Gå til innhold

Hva har du i nettleie ? Dette er jo ran!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva har du i nettleie eller strøm regning generelt ? Tror jeg må bytte ... For to måneder har jeg kroner 2800,- på er 120 kvm hus. Og av disse er 1900,- nettleie! Er ikke dette horribelt ? Spesielt dyr nettleie ? Eller hva er vanlig ? 

Anonymkode: a7672...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kan ikke bytte nettleverandør uten å legge dine egne kabler. 

 

Om det er dyrt eller ikke spørs jo helt på hvor mye strøm du har brukt.

Anonymkode: ea36a...e27

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du ikke byttet nettleieverandør uten å flytte til et annet nett da. Strøn\m kjøper du av strømleverandøren, nettleien er geografisk

Anonymkode: 6cfe6...e66

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor er ca 50% av strømprisen nettleie.  Se på regningen hva som er prisen pr kWh. Mulig du har en fastprisdel som er fordelt på 12 mnd. Da blir nettleien dyrere jo mindre strøm du bruker. 

 

For min del med et hus på tre etasjer og ca 100 kvadratmeter bruksareal betaler jeg ca 800-1200 pr mnd i vinterhalvåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du i nettleie eller strøm regning generelt ? Tror jeg må bytte ... For to måneder har jeg kroner 2800,- på er 120 kvm hus. Og av disse er 1900,- nettleie! Er ikke dette horribelt ? Spesielt dyr nettleie ? Eller hva er vanlig ? 

Anonymkode: a7672...de7

Små lokale nettselskap har veldig høye nettleier. Større nettselskap som Hafslund, Lyse, Skagerak, BKK har mye lavere nettleie.

 

Anonymkode: 64010...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hvor jeg bor er ca 50% av strømprisen nettleie.  Se på regningen hva som er prisen pr kWh. Mulig du har en fastprisdel som er fordelt på 12 mnd. Da blir nettleien dyrere jo mindre strøm du bruker. 

 

For min del med et hus på tre etasjer og ca 100 kvadratmeter bruksareal betaler jeg ca 800-1200 pr mnd i vinterhalvåret. 

Er det kun nettleie eller strøm også? Har du nettleie hos Hafslund?

Anonymkode: a15bd...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nettleien går bl.annet til lønn til de menneskene som har den sure jobben med å få strømmen tilbake, etter stormer og lynnedslag. Så om det er en avgift jeg betaler med glede, så er det nettopp den.

Endret av Lutetium 71
Skrivefeil! (Kult, ny boks å skrive tekst i, kf w wjhf wfwej hf jwf wejf jf jwe jfej ) Ferig
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det kun nettleie eller strøm også? Har du nettleie hos Hafslund?

Anonymkode: a15bd...e23

Både strøm og nettleie. Ikke Hafslund. De kjenner jeg ikke til. 

Men som de andre sier her så kan du ikke skifte nettleverandør, så det må du bare godta, eller flytte et annet sted. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små lokale nettselskap har veldig høye nettleier. Større nettselskap som Hafslund, Lyse, Skagerak, BKK har mye lavere nettleie.

 

Anonymkode: 64010...c60

små nettselskap er som regel i områder med mindre befolkningstetthet. Det er færre mennesker å fordele kostnadene for vedlikehold og reparasjoner på, derfor blir prisen høyere. I BKK, Hafslund, Lyse og Skagerak Energi sitt nettområde bor det flere mennesker og de bor tettere, derfor trenger de ikke kreve inn like mye per husstand.

Hvor mye hvert nettselskap kan tjene/kreve inn i nettleie er  regulert av NVE. 

Endret av weetos
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS: på nettsiden til din netteier finner du svar på to ting. Fastledd-hvor mye det koster månedlig/årlig og være koblet til strømnettet. Variabel del/overføringstariff: hvor mye du betaler i frakt til netteier for å få fraktet strømmen du kjøper hos din strømleverandør hjem til deg.   

Til info: hos min netteier betaler jeg 120 kroner mnd for å være tilknyttet strømnettet. 43,31 øre/kWh i frakt. 

Endret av weetos
Lagt til info
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det har blitt populært å spare strøm så skrur bare el-selskapene opp prisen på nettleien i stedet for å tjene like mye. Alle selskapene inkludert Hafslund tjener nå mye mer penger på nettleie enn på strømprisen. Det er derfor veldig lite penger å spare på å bytte strømleverandør sammenliknet med hva den totale regningen blir.

Anonymkode: ab0bb...f29

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det har blitt populært å spare strøm så skrur bare el-selskapene opp prisen på nettleien i stedet for å tjene like mye. Alle selskapene inkludert Hafslund tjener nå mye mer penger på nettleie enn på strømprisen. Det er derfor veldig lite penger å spare på å bytte strømleverandør sammenliknet med hva den totale regningen blir.

Anonymkode: ab0bb...f29

Her var det mye vås, vi bruker mer strøm enn noensinne med induksjonstopper, varmekabler og elbiler i alle hjem. Det er derfor det er et marked for å kjøpe strøm fra forskjellige leverandører.

https://www.ssb.no/energi-og-industri/statistikker/energiregn/aar-forelopige/2015-05-06

226403.png?_encoded=2f66666666666678302f

 

Nettleien er satt av Norges Vassdrag og Energidirektorat, ikke netteier selv.

https://snl.no/nett-tariff

Anonymkode: ea36a...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at de 1900 kr er nettleie? Det høres ikke riktig ut. Du betaler nettleie ut i fra forbruk, så da burde forbruket vært høyere enn 900 kr. Dessuten høres 900 kr i forbruk lite ut på 120 kvm på to mnd.
Jeg ville ha tippet at nettleien var på 900 og forbruket 1900.

Anonymkode: 7ba9d...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du sikker på at de 1900 kr er nettleie? Det høres ikke riktig ut. Du betaler nettleie ut i fra forbruk, så da burde forbruket vært høyere enn 900 kr. Dessuten høres 900 kr i forbruk lite ut på 120 kvm på to mnd.
Jeg ville ha tippet at nettleien var på 900 og forbruket 1900.

Anonymkode: 7ba9d...744

Så sent som september så var strømprisen(spot) helt nede i 20 øre/kwh i sørnorge. Da får du inmari mye strøm for 900 kr, og det stemmer bra at nettleien va ca dobbelt så mye som strømmen om dette var regning for august ul september eller september og oktober.

Anonymkode: 78e61...8f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det noe som ikke stemmer, men skal ikke være mer konkret i forhold til det.

Anonymkode: a0c0a...774

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye vås, vi bruker mer strøm enn noensinne med induksjonstopper, varmekabler og elbiler i alle hjem. Det er derfor det er et marked for å kjøpe strøm fra forskjellige leverandører.

Nettleien er satt av Norges Vassdrag og Energidirektorat, ikke netteier selv.

https://snl.no/nett-tariff

Anonymkode: ea36a...e27

Store ord fra noen som verken ser at grafen har gått ned siden ca 2009, eller vet at det har blitt ca 20% flere personer i Norge siden 1980. Altså bruker vi mindre strøm per person. Nettleien bestemmes ut fra hva netteiers kostnad per husstand er. Når strømforbruket går ned settes prisen for nettleie på strøm opp for at beløpet skal bli det samme totalt sett. Siden den variable delen av nettleien er 40,70 øre i Oslo og man kan spare noen få % på strømprisen, som har vært rundt 12-25 øre på spotmarkedet det siste året, så sier det seg selv at innsparingen er temmelig liten i forhold til totalbeløpet.

Anonymkode: ab0bb...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Store ord fra noen som verken ser at grafen har gått ned siden ca 2009, eller vet at det har blitt ca 20% flere personer i Norge siden 1980. Altså bruker vi mindre strøm per person. Nettleien bestemmes ut fra hva netteiers kostnad per husstand er. Når strømforbruket går ned settes prisen for nettleie på strøm opp for at beløpet skal bli det samme totalt sett. Siden den variable delen av nettleien er 40,70 øre i Oslo og man kan spare noen få % på strømprisen, som har vært rundt 12-25 øre på spotmarkedet det siste året, så sier det seg selv at innsparingen er temmelig liten i forhold til totalbeløpet.

Anonymkode: ab0bb...f29

Store ord fra en som ikke ser at grafen viser totalt energiforbruk, og ikke forbruket av strøm. ;-)

Anonymkode: 78e61...8f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store ord fra en som ikke ser at grafen viser totalt energiforbruk, og ikke forbruket av strøm. ;-)

Jeg ser jo det, jeg forklarte bare hvorfor det gjør den irrelevant. Beklager at ikke jeg brukte liten nok teskje. Det er antall boliger som bestemmer hvor store kostnader selskapene har med nettleie, ikke totalt forbruk.

Anonymkode: ab0bb...f29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roflmao

Betaler 100 kroner i mnd i strøm..100kvm ;)

Tips..bruk internett og velg den billigste operatør. Enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roflmao

Betaler 100 kroner i mnd i strøm..100kvm ;)

Tips..bruk internett og velg den billigste operatør. Enkelt. 

Spesifiser dette litt da. For dette er utrolig lite.

Anall kwh?

Antall personer?

Oppvarming?

etc...etc....

Selv har jeg avtale med "Ikke forbruksveid" spot, uten noe påslag og skjønner ikke helt hvordan du får det til.

Endret av Østlandet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...