Gå til innhold

Å gire i eller etter rundkjøring?


Gjest Edain

Anbefalte innlegg

La oss si at du måtte stoppe før du kjørte inn i rundkjøringen og satte bilen i første. Girer du da opp i andre i løpet av rundkjøring eller når du har svingt ut på veien? 

Burde jeg gire til andre i rundkjøringen når jeg skal ut på riksvei, og raskt skal opp i 80? 

 

Og hvis dere kjører inn i rundkjøringen i andre, girer dere da opp til tredje i løpet av rundkjøringen eller etter? 

 

Hilsen jenta som ville forby bakkekryss i Norge :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hvor langt i rundkjøringen jeg skal og hvor stor rundkjøringen er. Dersom jeg ikke kjører så langt venter jeg til jeg er ute. Dersom det er litt lenger så girer jeg i rundkjøringen. 

Anonymkode: 3ceab...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

La oss si at du måtte stoppe før du kjørte inn i rundkjøringen og satte bilen i første. Girer du da opp i andre i løpet av rundkjøring eller når du har svingt ut på veien? 

Burde jeg gire til andre i rundkjøringen når jeg skal ut på riksvei, og raskt skal opp i 80? 

 

Og hvis dere kjører inn i rundkjøringen i andre, girer dere da opp til tredje i løpet av rundkjøringen eller etter? 

 

Hilsen jenta som ville forby bakkekryss i Norge :P 

Du skal aldri kjøre langt I 1. gir, men gire til andre så kjapt som mulig har jeg lært. Jeg girer også til 3. gir om jeg må stoppe helt før rundkjøringen. Dersom jeg ikke trenger stoppe så kjører jeg som regel gjennom rundkjøringen I 3. gir. Dersom rundkjøringen er veldig liten slik at svingen er krapp så kjører jeg I 2. gir gjennom hele svingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver alltid å finne luker slik at jeg jeg kan tilpasse farten og gli inn på andregiret.

Hvis jeg må stoppe, gjør jeg som nevnt over her; førstegir til bilen har fått litt fart, og deretter gire raskt til andregir, like etter jeg har passert vikelinja.

Om man bør kjøre på andre- eller tredjegir når rundkjøringen er tom, vil variere med hvilken bil man har og rundkjøringens utforming. Personlig velger jeg andregir i de aller fleste situasjonene (dieselbil). Fordelen er at man får litt mer futt ut av rundkjøringen ved gasspådrag, og man har mer kontroll ved lavere fart. Jeg passer også på å ha giret ferdig før jeg entrer rundkjøringen. 

Anonymkode: db699...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører aldri i førstegir, girer opp så fort jeg får litt trill i bilen. Om jeg tar en rundkjøring i andre eller tredje kommer an på fart, trafikk og sånn, så det er vanskelig å svare bastant på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører aldri i første gir. Det brukes bare til oppstart når jeg står helt stille. Kan også finne på å starte i andregir hvis det er slak nedoverbakke eller eller jeg fremdeles triller biiittelitt. Førstegir er bare et gir man starter i. Jeg vet nesten ikke om jeg har tatt clutchen helt ut en gang før jeg er over i andre.

Men hvis vi tenker fra andre til tredje, så kan jeg godt gire i rundkjøringen hvis farten tilsier at jeg kan holde et høyere gir. 

Anonymkode: cb108...858

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Girer til andre så fort som mulig (man bør som hovedregel ikke kjører mer enn ca 10-15 meter i første), og girer til tredje når jeg er ute. Om rundkjøringen er stor, og jeg er alene inn i den, kan jeg holde tredje gir hele veien gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste ved rundkjøringer er derimot å bruke blinklyset korrekt! MANGE unødvendige køskapere der ute som ikke har fått med seg at man nå skal blinke både inn og ut av rundkjøringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girer når jeg må gire. Har ikke noe "nå har jeg passert den utkjøringen, nå må jeg gire". Noen ganger må man kjøre gjennom rundkjøringen i første, har jeg mulighet, så girer jeg både opp og ned hvis jeg må.

Jeg kjører stortsett aldri i 1 gir hvis jeg ikke er helt nødt. Har tung dieselbil som såvidt krabber i første, så jeg tar gjerne av i 2.gir også.

Her må du nesten bare se an bilen din og trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom det er stans før rundkjøring er den i 1.gir, og når jeg starter å kjøre og skal gjennom rundkjøringen girer jeg med det samme opp i 2. gir. 

 

 

Anonymkode: 0b50e...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. giret er kun ment for å starte opp. Du skal opp i 2. gir så snart som mulig. 
Vent for all del ikke med å starte akselerasjonen til du er ute av rundkjøringen. Det finnes ikke noe verre enn folk som lunter gjennom rundkjøringer og bruker evigheter på å komme opp i fart ute av rundkjøringen. 

Anonymkode: 32f1e...b99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på bilen, men dersm der ikke er noen hinder foran- så girer jeg opp med en gang jeg har trykket inn gasspedalen tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg girer når motoren lager nå-må-du-gire-lyder. Enten det nå er i eller etter rundkjøringen. 

Min splitter nye bil er forøvrig slik at man må høyt opp i turtall før man kan gire opp til 2. giret. Gamlebilen kunne omtrent startes i 2.giret, og 1. ble bare brukt til første meteren omtrent. Men nybilen må ligge mye lavere i gir omtrent overalt, så der er jeg nødt til å ligge i 1. giret så lenge jeg kjører i under 20 km/h. 

Anonymkode: 64a9a...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girer opp til 2 nesten med en gang. Lar ikke bilen gå mange meter før jeg girer opp, bruker jo 1 bare til å starte. Fra 2 til 3 gir girer jeg til 3 etter rundkjøringa..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg har kvittet meg med bilen med manuelt gir. 

Anonymkode: bda9a...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming

Girer når jeg må.

Det kommer også mye ann på bilen. Har hatt en bil hvor jeg uten problem kunne ta av i 2., da brukte jeg sjeldent 1. Så har jeg hatt en bil som måtte brukes 1.gir på, og den måtte man opp i litt fart før den var klar for 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...