Gå til innhold

Kan man jobbe som sykepleier som sjenert?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en stor drøm om å bli sykepleier. Men jeg er redd jeg ikke vil passe inn. Har alltid vært stille av meg. De fleste er vel utadvent og de vet alltid hva de skal si. Small talk og alt er jeg ikke god på. Jeg har litt sosial angst men den pleier å bli bedre når jeg blir bedre kjendt.

Så jeg er redd for å få en utdanning men ikke få jobb på grunn av jobbinterview..Jeg blir så nervøs. Håper det er noe jeg kan vokse av meg for det er utrolig slitsomt at angsten skal ødelegge livet mitt.

Er det noen her som er sjenerte som jobber som sykepleier?

Anonymkode: a3348...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samme lurer jeg på. Jeg er utrolig dårlig til å prate med pårørende, og være den som pårørende henvender seg til. Men kanskje det går seg til med årene, vet ikke jeg?

Anonymkode: 30c68...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som sykepleier. Jeg var stille og sjenert i begynnelse som student, men man vokser veldig i rollen. Det er mange type sykepleier, de utadvendte, de stille, de høylytte osv. Hvis det er noe du virkelig ønsker søk! Hvis du finner ut at det ikke er noe for deg, får du heller slutte. Bedre å ha prøvd, så slipper du alltid å tenke "hva om":)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det vet jeg ikke, men sett fra et pasient perspektiv og jeg var lagt inn å trengte pleie så hadde jeg foretrukket å bli pleiet av en stille og rolig sykepleier. jeg er en lugn person selv så med det liker jeg også den kvaliteten hos andre mennesker.

uansett så ser jeg ikke helt hvordan det skal spille noen rolle om du er utadvendt eller innadvent så lenge du er dyktig i jobben din. med åra får du sikkert også erfaring og mestring med å prate med folk og da går det lettere.

så jeg syntes du burde følge drømmen din om det er det er det yrkesvalget du brenner for :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Honeyblossom

Hvis det er det du har lyst til så go for it!! :) Ikke bekymre deg for at du er for sjenert. Jeg var verdens mest sjenerte gjennom alle åra mine på skolen, men nå er det snart 3 år siden jeg fullførte VGS og jeg er en helt annen person. Jeg er ikke den som roper høyest eller kaster meg ut på dansegulvet, men jeg er mye mer komfortabel med slike small talk sitasjoner nå og starter gjerne en samtale med fremmede. Vurderer selv å søke på sykepleierstudiet til høsten, forresten :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange innadvendte og høysensitive på studiet og i jobb😊 Man lærer seg å kommunisere i praksis☺ Ikke la noe som kan være positive egenskaper hindre deg i å bli sykepleier!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også sykepleier og jeg er vel kanskje ikke direkte sjenert, men jeg er innadvendt. Men man vokser veldig mye med rollen mens man er student, og i dag er jeg veldig komfortabel med å både prate med pårørende og pasienter:) Dette er også noe en lærer underveis:)

De siste åra har jeg sett et stadig større mangfold av mennesker innen helseyrker, alle mulige slags personligheter. Det synes jeg er veldig positivt, for pasientene er jo minst like forskjellig!:)

Anonymkode: 777fb...90b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon er en viktig del av jobben som sykepleier. Det er viktig at du overfor både pasient og pårørende kan prate og virke trygg, ikke usikker og innadvent. 

Anonymkode: 06dbd...0de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er drømmen din, synes jeg du skal gå for det :) At du er sjenert vil ikke gjør deg til noe dårligere sykepleier enn en utadvent person, dessuten vil du få mye trening gjennom praksis. Skjønner du er veldig obs på det og kanskje overtenker litt, men du vil finne alle slags mennesker når du begynner å studere, også mange innadvente og usikre (selv om man kanskje legger merke til de utadvente først). Det er ingen som forventer at man skal være ekspert når man begynner på et studie, og vi har alle ulike utgangspunkt og forskjellige ting vi må jobbe mer med enn andre. Heldigvis vokser man mye i løpet av studietiden og blir tryggere etter hvert. Lykke til!  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan du så absolutt.  Jeg driver med jobbintervjuer nå da jeg er nyutdannet og de har full forståelse for at man er nervøs og sånn altså. Jeg er ikke sjenert, men rolig av meg og forsiktig i begynnelsen og dette ble misforstått til sjenert så jeg strøk i en praksis faktisk. Men er du tilpasningsdyktig, interessert og jobber hardt er jeg sikker på at du klarer det(om du ikke møter på feil veileder slik jeg gjorde). Legger ved link om hvordan jeg strøk forresten 😉 

http://m.storogblid.blogg.no/1447031740_hvordan_det_var__stry.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes flust av mennesker som jobber som sykepleiere, og disse er like forskjellige som helt andre mennesker. :) Selv synes jeg det er litt greit å arbeide med noen som ikke alltid må ha noe å si, og alt av ubetydelige ting. DET synes jeg er slitsomt. 

Anonymkode: abbc8...6f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker de stille og rolige sykepleierne....

Eneste jeg har lagt merke til når jeg har vært på sykehus er de sure, kommanderende, effektive og stressede eller de snille og gode.. De snille og gode har ikke vært pratsomme. De har gjort enkle ting, som ei som strøk meg på ryggen når jeg kastet opp, og ei som ga meg ekstra puter og hjalp meg til å ligge på siden. Mykt blikk, et smil..Stille omsorg betyr mye. 

Om noen er sjenerte har jeg egentlig ikke reflektert over. Jeg er ikke god på small talk selv, og har egentlig ikke opplevd mye av det på sykehus. Hvis man er veldig dårlig når man er der, og ofte er man engstelig også, så orker man ikke mye small talk. 

Så det kommer sikkert litt an på hvor du jobber som sykepleier, noen steder er det mer small talk, andre plasser ikke. Og pasienter er jo også forskjellige. Jeg tror det er rom for mange typer personligheter i helsevesenet. 

Anonymkode: f4e3d...d98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjenerte personer er ofte empatiske og flinke til å lytte. Slike personer egner seg ofte svært godt i sykepleieryrket. Og som sier dere sier: Det går seg til med årene.

Endret av sondr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå jobber jeg ikke som sykepleier, men jeg utdanner meg til et serviceyrke som er kjent for å ha svært utadvendte mennesker, noe jeg ikke er i det hele tatt. Men - jeg sier som en klok person sa til meg (bytter ut mitt yrke med ditt) - Innadvendte pasienter trenger sykepleier de også!

Jeg tror du kommer til å klare deg helt fint. Jeg slet også veldig med å være sjenert og å ha sosial angst - men fra jeg var 19 og til nå (24) så har jeg kommet en utrolig lang vei, uten å gjøre noe for det. Det har bare vokst av meg. Det er mange pasienter der som ønsker noe annet enn snakkeglade personer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig. Det er bare flott med ulike personligheter, også blant sykepleiere. Ikke alle ønsker å møte utadvendte helsearbeidere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er utrolig heldige dere som klarer å "vokse av dere" sosial angst. For meg har den bare blitt verre og verre med årene, og en jobb som innebærer stadig kontakt med nye mennesker er ren tortur.

Anonymkode: d0f1c...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan selvfølgelig jobbe som sykepleier selv om du er sjenert :) Jeg jobber som det selv og var ganske sjenert i starten. Dette har kommet seg. Jeg føler i hvertfall at jeg er mindre sjenert når jeg er på jobb enn utenom jobb. Muligens fordi jeg trer inn i en profesjonell rolle, vet jeg har utdanning innenfor sykepleie, vet jeg kan ting osv. Men det er jo ikke alltid slik at man har rett alltid kun fordi man er utdannet sykepleier. Så det er viktig å huske på :) 
Mange pasienter mer tilbaketrukket, sjenert, ukomfortabel o.l. i rollen som syk. Samtidig som at noen har et stort behov for å slå av en prat osv. Pasienter er like forskjellige som oss sykepleiere. Under studiet øves det mye på kommunikasjon, forskjellige pasientcaser, du er i praksis osv. Så du vil nok få utfordret deg og kanskje derav bli litt mindre sjenert, stole mer på deg selv og bli mer selvsikker :) 
Man kan godt være sjenert, men som sykepleier må man være tydlig og sikker, sørger for at viktig informasjon gis, pleie og behandling, omsorg osv gis til tross for at man er sjenert. Man kan ikke trekke seg unna ting fordi man synes det er ubehagelig. 

Når det kommer til jobbintervju så er det lurt å øve seg. Søk rundt på nettet hva det er vanlig å bli spurt om f.eks. Øv deg for deg selv og gjerne foran andre. Jeg tror uansett du vil få bedre selvtillit til dette når du er ferdig utdannet. Mye kan skje i løpet av 3 år :) Dersom du trives i en praksisplass så kan du høre med avdelingsleder f.eks. om de har ledige stillinger og at du er interessert i å søke. Jeg har fått jobb på tidligere praksisplasser før og har da sluppet intervju. Men husk at du må søke steder du faktisk ønsker å jobbe. Og ikke kun søke tidligere praksisplasser f.eks. for å kanskje slippe unna intervju. Noen vil nok kreve intervju uansett. Selv om du er sjenert så kan du f.eks. være en god lytter, noe som er en viktig egenskap hos sykepleiere. Noen kan faktisk være for utadvendte og dekker mer sitt eget sosiale behov på jobb en pasientens. Så ikke alltid det er positivt å være veldig utadvendt heller. 

Anonymkode: 120c4...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...