Gå til innhold

Israel-venn uten å være religiøs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Finnes det noen som forsvarer Israel som ikke er religiøs? Og hva er dine argumenter for det?

Anonymkode: 7d5ca...fe7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Er ikke religiøs men leser andre aviser enn norske, og forstår at det er litt mer i den konflikten enn hva vi vanlgivis hører om.

Hvor skal en begynne? 

Anonymkode: 072f1...9e8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Ikke religiøs, men støtter Israel.
Fordi de er det eneste demokratiet i en region ledet av steinaldermentalitet.
De produserer og innoverer, mens naboene er mer opptatt av å krige i sin fantasivenns navn.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel er et av verdens mest utviklede land, og dette i et område hvor noen av de mest tilbakestående landene i verden befinner seg. Hvorfor? Israel har fra opprettelsen vært vestligorientert med relativt liberalistisk grunnlov, frie markeder, samarbeid med vesten og likestilling. Derfor er Israel så utviklet som det er. Krigene de fører gjøres i selvforsvar mot rasistiske arabere som vil ha jødene drept eller deportert.

Endret av tnh
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke religiøs, men støtter Israel.
Fordi de er det eneste demokratiet i en region ledet av steinaldermentalitet.
De produserer og innoverer, mens naboene er mer opptatt av å krige i sin fantasivenns navn.
 

Og det gir dem rett til å drive aphartheid politikk for egene innbyggere, samt å konfiskere landområder fra andre? 

For ikke å snakke om å trenere i FN slik at Palestina ikke en gang anerkjennes som land?

Den eneste måten å gjøre noe med denne konflikten er å gi palestinere frihet og muligheter. Slik som de behandles nå, og så lite framtidsutsikter de har, er det ikke annet å forvente enn at det blir grobunn for ekstremisme.

Og produksjon og inovasjon? Forventer du det samme fra et land med store ressurser og frie innbyggere, som fra områder hvor de ikke har utreise tillatelse, ikke har ressurser og blir bombet sønder og sammen? Jommen sa jeg smør!

Anonymkode: f2cc3...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel er et av verdens mest utviklede land, og dette i et område hvor noen av de mest tilbakestående landene i verden befinner seg. Hvorfor? Israel har fra opprettelsen vært vestligorientert med relativt liberalistisk grunnlov, frie markeder, samarbeid med vesten og likestilling. Derfor er Israel så utviklet som det er. Krigene de fører gjøres i selvforsvar mot rasistiske arabere som vil ha jødene drept eller deportert.

Det er israelerne som er rasisterne her. Og når ble folkemord og angrep regne som "forsvar"?

Gi palistinerne reelle muligheter til frihet og framgang, så får vi se hva resultatet blir da...

Anonymkode: f2cc3...520

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og det gir dem rett til å drive aphartheid politikk for egene innbyggere, samt å konfiskere landområder fra andre? 

For ikke å snakke om å trenere i FN slik at Palestina ikke en gang anerkjennes som land?

Den eneste måten å gjøre noe med denne konflikten er å gi palestinere frihet og muligheter. Slik som de behandles nå, og så lite framtidsutsikter de har, er det ikke annet å forvente enn at det blir grobunn for ekstremisme.

Og produksjon og inovasjon? Forventer du det samme fra et land med store ressurser og frie innbyggere, som fra områder hvor de ikke har utreise tillatelse, ikke har ressurser og blir bombet sønder og sammen? Jommen sa jeg smør!

Palestinere i Israel har samme rettigheter som alle andre, de slipper til og med tvungen militærtjeneste på 3 år.

Det er lov å okkupere land i krig, inntil det foreligger en rimelig fredsavtale - foreligger det en rimelig fredsavtale når lederen av Fatah oppfordrer til knivangrep på sivile i Israel?

Hver gang palestinerne har fått mer frihet og muligheter har de brukt spillerommet til å angripe Israel, bygge militær infrastruktur og kjøpe våpen.

Ingen av de arabiske nabolandene er produktive sammenlignet med Israel.

Endret av tnh
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er israelerne som er rasisterne her. Og når ble folkemord og angrep regne som "forsvar"?

Gi palistinerne reelle muligheter til frihet og framgang, så får vi se hva resultatet blir da...

Anonymkode: f2cc3...520

Hvis det Israel gjør er folkemord gjør de en jævlig dårlig jobb tatt i betraktning at den palestinske befolkningen har mangedoblet seg, er det uansett ikke litt rart å sende massive mengder bistand til noen man tilsynelatende forsøker å utslette? De restriksjonene Israel har påtvinget palestinerne er blåbær i forhold til hva Hamas og Fatah påtvinger palestinerne. 

Endret av tnh
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Palestinere i Israel har samme rettigheter som alle andre, de slipper til og med tvungen militærtjeneste på 3 år.

Det er lov å okkupere land i krig, inntil det foreligger en rimelig fredsavtale - foreligger det en rimelig fredsavtale når lederen av Fatah oppfordrer til knivangrep på sivile i Israel?

Hver gang palestinerne har fått mer frihet og muligheter har de brukt spillerommet til å angripe Israel, bygge militær infrastruktur og kjøpe våpen.

Ingen av de arabiske nabolandene er produktive sammenlignet med Israel.

Nei. De har ikke samme rettigheter. Det er formelle og uformell forskjellsbehandlinger. Bare det med militærtjenesten sier vel sitt. 

Så det er forsvaret ditt? Det er "lov å okupere"? Sier du det om noen okuperer Norge også? Bare okuper dere, det er lov?

Nei, Palestinererne har aldri blitt anerkjent som land, de har aldri blitt gitt mulighet til å bygge en framtid. Så det kan du ikke påstå. 

Ingen av de andre nabolandene har samme bånd til USA, og ingen av dem okuperer naboer. 

Anonymkode: f2cc3...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det Israel gjør er folkemord gjør de en jævlig dårlig jobb tatt i betraktning at den palestinske befolkningen har mangedoblet seg. De restriksjonene Israel har påtvinget palestinerne er blåbær i forhold til hva Hamas og Fatah påtvinger palestinerne. 

De dreper barn og sivilie jevnlig. At befolkningen vokser er ingen begrunnelse for å drepe barn som bader på stranda.

Anonymkode: f2cc3...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. De har ikke samme rettigheter. Det er formelle og uformell forskjellsbehandlinger. Bare det med militærtjenesten sier vel sitt. 

Så det er forsvaret ditt? Det er "lov å okupere"? Sier du det om noen okuperer Norge også? Bare okuper dere, det er lov?

Nei, Palestinererne har aldri blitt anerkjent som land, de har aldri blitt gitt mulighet til å bygge en framtid. Så det kan du ikke påstå. 

Ingen av de andre nabolandene har samme bånd til USA, og ingen av dem okuperer naboer. 

Uformelle? Tja, men dette er ikke unikt for Israel. Det finnes arabiske og palestinske topp-politikere, høyesterettsdommere og majorgeneraler i Israel. "B-BUT MUH APARTHEID".

Det ER lov å okkupere i visse sammenhenger, selvforsvar er en. De områdene av Vestbredden som er okkupert er det da det gjør Israel lettere å forsvare.

Palestina har aldri blitt anerkjent som land da de aldri har anerkjent Israel, dette er fullstendig selvpåført.

Båndet til USA er i første rekke militært, okkupasjon er også en gigantisk utgiftspost.

Endret av tnh
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dreper barn og sivilie jevnlig. At befolkningen vokser er ingen begrunnelse for å drepe barn som bader på stranda.

Anonymkode: f2cc3...520

Det gjorde Norge i Afghanistan også. En fiende som gjemmer seg blant sivile og konsekvent lar være å bruke uniform har selv hovedskylda for eventuelle sivile dødsfall.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Jeg støtter Israel uten å være religiøs. Det eneste demokratiet i området! Er nok mere i den konflikten enn det vi kan lese om i norske aviser. Kjøper israleske varer til julegaver i år:-)

Med hilsen fra:

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De fleste rasjonelle personer støtter Israel og folk som er rasjonelle er oftest ikke religiøse. Det er nok fler sekulære som er Israel-vennlige enn det er religiøse som støtter Israel.

Endret av MajorasMaske
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste rasjonelle personer støtter Israel og folk som er rasjonelle er oftest ikke religiøse. Det er nok fler sekulære som er Israel-vennlige enn det er religiøse som støtter Israel.

Hva er rasjonelt med å støtte okupasjon? 

Hva er rasjonelt med å støtte at et land hidrer sitt naboland å overhodet bli annerkjent som land? Og la millioner av mennesker være uten rettigheter til å reise internasjonalt osv fordi de bor i et "ikke eksisterende land"?

Rasjonelt vil jeg ikke kalle det. Sadistisk, er et bedre ord.

Vil Israel ha fred, må de skape fred med sine naboland. Ikke undergrave deres eksistens. Det er i grunnen det mest ironsiek her. Israel klager stadig på at det er en del mennesker som ikke annerkjenner Israels rett til å eksisterer. Men hva gjør de selv; de annerkjenner ikke Palestina. Snakk om å skyte seg selv i foten!

Anonymkode: f2cc3...520

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er ateist og støtter Israel.

 

Selv med ekstremt sterk propagandaapparat fra palestinske organisasjoner med stor støtte fra araberlandene, der palestinernes inkompetanse og lidelse blir et PR-våpen, så er det heldigvis noe som klarer å tenke klart. Vinden i denne konflikten begynner å snu, til det beste for både Israelere og Palestinere.

 

For alt for mange i denne konflikten så er rett og galt ikke stort mer enn matematikk, der man teller antall døde, og "måler" lidelse, for å så avgjøre. Med et slikt simpelt syn på konflikten, så hopper man lett over mål, ideologi, eller virkemidler. Det er også en konflikt som har fått uforholdsmessig mye fokus fra all verdens organisasjoner, og med det har de faktisk forlenget konflikten. Bare når det kommer til flyktningsituasjonen så begynner man å lukte denne besettelsen. I FN er det skapt et eget organ for palestinske flyktninger UNRWA, som er helt unik for palestinere. Med tanke på de millioner av flyktninger i kjølvannet av 2.Verdenskrig, og situasjoner som Pakistan/India, der det var kolossale folkeforflytninger grunnet religiøse spenninger, der det kan beskrives som etnisk rensing, så kan man jo lure på hvorfor denne lille gruppen fra et knøttlite område fikk sitt eget lille FN-organ? På mange måter har ikke dette vært annet enn en kniv mot Israel, der araberstatene ikke klarer å vinne militært, ja da taes det diplomatisk, og det kunne de takket være oljen. Selv tredjegenerasjons Palestiner blir regnet som flyktning. Vet ikke hvor mange millioner det er nå, men var i utgangspunktet ca 800 000, der de fleste nok er død per dags dato. Hele UNRWA har ikke forårsaket stort mer enn tre generasjoner med Palestinere, eller skal vi si arabere, et liv som flyktning og et falskt håp, istedet for å faktisk bli en del av nabolandene. Bedre blir det ikke av at de bruker FN til å gi evige resolusjoner, noe som er stygt med tanke på menneskerettighetssituasjonen i disse landene. Er det rart at FN har tilnærmet NULL legitimitet blant mange idag? Skulle likt å sett samme besettelsen grunnet territorium der et imperium har gått i oppløsning, når det kom til etnisiteter som for eksempel kurderne.

 

Til tider har det vært såpass ekstremt at man nesten må beskrives det som en besettelse. Heldigvis begynner det å snu seg, der fornuften begynner å senke inn, og en viss forståelse for hva Israel hanskes med. Kanskje man kan fokusere på ting som Tyrkias okkupasjon av Kypros, der de regelrett gikk inn og okkuperte et annet land. Men neida, der ser man ikke den samme volden. At man finner ting som "Queers for Palestine", sier noe om hvor langt galskapen har gått, der man regelrett blir drept for å være homofil i de palestinske områdene, samt nabolandene, mens det i Israel er et liberalt demokrati der man aksepterer slikt. Stiller man Israel opp mot nabolandene blir det som himmel og helvete.

 

Saken er den at Israel har måtte bekjempe tre kriger mot araberstatene, tar et tap hadde betydd at de ble kastet på havet. Med dette i bakhodet, så har Israel holdt seg selv sterkt i tøylene. Skal også nevnes at i det Israel ble dannet, så gikk araberstatene umiddelbart til krig. I dette så ble mange Palestinere fordrevet, omtrent 800 000, noen frivillig der de trodde det skulle bli en rask seier. Samtidig så var cirka like mange jøder som ble jagd vekk fra de arabiske nabolandene. Idag er det nesten INGEN jøder igjen i disse landene, i likhet med kristne som forsvinner fra regionen, LENGE før IS. 

 

Et annet stort problem er det de palestinske myndighetene lærer på skolen, der de rett og slett ikke anerkjenner Israel, som medfører at man alltid starter fra scratch. Jeg kan i tillegg liste opp Hamas charteret som regelrett oppfordrer til drap av jøder, og har flere motbydelige tekster. Her har man slagordet til den terrororganisasjon, som har NULL problemer med å bruke egen befolkning som skjold. Det er jo tross alt livet etterpå som teller:

Allah is its target, the Prophet is its model, the Koran its constitution: Jihad is its path and death for the sake of Allah is the loftiest of its wishes.

Dette er altså hva palestinerne valgte etter at Israel trakk seg ut fra Gaza.

Og hvis man tror at det inkompetente Fatah er så mye bedre, så tro igjen. De har hatt flere muligheter til å bygge opp noen som kan ligne en stat, istedet feiler de TOTALT, og det skyldes IKKE de begrensningene Israel har satt på vestbredden. Til tider glemmer man voldsbølgen inne i Israel før muren ble satt opp. Ved å se nabolandene hvor den kulturelle tilhørigheten er sterkest, så får man et lite innblikk på hvorfor det feiler så enormt. Med slik inkompetanse og korrupsjon, så er det greit å peke på Israel. Her er for eksempel et lite videoklipp fra den "moderate" Abbas. "The Jews Have No Right to Defile the Al-Aqsa Mosque with Their Filthy Feet"

https://www.youtube.com/watch?v=RwNcH8pnjL8

 

Lurer man fortsatt på hvorfor palestinske terrorister synes at å knivstikke tilfeldige jøder i Israel, er veien å gå for et eget land? Bedre blir det ikke av at gater og fotballklubber blir oppkalt etter slike djevler.

 

Det var en gang at Palestinerne hadde en sak, som burde vært tatt opp tidligere. Det ble for eksempel bygget opp en egen nasjonalisme, altså Palestina/Palestiner, noe som er bra. Kan for eksempel si at Palestiner en et "oppdiktet" ord, da de alle egentlig bare er arabere så tilfeldigvis bodde der. Under det Ottomanske imperiet så var det ikke noe som het Palestiner. Denne nasjonalismen har dessverre blitt forpestet av en stygg kompromissløs islamisme. Kombinerer man det med arabisk arroganse og inkompetanse, der bare det faktumet at noe har vært "islamsk" og ikke lenger er det, er en fornærmelse mot selve islam, så har man en konflikt gående. Bedre blir det ikke av at jødehat finner man nok av i koran og hadith, med blant annet kriger. Dette toppes dog ved at blant Israelere, så har det også fått et hellig preg over seg, selv om jøder er mer sekularisert. 

 

Med det sagt, så vil jeg si at inntil den dagen Palestinerne faktisk legger ned våpnene, og prøver å bygge et reelt samfunn ved det de har, så vil konflikten fortsette. 

Endret av Snof
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg støtter Israels rett til å forsvare seg. Men jeg har ingen tro på at Israel er helt uskyldige heller. 

Det virker som folk har et veldig svart hvit syn. Enten så er alt Israel feil eller så er alt Palestinerens feil. Nei det er nok ikke så svart hvit som det. Begge partner er ansvarlige for hva som skjer. Selv om folk liker å tro at alt er Israel sin feil eller alt er Palestineren sin feil. 

Anonymkode: e5391...b03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ateist, kommer ikke engang fra en kristen familie, og hvis jeg først må velge tar jeg Israel over Palestina. Det er en hel del ting jeg har å utsette på Israels politikk, som bosettingspolitikken, men jeg har enda mer å utsette på Palestina.

Jeg er rasjonelt anlagt, og jeg oppfatter det som helt irrasjonelt å støtte Palestina mer eller mindre bare fordi de er underlegne. Militær underlegenhet sier ikke en dritt om hvem som "har rett", det er bare naturlig for mange å ta parti med den du ser de tristeste bildene av i avisen. Hadde styrkeforholdet vært snudd om kan du ta deg faen på at det hadde blitt drept langt flere israelere enn det i dag drepes palestinere, for å si det sånn, for det skorter ikke på viljen til å ta livet av israelere. Det skorter på evnen.

Noen israelvenn vil jeg nå likevel ikke kalle meg. Det er et element av pest eller kolera i hele konflikten. Men skal jeg først velge lander jeg på Israel.

Anonymkode: 4da14...453

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg også velger Israel fremfor Palestina. Mine grunner til det er det jeg har hørt fra de militære + x antall videoer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter Israel mye på grunn av Jødehatet, som alle vet eksisterer men bare jødene selv kjenner som verst. Det er det eneste landet hvor jødene kan "være seg selv", selv i Norge holder mange det hemmelig på grunn av hets. Jeg klarer faktisk ikke å ta Palestinas argumenter alvorlig overhodet når det dag ut og dag inn meldes om knivstikking og selvmordsbombere. Det er en grunn til at muren er der, og at dødstallene er så skjeve. På Israels side forsøker de faktisk å beskytte egen befolkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...