Gå til innhold

Må ha minst 2 øl hver dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det å ta seg to øl etter jobb på kvelden er altså blitt et problem? 

 

Hadde det eskalert og man tydelig så at personen måtte bli beruset og/eller full hver dag, så ville det vært et problem. Det å nyte øl etter harde dager på jobb er ikke et problem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mamma drikker et par glass vin hver eneste dag, og hun er langt ifra alkoholiker. Dropper lett vinglassene dersom det ikke passer til maten feks eller hvis vi skal bort, må hente noen med bil osvosv.

Hvis det er det man liker og koser seg med, så ser jeg ikke problemet. Med mindre man rett og slett ikke klarer å la være å drikke øl/vin da,  og det går utover andre ting.

Anonymkode: 94d07...cf4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma drikker et par glass vin hver eneste dag, og hun er langt ifra alkoholiker. Dropper lett vinglassene dersom det ikke passer til maten feks eller hvis vi skal bort, må hente noen med bil osvosv.

Hvis det er det man liker og koser seg med, så ser jeg ikke problemet. Med mindre man rett og slett ikke klarer å la være å drikke øl/vin da,  og det går utover andre ting.

Anonymkode: 94d07...cf4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drikke hver dag er for meg å ha et alkoholproblem. Jeg antar han gjør det for å slappe av etter en hard dag. Da er det en avslapningsgreie- og ikke "et glass vin til maten". (Syns ikke det heller er naturlig hver dag...). 

Jeg hadde bedt han ta en hvit uke- for å se... Om han nekter så skjønner du tegninga selv.... :dry:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, man kan nok se mange med dette drikkemønsteret nedover i Europa uten at noen ville kalt dem alkoholikere. Det er vanlig å drikke litt alkohol hver dag i store deler av kontinentet. Det som skiller disse fra alkoholikere er etter min mening hvordan de fungerer. Drikker han seg full, endrer han atferd, fungerer han sosialt, passer han jobben sin etc. Å drikke 2 øl hver dag gjør en ikke til alkoholiker i seg selv.

Anonymkode: d5ced...d3c

Så er det også en hel del skjulte alkoholproblemer på kontinentet. Denne smådrikkingen har alltid blitt ufarliggjort, og mange har brukt dette som et eksempel til etterfølgelse for nordmenn som elsker flatfyll. I min verden er det bedre å drikke seg dritings et par ganger i måneden, enn å supe et par glass vin hver eneste dag. Men det er nok mye mer mørketall blant folk som "bare drikker et par glass om dagen".

Anonymkode: 2bedb...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har perioder hvor jeg drikker noen øl hver dag. 2-3 halvlitere. Har aldri mistet kontrollen eller blitt avhengig , måttet øke mengde eller lignende. For meg er det litt som at andre får tilfredstillelse av å trene eller prestere og belønne seg med å lage og spise et godt måltid mens jeg gjør det med øl.  Så lenge det ikke går utover jobben hans eller at han endrer personlighet og blir slem mot deg som følge av ølen, så ser jeg ikke på det som et problem, men er fullt klar over at andre kanskje vil annse dette som et problem.

Anonymkode: 8d91e...0b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hørte en gang på radioen en psykolog komme med det jeg har hørt som beste testen på om man er avhengig av noe eller ikke (dette gjelder mer eller mindre all avhengighet, enten det er alkohol, brus, sjokolade, røyk, spill osv osv).

Si til deg en kveld at i dag skal du ikke gjøre X (f.eks drikke to øl). Hvis det blir et problem -f .eks du blir rastløs, kjeder deg, begynner å finne unnskyldninger for å gjøre det likevel osv - da kan det være et tegn på avhengighet. Klarer du det uten problemer, så er du høyst sannsynlig ikke avhengig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mer som spiller inn enn antall øl hver dag for å si om han har et problem eller ikke.

Fungerer han i jobb og det sosiale? Utsetter han ting eller avlyser pga drikkingen? Eskalerer det eller holder han seg til 1-2 øl til dagen? Endrer han adferd når han drikker? Kan han stoppe ved to øl selv om han har mer tilgjengelig?

Jeg syns det er litt farlig å rope "alkoholproblem" ved daglig drikiking. Folk takler alkohol veldig forskjellig. Min far har drukket en whiskey eller to nesten hver kveld i 30 år. Jeg har aldri sett han full, han har lederstilling og er sunn og frisk og sprek. Og til tross for denne vanen/uvanen har han alltid vært til å stole på, og mor har heller aldri hatt noen problemer med det.

Så har jeg en venninne som får blackout etter fire øl. Hun drakk bare 2-3 ganger i måneden, men hadde likevel et alkoholproblem. Ble helt crazy og sloppy i fylla, og havnet i så mange pinlige og potensielt farlige situasjoner at vi vennene måtte ta det opp med henne, Hun innså det selv og er nå helt avholds.

Poenget er at folk er forskjellige, og det handler ikke alltid om mengde og hyppighet.  Men siden du har problem med drikkingen til samboeren din, så virker det som noe dere burde diskutere.

 

Anonymkode: e4899...e10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Veldig enig i det du skriver (i begge innleggene dine). Synes det er skremmende når det går fra "vil ha" til "må ha". Har sett flere gå på den smellen, jeg har til og med vært der selv etter en fuktig ferietur, men klarte å stoppe før det eskalerte. Ble da syk og i dårlig humør en periode før det etterhvert bedret seg. Aldri mer! Det skremmer meg derfor å se samboeren min gå gjennom det samme, og mengden med ølbokser som samler seg i panteposen. Det er så mye ølbokser at jeg nå nekter å pante fordi det er flaut. Jeg drikker jo veldig moderat selv (1-2 glass vin i uka) og synes ikke det er noe gøy å komme på butikken med to fulle bæreposer med tomme ølbokser hver helg.

Også tenker jeg litt som du og hun du siterer sier: om det ikke er et stort problem nå, så kan det fort bli det hvis det får lov til å eskalere.

ts

 

Anonymkode: 7889b...0a1

Hei

Takk. Som du sier og ser selv så har han et problem allerede. Men vi mennesker er så gode til å rasjonalisere det bort. Det kalles kognitiv dissonans, altså det at en røyker vet at det er farlig men fortsetter likevel. Mannen din har nok en følelse av at han drikker for mye, men han gjør det likevel. Konsekvensene er ikke der enda, så derfor ignorerer man det så godt man kan.  

Det er bra konfrontasjon og å ta tak i det som fungerer. Jeg tenker at du må bare hoppe i det, for om du utsetter den konflikten med ham, så blir det bare en større og værre konflikt den dagen han drikker enda mer og har enda vanskligere for å tone ned/slutte. 

Han må enten lære seg/klare å være disiplinert nok til og gå dager om ikke uker uten alkohol, og han må kunne f.eks ta en halv halvliter eller et lite glass vin en kveld. Jeg synes du påpeker at han har et mønster, og det er aldri bra. To øl hver kveld..snart er det tre.  Hadde vært mye bedre om han drakk 1 i går, null i dag og en halv i morgen. Det er et normalt og sunt mønster. 

Lykke til da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ta seg to øl etter jobb på kvelden er altså blitt et problem? 

 

Hadde det eskalert og man tydelig så at personen måtte bli beruset og/eller full hver dag, så ville det vært et problem. Det å nyte øl etter harde dager på jobb er ikke et problem. 

Det ER et problem når man ikke klarer la vær, føler avhengighet av de to øllene. Det går ganske fort i den retningen. Har selv vært der, og det er sånn vips så er man der. Veldig viktig å beholde god disiplin når det kommer til alkohol. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er farlig eller ødeleggende å ta seg 1 eller 2 øl hver kveld. Man kan sikkert holde jobben, være en god far og jogge 3 dager i uka likevel. Men poenget er at det aldri er sunt å være avhengig av ting - med kanskje ett unntak - trening, men også der må moderasjon og evne til å slappe av og ikke trene noen dager være til stede. Det er ikke bra, tror jeg da, å være avhengig av ting. Balanse i alt. Og jeg er absolutt den avhengige typen..pengespill, aksjer, alkohol, trening..jeg kan bli avhengig av alt. Derfor er hard disiplin viktig. 

Endret av FreeLife
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER et problem når man ikke klarer la vær, føler avhengighet av de to øllene. Det går ganske fort i den retningen. Har selv vært der, og det er sånn vips så er man der. Veldig viktig å beholde god disiplin når det kommer til alkohol. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er farlig eller ødeleggende å ta seg 1 eller 2 øl hver kveld. Man kan sikkert holde jobben, være en god far og jogge 3 dager i uka likevel. Men poenget er at det aldri er sunt å være avhengig av ting - med kanskje ett unntak - trening, men også der må moderasjon og evne til å slappe av og ikke trene noen dager være til stede. Det er ikke bra, tror jeg da, å være avhengig av ting. Balanse i alt. Og jeg er absolutt den avhengige typen..pengespill, aksjer, alkohol, trening..jeg kan bli avhengig av alt. Derfor er hard disiplin viktig. 

Du skrev veldig mye for å kun gjenta poenget i den siste setningen du siterte. 

 

Avhengighet er en uting, samme hva det gjelder. Dog med alkohol så rammer det ofte folk rundt deg i tillegg. Så greit å passe på, men det er langt fra avhengighet til det å kun kose seg med øl etter jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker 1 øl eller et glass vin 1-2 ganger i uka, untatt helger hvor jeg alltid drikker 5-10 halvlitere avhengig om det er fest eller hjemmekos med dama. Jeg kan fint kutte det ut hvis det ikke passer. Anser meg selv som ikke-avhengig av alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...