Gå til innhold

Fare for stryk praksis


Gjest 89-modell

Anbefalte innlegg

Gjest 89-modell

Øvingslærer mener jeg ikke kan ta til meg kritikk og ikke reflektere over egne feil, det mener jeg er feil ironisk nok...

Jeg må ha en lederdag og en enkelt aktivitet ekstra, samt en ekstra praksis-dag. 

 

Noen gode råd for ikke å få helt sammenbrudd siste tiden??

 

BARNEHAGELÆRER UTDANNININGEN, 1 SEMESTER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan svarer du til øvingslærer, og hvor mye følger du opp det hun har sagt?

Noen ganger må man bare jatte med det læreren sier for å få bestått.

Anonymkode: 26d8c...73d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

Jeg har nok tendens til å si at jeg er litt uenig, for jeg er jo flink til å reflektere osv.

Har helt nerver for siste tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å vær ydmyk. Å stille spørsmål ved egen praksis er superviktig, selv om du selv syntes den er bra, vær kritisk.

har du fått skriftlig varsel om å ikke bestå?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var alltid kritisk til meg selv gjennom alle praksisene mine, og jeg var reflektert og gjorde det klart at jeg satt pris på konstruktiv kritikk. Jeg har aldri stått i fare for å stryke, og det har aldri vært snakk om noe lignende. Hvis du er ydmyk og vet å ta til deg kritikk og å jobbe med tilbakemeldinger, skal det MYE til at du stryker i min utdanning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Praksisen er der for at du skal vise at du kan jobbe i en barnehage med/for barn.

Stryker du på praksisen har du valgt feil utdanning og må finne deg noe annet å gjøre, punktum.

Anonymkode: 809dd...855

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Praksisen er der for at du skal vise at du kan jobbe i en barnehage med/for barn.

Stryker du på praksisen har du valgt feil utdanning og må finne deg noe annet å gjøre, punktum.

Anonymkode: 809dd...855

så enkelt er det ikke, hun kan ta den igjen og stå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det kan ikke ha noe med øvingslærer å gjøre?????

den holdningen bør du legge av deg. Trenger ikke være oppriktig engang 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

Okei, forstår du tenker sånn, men det er jo faktisk tilfelle....

Får stryk fordi hun mener man skal være en grunnlegende leder etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, forstår du tenker sånn, men det er jo faktisk tilfelle....

Får stryk fordi hun mener man skal være en grunnlegende leder etc.

Hva er en grunnleggende leder? 

Anonymkode: 7c9df...918

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, forstår du tenker sånn, men det er jo faktisk tilfelle....

Får stryk fordi hun mener man skal være en grunnlegende leder etc.

Jeg har gitt deg en del råd i de to andre trådene du har startet om tema. Kan det være noe i det hun sier om at du mangler lederegenskaper? Mulig du må gå litt mer i deg selv og se på egen praksis før du skylder alt på øvingslæreren din. Vi får selvfølgelig bare din side av saken, og har ikke sett deg i praksis, så det er ikke så lett å gi konkrete tilbakemeldinger.

Min erfaring er at det skal veldig mye til for å stryke i praksis i første året som student. Kanskje du ikke er egnet? Det må vi faktisk ta høyde for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest 89-modell

Jeg glemte sende noen til pause, er første praksis, og jeg brøt sammen når jeg ikke fikk NOEN tilbakemeldinger, jeg taklet det dårlig, jeg hadde en dårlig leder dag, men en god. 

 

Jeg synes ikke de tar høyde for at jeg er første års student.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende øvingslærer har rett? Hvorfor skulle hun være ute etter å stryke deg uten grunn? Å skylde på henne eller på at du er førsteårs, hadde en dårlig dag etc. vitner jo ikke akkurat om at du er god til å ta imot kritikk...?? Bedre at du tas ut av studiet nå enn på slutten.. Det er jo en grunn til at disse praksisene må bestås. 

Anonymkode: 3f187...15e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men skal ikke øvingslærer la meg vokse og bygge meg opp...? Ros gjør jo studenter mer trygge.

De skal gi deg konstruktiv kritikk. Det innebærer jo også gjerne ros, men også tilbakemeldinger hvor du faktisk bør endre hvordan du gjør ting. Ta det til deg, noter det gjerne ned, og prøv det ut neste gang. Når du kommer ut i jobb kan du velge selv om du vil følge råd fra øvingslærer eller ikke, men det er (dessverre?) sånn at det er best å bare gjøre det øvingslærer sier. Det er ting jeg har lært i praksis som jeg syns ikke passer likevel nå som jeg er i jobb. 

Anonymkode: 26d8c...73d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt sant, men du er enig i at det kan være litt vanskelig også?

Det kan være vanskelig, men jeg tror det skal mye til for å stryke hvis du jatter med øvingslærer. De jeg har opplevd som har vært i fare for stryk er de som syns det øvingslærer sier er feil, og de velger heller å gjøre helt andre ting, skal være uenig med øvingslærer halvparten av tida, og bare prater nedlatende om og skylder på praksisstedet.

Jeg har selv hatt øvingslærere som jeg syns var helt på jordet... Men lærte meg å bare gi litt faen og svelge stoltheten. Nå er jeg ute i jobb, og prøver ut masse forskjellig. En trenger ikke stresse med å finne "sin måte" i praksis. For min del var det viktigste å bare bestå... Det er faktisk når jeg begynte å jobbe at jeg lærte mest, og lærte og kunne utforske hva JEG syns er best.

Anonymkode: 26d8c...73d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 89-modell

Ja, er sant, bare synes ikke man kan si at man er født som leder, at man må være det første praksis...

At man må huske pauser til de ansatte og telle barn så så mange ganger om ikke er man ikke den rette leder.

 

Det at jeg har prøvd å ha en samling, men mislykkes krever jo at øvingslærer backer meg opp og sier det var bra jobba, om ikke blir jeg jo usikker som førsteklasse student...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...