Gå til innhold

Kjøre til helt Lofoten med gammel bil?


romeosa

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren vill gjerne på kjøretur i Norge neste sommer, istedet for utenlandstur. "Problemet" er bare at bilen vår er veldig gammel, og jeg er usikker på om den "hadde klart turen". Bilen er en toyota corolla 1994, og er kjørt 220 000 km ca. Den fungerer fint, men fra oss og til Lofoten er det 3000 km tur/retur. Er det noen som har en formening om dette hadde gått? Evtentuelt hva vi bør fikse/sjekke før turen og vedlikeholde underveis? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være greit å være NAF-medlem i hvert fall :)   https://www.naf.no/medlemskap/medlemskap-med-veihjelp/?gclid=CJGVjLf-qckCFUsNcwodGHUMiQ

Sjekk mønsterdybde i dekk og at dekkene generelt er i god stand, bremseskiver, ta gjerne et oljeskift eller sørg i det minste for at det er nok olje, vurder om batteriet er i god stand og kjøp eventuelt nytt hvis det er gammelt og slitent, øk lufttrykket i dekkene litt hvis bilen er fullpakket, sørg for at reservehjul, jekk og hjulkryss er i orden og lett tilgjengelig, sjekk spylevæske/bremsevæske/etc, fiks steinsprutskader i frontrute, sjekk at registerreimen er uten begynnende skader/slitasje.

Anonymkode: b788d...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medlemskap i NAF (hvis dere ikke har veihjelp i forsikringa). Tauing blir dyrt om noe går galt 2 timer fra nærmeste verksted, hvis man bare har ansvarsforsikring. **Hilsen en som har gått på den smellen, faktisk i Lofoten.**

Når det er sagt, så ville jeg ikke nølt med å dra på tur med vår gamle bil igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min Corolla fra 79 har gått rundt på den kilometertelleren flere gang nå, og den lever fortsatt😊 så det en en pålitelig bil! Hadde jeg vært dere så ville jeg hørt på det første svaret her å tatt en sjekk før turen starter. om dere ikke vil gjøre det selv, så er det bare å ta turen innom et verksted å si dere trenger en liten helsesjekk før langtur😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvs bilen er snill og pålitelig til daglig så ser jeg ikke noe problem med det.

Sjekk dekk&bremser og skift olje. Og sørg for at veihjelp er i orden.

God tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bilen i god stand bør ikke dette være et problem. Hilsen hun som for noen år siden var på bilferie i Europa med en 89 mos Mercedes og bilen gikk som en klokke hele turen. Hadde bilen innom et verksted før turen som "godkjente" den for langtur.

For å sette det på spissen så har jeg også stått fast på motorveien i Danmark med en 06 mod Nissan (på det tidspunktet var bilen bare 3 år gammel så den var jo forholdsvis ny) og måtte få hjelp av Falc til å komme meg videre. Det er ikke nødvendigvis alder på bilen som er det viktigste, men den tekniske standen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren vill gjerne på kjøretur i Norge neste sommer, istedet for utenlandstur. "Problemet" er bare at bilen vår er veldig gammel, og jeg er usikker på om den "hadde klart turen". Bilen er en toyota corolla 1994, og er kjørt 220 000 km ca. Den fungerer fint, men fra oss og til Lofoten er det 3000 km tur/retur. Er det noen som har en formening om dette hadde gått? Evtentuelt hva vi bør fikse/sjekke før turen og vedlikeholde underveis? :)

Tut og kjør! Det dere bør gjøre, er å skifte olje, oljefilter og luftfilter. Husk det blir mange timer med varm motor, og det er da det kan skje. Sørg også for at understell ikke har noe slakk, at ledd og foringer er som de skal. Har selv kjørt lange turer med bil som har trilla like langt, gikk helt fint det.

En annen sak jeg leste i et svar, om bilen er gammel, har dere kasko på den? Om dere har det trass i alderen, så er det berging innkludert i kaskoforsikringen. Jeg var selv NAF-medlem i mange år, men det ble til slutt så dyrt syntes jeg at jeg undersøkte litt hvilke andre muligheter som fantes. Og med full kasko er det faktisk med berging, mot et gebyr på 500-600,-. Om noen sier at berging er gratis som NAF-medlem, tenk etter hva du betaler pr.år opp mot de redninger du trenger :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Hvis det blir lofot-tur skal jeg sjekke hele bilen på verksted :-) Men har bare ansvarsforsikring, så må satse på at reisen går feilfritt for seg, hehe :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berging og frontrute er vel alltid inkludert i delkasko, og delkasko koster såvidt mer enn ansvar, så det er lite grunn til å ikke velge det. En steinsprutskade er lett å få, og det er kjekt å fikse sånt på forsikringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel bare å ta normalt vedlikehold og dra.?? Kjørte til østerrike med 76 model opel som tenåring før det fantes mobiltelefoner☺. Kjøretur i Norge på sommertid?? Er vel det sikreste man kan foreta seg. I værste fall ryker dynamo, et hjullager els. Men det kan skje med 2009 modeller og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjørt hele landet på kryss og tvers i gamle drittbiler og det gikk fint. Anbefaler ikke Finnland i desember på piggfrie dekk, og det er fordel med batteri som fungerer dersom du har tenkt å stoppe på veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skift olje og sjekk om batteriet er grei og om den lades.

Det første svaret du fikk her var ypperlig. Jeg er ikke i tvil om at det skal gå bra; bare ta det med ro oppover i fjellheimen.

God tur!

Anonymkode: 81e67...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...