Gå til innhold

Dere som har egen hytte


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før leide vi bare hytte innimellom. Og da måtte vi jo ta med oss alt hver gang.

Nå har vi egen. Så nå har vi en del liggende der. Vi tar med mat, klær og litt toalettsaker. Og de bøkene vi leser i for tiden. Målet er at vi ikke skal måtte ta med toalettsaker. Og det vil jo etterhvert bli mer og mer mat som blir værende der. Men noe må vi nok ha med hver gang. Men så er jeg så usikker på dette med klær.

Har dere klær liggende på hytta? Hvilke typer klær i så fall? Sko? Vasker dere det der? Blir disse klærne alltid der og aldri med hjem? Eller tar dere de med hjem for vask og så rullerer dere litt på hva som blir liggende igjen? Hvordan vet dere da hva dere har der eller ikke? Må nevne at vi har vaskemaskin på hytta.

Hvordan gjør dere det med annet? Hvordan husker dere hva det er fritt for som dere må ta med neste gang? Litt dumt å komme og så oppdage at det er fritt for feks dopapir eller kaffe.

Anonymkode: 02378...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hvis du har vaskemaskin på hytta ville jeg lett la det ligge type basisklær; litt truser, singletter, joggebukse, ullgenser, fleecejakke osv og bare ta med ekstra de tingene man trenger spesiellt for den hytteturen.

Ang hva man må ha med seg etterhvert. Ha alltid en liste liggende og skriv opp når du går tomt for noe- f.eks mel, kaffe, dopapir, sjampo (kan sikkert bruke en app på mobilen også - typisk "handleliste" eller "to . Da mister du jo ikke "lappen" så lett og du kan dele den enkelt med andre". Da er det jo bare å kjøpe det som står på lista

Anonymkode: 57158...200

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min familie har hytte som nesten bare blir brukt av mine foreldre, men jeg var der også ofte da jeg var yngre. Vi hadde ikke klær liggende der annet enn ekstra ullsokker og ullundertøy. Alt vi skulle bruke av klær og sko tok vi med hjem etter hvert besøk. Vi har ikke innlagt vann på hytta, så det å skulle vaske klær er noe tungvint, men mine foreldre gjør det innimellom om de er der over lengre tid.

Toalettsaker har vi liggende på hytta, i tillegg til en hel haug med bøker og tegneserier. Det ligger ikke så veldig mye mat der, mest ting med lang holdbarhet (mye brødblanding, for eksempel) og noe kjøtt i fryseren. Det er ganske langt og knotete å komme seg til nærmeste butikk, så vi passer alltid på å handle inn det vi trenger før vi reiser. Mens vi er der skriver vi ned alt vi mangler eller holder på å gå tom for, så kjøper vi det før vi drar neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt over. Ha ei liste på kjøleskapet der dere skriver ned alt som trengs, så kan du handle det før dere drar opp neste gang :)

Anonymkode: 5a724...026

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har alle sammen jakker og vinterbukser liggende på hytta. Vi har også satt igjen gamle fjellsko, joggesko osv. som er fine å bruke på hytta :) Vi har jo nyere joggesko som vi bruker hjemme.. Vi har også en stor skuff med votter, luer, halser og skjerf på hytta, som ligger der alltid. Vi har hytte på et "vintersted" og bruker den mye om vinteren.. Alle har tøfler og ullsokker som ligger der, mine foreldre har også litt sånn basic ting som ullgenser, fleece, ullundertøy og joggebukse som alltid er på hytta. Hvis dere har vaskemaskin så er det jo ingenting i veien for å ha litt liggende der! Det er jo kjempegreit :) 

Anonymkode: aa434...272

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har også en el basisklær liggende på hytt. Når det gjelder å huske hva vi har av ting, tar vi bilder av innhold i skap før vi drar ned :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Vi har ikke vaskemaskin på hytta, så ullundertøy, annet undertøy osv blir med frem og tilbake. Ellers har vi en del yttertøy, fleece, ullgensere som er der fast. Det tas bare med hjem når det må vaskes, og så tar vi det med tilbake neste gang. Det samme gjelder sengetøy. Hadde vi hatt vaskemaskin, ville jeg hatt mye mer «fast» på hytta. 

Skiutstyr har vi også fast på hytta. Vi vurderer å skaffe oss «hyttesykler» i tillegg. 

Når det gjelder mat, dopapir, stearinlys osv, så skriver vi handleliste til neste gang og lagrer på mobilen når vi reiser hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har også en el basisklær liggende på hytt. Når det gjelder å huske hva vi har av ting, tar vi bilder av innhold i skap før vi drar ned :) 

det med bilder var lurt. En ting er jo å skriva hva man mangler.noe annet å huske hva man faktisk har av sånt man nødvendigvis ikke bruker hele tiden og alltid må ha.

vi heller mot å la noe klær bli liggende. I helga var vi bare over ei natt og tok ikke med klær. Men så opplevde vi likevel å trenge skift. Yttertøy får komme litt etterhvert som vi kjøper nytt tenker jeg. Akkurat nå har vi ikke dobbelt av noe. Sånn bortsett fra lue, votter etc.

Vi har tatt med en del gamle tegneserier og noen filmer. Og så oppdager vi jo innimellom småting og tang som er kjekt å ha, som vi noterer oss at vi må ta med. Selv om hytta var fullt utstyrt med kopper og kar, så er det jo alltid noe det er kjekt å ha.

 

Tar gjerne mot flere tips, ideer og erfaringer fra dere erfarne hyttefolk.

Anonymkode: 02378...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det flere brukere av hytta og dermed er det ikke alltid at den siste som var der er den neste som kommer ned. For oss funker det derfor fint St man sørger for at det er dopapir, kaffe, zalo og andre basicting på hytta. Det er jo en regel som kan funke fint for dere også. Jeg antar dere handler mens dere er der, i hver fall hvis det er en uke eller mer, og da er det greit å tenke over hva det er lite av, men som er greit at alltid er der. 

Når det gjelder klær er det litt ulikt hvor mye som er liggende, men vi har et lite lager av allværsjakker, gummistøvler, joggesko etc, samt at noen har litt basic som toalettsaker, fleece, t-skjorter, arbeidsbukse etc liggende. Da vaskes det på hytta og blir værende der. Veldig greit å ikke dra med seg alt frem og tilbake hver gang man er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det flere brukere av hytta og dermed er det ikke alltid at den siste som var der er den neste som kommer ned. For oss funker det derfor fint St man sørger for at det er dopapir, kaffe, zalo og andre basicting på hytta. Det er jo en regel som kan funke fint for dere også. Jeg antar dere handler mens dere er der, i hver fall hvis det er en uke eller mer, og da er det greit å tenke over hva det er lite av, men som er greit at alltid er der. 

Når det gjelder klær er det litt ulikt hvor mye som er liggende, men vi har et lite lager av allværsjakker, gummistøvler, joggesko etc, samt at noen har litt basic som toalettsaker, fleece, t-skjorter, arbeidsbukse etc liggende. Da vaskes det på hytta og blir værende der. Veldig greit å ikke dra med seg alt frem og tilbake hver gang man er der.

Det er ikke butikk der hytta er, så vi må handle med oss alt. Nærmeste butikk fra hytta er 10 min hjemmefra 😂 og da er det ikke fordi hytta ligger nært der vi bor.

Anonymkode: 02378...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke butikk der hytta er, så vi må handle med oss alt. Nærmeste butikk fra hytta er 10 min hjemmefra 😂 og da er det ikke fordi hytta ligger nært der vi bor.

Anonymkode: 02378...0f3

Da må dere nok a litt andre rutiner enn oss, ja. :ler: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fem i familien og har dobbelt sett av alle klær som trenges i det daglige. (Sommer/vinter)Vi går i dagens klær til hytta,og bruker hytteklærne når vi er kommet frem. Har vaskemaskin på hytta, så søndag formiddag vasker vi håndklær og alt annet som trenges . Henges opp til tørk før avreise, og legges på plass når vi er tilbake neste gangen vi er på hytta.

alt av tørrvarer og holdbare produkter i kjøleskapet ligger fast på hytta. Tar bare med melk og brød og fersk pålegg, middagsmat når vi drar oppover. Tar bilde av kjøleskap og matskuffer slik at jeg vet om jeg mangler noe basisvarer.

bind og toalettsaker og medisiner har vi også fast på hytta.

vi tar kun med helgens lekser for skolebarna og iPad og mobiler frem og tilbake hver gang.

på denne måten mangler vi aldri noe vesentlig på hytteturen og ikke minst vi slipper masse pakking som bare er et stort slit!

vi kan bestemme oss for hyttetur , og fem minutter etter sitter vi i bilen. Perfekt ferie!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før leide vi bare hytte innimellom. Og da måtte vi jo ta med oss alt hver gang.

Nå har vi egen. Så nå har vi en del liggende der. Vi tar med mat, klær og litt toalettsaker. Og de bøkene vi leser i for tiden. Målet er at vi ikke skal måtte ta med toalettsaker. Og det vil jo etterhvert bli mer og mer mat som blir værende der. Men noe må vi nok ha med hver gang. Men så er jeg så usikker på dette med klær.

Har dere klær liggende på hytta? Hvilke typer klær i så fall? Sko? Vasker dere det der? Blir disse klærne alltid der og aldri med hjem? Eller tar dere de med hjem for vask og så rullerer dere litt på hva som blir liggende igjen? Hvordan vet dere da hva dere har der eller ikke? Må nevne at vi har vaskemaskin på hytta.

Hvordan gjør dere det med annet? Hvordan husker dere hva det er fritt for som dere må ta med neste gang? Litt dumt å komme og så oppdage at det er fritt for feks dopapir eller kaffe.

Anonymkode: 02378...0f3

Vi har ikke hytte men et hus ved sjøen vi bruker som fritidsbolig. Som vi bruker ca 2 av 3 helger i året i snitt, i tillegg til ferier.

Basisvarer har vi alltid stående i skapet. Mel, gjær, makaroni, maisbokser, kort sagt alt som holder seg lenge.

Har egentlig alt der som vi har i huset hjemme.

Har vaskemaskin men ikke trommel så vi tar bare med hjem klær og håndklær. Har en stor "vedveske" som vi frakter håndklær og slikt fram og tilbake. Når vi kommer hjem vasker vi det med en gang, tromler, bretter og putter i veska. Veska har sin faste plass i garderoberommet. Så tar vi veska med neste helg og stabler på plass i "hytta". 

Mat tar vi med i kjølebag hver helg, av mat som ikke holder seg. Har en del basisvarer også i kjøleskap og fryser. Er det tomt for noe noterer jeg på en lapp og legger sammen med skittentøyet vi tar med hjem. Ting som skal på hytta utenom matvarer legger jeg rett i veska med en gang slik at det er klart. Handler det vi mangler av mat senest dagen før og tar det med i kjølebag sammen med mat fra kjøleskapet hjemme. Å handle på turen er både tidstyv og pengesluk så vi handler dagen før.

Toalettsaker har vi alt av der, både shampo, baksam, såpe, tannbørste, paracet, plaster, hårbørste, ja kort sagt alt har vi der.

Har turklær liggende der, uteklær til ungene og børster osv til hunden. Det eneste vi tar med oss er vanlige klær i en liten weekendbag. Har joggebukser og tskjorter, collegejakker, lester, undertøy  osv liggende men bruker det sjelden, det er der mest i tilfelle vi glemmer noe. Har 1,5 timer å kjøre så kjipt om noen glemmer bagen. Har også et par støvletter og en penjakje der, i tilfelle, man vet jo aldri. Brukte det ikke mer hjemme.

Huset er fullt utstyrt, og det er deilig å slippe å pakke alt hver gang vi drar. Tenker å kjøpe tørketrommel å ha der også slik at vi slipper å ta med håndklær og sengetøy hjem hver gang. Men vedveska blir vi å fortsette med. Alt utenom mat som skal på hytta puttes i veska med en gang så blir det ikke glemt. :)

Anonymkode: 9d343...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Jeg tror jeg må være den eneste her som verken har innlagt vann eller strøm på hytta, så hos meg blir det et heller ønsket spartansk liv :fnise:

Hytta ligger på fjellet, og om sommeren må jeg gå opp, mens på vinteren kan jeg enten gå, bruke ski, eller kjøre med scooter. Og siden det er lettere å transportere ting vinterstid, er det da jeg vanligvis tar med alt som tar mye plass og/eller er tungt, samt må vaskes - sengetøy, håndklær, ved, parafin, bøker og blader, større kvanta mat, osv.

På hytta pleier jeg å ha følgende stående:

Renhold/Hygiene: Oppvaskmiddel, skurekrem, oppvaskbørster, stålull, gulvfiller, kopptuer, kopphåndklær, reisevaskemiddel, såpe, våtservietter, tannbørster, tannkrem, bomullpads,tamponger, osv. I tillegg har jeg et lite lager med ymse produktprøver fra parfymeri og apotek med solkrem og kremer. 

Helse: Førstehjelpsskrin, jod, Pyrisept, sutursett, ibuprofen, paracetamol, aspirin, samt 

Klær: Ullsokker, votter, luer, skjerf, halser, (ull)undertøy, stilongs, et par tykke gensere, fleecejakke, crocs/utgåtte joggesko, støvler, skisko, fjellsko, feltbukse

Mat: Ymse hermetikk, sjokolade, kjeks, knekkebrød, krydder og urter, mel, pasta, ris, ulike typer gryn og linser/belgfrukter, kondensmelk, tørket frukt, nøtter, porsjonsbokser med leverpostei/makrell-i-tomat/sjokoladepålegg, sukker, salt osv. I tillegg har jeg også ei bok hvor jeg har samlet oppskrifter over "snarveier" og erstatningsmuligheter ved matlaging - f.eks. kan kondensmelk fint brukes til å lage kakao. Utover det har jeg også tørrfôr til hundene stående. 

Annet: Stearinlys, telys, parafin, fyrstikker, batterier, lommelykt, toalettpapir, soveposer, sengetøy, håndklær, feiebrett, skismøring, ski og skistaver, fiskeutstyr, ryggsekk, termoser, kikkert, bøtter og spann, plastposer, bakepapir, alufolie, osv.

Har storrengjøring en gang i året, men vasker over hytta etter hvert besøk. Dyner henges opp og madrasser settes på høykant, ved bæres inn, aska i peis og ovn fjernes, sengetøy skiftes hvis nødvendig, og tar en inventursjekk før jeg drar hjem igjen. Alt som må taes med ved neste besøk legges i en egen kasse hjemme, i tillegg til at jeg har en pakkeliste over ting jeg pleier å ta med hver gang (brød, melk, smør, egg, osv - altså mat som ikke kan oppbevares lenge).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...