Gå til innhold

Så da har jeg svangerskapsdiabetes


tentaclemaiden

Anbefalte innlegg

Ser ut som det er veldig stor forskjell på hvilken oppfølgning man får. Like før jeg fikk svangerskapsdiabetes endret sykehuset hva de definerte som svangeskapsdiabetes. Tidligere hadde de som hadde litt høye målinger (husker ikke tallene) nedsatt glukosetoleranse, de som var over en viss verdi hadde svangerskapsdiabetes. Oppfølgningen på disse to var veldig forskjellig. Så endret de det og alle som hadde målinger som var over normalen etter glukosebelastning har svangerskapsdiabetes og får mer oppfølgning. 

Jeg opplevde at helsepersonell (alt fra jordmor til fastlege) hadde veldig ulik kunnskap om svangerskapsdiabetes. Det føltes som en litt belastende diagnose å ha. Leser du bøker om svangerskap av Gro Nylander ser du igjen samme holdningen - de med svangerskapsdiabetes ligger på sofaen å drikker brus og spiser sjokolade. Tror at de fleste gravide vet bedre. Jeg hadde en mild form av s.d., hadde fine målinger hele tiden og babyen lå godt innenfor det normale i vekstavvik (lå mellom 1% - 8% over). Når jeg sa til jordmor at jeg hadde et normalt kosthold trodde hun liksom ikke på meg, spurte om jeg spiste kake, sjokolade osv ofte. Diabetessykepleieren på sykehuset sa at det var ikke nødvendigvis så mye å utsette på kostholdet til de med s.d., for noen ble det for mye for kroppen når man blir gravid. De største endringene jeg måtte gjøre var å spise mindre frukt, drikke mindre juice, bytte ut yogurt med skyr.. Ikke de helt store omveltningene :)

Mange gode poeng her. Selv om jeg er overvektig og har skeiet ut i det siste betyr det ikke at det har vært søppelmat i 28 uker liksom. Håper ikke jeg treffer sånne fordommer som du gjorde, utrolig kjipt å bare anta at folk driter i hva de spiser.

Man får liksom en dårlig samvittighet selv om dette ikke er noe man gjør med viten og vilje.

Nå ringte de fra sykehuset i dag og jeg fikk time på tirsdag. Så er spent på hvordan alt er rundt dette. 

 

Det er fint å se at det er flere som har hatt dette, takk for alle innspill! Godt å høre om opplevelser og få bekreftet at det som regel går helt fint, bare man tar det alvorlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk påvist s.d, da var det målinger før og etter hvert måltid, insulin, og jevnlig kontroll på sykehuset. Fikk ei jente på 3,8 kg, satt igang 2 uker før termin. Jeg spiste så lite sukker/karbohydrater at jeg var i konstant ketose, men alikevel var målingene høye. Vekta rørte seg ikke de siste 5 månedene. 

Største ulempen for meg var igangsetting og det at jeg da måtte ligge med 2drypp under hele fødselen, 1 med insulin og 1 med glukose. Så jeg fikk ikke badekar :-)

Lavkarbo fulltid, ikke fruktsukker, og indisk mat var bannlyst. :ler:

Endret av Nique
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært til samtale med diabetessykepleier, og føler det gikk veldig fint. Hun var rolig og forklarte så fint hvordan jeg tar tester og hva jeg kan spise.

Jeg har drukket aaaaalt for mye melk og spist yoghurt (men da ikke de typene som er bra) og tror at dette skal kunne gå bra å regulere :)

 

Men nå lurer jeg da, dette er første dag med målinger. Skal måle 2t etter hvert måltid, nå lunsj.

og nå sitter jeg og kjempefyser på klementin, noe jeg ble fortalt kunne gi utslag men som jeg gjerne måtte spise inntil 3 av om dagen.

Nå er det en time til jeg skal måle, er det dumt å ta klementinen nå og at jeg bør vente til etter denne målingen, eller er det når som helst på dagen jeg kan ta mine tilmålte klementindoser? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært til samtale med diabetessykepleier, og føler det gikk veldig fint. Hun var rolig og forklarte så fint hvordan jeg tar tester og hva jeg kan spise.

Jeg har drukket aaaaalt for mye melk og spist yoghurt (men da ikke de typene som er bra) og tror at dette skal kunne gå bra å regulere :)

 

Men nå lurer jeg da, dette er første dag med målinger. Skal måle 2t etter hvert måltid, nå lunsj.

og nå sitter jeg og kjempefyser på klementin, noe jeg ble fortalt kunne gi utslag men som jeg gjerne måtte spise inntil 3 av om dagen.

Nå er det en time til jeg skal måle, er det dumt å ta klementinen nå og at jeg bør vente til etter denne målingen, eller er det når som helst på dagen jeg kan ta mine tilmålte klementindoser? ;)

Prøv å spis 1 clementin så ser du hvordan blodsukkeret reagerer vel :) Men det er mye fruktsukker i frukt så det kan hende at du vil ha høyt blodsukker når du måler 2t etter inntak.

Endret av karlakarl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, så jeg droppa klementinen til etter for å se hvordan det gikk.

Men byggrynsgrøt var ingen hit skjønner jeg, nå ble det høy måling.

Man lærer så lenge man lever, trodde det skulle vært en topp lunsj men var visst ikke det (for meg).

Jaja nå skal jeg slutte å ralle videre om dette:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, så jeg droppa klementinen til etter for å se hvordan det gikk.

Men byggrynsgrøt var ingen hit skjønner jeg, nå ble det høy måling.

Man lærer så lenge man lever, trodde det skulle vært en topp lunsj men var visst ikke det (for meg).

Jaja nå skal jeg slutte å ralle videre om dette:)

 

Sjekk næringsinnholdet, der står antall karbohydrater. Karbohydrater blir til rent sukker i kroppen. Man trenger karbohydrater men som sagt prøv deg frem :) Velg heller fullkorn over hvit! Det fordøyes langsommere i kroppen og gir et jevnere, lavere blodsukker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og er nervøs og rådvill.

Fastende måling var 5,6 og etter glukosebelastning på svimlende 10,6(!).

Jordmor ringte med beskjeden i dag og var så rolig og egentlig litt uforstående til at jeg ble redd? Samtidig fortalte hun at hun henviser til sykehuset jeg skal føde for å lære blodsukkermåling/kosthold.

Er overvektig fra før og har en bror med diabetes type 2.

Det er ikke så dyptgående info om dette på nett, ikke uten masse legesjargong, har noen her inne hatt dette?

Det jeg tenker mest på er jenta i magen, hvordan var deres opplevelser rundt fødsel? Keisersnitt/vaginal?

Var barnet stort eller lite?

 

Jeg hadde det i alle mine svangerskap. Sistemann var jeg  høyest på blodsukker 10.9, men jeg greide å holde meg til kostregulert og slapp insulin. De trudde kanskje ikke jeg skulle greie det på sistemann, men er man streng nok med seg selv, så går det veldig fint. Fin og slank ble jeg også etter fødselen. La av meg pga dietten. 

Uansett om det blir kostregulert eller insulin, vil tru de vil prøve kostregulert først. Du skal holde deg under 8 i blodsukker, får et måleapperat så du måler før og etter mat. Alt dette får du lære på sykehuset. Så får du oppfølging på sykehuset, med UL annen hver uke for måling av vekst. Dette går så fint så :) 

Mine to første hadde fin fødselvekt, og jeg ble satt igang rundt terminen ( på sykehuset der jeg gii, så ville man ikke at jeg skulle gå over tiden pga svagerskapdiabetes)

Sistemann ble jeg satt igang 11 dager før tiden pga veksten. Han var da oppe i 4 kg og de fryktet han ble litt stor til termin. Så de passer godt på deg og barnet ditt. 

Jeg ble kvitt diabetesen rett etter fødselen med alle 3 :) Jeg tar denne annonym ;) Her er jeg lett gjenkjennelig, og vil at brukernavnet mitt forblir annonymt. 

Anonymkode: ce79c...3b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært til samtale med diabetessykepleier, og føler det gikk veldig fint. Hun var rolig og forklarte så fint hvordan jeg tar tester og hva jeg kan spise.

Jeg har drukket aaaaalt for mye melk og spist yoghurt (men da ikke de typene som er bra) og tror at dette skal kunne gå bra å regulere :)

 

Men nå lurer jeg da, dette er første dag med målinger. Skal måle 2t etter hvert måltid, nå lunsj.

og nå sitter jeg og kjempefyser på klementin, noe jeg ble fortalt kunne gi utslag men som jeg gjerne måtte spise inntil 3 av om dagen.

Nå er det en time til jeg skal måle, er det dumt å ta klementinen nå og at jeg bør vente til etter denne målingen, eller er det når som helst på dagen jeg kan ta mine tilmålte klementindoser? ;)

Mye karbohydrater i klementin. Hvis du skal spise frukt av noe slag, så ta det rett etter et måltid med mye fiber. 

Jeg hadde sukkerporsjoner jeg måtte velge i. Til et fiberrikt måltid, kunne jeg da velge om jeg ville ha ei frukt, 20g sjokolade, et glass melk, ei brunostskive på skiva, yoghurt naturel, halv frukt yoghurt, halvt glass juice.  osv. Og jeg lå på langtidsblodsukkeret på 5 :) Jeg var veldig streng med meg selv, og det gikk veldig fint. Så ikke ta den klementina nå, ta ho heller rett etter neste måltid. Nå stiger blodsukkeret ditt, og er på topp etter ca 2 timer etter mat. Og blodsukkeret ditt begynner å stige fra der blodsukkeret er nå. Så ikke lurt i det hele tatt. 

Anonymkode: ce79c...3b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er veldig veldig skremmende å tenke på i ettertid, at jeg ikke fikk en eneste ekstra UL i løpet av svangerskapet selv om jeg hadde svangerskapsdiabetes... Ser at dette ser ut til å være standard andre steder

 Og at det tilfeldig ble oppdaget dagen før fødsel at barnet var veldig lite. Hvis jeg blir gravid igjen, skal jeg kreve en helt annen oppfølging neste gang!

Anonymkode: f3047...cf1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes det er veldig veldig skremmende å tenke på i ettertid, at jeg ikke fikk en eneste ekstra UL i løpet av svangerskapet selv om jeg hadde svangerskapsdiabetes... Ser at dette ser ut til å være standard andre steder

 Og at det tilfeldig ble oppdaget dagen før fødsel at barnet var veldig lite. Hvis jeg blir gravid igjen, skal jeg kreve en helt annen oppfølging neste gang!

Anonymkode: f3047...cf1

Jeg vil vel gjerne tro at det er en grunn til at du ikke fått ekstra oppfølging. En bekjent til meg fikk svangerskapsdiabetes men med en gang hun kuttet ut rent sukker i kostholdet sitt (hun spiste mye lovehearts :fnise:) så var blodsukkeret fint hele veien. Så jeg trur ikke hun fikk ekstra oppfølging etter det. Barn blir jo vanligvis store ved diabetes i svangerskapet pga høyt blodsukker over lengre tid :ohmy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel gjerne tro at det er en grunn til at du ikke fått ekstra oppfølging. En bekjent til meg fikk svangerskapsdiabetes men med en gang hun kuttet ut rent sukker i kostholdet sitt (hun spiste mye lovehearts :fnise:) så var blodsukkeret fint hele veien. Så jeg trur ikke hun fikk ekstra oppfølging etter det. Barn blir jo vanligvis store ved diabetes i svangerskapet pga høyt blodsukker over lengre tid :ohmy: 

Babyen flatet ut på vekstkurven sa legene på sykehuset, og mente jordmor burde ha sendt meg på ekstra UL. Svangerskapsdiabetes kan gi små barn også, fordi morkaken ikke gir nok næring. Så jeg burde nok absolutt ha blitt fulgt opp og det skremmer meg i ettertid.

Anonymkode: f3047...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det, TS? Har du funnet en god rytme på kostholdet og hva du kan spise og ikke spise? 

Jeg leser i tråden at dere har veldig ulike historier og typer oppfølging. Selv fikk jeg høre på sykehuset at målinger mellom 7,8 og 11 ble betegnet som nedsatt glukosetoleranse, og at det var først ved målinger over 11 at det ble betegnet som svangerskapsdiabetes. Og først ved s.d. ville det være snakk om ekstra målinger etc.

Men er det noen som kan forklare meg hvordan målingene foregår? Glukosebelastningstest kjenner jeg til, men hvordan måles langtidsblodsukker, og hva kan gjøres hos fastlegen? Må man på sykehuset for å måle?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det, TS? Har du funnet en god rytme på kostholdet og hva du kan spise og ikke spise? 

Jeg leser i tråden at dere har veldig ulike historier og typer oppfølging. Selv fikk jeg høre på sykehuset at målinger mellom 7,8 og 11 ble betegnet som nedsatt glukosetoleranse, og at det var først ved målinger over 11 at det ble betegnet som svangerskapsdiabetes. Og først ved s.d. ville det være snakk om ekstra målinger etc.

Men er det noen som kan forklare meg hvordan målingene foregår? Glukosebelastningstest kjenner jeg til, men hvordan måles langtidsblodsukker, og hva kan gjøres hos fastlegen? Må man på sykehuset for å måle?

Jo, begynner å få litt oversikt, men er enda litt i stuss på hva som går bra og ikke. Har sett at melkemengden måtte justeres ned, 1/2glass til frokost og lunsj ser ut til å gå bra.

 Brød går fint 6/7ganger, den ene gangen (med samme type+mengde brød og magerost, og vann å drikke) fikk jeg 9 i måling. 

Klementiner har vært for mye, men det var jeg heldigvis litt forberedt på pga dere her inne, takk for heads up på det!:)

Men til stor glede er Kantalope/Piel del sapo (staver de sikkert annerledes enn dette ;) ) veldig kalori og karbofattig, så disse kan jeg spise en del av. 

Så det føles litt som om man har "gode blodsukker-dager" og dårlige, litt opp og ned hva jeg tåler i alle fall.

Har skjønt så mye som at Toro-mat er superteit og fullt av sukker og karbohydrater, og at jeg kommer mye bedre ut av å lage alt fra bunnen av.

I grunn ganske likt Grete Roede, men med en liten dæsj av lavkarbo-diett/Atkins-inspirasjon for å blande alle mulige :fnise:

 

 

Når det kommer til definisjonen har jeg hørt samme tall som du nevner, men på Ahus sa de bare svangerskapsdiabetes, så jeg kaller det dét selv også.

Har kontrolltime på tirsdag, det er første oppfølgingstime siden jeg begynte med målinger forrige uke.

langtidsblodsukker målte de også der, og selv måler jeg før/etter frokost, etter lunsj og etter middag. Skal ideelt ligge på under 6 om morgenen før mat, og under 8 etter måltider. Det har gått OK, litt svinginger, men mest innenfor.

Skal spørre litt nærmere om hvor problematisk det er å få 9 etter noen måltider, for har ikke helt forstått om det er litt dumt bare eller om det er grunn til bekymring.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de har omdefinert hva som regnes som svangerskapsdiabetes flere steder, er vel mer kunnskap om det heldigvis :) 

Jeg hadde noen rare målinger noen ganger, da tok jeg å målte blodsukkeret en gang til og fikk et helt annet resultat. Ellers er fysisk aktivitet veldig positivt for blodsukkeret, men det vet du sikkert :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt imponert, TS, over hvor mye du har satt deg inn i dette på kort tid. :) håper du får flere og gode svar på oppfølgingen din. Selv ligger jeg i grenseland, så jeg må nok passe meg litt. Har ikke mulighet til å måle selv (burde jeg ha det?), så vurderer å høre med legen om han kan sjekke en gang til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er helt imponert, TS, over hvor mye du har satt deg inn i dette på kort tid. :) håper du får flere og gode svar på oppfølgingen din. Selv ligger jeg i grenseland, så jeg må nok passe meg litt. Har ikke mulighet til å måle selv (burde jeg ha det?), så vurderer å høre med legen om han kan sjekke en gang til.

 

Jo takk for det! :)

Det er med god hjelp fra flere her inne, for det man kan Google seg frem til er ikke så informativt utover tall og legespråk.

Tja, kan ikke skade å sjekke igjen. Spør legen eller jordmor, så kan de henvise deg til Glukosebelastning, det er kjipt men visstnok den beste indikatoren på om man bør ha oppfølging eller ikke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...