener du med "late som"? At du hverken betaler boten eller går i fengsel?

Anonymkode: dbe4a...3d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker om noen får bot for noe. Men ikke vil betale boten og kanskje må ta fengsel i stedet. Hvorfor kan ikke anmelder eller politiet heller late som at personen sitter inne? Altså, dersom personen ikke er farlig /kriminell eller har gjort noe virkelig galt altså. 

Anonymkode: 96e06...650

Fordi hele poenget er at personen skal avtjene en straff, ikke late som om vedkommende har avtjent en straff.

Selv om det selvfølgelig ikke er noe galt i at du later som om du har sittet inne.

Anonymkode: 491b1...9e6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "late som"? At du hverken betaler boten eller går i fengsel?

Anonymkode: dbe4a...3d0

ja. Eller at den som har sladret later som, eller betaler for meg da. La oss si, at jeg gjorde noe så lite alvorlig som å gi mat til en uteligger, fra kafeen jeg jobber på, mat som skulle kastes. En kjip kollega sladrer, og jeg får en slags straff for det. Her hadde det jo gått bra dersom kollegaen hadde vært blind eller ikke hadde sladret. Dette har ikke skjedd irl altså. 

Anonymkode: 96e06...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja. Eller at den som har sladret later som, eller betaler for meg da. La oss si, at jeg gjorde noe så lite alvorlig som å gi mat til en uteligger, fra kafeen jeg jobber på, mat som skulle kastes. En kjip kollega sladrer, og jeg får en slags straff for det. Her hadde det jo gått bra dersom kollegaen hadde vært blind eller ikke hadde sladret. Dette har ikke skjedd irl altså. 

Anonymkode: 96e06...650

Hadde det skjedd hadde du kun fått en advarsel fra jobben.

Anonymkode: aa1bb...4db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Poenget med straffen er jo for å forhindre at vedkommende gjør det igjen. Dersom man bare "later som" at man gir en straff har det jo null effekt og vedkommende kan lett finne på å gjøre det igjen fordi h*n vet at det får ikke noe konsekvenser uansett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Det finnes jo noe som heter betinget fengsel, som i praksis er at den som er dømt ikke sitter i fengsel, men er ute i samfunnet på «prøve». Hvis personen ikke gjør noe straffbart på nytt i den perioden dommen gjelder, så slipper personen å sitte i fengsel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...