Gå til innhold

Spørsmål språk


Danyele

Anbefalte innlegg

 

sp1.Er det greit å bruke dialekt overalt?

Sp2.Er noen sosiolekter "kulere" enn andre?

Sp3. Er sosiolekter med på å skape avstand mellom ungdommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor har du lagt dette spørsmålet på "Kryssordhjelpen"? Det har ingenting med kryssord å gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du lagt dette spørsmålet på "Kryssordhjelpen"? Det har ingenting med kryssord å gjøre.

Kanskje det er dialekt? 

Anonymkode: 72ae5...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

sp1.Er det greit å bruke dialekt overalt?

Sp2.Er noen sosiolekter "kulere" enn andre?

Sp3. Er sosiolekter med på å skape avstand mellom ungdommer?

Selvsagt er det greit å bruke dialekt over alt. Hvorfor skulle det ikke være det? Alle har sine "unike" dialekter. Hvorvidt alle forstår alt som blir sagt, er en annen ting

Sosiolekter er kule, uansett hvor de er fra. Hva andre forstår av dem er noe annet

Sosiolekter skaper ikke avstand mellom ungdommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvsagt er det greit å bruke dialekt over alt. Hvorfor skulle det ikke være det? Alle har sine "unike" dialekter. Hvorvidt alle forstår alt som blir sagt, er en annen ting

Muntlig er det greit å bruke dialekt, men ikke skriftlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svært naive svar fra Millimani, synes jeg. Jeg sitter så klart heller ikke med fasiten, men jeg prøver meg på et litt mer nyansert svar heller enn et svar som hører hjemme i den beste av alle mulige verdener:

1. Ikke alle dialekter passer i alle sammenhenger. En bred, "uforståelig" dialekt vil ikke gjøre seg i Dagsrevyen, for eksempel, og mange har også negative assosiasjoner til visse dialekter som gjør at fordommer kan bli stående i veien for innholdet.

2. Det kommer an på øyet som ser og øret som hører, og hvem som har definisjonsmakten. Men det er klart at det blant et større antall ungdommer vil synes kulere med Oslo-slang enn en eller annen isolert sosiolekt fra indre Telemark.

3. Sosiolekter kan både knytte bånd og skape avstand. Det kan knytte sterke bånd innad i miljøer, men da gjerne på bekostning av ande som står utenfor dette språkfellesskapet.

Anonymkode: cc7a9...ba8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muntlig er det greit å bruke dialekt, men ikke skriftlig.

Selvsagt. Var igrunnen det jeg mente....med overalt så klarte ikke jeg å tenke at det gjaldt skriftlig også :klaske:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke skulle snakke dialekt, hva skulle man snakke?

hva som er kult har man ulike meninger om

Sosiolekter er med på å definere hvem som er innenfor og utenfor, så det skaper vel på en måte avstand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hvis man er litt avansert og dannet, så kan det nok være lurt å tilpasse seg omgivelsene littegranne!

Man trenger jo ikke være så sta at man insisterer på å bruke dialekt selv om mange ikke forstår.

Det finnes også mange utlendinger/innvandrere i dette landet, greitt for dem at man snakker litt bokmålsnært når man er sammen med dem! 

Når det gjelder skriftspråk kan det også være fascinerende å skrive på dialekt, noen gjør det, men da helst på facebook med folk som kan dialekten, og ikke i en bok, vitenskapelig artikkel eller blad....

A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...