Gå til innhold

Vanlig at d-vitamin-mangel ikke blir tatt seriøst av leger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at du overdriver dette noe fryktelig.

Jeg har såogsi kronisk Dvitmin- og jernmangel grunnet kronisk sykdom, og med mindre man ikke klarer ta opp tilskudd så er det virkelig ikke noe problem å ta tilskudd og måle jevnlig for å sjekke verdiene.

Det gjør jeg jevnlig, og justerer etterhvert som det bedrer/forverrer seg.

Jeg har prøvd både supersterke på resept og 3x20 fra apoteket - og synes igrunnen de fra apoteket er like greie.

Det er bare Dvitaminmangel, du har ikke en alvorlig kronisk sykdom. 

 

Anonymkode: 8d055...8ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg hadde en lege som tok det for seriøst, vitaminnivået i kroppen svinger i takt med både humør og vær. Jeg fikk beskjed om at mitt var på 53 og fikk beskjed fra legen om å ta tilskudd. 1 mnd etterpå var det på 85 uten at jeg hadde gjort som legen hadde sagt jeg skulle. 

Stoler ikke på de legene for 5 øre. 

Anonymkode: b44da...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du overdriver dette noe fryktelig.

Jeg har såogsi kronisk Dvitmin- og jernmangel grunnet kronisk sykdom, og med mindre man ikke klarer ta opp tilskudd så er det virkelig ikke noe problem å ta tilskudd og måle jevnlig for å sjekke verdiene.

Det gjør jeg jevnlig, og justerer etterhvert som det bedrer/forverrer seg.

Jeg har prøvd både supersterke på resept og 3x20 fra apoteket - og synes igrunnen de fra apoteket er like greie.

Det er bare Dvitaminmangel, du har ikke en alvorlig kronisk sykdom. 

 

Anonymkode: 8d055...8ed

Slik jeg forstår det så trenger man ikke ha en alvorlig, kronisk diagnose for å starte tråder her på kvinneguiden.

Anonymkode: 08bdb...6ea

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En grunn til at det ikke blir tatt så seriøst kan være at det er MANGE nordmenn som har lav vit D i vinterhalvåret uten at dette gir dem symptomer. Jeg vil tro at legen din tenker det er andre årsaker til plagene dine, og at han/hun derfor velger å gi D-vitamin lite fokus i behandlingen din.

Anonymkode: 428f9...4c2

Ja, da betyr det at man ikke tar d-vitamin-mangel så seriøst. Det er kanskje ikke så farlig om man har lave verdier. Jeg vet ikke jeg. Fikk for så vidt ikke noen annen behandling heller. Legen trodde det kunne komme av lave verdier av d-vitamin, men at jeg da skulle spise meg "bra" ved hjelp av egg og fisk.

Anonymkode: 08bdb...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det rådet du får her oppe om solarium ville jeg tatt med en klype salt. Spør heller fastlegen din til råds om slikt (og jeg ville byttet fastlege var jeg deg).

Anonymkode: 7f0e6...d0a

det finnes flere typer d-vit og legene går ut i fra D3 som glatt kan kjøpes fra utlandet på nettet. 10 min solarium uka bør ikke tas med en klype  salt da det er dette d-vit kroppen danner selv. Og man får heller ikke hudkreft av små mengder solarium noen mnd i året.D-3 er det vitaminet man får fra fet fisk. D vitamin finnes også andre steder D2 kommer f.eks fra planter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, du har jo fått høgare verdier av å ete vanleg kosttilskot, kva skal du då med resept? Feit fisk to gonger i veka er ikkje så mykje heller, og med tran og litt sol så skulle det vere unødvendig å gå på så høge dosar. Men ein må jo rekne med at slikt tek ein del tid. Eg hadde litt låge jernverdier i sommar, og fekk over eit halvt år på meg til å ete meg opp med jern, liksom. Det er nok rett og slett så lett som at legen veit best. Dei gjer som oftast det.

Men er det ikke bedre å ta høy dose tilskudd, og bli raskt bedre. Jeg hadde D-vitamin mangel for 2 år siden, jeg var veldig dårlig, og følte meg deprimert og. Tok høydose bestilt fra utlandet, 2 uker etterpå startet jeg å føle meg bedre. Man kan faktisk bli veldig dårlig av D-vitamin mangel.

Anonymkode: 7982b...fb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå som vitaminer igjen er tillatt bestilt fra utlandet får du bedre og rimeligere produkter fra utlandet enn det du får kjøpt her til lands. Feks Bigvits som holder til i UK har flere gode produkter til en fornuftig pris.

Vi bestiller alle våre tilskudd fra Bigvits og får et års forbruk av høydose D-vitamin for ca 150-160 kroner. 

Kunne du gitt meg en link til de dere bruker? Jeg har nylig fått påvist b og d vitamin og jernmangel. Jeg aner ikke hvilke produkter jeg burde gå for. 

Anonymkode: 96e4e...892

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne du gitt meg en link til de dere bruker? Jeg har nylig fått påvist b og d vitamin og jernmangel. Jeg aner ikke hvilke produkter jeg burde gå for. 

Anonymkode: 96e4e...892

Kan du sende meg en PM kanskje, så skal jeg linke deg videre? Det er ikke i tråd med forumets retningslinjer å forslå produkter.;-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at det ikke ble tatt seriøst... jeg hadde en verdi på 5 i fjor på denne tiden av året og fikk divisun 800IE som jeg skulle ta 3 ganger til dagen i 3 mnd. Etter det skulle jeg gå over på vanlige d-vitaminer, og ta dem fast hvert år fra september-april...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Divisun 800IE er vitamin D3, det tilsvarer 20 mcg, altså en ikke så høy dose. Regner med at dere som har fått den på resept og har veldig lave verdier har tatt mer enn en tbl? 4000IE tilsvarer 100 mcg som er maks døgndose for D vitamin. 

Ser at du "tørkestativ" tok 3 om dagen, målte du verdiene dine etter 3 mnd? 

Anonymkode: 8a9e2...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men er det ikke bedre å ta høy dose tilskudd, og bli raskt bedre.

Anonymkode: 7982b...fb2

Det veit eg ikkje, eg er ikkje lege. Men det er ikkje alltid det er lurt å satse på snøgge resultat.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Men er det ikke bedre å ta høy dose tilskudd, og bli raskt bedre. Jeg hadde D-vitamin mangel for 2 år siden, jeg var veldig dårlig, og følte meg deprimert og. Tok høydose bestilt fra utlandet, 2 uker etterpå startet jeg å føle meg bedre. Man kan faktisk bli veldig dårlig av D-vitamin mangel.

Anonymkode: 7982b...fb2

Dette. D-vitaminmangel kan føre til dårlig immunforsvar, depresjon og at man generelt er dårlig, slapp og sliten. Ved å øke kroppens innhold av D-vitamin kan man føle seg mye bedre, særlig i vinterhalvåret i Norge, og dette er noe legene bør ta på alvor. Å ha så lave verdier som noen av dere her har målt og kun få beskjed om å spise fisk og egg, viser at legene ikke vet nok om dette. Det er viktig å få opp verdiene.

I en spiseskje tran er det vel 10 mikrogram D-vitamin og tablettene som selges her har 10 eller 20 mikrogram. Jeg tar to eller tre kapsler med 20 mikrogram hver dag i vinterhalvåret etter jeg fikk påvist verdi på ca 50 etter blodprøve i fjor vinter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste kilden til d vitamin er gjennom sola.  Og ta litt solarium i vinterhalvåret i tillegg til omega 3 osv skal være bra for en vanlig person uten altfor lite mangel. Men andre må nok få resept på det.  Bytt lege hvis du ikke blir tatt på alvor.  

Anonymkode: ec88c...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for doseringstips og svar til dette.

Mynona, mod.

Men tydligvis bare noen av doseringstipsene, alle på første side får fremdeles stå....

Anonymkode: 07e07...8c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Divisun 800IE er vitamin D3, det tilsvarer 20 mcg, altså en ikke så høy dose. Regner med at dere som har fått den på resept og har veldig lave verdier har tatt mer enn en tbl? 4000IE tilsvarer 100 mcg som er maks døgndose for D vitamin. 

Ser at du "tørkestativ" tok 3 om dagen, målte du verdiene dine etter 3 mnd? 

Anonymkode: 8a9e2...483

ja jeg gjorde det men husker ikke helt hva verdiene lå på etter 3 mnd med denne kuren.. husker at det var rett over grensa til hva verdiene burde ligge på, så jeg fortsatte med 1 tabl á 20 mcg til dagen... men det tok laang tid før jeg følte meg bra igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 10,000 IU hver eneste dag, har gjort det i ca. to år nå. Får sjekket verdiene av og til, og de er helt fine. 

Anonymkode: 26323...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-to me this represent a taurus and a capricorn. I saw them floating by this summer, and i am very interested in both geology and star signs and it would be fun if someone knew why the twilight saga had a huge sequence made for 11 year old people?But maybe this is why people like to watch movies - to dream. I could not make my concentration last through this p. sequence....I just start analyzing movies but i guess you have to feel the story. Beautiful picture and i wonder about their astrology.

Anonymkode: d9038...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på legen, av og til har man leger som gir tips, av og til kommer det ingenting utav det sånn at man må google.

Anonymkode: d9038...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...