Gå til innhold

Seriøst, Iphone og mobil er jo det samme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du mener det er typisk 14 åringer å være forvirret mhp merkevare og betegnelse på type gjenstand? 

Anonymkode: 3f9e6...9c4

alle kan vi være forvirret mtp varemerker etc, men så komme med utsagn som:

"Har du Iphone eller mobil?"

"Kan jeg låne Iphonen din og ringe?"

"Iphone er sååå mye bedre enn mobil"

da er du like intelligent som en 14åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja du har helt rett at det er samme. Det eneste som skiller dem er programvare.

Microsoft har Windows programvare. Windows xp, vista, W7, W8, W10, W11 osv.
Apple har MAC programvare.

Bare tenk deg xbox, playstation og en vanlig computer. Det eneste som skiller disse er programvarer. En konsoll er realiteten en datamaskin med programvare fra Sony og Microsoft. Playstation 4 bruker Sony programvare. Xbox bruker microsoft programvare. Og en vanlig computer som du kjøper i butikken kan inneholde programvare fra apple eller microsoft.

Og Huawei mobilen bruker kinesisk programvare.
http://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/HUAHON7GY/huawei-honor-7-smarttelefon-gra?scid=Pricecomparison2990&gclid=COXIhqDHrskCFSgMcwod5GgB9w

Det eneste som skiller disse produktene er programvare, men dette forstår ikke folk flest.
Og programvare må du ikke kjøpe. Du kan faktisk lage dine egne programvarer med Python eller Ruby programmeringspråk.

Endret av Jetlag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer av at da den første iPhonen kom så skilte den seg kraftig ut fra andre mobiler. Det var jo den første smartelefonen (med unntak av noen flopper fra Nokia som var nesten smarte). Og jeg kan ikke huske at vi på den tiden hadde eller brukte uttrykket smarttelefon. Så det ble liksom skilt mellom 

denne 3220.jpgog denne done-apple-iphone-1.jpg?1318877878

 

ved å bruke merkenavnet.  Og selvfølgelig en genial markedsføringsstrategi fra Apple sin side. De gjorde det samme med iPod og de har gjort det med Mac og med iPad. 

Og når man først har begynt å bruke et uttrykk for noe er det vanskelig å endre det. Se f.eks på hashtag som er forsøkt fornorsket til emneknagg. Eller world wide web/www som er fornorsket til verdensveven. Språkrådet var litt sent ute, og folk har vent seg til det første uttrykket de brukte. 

Endret av Mynona
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er rart å si mobil jeg.

Mange ting er mobile liksom, kan man ikke kalle en telefon for en telefon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes det er rart å si mobil jeg.

Mange ting er mobile liksom, kan man ikke kalle en telefon for en telefon?

Ja det er jeg enig i. Mobil betyr jo flyttbar, bevegelig ol. Det er mer korrekt å kalle det for en mobiltelefon.

Men dagens telefoner er mye mer enn en telefon, så det passer ikke det heller. Jeg bruker min iPhone ( :P ) til mye mer enn å ringe med. Faktisk så står telefondelen kun for en liten prosentandel av bruken.

Men jeg kaller det mobil uansett bruk og merke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det egentlig ikke, overprisa ræl som ryker eller bøyer seg bare man ser på den.

Anonymkode: 27cbf...c4f

Ryker? Bøyer seg? O_o

Aldri skjedd med min mobil (iPhone 5) det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis av samme grunn som noen velger å si "mac" og "PC"....

Strengt tatt er vel ikke Mac og PC det samme heller. Altså opprinnelig var PC betegnelse på maskiner fra IBM samt alle IBM-kompatible maskiner. Apple sine maskiner var ikke IBM-kompatible og var dermed heller ikke PC.

Med mulighet for at jeg kan huske noe feil, er tross alt snart 30 år siden jeg lærte om dette. Men mener bestemt det er bakgrunnen og at Mac da ikke er en PC.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strengt tatt er vel ikke Mac og PC det samme heller. Altså opprinnelig var PC betegnelse på maskiner fra IBM samt alle IBM-kompatible maskiner. Apple sine maskiner var ikke IBM-kompatible og var dermed heller ikke PC.

Med mulighet for at jeg kan huske noe feil, er tross alt snart 30 år siden jeg lærte om dette. Men mener bestemt det er bakgrunnen og at Mac da ikke er en PC.

Men var det ikke sånn bare fordi IPM kom først? PC er rett og slett "personal computer" og det gjelder jo både for Apples, Toshiba, Fujitsu, Lenovo og hva de nå heter alle sammen. Jeg er selvsagt enig i at Mac og "de andre" ikke er like siden de har nokså forskjellig operativsystem, men det går mer på "det indre". Det samme kan til en viss grad sies om en maskin som kjøres med Linux som operativsystem. 

Fysisk er både mac og "de andre" personlige datamaskiner til forskjell fra "steinalderens" dataterminaler som ikke kunne brukes frittstående, men måtte ha kontakt med modermaskinen. (F.eks. de gamle nor-maskinene.) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men var det ikke sånn bare fordi IPM kom først? PC er rett og slett "personal computer" og det gjelder jo både for Apples, Toshiba, Fujitsu, Lenovo og hva de nå heter alle sammen. Jeg er selvsagt enig i at Mac og "de andre" ikke er like siden de har nokså forskjellig operativsystem, men det går mer på "det indre". Det samme kan til en viss grad sies om en maskin som kjøres med Linux som operativsystem. 

Fysisk er både mac og "de andre" personlige datamaskiner til forskjell fra "steinalderens" dataterminaler som ikke kunne brukes frittstående, men måtte ha kontakt med modermaskinen. (F.eks. de gamle nor-maskinene.) 

Fortsatt går det på at PCer bruker diverse vare som i sin tid er utviklet av IBM, selv om det idag finnes mange levrandører. Så er PC betegnelse på de maskiner som bruker vare utviklet av IBM. Går vel blant annet på prossessorer, kort o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...