Gå til innhold

dere med barn som er født tett..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ønsker å prøve på to tette, for å bli ferdig pga alder(35). Baby er nå 4,5 måneder. Når er det medisinsk forsvarlig å bli gravid igjen? Og hvordan blir det hvis man ikke rekker å jobbe for opptjening av foreldrepenger til neste permisjon? (og vær så snill, ikke døm meg nord og ned pga dette, har jobbet i alle år, nesten aldri vært borte fra jobb og ofret alt for jobben- nå føles det som jeg må bare "kjøre" på hvis barnet skal ha mulighet til å få søsken)

Anonymkode: 4d636...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

foreldre penger regnes på lik linje som vanlig lønn. Så lenge du ikke har valgt 80% dekkning, taper du ikke på det dersom du må gå rett i ny permisjon, slik  jeg har forstått.

Anonymkode: d770f...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

foreldre penger regnes på lik linje som vanlig lønn. Så lenge du ikke har valgt 80% dekkning, taper du ikke på det dersom du må gå rett i ny permisjon, slik  jeg har forstått.

Anonymkode: d770f...e9a

men permisjonen går ut i mars, og hvis jeg blir gravid nå i desember/januar feks, da kommer jo babyen oktober/november. Da blir det jo ihvertfall over seks måneder uten permisjonspenger..Har ingen jobb å gå tilbake til etter permisjonen, så da blir det vel enten ulønnet permisjon videre eller dagpenger hvis jeg blir jobbsøker.. Og ulønnet permisjon etter denne er vel veldig dumt-siden jeg da ikke vil ha inntekt og når de skal beregne kommer vel det veldig dårlig ut?

For å gå rett fra en foreldrepermisjon til en annen- da må man jo bli gravid etter en måned eller noe da?

Anonymkode: 4d636...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det vil ikke være heldig utbetalingsmessig å gå ulønnet dersom du planlegger ny graviditet raskt.

 

Anonymkode: d770f...e9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, det vil ikke være heldig utbetalingsmessig å gå ulønnet dersom du planlegger ny graviditet raskt.

 

Anonymkode: d770f...e9a

Enig i dette, men om du "greier det" økonomisk så tror jeg bare jeg hadde gått for det. Det er ett år med dårlig råd vs. potensielt ikke greie å unnfange barnet. Nå kan det være du er superfruktbar og har "råd" til å vente, men det vet man jo ikke....

Anonymkode: 5925a...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest ett sted at man burde vente 1 og ett halvt år med å bli gravid på nytt. Med hensyn til din kropp. Men husker ikke hvor jeg har lest det, så får ta det med ett par klyper salt ;)

Anonymkode: b00de...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i dette, men om du "greier det" økonomisk så tror jeg bare jeg hadde gått for det. Det er ett år med dårlig råd vs. potensielt ikke greie å unnfange barnet. Nå kan det være du er superfruktbar og har "råd" til å vente, men det vet man jo ikke....

Anonymkode: 5925a...f86

Ja, det er nettopp det. Har ingen garantier for at det er ok å vente til etter at jeg har fått jobb igjen og fått jobbet opp rettigheter- da kan det være for sent. Tror også sjansene for å få jobb nå er minimale (bor på Vestlandet). 

Anonymkode: 4d636...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener jeg har lest ett sted at man burde vente 1 og ett halvt år med å bli gravid på nytt. Med hensyn til din kropp. Men husker ikke hvor jeg har lest det, så får ta det med ett par klyper salt ;)

Anonymkode: b00de...44b

så lenge? har hørt ca 6 måneder jeg

Anonymkode: 4d636...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulønnet perm betyr at du ikke får foreldrepenger ved en ny graviditet. Dagpenger gir grunnlag for foreldrepenger. 

Anonymkode: 9a2cd...068

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, du er 35 og har allerede vært gravid. De fleste som sliter under 40, har aldri vært gravide før. Tidligere graviditet øker sjansen for ny graviditet. 

Anonymkode: 5966c...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Jeg har hatt to veldig tette svangerskap. Førstemed plager som kraftig svangerskapskvalme og ekstrem bekkenløsning. På slutten fikk jeg svangerskapsforgiftning. Dette medførte tragisk nok at barnet døde i magen min. 😢😢😔😔 Barnet ble født med keisersnitt under narkose.

Mitt eneste ønske etter dette var å bli gravid igjen. Legene på sykehuset sa at jeg kunne bli gravid igjen så snart mensen kom tilbake. Det var ingen fare ift hverken keisersnittet som var tatt eller et nytt svangerskap som påkjenning for kroppen. 

Jeg ble gravid ganske kjapt og 1 år etter vi mistet babyen vår ble lillebror født. Denne gangen også med keisersnitt. Jeg har derfor hatt to ks på 1 år. To tøffe svangerskap med bekkenløsning og kvalme. Kroppen har greid det meget bra og merker ikke noe særlig på kroppen i dag at jeg har hatt to tette svangerskap.

Jeg tviler på at det er noe som tilsier at du må vente 6 mnd - 18 mnd med nytt svangerskap så lenge du er frisk og rask. Ingen advarte meg mot dette hvertfall. En annen ting er jo om du har fått tilbake menstruasjon etter fødselen hvis du ammer?

Ift. permisjonspenger er det ikke noe problem heller. Du opparbeider deg rett til ny permisjon mens du er i permisjon med første. Hvis det går noen måneder i mellom permisjonsslutt med første  og permisjonsstart med andre så kan du enten jobbe eller være sykmeldt hvis du må det mellom permisjonene. Begge deler vil føre til at du fortsatt har rett på permisjon med nr 2 :) 

Lykke til med baby og nytt svangerskap etter hvert :)

Anonymkode: c41aa...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, du er 35 og har allerede vært gravid. De fleste som sliter under 40, har aldri vært gravide før. Tidligere graviditet øker sjansen for ny graviditet. 

Anonymkode: 5966c...dc7

vet om mange som sliter med å få nummer to, selv om nummer en gikk greit. Så akkurat det klarer jeg ikke å slappe av med. Og risikoen for alt mulig øker jo med alder

Anonymkode: 4d636...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :)

Jeg har hatt to veldig tette svangerskap. Førstemed plager som kraftig svangerskapskvalme og ekstrem bekkenløsning. På slutten fikk jeg svangerskapsforgiftning. Dette medførte tragisk nok at barnet døde i magen min. 😢😢😔😔 Barnet ble født med keisersnitt under narkose.

Mitt eneste ønske etter dette var å bli gravid igjen. Legene på sykehuset sa at jeg kunne bli gravid igjen så snart mensen kom tilbake. Det var ingen fare ift hverken keisersnittet som var tatt eller et nytt svangerskap som påkjenning for kroppen. 

Jeg ble gravid ganske kjapt og 1 år etter vi mistet babyen vår ble lillebror født. Denne gangen også med keisersnitt. Jeg har derfor hatt to ks på 1 år. To tøffe svangerskap med bekkenløsning og kvalme. Kroppen har greid det meget bra og merker ikke noe særlig på kroppen i dag at jeg har hatt to tette svangerskap.

Jeg tviler på at det er noe som tilsier at du må vente 6 mnd - 18 mnd med nytt svangerskap så lenge du er frisk og rask. Ingen advarte meg mot dette hvertfall. En annen ting er jo om du har fått tilbake menstruasjon etter fødselen hvis du ammer?

Ift. permisjonspenger er det ikke noe problem heller. Du opparbeider deg rett til ny permisjon mens du er i permisjon med første. Hvis det går noen måneder i mellom permisjonsslutt med første  og permisjonsstart med andre så kan du enten jobbe eller være sykmeldt hvis du må det mellom permisjonene. Begge deler vil føre til at du fortsatt har rett på permisjon med nr 2 :) 

Lykke til med baby og nytt svangerskap etter hvert :)

Anonymkode: c41aa...3a6

Dette hørtes kjempetøft ut. Så bra at det gikk fint andre gangen:)

Rekker nok ikke å få jobbet mellom permisjonene.. Og for å være sykemeldt må jeg jo ha jobb/grunnlag for sykemelding. Så da blir det nok dagpenger..

Anonymkode: 4d636...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei nei, du har rett på sykepenger hvis du blir sykmeldt før utgangen av permisjonen din. Hvis jeg var deg så ville jeg blitt sykmeldt siste dag av permisjonen og kontonuerlig sykmeldt frem til ny permisjon.

Husk at du i verste fall kan starte permisjonen 12 uker før termin om det også skulle hjelpe  (da blir den jo kortere o andre enden men verdt å vurdere hvis man får fulle foreldrepenger i stedet for dagpengene som grunnlag) :) 

Anonymkode: c41aa...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde valgt å få neste så tidelig som forsvarlig. Venninnen min fikk første barn tidlig i 20 årene, hun ble gravid veldig kjapt, og trodde derfor ikke det ville bli noe problem på neste. Endte med flere prøverørsforsøk og mange år før de fikk det til. 

Rare er derimot at hun ble gravid med en gang, naturlig, etter fødsel av nr 2. Hun hadde ikke brukt prevensjon pga hun trodde hun så å si var steril.  

og så har jeg ei i slekta som fikk barn da hun var 51. Men hvor fruktbar man er, og hvor lenge, kan man ikke vite. 

Anonymkode: 54506...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette hørtes kjempetøft ut. Så bra at det gikk fint andre gangen:)

Rekker nok ikke å få jobbet mellom permisjonene.. Og for å være sykemeldt må jeg jo ha jobb/grunnlag for sykemelding. Så da blir det nok dagpenger..

Anonymkode: 4d636...3ed

For å være sykemeldt må du være syk!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, du har rett på sykepenger hvis du blir sykmeldt før utgangen av permisjonen din. Hvis jeg var deg så ville jeg blitt sykmeldt siste dag av permisjonen og kontonuerlig sykmeldt frem til ny permisjon.

Husk at du i verste fall kan starte permisjonen 12 uker før termin om det også skulle hjelpe  (da blir den jo kortere o andre enden men verdt å vurdere hvis man får fulle foreldrepenger i stedet for dagpengene som grunnlag) :) 

Anonymkode: c41aa...3a6

Overses ikke et ganske vesentlig poeng her? Sykmelding gis til personer som er syke, ikke til folk som har lyst på mer penger. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, du har rett på sykepenger hvis du blir sykmeldt før utgangen av permisjonen din. Hvis jeg var deg så ville jeg blitt sykmeldt siste dag av permisjonen og kontonuerlig sykmeldt frem til ny permisjon.

Husk at du i verste fall kan starte permisjonen 12 uker før termin om det også skulle hjelpe  (da blir den jo kortere o andre enden men verdt å vurdere hvis man får fulle foreldrepenger i stedet for dagpengene som grunnlag) :) 

Anonymkode: c41aa...3a6

Altså, kjenner jeg blir provosert når folk bestemmer seg for å bli sykemeldt på forhånd! Snakk om å utnytte systemet!:angry: Dersom du er syk, skal du sykemeldes, en bruker ikke sykemelding fordi det passer en best økonomisk. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overses ikke et ganske vesentlig poeng her? Sykmelding gis til personer som er syke, ikke til folk som har lyst på mer penger. 

Og du tror ikke 2 tette svangerskap kjennes på kroppen? Hun kan lett bli sykmeldt dersom hun ønsker det, det er jeg sikker på. Legen bestemmer såklart, men med 2 tette svangerskap så vil det nok ikke være vanskelig å bli det. Hva er egentlig problemet med å tenke på sitt eget beste økonomisk når man skal bli tobarnsmor? Det vil bære nesten et helt svangerskap og en hel foreldrepermisjon med ca 60% av normal lønn. Jeg tror de fleste ville vurdert muligheten for en sykemelding dersom legen godtok det.

Anonymkode: c41aa...3a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...