Gå til innhold

Katt med brudd i bekkent


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 
Jeg har en kattunge på 4 måneder, som har et brudd fremmerst i bekkenet. Hun har blitt slått av noen barn forrige helg (søndag 1.nov), men det var ikke før på tirsdagskveld (3. nov) jeg merket det var noe med henne, hun mjauet veldig mye men jeg tenkte ikke noe mere over det før på onsdagsmorgen, da hun skrek så fort hun gikk.Hun gikk bare 1- 2 skritt før hun la seg ned og halen hennes hang også ned. Når hun prøve å sitte på rompa så løftet hun opp frambeina annen vær gang og mjauet. Var hos dyrlegen onsdag (4.nov) der han konkluderte med att hun hadde fått seg ett trykk bakerst i ryggen å ga henne smertestillende. Fra da og frem til lørdag gikk hun greit på beina, men ville helst ligge. Søndag (8.nov) klarte hun nesten ikke gå i det hele tatt, rompa var nesten helt ned i gulvet å føttene gikk ut til siden i stede for fremover. Mandagmorgen klarte hun ikke å gå. Heldigvis er mat- og drikkelysten på topp. Hun klarer også å tisse, men kun når hun ligger i kattkassen. Hun har god følelse i både halen og bakbeina, og hun klarer både strekke bakbeina framover og "sparke" imot når man tar bakbeina opp mot kroppen hennes. Men hun klarer ikke å sette dem under seg å gå. Var hos dyrlege igjen på mandag (9.nov) der de tok røntgenbilde av henne der det ble konkludert med att hun hadde et brudd fremmerst i bekkene. Dyrlegen sa hun ville være rolig i et par dager fremover, men att det kunne ta både 2 og 3 uker før hun begynner å går igjen. Jeg har fått smertestillende som jeg gir henne vær morgen. Hun klarer heller ikke å bæsje, noe hun ikke har klart siden mandag 9.nov

Noen som vet hvor lenge det kan ta før hun begynner å gå igjen på beina? Som har vært borti det samme selv.
Og er det normalt at de ikke klarer og bæsje?

Anonymkode: 1ddff...93f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StripeyPanda

Du bør absolutt ta ny tur til dyrlegen hvis hun ikke har gjort fra seg på 4 dager! Få lakserende. Bekkenbrudd på små katter gror fortere enn voksne, for de er jo i vekst og har hyppig beinvekst i den alderen. Det beste er vel komplett ro i et bur som har kasse og seng, slik at hun ikke er "all over the place" og gir bekkenet tid til å gro. Dra til dyrlegen imorgen og få hjelp til avføringen, og be om en grundig gjennomgang av helingstid osv! Hilsen dyrlegestudent :-) (jeg vil ikke gi noen råd utenom siden jeg er student og jeg råde deg til å ta spørsmål opp med din veterinær og ikke et forum, da er du garantert å få riktig info!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar :) Merkelig rart, men ca 2 min etter jeg hadde postet dette innlegge så begynte hun å mjaue noe fryktelig så jeg bar hun bort i kattekassen å da bæsjet hun skikkelig! :D HELDIVIS! hehe....
Så nå er det kun hvor lenge det vil ta før hun går jeg lurer på? Hun ligger helt rolig i sofaen, om dagen/kvelden (så lenge jeg ikke er på jobb) så jeg mater henne mens hun ligger. Om natta ligger hun ved siden av med og om dagen ligger hun nede på gulvet med tepper, slik att hun ikke faller ned fra noen steder mens jeg er på jobb. Der hun har tilgang både på mat, drikke og do. Jeg bærer henne både til og fra seng, sofa og do. Eller ligger hun bare rolig!:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min ble påkjørt av en bil og brakk bekkenbetet når han var ung.  Vi dro tvert til dyrlegen og pusen fikk smertestillende og han måtte ligge på en rolig og varm plass. Der han fikk fred og ro. Og på ingen måte fryser. Bekkenet gror av seg selv til slutt. Men dette tar tid! Pusen din kommer til å klare seg helt fint. Katten min er like hel og en normal fungerende katt uten noen hemninger etter bruddet :) men katten din kommer til å få sår rygg. IKKE la barn leke eller kose ute tilsyn. ;)  men la katten få gå mye ute så han bygger opp kroppen igjen :)  

Har du funnet ut hvem som gjorde det!? Kjenner det bobbler inni meg. De burde få store konsekvenser etter min mening... 

Hilsen ei langtover gjennomsnitte glad og interissert i dyr 😍 

Anonymkode: c8fa3...54a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet hvem barn det er, hadde jeg virkelig tatt dette opp med foreldrene! Sånne ting er uakseptabelt, og viser manglende oppdragelse i forhold til dyrs behov og velvære. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StripeyPanda

Takk for godt svar :) Merkelig rart, men ca 2 min etter jeg hadde postet dette innlegge så begynte hun å mjaue noe fryktelig så jeg bar hun bort i kattekassen å da bæsjet hun skikkelig! :D HELDIVIS! hehe....
Så nå er det kun hvor lenge det vil ta før hun går jeg lurer på? Hun ligger helt rolig i sofaen, om dagen/kvelden (så lenge jeg ikke er på jobb) så jeg mater henne mens hun ligger. Om natta ligger hun ved siden av med og om dagen ligger hun nede på gulvet med tepper, slik att hun ikke faller ned fra noen steder mens jeg er på jobb. Der hun har tilgang både på mat, drikke og do. Jeg bærer henne både til og fra seng, sofa og do. Eller ligger hun bare rolig!:)

Så bra! Du høres ut som en flott eier som tar godt vare på pus. Jeg vil tenke meg at det vil være noenlunde grodd om en 4-6 uker..? Hvis hun holder seg såpass i ro så skal det gå fint. Nå vet ikke jeg om hvor i bekkenet det er brudd osv men slik du gjør nå er kjempeflott fremgangsmåte som eier hvertfall :) 
Og klarte å overse den biten om barn som slo (ble vel mer opptatt av pus da jeg leste) - absolutt ta dette opp med foreldrene! Mye i media nå om dyremishandling og framtidige "drapsmenn" osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Kjenner ikke barna men er barnebarna til naboene mine, så har vurdert å gå bort til dem å sagt i fra hva de har påført pusen min, men er redd jeg skal få den kjeften å att jeg ikke bare kan si noe sånn uten at jeg har sett det. Men det er der eneste plassen hun har vært i sammen med barn. 
Har alltid vært en dyreelsker og det kommer jeg alltid til å være. Klarer ikke å se på at dyr har det vondt, da blir jeg dårlig og helt fra meg selv, uansett om de er mine dyr eller ikke. Ja, veit det kan ta helt opp til 8 uker før det kan være helt i orden igjen. Å det er jo 2 uker siden det skjedde nå, men jeg krysser fingrene å håper det kommer seg etter noen uker til!:) Men skal hun kun være i ro helt til hun går selv, eller bør jeg så smått trene litt med henne? 
Noen sier att de skal være helt i ro til de går igjen, å andre sier att jeg må trene henne litt med å snu henne på begge sider å prøve få henne til å stå på beina. 
Bruddet er helt fremmerst i bekkenet!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du burde vente til han går selv. det gjorde i alle fall vi. legg ut teppe der han går mest. som til matskålen å slikt, så han ikke glir så ;) 

Anonymkode: c8fa3...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Pus sluttet på smertestillende på onsdag å etter da har det bare gått nedover.  Før hun sluttet på smertestillende prøvde hun mer å mer og komme opp på bakbeina. Å spiste helt normalt uten å ligge med hode i matskålen. Sover mer eller mindre hele tiden nå. Prøver å mate henne men er ikke mye hun spiser, hun ligger med hode på matskåla, hun drikker også men legger seg ned etter litt. Hun både tisser å bæsjer heldivis. Kan det være att hun har vonde smerter att hun bare ligger? 

Hat prøvd forsiktig å dra i bakbeina å klembe på halen, då hun hat følelse å hun sparker imot med bakbeina. Men nå står hun ikke på framføttene heller. Bare legger seg ned:'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVa er galt med deg, kom deg til veterinæren ASAP!!!!!! 

Og etter på tar du deg en tur på politistasjonen og anmelder foreldrene til de som mishandlet kattungen!! Dette er det viktig at du gjør

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå drar du til dyrlegen! pass på så han ikke har blitt dehydrert. han har sikkert ikke drukket på lenge :(  Du MÅ anmelde dette, for så mye styr og penger dette ble da! og ikke minst så unødvendig for ett lite uskyldig vesen! :( Disse djevel ungene burde få høre det. 

Anonymkode: c8fa3...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...