Gå til innhold

Må ha minst 2 øl hver dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Samboeren min må ha minst et par øl hver kveld etter jobben, gjerne 3-4 også, iallefall hvis det er helg, men fjerne på ukedagene også. Er ikke dette litt mye? Snakker om halvlitersbokser, så blir jo 1-2 liter øl om dagen...

Jeg ser at han jobber hardt, og synes at han fortjener å kose seg litt etter jobb, men blir litt bekymret da jeg vet hvor lett det er å bli avhengig av ting, og spesielt alkohol.

Anonymkode: 7889b...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er avhengig av en bestemt type energidrikk, og MÅ ha 1-2 bokser om dagen. Mest for smaken sin del, og det er sikkert sånn med dem som tar seg en øl eller to også.. jeg tenker at det hadde vært verre å drikke seg ravende full i ukedagene.

Anonymkode: fb3bb...ac6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min var sånn... Han endte med et voldsomt alkoholproblem. 1-2 øl var til slutt ikke nok. Gikk minst 6 om dagen. Han kunne til slutt ikke ta seg av barnet sitt pga dette. Jeg mener at man har et problem om man ikke klarer seg uten en ting. For meg er det uaktuelt å bo med en som drikker daglig igjen pga han. Samboeren jeg har nå drikker ekstremt sjeldent. Han kan også fint drikke kun en øl en kveld og ikke trenge mer. Da er det mer okey. Selv drikker jeg omtrent ikke lenger. Kun spesielle anledninger og selv da kan jeg klare meg fint uten.

Anonymkode: 4eb03...50c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får fort et problem ja. Skal ikke mer enn 1 halvliter til hver kveld, også er man avhengig av en halvliter hver kveld. Også får man etterhvert lyst på 2..osv. Så det krever jo som alltids måtehold og disiplin som alt annet. Noen kvelder tar jeg meg 1 halvliter, noen kvelder et glass vin. Andre kvelder velger jeg bevisst å ikke drikke noe som helst. For avhengighet er toleransenivå. Jo mer du drikker jo mer trenger du. Men om du tar en halvliter nå og da, så er det en halvliter nå og da du har lyst på. Tar du to halvlitere hver kveld, så er det to halvlitere hver kveld du har lyst på. 

For meg høres det ut som om han allerede har et problem eller begynner å få. Veldig viktig at du konfronterer ham med at du synes det begynner å bli litt mye og at du er litt bekymret for ham. Han vil antakelig reagere med sinne og at det er urettferdig av deg og at han må jo få lov til å kose seg og at han jobber hardt osv osv. Absolutt må du si! Såklart. Men si du synes det har begynt å eskalere i det siste, og at du bare ville påpeke det og at han kanskje ikke ser det selv. La ham være i fred etter det. Lag en god middag til ham, vær hyggelig, men ikke jatt med om han prøver rasjonalisere for deg. Stå for det du sa, men ikke vær sint. Bare vær bekymret. 

Så går det noen dager også vil han antakelig begynne drikke mindre. Hvis han IKKE gjør det..da har han et problem. Da ville jeg brukt hardere skyts.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen min var sånn... Han endte med et voldsomt alkoholproblem. 1-2 øl var til slutt ikke nok. Gikk minst 6 om dagen. Han kunne til slutt ikke ta seg av barnet sitt pga dette. Jeg mener at man har et problem om man ikke klarer seg uten en ting. For meg er det uaktuelt å bo med en som drikker daglig igjen pga han. Samboeren jeg har nå drikker ekstremt sjeldent. Han kan også fint drikke kun en øl en kveld og ikke trenge mer. Da er det mer okey. Selv drikker jeg omtrent ikke lenger. Kun spesielle anledninger og selv da kan jeg klare meg fint uten.

Anonymkode: 4eb03...50c

Sant. Om man ikke kan ha en trivelig og god kveld uten alkohol så har man et problem. Om det første du tenker når ungen har lagt seg er ØL/Vin! og om dere ikke har det og man tenker"faen så kjipt..gah..hva skal vi gjøre da?" fordi det er kjedelig å se film eller kjedelig å ha sex eller kjedelig å spille data uten litt alkohol innabords..ja da har man et problem. Mange tenker at så lenge man ikke raver rundt drita full og slår kone og barn så har man ikke et problem. Men med en gang man synes en kveld blir kjip uten alkohol så vil jeg si man har et problem. Ikke et alvorlig problem, men det kan fort bli det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Om man ikke kan ha en trivelig og god kveld uten alkohol så har man et problem. Om det første du tenker når ungen har lagt seg er ØL/Vin! og om dere ikke har det og man tenker"faen så kjipt..gah..hva skal vi gjøre da?" fordi det er kjedelig å se film eller kjedelig å ha sex eller kjedelig å spille data uten litt alkohol innabords..ja da har man et problem. Mange tenker at så lenge man ikke raver rundt drita full og slår kone og barn så har man ikke et problem. Men med en gang man synes en kveld blir kjip uten alkohol så vil jeg si man har et problem. Ikke et alvorlig problem, men det kan fort bli det.

Hei

Veldig enig i det du skriver (i begge innleggene dine). Synes det er skremmende når det går fra "vil ha" til "må ha". Har sett flere gå på den smellen, jeg har til og med vært der selv etter en fuktig ferietur, men klarte å stoppe før det eskalerte. Ble da syk og i dårlig humør en periode før det etterhvert bedret seg. Aldri mer! Det skremmer meg derfor å se samboeren min gå gjennom det samme, og mengden med ølbokser som samler seg i panteposen. Det er så mye ølbokser at jeg nå nekter å pante fordi det er flaut. Jeg drikker jo veldig moderat selv (1-2 glass vin i uka) og synes ikke det er noe gøy å komme på butikken med to fulle bæreposer med tomme ølbokser hver helg.

Også tenker jeg litt som du og hun du siterer sier: om det ikke er et stort problem nå, så kan det fort bli det hvis det får lov til å eskalere.

ts

 

Anonymkode: 7889b...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset går det i kaffe, blir veldig dårlig stemning uten.

Anonymkode: 35e56...a0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt forsiktig opp med han at drikkingen gjorde meg bekymret. Ja, han fortjener å kunne kose seg etter jobb, men MÅ han kose seg med alkohol? Kan han ikke "belønne" seg selv med noe annet? Å måtte drikke alkohol hver dag, og stadig øke antall enheter er veldig skummelt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboeren min må ha minst et par øl hver kveld etter jobben, gjerne 3-4 også, iallefall hvis det er helg, men fjerne på ukedagene også. Er ikke dette litt mye? Snakker om halvlitersbokser, så blir jo 1-2 liter øl om dagen...

Jeg ser at han jobber hardt, og synes at han fortjener å kose seg litt etter jobb, men blir litt bekymret da jeg vet hvor lett det er å bli avhengig av ting, og spesielt alkohol.

Anonymkode: 7889b...0a1

uffda... har ikke hørt om noen som må ha øl hver dag.... men høres ikke bra ut. Har hørt at danskene drikker alkohol daglig.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan fungerer han ellers da? Passer han jobben sin? Kommer han seg opp om morgenen? Blir han full? Blir han vrang og vanskelig når han har drukket? Et alkoholproblem er mye mer enn antallet enheter man drikker.

Anonymkode: d5ced...d3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*gjerne på ukedagene også skulle det stå

ts

Anonymkode: 7889b...0a1

Alle dager er ukedager. Skriv heller hverdager og helg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er avhengig av en bestemt type energidrikk, og MÅ ha 1-2 bokser om dagen. Mest for smaken sin del, og det er sikkert sånn med dem som tar seg en øl eller to også.. jeg tenker at det hadde vært verre å drikke seg ravende full i ukedagene.

Anonymkode: fb3bb...ac6

Det er absolutt ikke det samme. 

 

Virker som samboeren din har et alkoholproblem. Be han gå en uke uten alkohol, tipper han får abstinenser. 

Endret av Evilposelos
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liten tvil om at hun er alkoholiker.

Anonymkode: 2bedb...bee

tja, man kan nok se mange med dette drikkemønsteret nedover i Europa uten at noen ville kalt dem alkoholikere. Det er vanlig å drikke litt alkohol hver dag i store deler av kontinentet. Det som skiller disse fra alkoholikere er etter min mening hvordan de fungerer. Drikker han seg full, endrer han atferd, fungerer han sosialt, passer han jobben sin etc. Å drikke 2 øl hver dag gjør en ikke til alkoholiker i seg selv.

Anonymkode: d5ced...d3c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er avhengig av en bestemt type energidrikk, og MÅ ha 1-2 bokser om dagen. Mest for smaken sin del, og det er sikkert sånn med dem som tar seg en øl eller to også.. jeg tenker at det hadde vært verre å drikke seg ravende full i ukedagene.

Anonymkode: fb3bb...ac6

Da er du nok avhengig av koffein og sukker som er i disse energidrikkene, og du foretrekker spesifikt denne typen pga smaken, akkurat som samboeren til ts heller drikker øl enn f.eks rusbrus. Avhengighet er avhengighet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...