Gå til innhold

Berner sennen? Eller Puddel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Erfaring med småhunder, str 3-9 kg.. Lite aktivitetsbehov/stort aktivitetsbehov. Lite pelsstell og mye pelsstell, har prøvd begge deler...

ønsker en hund som:

  • Er "familievennlig", vi har småbarn
  • ikke er en av de mest krevende hundene turmessig og mentalt (ikke en hund som krever timesvis med sporsøk etc for å være tilfreds)
  • en "lett hund å ha" sammenlignet med de vanskeligere rasene som f.eks schæfer og rottweiler. Vi går skauturer, ikke noen sporty øangrennsfolk som går 4-timers skiturer hver dag hele vinteren. 

det viktigste er at hunden er bedagelig og rolig, en meget lite stressa hund som tåler en innedag i ny og ne. Pelsstell er ikke så viktig. Enkelte eiere av Berner sennen sier den passer mine behov, men internett sier at den krever MYE mosjon? Puddel vet jeg er relativt bedagelige hunder, "normale hunder" for å si det sånn, men..noen innspill?

Anonymkode: 682d4...cc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Berner passer absoltt dine behov. Og er en fantastisk, fantastisk hunderase. Jeg hadde en bernerjente, og hun var rolig, kosete, snill, barnevennlig, lite krevende på alle måter, og på alle punkter en fantastisk hund. Det eneste minuset med de er at de røyter mye. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en berner sennen, og hun trenger iallefall ikke mye mosjon! Hun kan gjerne bli med på fjellturer, men samtidig så synes hun det er helt kurrant med tusleturer i bedagelig tempo.... og er det regnvær og vind så vil hun helst ikke ut i det hele tatt! Har skjedd flere ganger at hun har bråsnudd på trappa og pilet inn igjen pga dårlig vær :fnise:

Nå har jeg null erfaring med puddel, men berner er iallefall veldig familievennlig. Hun er rolig, og vi merker lite til størrelsen da hun ikke gjør så mye utav seg inne. Hun var lett å oppdra, og har et veldig behagelig lynne. Ekstremt barnevennlig! 

Ang røyting så er det verst i perioder, f.eks når hun mister vinterpelsen. Krever lite pelsstell, børster henne bare av og til. Ikke lukter hun noe særlig heller (flere har bemerket at det ikke lukter hund hjemme hos oss selv om vi har hund).

Så jeg kan iallefall anbefale berner sennen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt tre pudler og kan varmt anbefale puddel! Kommer i forskjellige størrelser, og er veldig snille og familievennlige. De er smarte og kan læres opp til det meste. Trenger normalt med mosjon. Pelsstellet blir hva du gjør det til, kan klippes kort om du ikke ønsker noe særlig pelsstell. 

Anonymkode: ca820...dc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet ikke helt om jeg vil kalle puddel for en bedagelig hunderase, spesielt ikke sammenlignet med berner sennen! De pudlene jeg kjenner er absolutt energiske og lekne hoppemaskiner. Der er det dansing og leking hele dagen lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen erfaring med puddel, men vokste opp med Bermer da jeg var liten. Bedre kompis og barnevennlig hund har jeg aldri vært borti. Den passet på meg og broren min, fant seg i alt mulig, han var en fantastisk sledehund og kosebamse. Jeg skal helt klart ha Berner igjen en dag. Husker ham som en hund som ikke trengte lange turer.

 

lykke til med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en storpuddel på snart et år. Han er en typisk puddel, veldig klar på leking og hopping og spretting og dansing. Men er jeg syk eller lat, så ligger han ved siden av meg i sofaen to dager i strekk uten å klage over det heller :)

Anonymkode: 4e985...d33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...