Gå til innhold

Backpacking på 90-tallet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mulig ingen gamlinger her på KG, men er det noen her inne som backpacket på tidlig 90-tall? Kikket i gamle album i kveld. Fantastiske minner fra Thailand, Nepal og India +++  Koh Samui har nå blitt en turistøy, men på tidlig 90-tall var det helt fantastisk! Og Katmandu... 

Og ingen mobiltelefoner eller Internett. Sigh. :rodmer:

Anonymkode: da06b...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg har bodd i ryggsekken min noen år nå -har det artig jeg! 

Og ja, det er helt sikkert ikke like gøy nå med telefoner og internett, og mer turisme om det er det en velger. Men om en ser på turiststedene så er det også overflod av nord-europeere på hotell, mens andre hverken vil eller kan bo så fancy. Ei uke på hostel er jo månedsbudsjettet for mat! Møter masse backpackere, men flere velger å reise langsomt istedet for å "se europa på 30 dager" så jeg møter stort sett folk som har dette som livsstil i noen år.  Skipping, workaway, couchsurfing -og litt lengre inni "dalarna" så finner en jo communities. 

Etter ei tid nå så tror jeg at jeg kun har ett, kanskje to plagg som er "mine" i den forstand at de er kjøpt om jeg tenker meg om nå, stort sett har jeg funnet på gata eller fått av andre. Går jo nesten sport i det for poenget mitt med å skrive dette er at de fleste jeg møter som er ordentlige reisende nå for tida, prøver å legge fra seg minimalt med spor i det morderne kapitalistiske samfunnet. 

Dere hadde blitt overraska -hippieånden lever fremdeles (om enn mer enn noen gang, bare annerledes) og folk bor fortsatt i huler uten wi-fi noen steder, og festivalene og bosettinger som ikke er ment for "offentlig omtale" rom finnes det flere av enn en kan forestille seg. ;)

Anonymkode: 11970...c3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg backpacket 4 måneder i 1997. Ingen mobiltelefon eller pc. Internett var såvidt kommet, så vi betalte i dyre dommer for å sende epost hjem fra internettkafeer i enkelte land. Var ikke alltid nettet virket, så det hendte noen ganger at eposten aldri ble sendt. Musikkspiller hadde vi heller ikke, så togturer og bussturer ble brukt til å prate med folk vi møtte på turen. Vi ringte hjem til familien en gang i uka. Da gjaldt det å ha nok mynter slik at ikke samtalen fra telefonkiosken ble brutt før vi var ferdige. Bortsett fra den ukentlige telefonsamtalen var det ingen hjemme som visste nøyaktig hvor vi befant oss. Videre sendte vi postkort hjem til Norge omtrent en gang i måneden. Bilder måtte planlegges nøye siden film til kamera (og fremkalling) var dyrt. Skulle så gjerne ønsket vi hadde hatt minnebrikker og kunne knipset vilt og hemningsløst i stedet. 

Vi besøkte mange land i løpet av disse månedene. Australia og New Zealand var fantastisk. vi reiste rundt på backpackerbusser uten store planer. Ble kjent med mange mennesker fra ulike land. Alle pratet sammen, vi visste jo ikke om noe annet. Thailand var en opplevelse, det samme var Indonesia. I dag er det nesten utenkelig å reise uten å planlegge turen på internett i forkant. Vi måtte jo på reisebyrå for å bestille billetter og ringe dersom billettene skulle endres. Det var ikke alltid like enkelt med store tidsforskjeller til Norge. Å finne steder og overnatte var i perioder en utfordring. Husker vi sto på en stor togstasjon i Beijing og lurte på hva vi skulle gjøre. Ingen snakket engelsk og vi visste knapt nok hvor vi var. Samme opplevelse på ulike stillehavsøyer som f.eks Fiji og Vanuatu. Vi reiste med store, tunge "lonely planet" reisehåndbøker og leste andres anbefalinger der. Alt ordnet seg imidlertid alltid til det beste og jeg tenker ofte på hvor mye enklere ting ville vært i dag. 

Skulle gjerne reist rundt i verden igjen i dag, men hadde satt pris på mer comfort enn sovesaler, fellesdusjer osv. Ville likevel ikke vært opplevelsen foruten, det var rett og slett en fantastisk opplevelse. Jeg reiser fremdeles mye og synes alt er så lett i dagens reisesamfunn i forhold til på 90 tallet. 

 

Anonymkode: 079d8...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det er enkelt å reise nå i forholdt til tidligere. Husker godt den første reisen vi var på hvor vi faktisk bestilte overnatting via mobil eller hotell-pc. Vi slapp timesvis med trasking fra det enen til det andre hotellet i lonely planet eller rough guide. En tydelig forbedring :) 

Nå er jeg litt bekymret for tilstanden i verden. Vi hadde store planer om å reise mer nå som ungene begynner å bli større, og kanskje særlig etter at de flytter ut... Men om verden skal begynne å krige går vel den drømmen i dass :icon_frown:

Anonymkode: 7906b...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg backpacket i fjor og det slo meg hvor mye enklere det må være i reise i dag som alt kan ordnes og sjekkes på internett.

Folk backpacker ikke lengre, så vidt jeg forstår. Ei heller er Inter Rail artig mer. Ungdommene vil ha comfort og luksus.

Joda, jeg møtte maaaaange backpackere da jeg var ute og reiste. De sover på sovesal og i tvilsomme bungalower. 

Anonymkode: e8ad2...664

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...