Gå til innhold

"arbeidsledig" gjeld. what to do?


ynga92

Anbefalte innlegg

Jeg ble ferdig utdannet før sommeren men har enda ikke fått meg en jobb innenfor mitt fagfelt (design). Jeg har en deltidsstilling ved min gamle jobb der jeg jobber litt når det trengs noen ekstra. Jeg har 7000kr i gjeld for en mobiltelefon jeg har kjøpt, i tillegg til at jeg har 9000kr i gjeld på mastercardet mitt. Dette har jeg problemer med å betale da jeg nesten ikke har inntekt. Jeg har en sparekonto som egentlig skulle ha blitt brukt til hus senere, men denne har jeg spist på dette halve året med lite jobb så er nesten ikke noe igjen på denne kontoen heller (omtrent 10 000kr). Jeg søker og søker på alle mulig slags jobber jeg kan tenke meg, men får ikke napp noen steder. Jeg begynner å bli lei og litt desperat etter penger da jeg nesten ikke har penger igjen nå. Jeg har flyttet hjem for å spare penger, så betaler ikke for mat o.l. Men det jeg betaler er blant annet mobilregning, nedbetaling av gjeld, buss og litt andre småting.

I tillegg til dette har jeg kjæresten min i Bergen så har også brukt litt penger på å reise til han noe jeg føler jeg må prioritere da avstandsforhold for meg ikke er 100% optimalt.

Noen tips til hva jeg kan gjøre? Er det en mulighet å si opp deltidsjobben min og heller få dagpenger fra NAV? Hvor raskt går dette evt.? Er veldig frustrert for tiden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler deg å søke på fulltidsstillinger som ikke er relevante for utdannelsen din, bare så du har noe frem til du får relevant jobb. Sykehjem, klesbutikk, kassen i matbutikk, sånne ting.

Anonymkode: 58bc8...917

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagpenger er rett over 60% av inntekten, og dersom du sier opp får du i tillegg karantene. 

 

Jobb heller mer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Dagpenger fastsettes ut fra inntekten du har hatt, så det kan umulig svare seg. Dersom du arbeider mindre enn 50 % kan du ha krav på dagpenger for den tiden du ikke jobber. Sjekk det. Det er uansett lurt å melde seg arbeidsledig hos NAV, det kan jo være at de kan bidra med hjelp til å komme ut i arbeidsmarkedet.

Foreslår også at du knekker mastercardet for det har du ikke råd til å bruke. Det er også fullstendig idiotisk å kjøpe telefon på avbetaling når du ikke har fast jobb. Lær av dette, og spar heller til slike kjøp i fremtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du skal gjøre er ihvertfall å bruke sparekontoen til å betale ned på mastercardet :) Da sparer du masse i renteutgifter

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg mobilen og kjøp en billigere, kanskje får du igjen 4000 for den og kan betale det rett inn på lånet. 

Ellers skal det ikke være noe problem å finne seg ekstrajobber innen butikk/McDonalds/bensinstasjon/sykehjem e.l. 

Anonymkode: 22bd3...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Wanda Maximoff

Søk på alt du kan, alt av jobber. Ikke vær så naiv å tro at du får drømmejobben på første forsøk. Ta kontakt med sykehjem, barnehager, McDonald's (de tar inn vanvittig mange i perioder), butikker, bensinstasjoner, Burger King,  vikarbyråer osv. Møt opp personlig med et bredt smil om munnen. Meld deg arbeidsledig hos Nav og forhør deg om kurs innenfor å skrive søknader (der feiler mange).  

Du skal ha tjent og jobbet en god del ved siden av skolen for å få dagpenger som er 66 % av inntekten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags design driver du med? Har du noen eksempler på hva du har laget? Jeg har kanskje et prosjekt til deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke være noe problem å få seg mye jobb ved å melde seg som ringe-/tilkallingsvikar i barnehager, barneskoler og på aldershjem.

Anonymkode: d0ed7...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg mobilen og kjøp en billigere, kanskje får du igjen 4000 for den og kan betale det rett inn på lånet. 

Ellers skal det ikke være noe problem å finne seg ekstrajobber innen butikk/McDonalds/bensinstasjon/sykehjem e.l. 

Anonymkode: 22bd3...1b8

Grunnen til at jeg har tapt penger er fordi mobilen ble ødelagt så pengene til den er tapt.. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags design driver du med? Har du noen eksempler på hva du har laget? Jeg har kanskje et prosjekt til deg

Driver med webdesign og grafisk design. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo rett til livsopphold uansett, da har du jo 6-7000, utgiftene du stipulerer er jo på ca 1500 i måneden, da har du jo 4500 igjen til å betale gjeld, det burde jo være borte på 4 måneder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du klar over hva slags renter du har på gjelda di? Den er garantert mye høyere enn renta på sparekontoen. Skjønner du ikke at i stedet for å spare penger til hus så taper du nå penger på å betale renter?
Spør også foreldrene dine om de kan låne deg penger for å betale resten av gjelda.

Har du vært i kontakt med NAV for å høre om det er mulig å få noe penger der?

I og med at du driver med grafisk design så kan du leite etter oppdrag hos private (bedrifter) som trenger design til f.eks. nettsiden/bloggen sin, logoer osv. Det er mange muligheter! Du får kanskje ikke så mye for det i begynnelsen, men det er bedre enn å ikke gjøre noe.

Endret av lisamari
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...