Gå til innhold

Ingen amerikanske pandemier?


Lutetium 71

Anbefalte innlegg

Har ikke tenkt på det før, men når spanjolene invaderte den nye verden, var det millioner av innfødte som døde av europeiske sykdommer (kopper, meslinger, svartedauen +++), men svært få sykdommer gikk andre veien, og tok livet av europeiske innfødte. (Men mulig unntak av syfilis).

Forklaringen er interessant.

Se video.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres veldig interessant ut, men før vi begynner å diskutere det: Er det et faktum, eller er det en strøtanke med rot i ufullstendig historisk kunnskap om epidemiologi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Jeg synes vidiomakern gjør det litt for lett med de temmelige dyrene. F.eks sier han at amerikanerne ikke hadde hunder til å hjelpe dem, men det fantes da vitterlig ulver i Nord-Amerika også. De kunne temmet kalkunen og sikkert mange andre dyr som hører hjemme på det amerikanske kontinentet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikkje behov for å temma dyra. Difor. Jegerar og sankarar vert ikkje bønder fordi dei vil, men fordi dei må. Kjelde: Jared Diamond. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikkje behov for å temma dyra. Difor. Jegerar og sankarar vert ikkje bønder fordi dei vil, men fordi dei må. Kjelde: Jared Diamond. 

Det er vel også et poeng. Overgang til jordbrukssamfunn er så vidt jeg forstår en konsekvens av matmangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel også et poeng. Overgang til jordbrukssamfunn er så vidt jeg forstår en konsekvens av matmangel.

ja, nettop.

Overgang til husdyrhald fører til auka smittepress. Dei typiske barnesjukdomane våre er resultat av bakteriar som gjennom mutasjonar har gått frå å vera dyresjukdommar til å bli menneskesjukdommar. Europearane har hatt tusenvis av år på å tilpassa seg sjukdommane, medan urbefolkinga i Amerika fekk alle i løpet av få år. 

 

Eg har berre Jared Diamond som kjelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...