Gå til innhold

Hårtap etter p-pilleslutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Heihei. 

 

Jeg er en jente på 25 år som i det siste har slitt med ekstremt hårtap. 

Jeg har gått på p-pillen yasmin de siste 7 årene, men sluttet for en måneds tid siden. Etter p-pilleslutt har jeg merket stor forskjell i hvor mye hår jeg mister. Kvier meg for å ta i håret, gre meg eller vaske det. Hodebunnen min er også blitt veldig irritert uten at man kan se noen tegn til dette (rødhet osv.) håret blir også mye fortere fett en det har pleid å bli. Har snakket med div. leger og hudlege, men får bare samme svar om at man mister mer hår i perioder av livet. Med dette kan ikke være normalt, det er heller ikke behagelig å gå med konstant irritert hodebunn. Alle prøver som har blitt tatt viser at jeg ikke mangler vitaminer osv.  

 

Har lest på foskjellige forumer at dette kan skyldes p-pilleslutt. Blir veldig redd og stresset og lurer på om noen har hatt lignende erfaringer med dette?? Og om noen har prøvd noe som har hjulpet. Vil det hjelpe å starte på pillen igjen? eventuelt starte på en annen pille? 

 

Hjelp? 



Anonymous poster hash: fb35e...f8a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn hadde jeg det første mnd etter slutt. Nå etter 6 mnd har det blitt mye bedre. Føltes som jeg mistet halve håret, men det er like tykt som før :)



Anonymous poster hash: 17fe8...005
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Sånn hadde jeg det første mnd etter slutt. Nå etter 6 mnd har det blitt mye bedre. Føltes som jeg mistet halve håret, men det er like tykt som før :)

Anonymous poster hash: 17fe8...005

 

Tusen takk for svar! 

Jeg vurderer å vente å se om det stabiliserer seg, men har lest at hårtap kan være permanent, så er veldig redd for å miste enda mer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 

Jeg vurderer å vente å se om det stabiliserer seg, men har lest at hårtap kan være permanent, så er veldig redd for å miste enda mer!

Ikke bekymre deg, denne typen hårtap er ikke permanent :) 

Anonymous poster hash: 48e10...663

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk jernlageret og stoffskiftet ditt.

 

Spis sunt og næringsrikt.



Anonymous poster hash: ad64c...596
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på p-pillen i vår, og jeg merket også en markant økning i hårtap. Klipte av sikkert 15 cm av håret mitt fordi jeg følte det ble så tynt og pistrete. Koblet det ganske raskt til at jeg sluttet på p-pillen. Var sånn at jeg mistet ti hårstrå bare jeg dro gjennom det med fingrene. Nå, et halvt år senere mister jeg enda mye hår :-(

 

Har også vært redd for at det er permanent, men har en del småhår som jo er hår som har vokst ut igjen, så bekymrer meg ikke så mye for dette. Håper bare det stabiliserer seg snart, for jeg savner virkelig det lange håret mitt. Gikk forresten også gjennom en periode hvor hodebunnen var veldig sensitiv og klødde. Hjalp å bytte sjampo. Håret mitt blir også veldig fort fett nå... Gah

 

Kan godt hende det hadde hjulpet å begynne på p-pillen igjen, men jeg tenker at da må jeg jo gjennom det på nytt en annen gang...



Anonymous poster hash: e8d46...a0e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg opplevde dessverre det samme, men det tok et par mnd før jeg skjønte at det var at jeg sluttet på yasmin som var årsaken. Håravfallet startet 3 mnd etter at jeg sluttet. Hodebunnen var konstant fet, jeg fikk små sår og skorper og det klødde helt ekstremt. Ofte måtte jeg opp om natta for å dusje fordi det klødde så ille.Og denne kløen var det ingen ting som lindret.  I tillegg var hodebunnen så sår, gjorde vondt å føne håret f.eks. Håret bare løsnet, i store mengder hver dag. Det var også helt "dødt" og sprøtt og jeg taklet ikke å gå med det løst, det gjør jeg fortsatt ikke. Det var absolutt ingen hjelp å få. Jeg dro tidlig til gynekolog, så på nytt igjen etter noen mnd, til fastlege, hudlege og hormonspesialist. Men så lenge man fortsatt har hår på hodet er det ingen som bryr seg. Ikke kan de noe om dette heller, og skylder på stress osv. Jeg kunne mye mer enn de og visst visste jeg hadde rett, men når man ikke blir hørt på om de ikke ser på det som alvorlig så hjelper det ingen ting. Det finnes masse å lese om dette på amerikanske forum bl.a. Yasmin er en av verstingene og kan sette igang kronisk/varig hårtap når man slutter på de. Det kan vare fra 3 mnd til 1-2 år. For meg tok det 1,5 år før det stoppet. Da hadde jeg mistet 3/4 av tykkelsen. Det kom aldri tilbake. Jeg har fortsatt hår, men det fine tykke håret mitt med fall er borte og det er noe jeg sliter med hver eneste dag. Mens det sto på isolerte jeg meg og ble skikkelig deprimert, det var en stor belastning psykisk. Og som sagt så er det fortsatt det. Håret mitt var det jeg var mest fornøyd med ved meg selv og er jo en viktig og stor del av utseendet, så det er veldig trist at det er borte.  

Anonymous poster hash: cf739...98d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg hadde problemer med p-pillen også. Det er inngrep i hormonsystemet, syklusen osv. Jeg fikk verre hud og det ble litt mer på vekta da. Hva kan jeg gjøre... TIl alt dette kom også hårtap. Det er ikke morsomt å skryte med dette, men sånn er det bare.

Anonymkode: 613dc...bcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde også det problemet. Jeg var innom 3 ppiller og p-ring i løpet av et år, og jeg fant så mye hår, både på teppet, i senga og på hårbørsten. Nå er det vel 5mnd siden jeg slutta på alt, og jeg mister ikke mye hår lenger, men mer normalt! Anbefaler ølgjærtabletter, jeg synes det hjalp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Lengesiden denne tråden ble startet, men tenkte bare å legge til min erfaring.. Jeg gikk på Loette sammenhengende i 6 år og sluttet for 5-6 måneder siden. Etter det begynte jeg å få eksem, flass og skorper i hele hodebunnen.. Trodde først jeg hadde fått psoriasis, men hudlegen kunne avkrefte det. Det var "bare" vanlig eksem. Skorpene "klistret" seg fast i håret, og for å fjerne skorpene fulgte alt håret med.. Fikk derfor fullt av skallede flekker, i tillegg til at jeg mistet ekstremt mye hår over hele hodet. Spesielt etter jeg har dusjet. Gikk på diprosalic liniment i 2 uker, og hodebunnen ble fri for flass og skorper, men hårtapet ble verre. Hudlegen sa at diprosalic kunne fremskynde hårtapet. Nå etter 6 måneder føler jeg endelig at hårtapet begynner å minke litt.. Men jeg har nok mistet 3/4 deler av håret, det er så tynt at jeg har vurdert parykk eller hårerstatning.. Men jeg ser at jeg begynner å få små hår som vokser ut igjen over hele hodet, men har fortsatt noen flekker uten hår, så jeg lurer på om noe av hårtapet er permanent. Men jeg tenker at jeg bare skal hang in there.. Har klippet meg kort og bruker toppik-pulver for å dekke over hårløse flekker. Håper virkelig det blir som før etter hvert. Jeg går på alt mulig av kosttilskudd for tiden: ølgjær, b-vitaminer, priorin, MSM (svovel) og kaprylsyre. Føler det hjelper litt på prosessen med å få håret til å vokse ut igjen. De to siste skal hjelpe mot inflammasjon/eksem (fikk også veldig myk hud ellers av disse).

Men aldri mere p-piller på meg! Synes det er helt tragisk at det ikke forskes mere på dette med hårtap og p-piller.. Det er utrolig ødeleggende for psyken og selvbildet. Hadde jeg visst dette på forhånd ville jeg aldri begynt på det!

Anonymkode: bbb46...511

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
  • 4 måneder senere...

Anonym fra 5. januar her :)

For min del har det bare blitt verre, håret har blitt kjempetynt, og mister masse hår hver dag. Men jeg fant ut at jeg har ulcerøs kolitt, så det kan være derfor også..

Anonymkode: bbb46...511

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...