Gå til innhold

Flytte til London - hva må jeg tenke på?


LilleEirin

Anbefalte innlegg

Har bodd flere år i London, så kan gjerne gi tips. Men må ha noe å gå utifra...

- Har du noen jobbtilbud? Dersom du er uutdannet og bare skal ha en jobb må jeg bare si ifra at det ikke bare er lave lønninger, det er vanskelig å FÅ jobb. Min lokale Costa-cafe søkte etter servitører og folk til kassa, og fikk 2000 søkere på 2 stillinger. Og da konkurrerer du med de som er underveis i en ganske god utdannelse og har erfaring. Du må belage deg på en periode uten jobb i det hele tatt, og leve på foreldres penger eller sparepenger. Skal man ha en brukbar inntekt i London må man enten ha kontakter som skaffer en jobb, eller en eliteutdannelse med gode karakterer. 

- Leie i sentral-London er såpass at man kan ikke bo der på en britisk lønning. Alle jeg kjenner som bor i London har en variasjon av inntekter - støtte fra foreldre, studielån pluss ekstrainntekt (eller foreldrene er milliardærer). Jeg betalte 11.000 i kollektiv litt ut av sentrum, 24.000 for ettroms alene i sentrum. 

Så ja, det er ganske brutalt. 

 

 

Virker som at London har gått samme veien som Manhattan og blitt "gated" som det heter, (har du ikke penger så kan du ikke bo der), så enn om du vurderer en annen by i Storbritannia? 

Jeg har en ganske god slant med penger, da det egentlig var meningen jeg skulle flytte til New York for å studere. Men jeg har valgt det litt bort. Så jeg har penger, jeg kommer til å klare meg helt fint i seks måneder til et år, uten å bekymre meg altfor mye over penger :) Så det er ikke pengene det står på. Men jeg vil jo gjerne ha noe å gjøre når jeg er der, ellers kommer jeg jo til å kjede vettet av meg. Så jobb må man jo ha. Jeg har blitt kalt inn til et par intervjuer allerede, så jeg tror jeg skal klare å få meg en jobb av noe slag i hvert fall :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken by i Storbritannia vil du anbefale i dag? 

Jeg har ikke mye erfaring med så mange byer i Storbritannia, spesielt ikke når det gjelder muligheter for arbeid og leiepriser, men byer i både Wales og Skottland er flotte og mye billigere, og sikkert en del byer nord i landet. Jeg bor i Edinburgh og er klar over at det er litt dyrt her i forhold til resten av landet, men ike i nærheten av prisene i London. Glasgow er en fin by. Tror jeg ville flyttet dit om jeg skulle velge en by i Storbritannia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye erfaring med så mange byer i Storbritannia, spesielt ikke når det gjelder muligheter for arbeid og leiepriser, men byer i både Wales og Skottland er flotte og mye billigere, og sikkert en del byer nord i landet. Jeg bor i Edinburgh og er klar over at det er litt dyrt her i forhold til resten av landet, men ike i nærheten av prisene i London. Glasgow er en fin by. Tror jeg ville flyttet dit om jeg skulle velge en by i Storbritannia.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke mye erfaring med så mange byer i Storbritannia, spesielt ikke når det gjelder muligheter for arbeid og leiepriser, men byer i både Wales og Skottland er flotte og mye billigere, og sikkert en del byer nord i landet. Jeg bor i Edinburgh og er klar over at det er litt dyrt her i forhold til resten av landet, men ike i nærheten av prisene i London. Glasgow er en fin by. Tror jeg ville flyttet dit om jeg skulle velge en by i Storbritannia.

Som også er drapshovedstaden i Europa... Er sikkert en fin by, for all del, men har sett en del tv-programmer fra de dårligere områdene i Glasgow.

Anonymkode: 717c5...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bodd flere år i London, så kan gjerne gi tips. Men må ha noe å gå utifra...

- Har du noen jobbtilbud? Dersom du er uutdannet og bare skal ha en jobb må jeg bare si ifra at det ikke bare er lave lønninger, det er vanskelig å FÅ jobb. Min lokale Costa-cafe søkte etter servitører og folk til kassa, og fikk 2000 søkere på 2 stillinger. Og da konkurrerer du med de som er underveis i en ganske god utdannelse og har erfaring. Du må belage deg på en periode uten jobb i det hele tatt, og leve på foreldres penger eller sparepenger. Skal man ha en brukbar inntekt i London må man enten ha kontakter som skaffer en jobb, eller en eliteutdannelse med gode karakterer. 

- Leie i sentral-London er såpass at man kan ikke bo der på en britisk lønning. Alle jeg kjenner som bor i London har en variasjon av inntekter - støtte fra foreldre, studielån pluss ekstrainntekt (eller foreldrene er milliardærer). Jeg betalte 11.000 i kollektiv litt ut av sentrum, 24.000 for ettroms alene i sentrum. 

Så ja, det er ganske brutalt. 

 

 

24 000 i måneden for et ettromms? :O Det er jo helt sykt. Hvor lenge bodde du der? Var det foreldrene dine som betalte? Vet om flere norske som studerer i London, tror ikke alle har så god råd, så hvor bor de isåfall? Finnes det kun kollektiv til 11 000?

Anonymkode: 21aaa...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som også er drapshovedstaden i Europa... Er sikkert en fin by, for all del, men har sett en del tv-programmer fra de dårligere områdene i Glasgow.

Anonymkode: 717c5...f99

1. Glasgow har vært ille, ja, og visse områder i byen kan fortsatt forbedres, men byen er mye bedre enn den var for noen tiår siden, og om man holder seg utenfor de dårlige miljøene så er Glasgow en helt fantastisk by, med noen av de hyggeligste menneskene jeg har møtt. 

2. Dømme en by på bakgrunn av TV-programmer? Media fokuserer på det de ønsker å fremstille der og da. Om de lager et program om en "farlig" del av Glasgow for å vise hvor ille det er, så blir det seendes ille ut. 

Har du noen gang vært i Glasgow selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok, for å komme tilbake til selve meningen med tråden.
Er det noen som har noen generelle tips til mobil abonnenter, igjen, steder å bo, om jeg trenger noen typer for forsikring etc.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives veldig godt med giffgaff mobilabonnement. Det er ikke et abonnement egentlig, veldig fleksibelt og billig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Ok, for å komme tilbake til selve meningen med tråden.
Er det noen som har noen generelle tips til mobil abonnenter, igjen, steder å bo, om jeg trenger noen typer for forsikring etc.?

Jeg bruker Lebara, og topper opp med 2gb data i måneden (koster vel 10 pund). Bruker mobilen nesten kun til databruk så dette passer perfekt for meg. Tror ikke det er så veldig mye å spare på andre abonnementer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...