Gå til innhold

Savner du 90-tallet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen her som savner 90-tallet? Da verden ver trygg og alle var glade. Man kunne gå ut uten å være redd for bomber og slåsskamper, og nyhetene handlet om alle de gode tingene som skjedde i Norge. Ikke om krig, vold og terror. 

Anonymkode: 12775...c0c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har en meget selektiv hukommelse hvis det er slik du husker nittitallet.

Anonymkode: bb213...7a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at du har en svært selektiv hukommelse ( slik bruker over skrev ). 

Si meg har du glemt Kosovo krisen, krigen på Balkan, Tsjetsjenia, Bombingen av Irak, Gulf Krigen, 

Ta og les litt mer om alt som skjedde på 90 tallet. Så kan du jo si om du fremdels mener at alt var så mye bedre

https://en.wikipedia.org/wiki/1990s

Anonymkode: 2d218...596

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at du har en svært selektiv hukommelse ( slik bruker over skrev ). 

Si meg har du glemt Kosovo krisen, krigen på Balkan, Tsjetsjenia, Bombingen av Irak, Gulf Krigen, 

Ta og les litt mer om alt som skjedde på 90 tallet. Så kan du jo si om du fremdels mener at alt var så mye bedre

https://en.wikipedia.org/wiki/1990s

Anonymkode: 2d218...596

Her i Norge var alt bedre, for å ikke snakke om tryggere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at du har en svært selektiv hukommelse ( slik bruker over skrev ). 

Si meg har du glemt Kosovo krisen, krigen på Balkan, Tsjetsjenia, Bombingen av Irak, Gulf Krigen, 

Ta og les litt mer om alt som skjedde på 90 tallet. Så kan du jo si om du fremdels mener at alt var så mye bedre

https://en.wikipedia.org/wiki/1990s

Anonymkode: 2d218...596

Jeg har høyere utdanning i historie og statsvitenskap, så tror jeg har lest nok. Mitt innlegg dreier seg om mine egne barndomsminner. Var bare noen få år gammel på starten av 90-tallet. Gulfkrigen er derfor et vagt minne. Irak under Saddam var mye bedre enn dagens Irak, så 90-tallet var bedre også i Midtøsten. Husker krigen på Balkan. Har alltid støttet de kristnes kamp mot muslimene. Ergo støtter jeg heller Serbia, enn albanere og bosniere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var barn og ungdom på 90 tallet, så mine minner er jo stort sett positive. Kan jo huske noe negativt, men jeg brydde meg ikke så mye om det da jeg var ung og selvsentrert. 

Savner 90 tallet når jeg sitter å mimrer, men sånn er det vel med alle som er voksne, det er noe spesielt med barndommen og ungdomstiden.

Anonymkode: 14252...e7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg savner ikke 90-tallet Jeg likte verken musikken eller klesstilen. Da savner jeg mer 80-tallet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si meg har du glemt Kosovo krisen, krigen på Balkan, Tsjetsjenia, Bombingen av Irak, Gulf Krigen, 

Anonymkode: 2d218...596

Dette påvirket ikke Norge og vår trygghet. 

Anonymkode: 12775...c0c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,jeg savner 90-tallet.Det var da jeg vokste opp.Masse uteliv,moten og den bekymringsfrie tilværelsen jeg hadde. Savner Liam Gallagher,britpop,og tiden før mobiltelefonen og facebook kom.

Anonymkode: 23a85...2bc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sunflower-Delight

Jeg var barn og ungdom på 90 tallet, så mine minner er jo stort sett positive. Kan jo huske noe negativt, men jeg brydde meg ikke så mye om det da jeg var ung og selvsentrert. 

Savner 90 tallet når jeg sitter å mimrer, men sånn er det vel med alle som er voksne, det er noe spesielt med barndommen og ungdomstiden.

Anonymkode: 14252...e7c

En har da heller ikke så mye ansvar og mye mindre bekymringer enn hva vi får over oss i løpet av det voksne liv. Også har en som barn og ungdom en hel framtid foran seg, som er spennende og noe flest av dem ser frem til. ;):) Derfor at det presset om at barn er nødt til å vokse opp fortest mulig er en trist sak, for hvis en sammenligner barndom og ungdomstiden med voksenlivet så er det jo veldig kort.

 

Jeg har tider der jeg savner tilbake til 90 tallet, jeg savner da egentlig mest hvordan det var før internett kom inn i bildet. Føler at det var mye mer sosialt i de tidene før data/internett ble så populært, folk møttes mer for å holde kontakten, skreiv papirbrev, barn lekte mye ute eller var mer aktive enn hva mange barn virker som i vår tid nå, o.s.v... Nå holder flest folk mest kontakt gjennom facebook og lignende sider, og de føler ikke alltid behov for å møtes. Mange barn vil heller sitte å spille spill på data istedenfor å være aktiv ute og leke, er noen barn mindre aktive så kan de ha lettere for å legge på seg mer.

Men det er klart både gode og dårlige sider ved alle tidsepoker i historien. Og jeg har både gode og dårlige minner og opplevelser fra 90 tallet. Ingen tidsepoke er fullstendig perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, helt til mora mi kastet klærne og skoene mine (blant annet knehøye dr. Martens), så kunne jeg vasse i nittitallsmote da jeg var hjemme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg oppgir en grunn

McDonalds, Burger King, Statoil. Peppes Pizza og lignende
1990 - 2000: Det handlet kun om service. Det var også mulig å gå på do uten å kjøpe mat eller drikke. Folk var opptatt av å gi god service og behandle sine kunder som mennesker. Det var gratis å sitte og spise på McDonalds, Burger king og lignende. Man kunne også sitte der og chatte med venner og få gratis vann uten å betale penger.


2000 - 2015: Må kjøpe mat for å gå på do. Alle toaletter har koder som man kan kun få fra kvittering etter å ha kjøpt mat eller drikke. Kunder blir ikke lenger behandlet som mennesker, men som pengeinntekter. Det koster penger for å sitte og spise på McDonalds og Burger King. De ansatte bryr seg ikke lenger om service. Å være glad og happy på jobb er ikke det samme som god service. For en drittkultur Norge har fått gjennom årene. Man må betale penger ellers blir man kastet ut. Det er ikke lenger mulig å få gratis vann og det handler kun om penger. Menneskeligheten er borte og kunder blir ikke lenger behandlet humant.

Endret av Jetlag
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 22 år nå, men jeg får lyst til å knivstikke magesekken min hver gang jeg ser tilbake på 90-tallet. Klærne, teknologien, filmene, musikken, helsetjenesten. Alt er blitt mye mer avansert og kulere i dag etter min mening. Helsetjenesten og bekjempelse av sykdommer er blitt mye tryggere og bedre også.
Så nei, jeg personlig savner ikke 90-tallet

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Savner det å kunne leke i skogen uten å være redd for om noen skulle kidnappe oss.

Savner å kunne ringe på hos en tilfeldig person å spørre om et glass vann eller om å få klappe hunden de har ute i hagen.

Savner å gjemme seg bak buss skuret for så å "skremme" noen fremmede med cowboy pistol , og alle lo og forstod spøken i stedet for å ringe barnevernet og terrorpolitiet.

Savner at folk ikke låste dørene sine og man bare kunne gå rett inn, at naboer hilste og ikke minst hjalp hverandre uoppfordret med ting.

Savner klesstilen (utrolig nok!) og holdningen man hadde til folk rundt seg, uten den type konkurransen og baksnakkingen  som er i dag. Føler at alt er et spill i dag og at mennesker har blitt mere roboter og produkter, enn mennesker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Verden var langt ifra trygg og mange var heller lite glade.

Var du kanskje barn på 90-tallet?

Realitetene gikk og går fremdeles de fleste barn forbi. Heldigvis, kan man si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en del ting jeg savner fra 90-tallet, ja. Mine første Dr. Martens, nattåpen Burger King (lå en avdeling vegg i vegg med stedet jeg pleide å vanke, og da var det rett bort dit da puben stengte), savner også ungdomsprogrammet "U". Dette er kun en håndfull eksempler. da. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for da var jeg tynn😂😂😂 Særlig fra -90 til -95👍

Anonymkode: f277a...d6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...