Gå til innhold

Gryte + lokk til eltefritt brød


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

 Noen som kan anbefale en som de selv har og kan presentere et bilde/link eller to?  

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm...det var en fin gryte og til en menneskevennlig pris. Kanskje det blir IKEA-tur før året er omme. :)

:klo: ...og den tar ikke skade av å stå i stekeovnen på 230 grader?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mener å huske at den skulle tåle 250 grader. Jeg baker eltefritt brød i min, har den jevnlig i ovnen på 230 grader, fortsatt like fin. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da har jeg fått meg en fin gryte fra IKEA og den funker helt fint. Mitt første resultat er stekt og smakt på. 

Det ble kjempefint og rundt, hadde en nydelig farge og sprø skorpe...men: jeg ble litt skuffet over innmaten.

Har jeg gjort noe feil i min improviserte oppskrift, eller skal de være litt "gummi-aktige" i konsistensen?  :klo: 

Jeg har allerede startet ny deig som skal lages i morgen. :) Dette må prøves ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, mener å huske at den skulle tåle 250 grader. Jeg baker eltefritt brød i min, har den jevnlig i ovnen på 230 grader, fortsatt like fin. :)

Har du oppskrift og fremgangsmåte?

Anonymkode: 7dbde...3a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått meg en fin gryte fra IKEA og den funker helt fint. Mitt første resultat er stekt og smakt på. 

Det ble kjempefint og rundt, hadde en nydelig farge og sprø skorpe...men: jeg ble litt skuffet over innmaten.

Har jeg gjort noe feil i min improviserte oppskrift, eller skal de være litt "gummi-aktige" i konsistensen?  :klo: 

Jeg har allerede startet ny deig som skal lages i morgen. :) Dette må prøves ut. 

De er litt "seigere" enn vanlige kjøpebrød, men gummi-aktige har jeg ikke vært borti. Sikker på at du stekte det lenge nok? For kompakt deig? Hvor lenge hevet du deigen?

Har du oppskrift og fremgangsmåte?

Anonymkode: 7dbde...3a1

Jeg lærte det fra Trines matblogg, hun har masse oppskrifter. Nå tar jeg det litt på slump etter hva jeg har og har lyst på, som regel minst 50% hvetemel, synes resultatet blir best da. Og så grovt mel, havregryn, nøtter, frukt, osv. Litt salt, en halv teskje gjær, og vann, ganske løs deig. Setter til heving over natten/iløpet av arbeidsdagen (8-10 timer kanskje?). Bretter deigen når jeg står opp/kommer hjem, setter på ovnen etter en times tid, med gryten inni, på 250 grader. Tar ut gryten når det er blitt varmt, heller oppi deigen, og lar det stå en halvtime med lokk på. Skrur ned til 220 grader og tar av lokket i 10-15 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt hva du mener med gummiaktige jeg - de blir det, ja, dvs om man lager dem etter JIm Laheys metode med tørrgjær. Regner med det er gjort sånn for at brødet skal likne på surdeigsbrød.

Om du vil ha en mindre tung og fuktig krumme, bytt ut tørrgjæren med 3 gram fersk gjær som du rører ut i det kalde vannet før du blander i mel og rører sammen. Det gir et lettere og ikke så seigt/fuktig resultat.

Anonymkode: 859b1...fd2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Sikker på at du stekte det lenge nok? For kompakt deig? Hvor lenge hevet du deigen?

Jeg lærte det fra Trines matblogg, hun har masse oppskrifter. 

Jeg lot den heve i femten timer først og så to timer før steking. Jeg var fornøyd med den løse konsistensen og den ble brettet slik jeg har sett det bli gjort på tv. Alt ble gjort omtrent etter fremgangsmåten til "Idas fristelser"-oppskrift. Skal sjekke ut Trines oppskrifter etter hvert. Takk for tips. 

Om du vil ha en mindre tung og fuktig krumme, bytt ut tørrgjæren med 3 gram fersk gjær som du rører ut i det kalde vannet før du blander i mel og rører sammen. Det gir et lettere og ikke så seigt/fuktig resultat.

Anonymkode: 859b1...fd2

Jupp, jeg hadde tørrgjær i...og skal få kjøpt meg skikkelig vare. Her skal løsningene utprøves og mysteriene løses! :jepp: 

Takk for bidrag, AB. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...