Gå til innhold

19 og akkurat fått vite at jeg ikke kan bli gravid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mest enig med de som spør om dette er legens uttalelse og om det med sikkerhet er absolutt, med en oppgitt grunn. Leger er ikke fertiltetseksperter (langt i fra!!) og kan derfor gi feilaktige opplysninger. Så jeg ville ikke tatt den beskjed for helt god fisk uten å få en utredning hos gynekolog først, spesielt siden det er såpass knusende beskjed å få. Og dessuten finer kroppen på mye rart som egentlig ikke "skulle vært mulig", så helt umulig vil jeg ikke si det er før f.eks livmor eller eggstokker er fjernet. 

Skjønner dere som ikke vil gi TS håp, og det er jo helt greit å være realistisk om at det godt kan være slik. Men samtidig er det ikke nødvendigvis riktig at det er helt umulig heller. Men i såfall er jo adopsjon absolutt noe å vurdere :)

Anonymkode: e0667...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sender deg mange klemmer TS, dette er nok skikkelig vondt for deg! :icon_frown:

Jeg går nå ut ifra at du ikke kan få barn, og at beskjeden du har fått er realiteten. Jeg kan lite om "hvor mange som blir gravide etter å ha blitt fortalt at man ikke kan i utgangspunktet" eller om de forskjellige tilbudene. Så får nesten bare svare utifra HI.

Jeg syntes faktisk uansett du skal snakke med din samboer om dette og forklare for han at selv om det finnes solskinnshistorier så har du fått beskjed om at du aldri kan bli gravid og det er det du må forholde deg til. Rett og slett sånn at han kan "ta valget" om han ønsker å fortsette livet med deg vel vitende om at dere ikke får biologiske barn. Jeg sier dette fordi det samme skjedde med min bror og kjæresten hans, bare at hun aldri fortalte noe. Hun fikk beskjeden når hun var ca din alder, men klarte ikke å fortelle han om det. De var "prøvere" i flere år før hun tilslutt fortalte hvorfor de aldri skjedde noe. Han ble selvfølgelig fly forbannet og har sagt at han vurderte å gå lenge, rett og slett fordi han følte hun "førte han bak lyset" på denne måten. 
De slo opp en stund senere av andre grunner.

Klem!

 

Anonymkode: 7315e...b88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender deg mange klemmer TS, dette er nok skikkelig vondt for deg! :icon_frown:

Jeg går nå ut ifra at du ikke kan få barn, og at beskjeden du har fått er realiteten. Jeg kan lite om "hvor mange som blir gravide etter å ha blitt fortalt at man ikke kan i utgangspunktet" eller om de forskjellige tilbudene. Så får nesten bare svare utifra HI.

Jeg syntes faktisk uansett du skal snakke med din samboer om dette og forklare for han at selv om det finnes solskinnshistorier så har du fått beskjed om at du aldri kan bli gravid og det er det du må forholde deg til. Rett og slett sånn at han kan "ta valget" om han ønsker å fortsette livet med deg vel vitende om at dere ikke får biologiske barn. Jeg sier dette fordi det samme skjedde med min bror og kjæresten hans, bare at hun aldri fortalte noe. Hun fikk beskjeden når hun var ca din alder, men klarte ikke å fortelle han om det. De var "prøvere" i flere år før hun tilslutt fortalte hvorfor de aldri skjedde noe. Han ble selvfølgelig fly forbannet og har sagt at han vurderte å gå lenge, rett og slett fordi han følte hun "førte han bak lyset" på denne måten. 
De slo opp en stund senere av andre grunner.

Klem!

 

Anonymkode: 7315e...b88

Jeg syns ts bør snakke med en spesialist før hun skal la ta typen "ta valget". Jeg kkan ikke fatte og begripe hvorfor prøverør ikke skal fungere, med mindre livmoren er ødelagt, men mykoplasma skal ikke virke inn på livmor? Kan hende jeg tar feil, men ts bør snakke med en spesialist på fertilitet før hun og typen tar noen valg. Er jo dumt å ta sorgen nå, hvis det ikke er en grunn til det. 

Blir litt provosert på ts sine vegne hvis det viser seg at legen rett og slett har gitt mangelfull informasjon. Mange leger kan så lite om fruktbarhet at det er en skam. Håper ts kan fortelle oss hva legen har sagt. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann dere, TS her.

snakket med gubben om det, han skjønte med en gang han kom hjem at noe ikke stemte. "Jaja, ikke alltid alt går som man planlegger, men dette kommer til å gå kjempe bra" etterfulgt av en god klem. 

Fullt mulig at det ikke var mycoplasmaen som gjorde det, fikk beskjeden over telefon, så skal inn til legen til uka for å høre litt mer. etter som jeg forstod det, så hadde den mycoplasmaen fucka opp ganske mye, og livmoren har tydeligvis også fucket seg opp, og var snakk om at jeg må operere den ut, hvis jeg forstod riktig. 

Men vi får vell bare satse på det beste! Har verdens beste samboer, som alltid har vært veldig støttende :-) men som han sa; ikke alltid alt går som planlagt.  

Anonymkode: daeda...efa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, Kan du gi litt mer informasjon om hva som gjør at du aldri kan bli gravid? Dette er litt vanskelig å forstå, hvem har gitt beskjeden og hva er diagnosen/galt? 

Anonymkode: 8387b...e2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, Kan du gi litt mer informasjon om hva som gjør at du aldri kan bli gravid? Dette er litt vanskelig å forstå, hvem har gitt beskjeden og hva er diagnosen/galt? 

Anonymkode: 8387b...e2f

Har du lest? Og tillegg har du spurt flere ganger uten svar kanskje ta hinte??

Anonymkode: 7960f...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heisann dere, TS her.

snakket med gubben om det, han skjønte med en gang han kom hjem at noe ikke stemte. "Jaja, ikke alltid alt går som man planlegger, men dette kommer til å gå kjempe bra" etterfulgt av en god klem. 

Fullt mulig at det ikke var mycoplasmaen som gjorde det, fikk beskjeden over telefon, så skal inn til legen til uka for å høre litt mer. etter som jeg forstod det, så hadde den mycoplasmaen fucka opp ganske mye, og livmoren har tydeligvis også fucket seg opp, og var snakk om at jeg må operere den ut, hvis jeg forstod riktig. 

Men vi får vell bare satse på det beste! Har verdens beste samboer, som alltid har vært veldig støttende :-) men som han sa; ikke alltid alt går som planlagt.  

Anonymkode: daeda...efa

Lykke til TS :) Sender deg mange gode tanker :)

Anonymkode: 7960f...a16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, håper ikke du må ut med livmoren. Jeg kan veldig lite om sykdommen (har faktisk aldri hørt om den før), men veldig mange får barn selv om legen sier de ikke kan (vi har til og med en av dem i tråden her). Bare synd det ikke er flertallet.

Og om livmoren ikke er så "fucka opp" som legen tror, kan det kanskje hende at du kan få kunstig hjelp?

Og det er vel muligheter der ute for å bli fosterforeldre til små barn? Da får du i tillegg lønn for det. Eller du kan adoptere?

Uansett hva du kan og ikke kan, så er jeg lei meg for nyheten din :hug: Heldigvis får du støtten du trenger hjemme. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fastlegen som har sagt dette til deg? For da hadde jeg tatt det med en klype salt. Fastleger generelt kan svært lite om fertilitet. Be om en henvisning til en gynekolog, helst en som er ekspert på fertilitet og få en skikkelig utredning.

Ikke ta sorgene på forskudd!

Klem

Anonymkode: b4961...56e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekologer opererer av prinsipp ikke ut livmor eller eggstokker av en ung kvinne med mindre det er noe alvorlig som kreft, noe du ikke har. Så det legen din sier kjøper jeg ikke TS. Få henvisning til gynekologer og ikke tro på alt en fastlege sier.

Anonymkode: 983e5...b0d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt dette seriøst før jeg hørte det fra en gynekologisk kirurg. Mykoplasma i seg selv skaper ikke infertilitet, men kan gi bekken-infeksjon, som kan skape komplikasjoner som tette eggledere etc. For å påvise slikt må man ha enten hatt en MR eller en kikkehulls-operasjon. En gynekologisk kirurg av rang kan gjøre veldig mye for å forbedre fertilitet. 

Noen ganger i min erfaring så hører kvinner: "(kan) gi infertilitet, (kan) føre til operasjon", og så hopper de til konklusjon. De fleste fastleger vill ikke sagt over telefonen at man er infertil etter en antibiotikakur alene. 

Men kan jo være at du har hatt både MR og operasjon, selv om du ikke informerer om det i HI.  

Anonymkode: 34220...866

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som du tror mye, men ikke har forstått helt hva legen din har sagt. Bestill en time og få forklart alt veldig nøye slik at du er sikker på at du forstår. Mycoplasma ødelegger ikke livmoren slik at man må fjerne den. Var det fastlegen eller gynekologen, forresten?

Anonymkode: c065e...9c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her igjen.

var hos gyn, og hva legen sa til meg er hva han fikk beskjed om fra gyn. 

Som sagt tidligere, så tror jeg at det er mer enn bare denne mycoplasmaen som har gjort dette, legen nevnte den ganske mange ganger, og går derfor ut fra at den har noe med saken å gjøre. Skal til legen til uka for å få en bedre forklaring på alt sammen. 

Anonymkode: daeda...efa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her igjen.

var hos gyn, og hva legen sa til meg er hva han fikk beskjed om fra gyn. 

Som sagt tidligere, så tror jeg at det er mer enn bare denne mycoplasmaen som har gjort dette, legen nevnte den ganske mange ganger, og går derfor ut fra at den har noe med saken å gjøre. Skal til legen til uka for å få en bedre forklaring på alt sammen. 

Anonymkode: daeda...efa

Lykke til :)

Anonymkode: 7960f...a16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis livmoren er ødelagt er det så klart verre. Lykke til, ts, og be om å få snakke med spesialist! Heldigvis finnes det andre måter å få barn på, om dere skulle ønske det, selv om det så klart vil være en sorg nå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk med klamydia i 1 år uten at det påvirka min fertilitet på noen måte. Så det skal litt til å bli steril, spesielt av mycoplasma genitalis

Anonymkode: 983e5...b0d

Jeg ble derimot veldig steril etter 1 år med klamydia. Til og med livmoren min er ødelagt. Så å ufarliggjøre sånne sykdommer som det der er vel kanskje ikke helt passende. For noen går det bra og for andre går det ikke bra. Det er vel heller det som er det rette svaret.

Anonymkode: 03262...6d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bastante svar her gitt.

Jeg er selv steril etter klamydia. Egglederne var helt ødelagt, men også deler av livmor og eggstokker, så jo: sykdom kan fint ødelegge masse selv om noen slipper unna. Eggene mine er også svært få og det er mye dårlige egg. De lar seg ikke befrukte ved IVF heller.

Jeg føler med deg Ts og håper virkelig du får noen klare og oppløftende svar fralegen. Lykke til!  

Anonymkode: 72449...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...