Gå til innhold

dere med barn som er født tett..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

To tette svangerskap vil nok merkes på kroppen jo, men ikke nødvendigvis slik at en blir sykemeldt på fulltid. Ærlig talt. Jeg ble selv gravid da mini var ni måneder, men har ingen behov for sykemelding i det hele tatt foreløpig. Og dersom jeg skulle få det, hadde det vært fordi jeg var dårlig, ikke fordi jeg trengte pengene!

Endret av Rosenrød
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og du tror ikke 2 tette svangerskap kjennes på kroppen? Hun kan lett bli sykmeldt dersom hun ønsker det, det er jeg sikker på. Legen bestemmer såklart, men med 2 tette svangerskap så vil det nok ikke være vanskelig å bli det. Hva er egentlig problemet med å tenke på sitt eget beste økonomisk når man skal bli tobarnsmor? Det vil bære nesten et helt svangerskap og en hel foreldrepermisjon med ca 60% av normal lønn. Jeg tror de fleste ville vurdert muligheten for en sykemelding dersom legen godtok det.

Anonymkode: c41aa...3a6

Nå skal ikke hun bli tobarnsmor helt enda, så det er fortsatt mulig å planlegge sin økonomi her, eventuelt avvente et nytt svangerskap til hun har opparbeidet seg rettigheter til en ny stønadsperiode med foreldrepenger. Å planlegge at man skal være sykmeldt om så og så mange måneder frem i tid, vitner om at man synes det er helt i orden å utnytte systemet og la fellesskapet ta regningen. 

Og joda, to tette svangerskap kan godt kjennes på kroppen, og jeg sier ikke at det ikke kan være gode grunner for å bli sykmeldt dersom man havner i den situasjonen. Men det er stor forskjell på å sykmelde noen som er syke, og på å gi folk råd om å "bli sykmeldt til neste år" for å få mest mulig penger. Til disse situasjonene har man dagpenger og engangsstønad osv. Sykemelding er forbeholdt syke, og det er begynt å stilles sterkere krav til både den syke og til den som skriver ut meldingen. 

Jeg hadde ikke skrevet ut sykmelding fordi noen "kjente noe på kroppen", så hun løper en stor risiko hvis hun skal basere sin økonomi på at hun skal klare å overbevise legen sin. I tillegg til at det er utrolig umoralsk å planlegge å bli sykmeldt fordi det er så praktisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, kjenner jeg blir provosert når folk bestemmer seg for å bli sykemeldt på forhånd! Snakk om å utnytte systemet!:angry: Dersom du er syk, skal du sykemeldes, en bruker ikke sykemelding fordi det passer en best økonomisk. 

Word.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ønsker å prøve på to tette, for å bli ferdig pga alder(35). Baby er nå 4,5 måneder. Når er det medisinsk forsvarlig å bli gravid igjen? Og hvordan blir det hvis man ikke rekker å jobbe for opptjening av foreldrepenger til neste permisjon? (og vær så snill, ikke døm meg nord og ned pga dette, har jobbet i alle år, nesten aldri vært borte fra jobb og ofret alt for jobben- nå føles det som jeg må bare "kjøre" på hvis barnet skal ha mulighet til å få søsken)

Anonymkode: 4d636...3ed

Kan skjønne du ønsker to tette, selv om jeg mener at du rent aldersmessig har tid på deg til å opparbeide deg nye rettigheter til foreldrepenger. Nå kjenner ikke jeg deres økonomiske situasjon, men for de aller fleste vil det nok være lettest å motta foreldrepenger gjennom permisjonstiden. Det kan være vanskelig nok å gå ulønnet i de månedene man ofte må i påvente av barnehageplass. 

Men rent medisinsk, vil jeg si det avhenger av din helsetilstand og hvorvidt du føler deg sterk nok i kroppen til å gå gravid igjen nå. Hvis du hadde mye plager i forrige svangerskap, kan disse komme igjen raskere dersom du blir gravid raskt. Og så vil naturligvis kvalme etc bli vanskeligere å håndtere når du må ta hånd om en liten en i tillegg. 

Opplever du at mannen din gir god avlastning og støtte, og at han vil ta i et ekstra tak med barnet dere har fra før, dersom du skulle trenge å sove/slappe av/kaste opp etc. i svangerskapet? 

Du skal uansett ikke ha dårlig samvittighet for å være ute av arbeidslivet en periode, men sett deg godt inn i hva dette vil bety rent økonomisk. Du kan chatte med NAV om foreldrepenger (trenger ikke logge inn, så det blir helt anonymt) på deres nettsider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være sykemeldt må du være syk!

ja, nettopp det jeg mener- grunnlag for sykemelding. Noe annet er utenkelig for min del

Anonymkode: 4d636...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, nettopp det jeg mener- grunnlag for sykemelding. Noe annet er utenkelig for min del

Anonymkode: 4d636...3ed

Beklager. Tenkte på det etterpå at det kan ha vært det du mente, jeg ble bare så irritert av "rådet" du fikk om å planlegge å sykemelde deg at jeg skjøt litt fra hoften. 

Men som jeg skrev over; prøv å finne ut hva dette vil bety rent økonomisk for dere, hva du får i engangsstønad osv. Chatten på nav.no er veldig grei. 

Og hvis helsa er god, er det bare til å kjøre på:) lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

 

Anonymkode: d770f...e9a

Hm.. Mener jeg har dårlig tid rent aldersmessig jeg da. Skal jeg ut i jobb igjen, så synes jeg det blir vanskelig å skulle bli gravid igjen etter kort tid. Jeg er veldig pliktoppfyllende og går helt opp i jobb når jeg jobber, så det å skulle si fra at jeg var gravid var et enormt stress for meg i forrige jobb. 

Rent økonomisk vil det ikke være lurt, vi har en helt normal økonomi som er avhengige av to inntekter. 

Hadde ingen plager i forrige svangerskap, jobbet til 3 dager før fødsel. Kun litt kvalme på ettermiddagen et par uker. Men presset meg som sagt veldig på slutten, stresset veldig på jobb for å bevise meg, at jeg ikke skulle bli sykemeldt- i ettertid ser jeg at dette var veldig lite bra for både meg og baby. Ingen takket meg for det heller, fikk ikke forlengelse av vikariatet og det var bare takk og farvel. Ikke en fraværsdag i løpet av graviditeten hadde jeg, og jobbet masse overtid. Så føler at jeg satte helsen til meg og baby litt på spill for ingenting. 

Anonymkode: 4d636...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt litt mer og tror at jeg bare går for å prøve på nummer to. Jeg vil heller få et barn til og ha dårlig råd en stund, enn å bli for gammel til at det nytter å prøve. For meg som er 35 nå virker det veldig viktig å få barn før jeg fyller 38, som jeg føler er den absolutte maksgrensen for min del,med fostervannsprøve og alt det der

Anonymkode: 4d636...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la det bli bare et stress da. Du har jo allerede vist at du kan bli gravid med din mann, så da er det god mulighet for at det ordner seg en gang til. Selv er jeg snart 37, har ei på 1,5 år, og er 8 uker på vei med nr 2. Ble gravid på fjerde forsøk første gang, og tredje forsøk andre gang. Var som deg litt stressa mtp alderen, men det var det jo ingen grunn til. Hadde ikke orka å begynne så tidlig som du, og kunne vel ikke gjort det heller - fullamma til fem mnd og fikk igjen mensen etter åtte mnd. Ammer fremdeles da, og ble gravid allikevel :)

Anonymkode: 15c99...12d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...