Gå til innhold

Rart å bli invitert til kun kaffe, og da med bar man må betale for selv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, og det var heller ikke meningen. De får servert det som brudeparet tenkte skulle, i dette tilfellet ingen alkohol og full fest etter middag.

Her skriver du jo bare om hva de IKKE får, og det synes jeg er ganske betegnende.

Jeg har i utgangspunktet lite sans for badegjester, men om de inviteres til en fest etter middag ser jeg i alle fall at det kan være litt hyggelig om man bor like i nærheten.

Men om feiringend middag i utgangspunktet avsluttes etter middag, gir det jo virkelig ingen mening å invitere gjester som først skal ankommet etter middag. Det blir jo bare provoserende. Litt sånn «kom innom og hør hvor hyggelig vi har hatt det, nå like før vi avslutter»

Anonymous poster hash: d1129...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her skriver du jo bare om hva de IKKE får, og det synes jeg er ganske betegnende.

Jeg har i utgangspunktet lite sans for badegjester, men om de inviteres til en fest etter middag ser jeg i alle fall at det kan være litt hyggelig om man bor like i nærheten.

Men om feiringend middag i utgangspunktet avsluttes etter middag, gir det jo virkelig ingen mening å invitere gjester som først skal ankommet etter middag. Det blir jo bare provoserende. Litt sånn «kom innom og hør hvor hyggelig vi har hatt det, nå like før vi avslutter»

Anonymous poster hash: d1129...26b

Man trenger da ikke avslutte noe som helst selv om det ikke er gratis alkohol etter middagen? Si meg, er det ingen her inne som klarer å hygge seg uten å bælje nedpå??

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger da ikke avslutte noe som helst selv om det ikke er gratis alkohol etter middagen? Si meg, er det ingen her inne som klarer å hygge seg uten å bælje nedpå??

Dersom det serveres alkohol første, og så avsluttes denne delen av bevertningen akkurat i det disse B-gjestene ankommer, må du jo se at det er ennå større revurdering av disse gjesten enn om også de fikk en mer fullverdig servering.

Det å avslutte alkoholserveringen er et ganske tydelig signal om at man ønsker å avslutte festen.

Hva dette har med å « bøtte nedpå» noe som helst ser ikke jeg, men jeg har da heller ikke erfaing med å bøtte ned noe som helst.

Ønsker man fest etter middag, serverer man alkohol. Ønsker man ikke fest etter middag, avslutter man serveringen. Begge deler er ok.

Det som ikke er ok er å invitere gjester til en fest man ikke har tenkt å arrangere. Det er bare frekt.

Anonymous poster hash: d1129...26b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom det serveres alkohol første, og så avsluttes denne delen av bevertningen akkurat i det disse B-gjestene ankommer, må du jo se at det er ennå større revurdering av disse gjesten enn om også de fikk en mer fullverdig servering.

Det å avslutte alkoholserveringen er et ganske tydelig signal om at man ønsker å avslutte festen.

Hva dette har med å « bøtte nedpå» noe som helst ser ikke jeg, men jeg har da heller ikke erfaing med å bøtte ned noe som helst.

Ønsker man fest etter middag, serverer man alkohol. Ønsker man ikke fest etter middag, avslutter man serveringen. Begge deler er ok.

Det som ikke er ok er å invitere gjester til en fest man ikke har tenkt å arrangere. Det er bare frekt.

Anonymous poster hash: d1129...26b

Men hvorfor mener du det MÅ være alkohol for å være fest?

Det er da fullt mulig å fortsette festen, feiringen, selskapet, hyggen, selv om man ikke serverer gratis alkohol etter at middagen er ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor mener du det MÅ være alkohol for å være fest?

Det er da fullt mulig å fortsette festen, feiringen, selskapet, hyggen, selv om man ikke serverer gratis alkohol etter at middagen er ferdig.

Jeg har aldri sagt at det må være alkohol i bryllupet. Man kan godt velge et alkoholfritt bryllup. Men å servere alkohol til første gruppe av gjester, og så avspises neste gruppe uten så mye som en avec. Det er faktisk bare rotten gjort overfor disse kaffegjestene. Unner man dem så lite sammenlignet med første gruppe, bør faktisk heller la være å invitere dem i utgangspunktet.

Og skikkelig fest til langt på natt, blir det faktisk ikke uten alkohol. Det har i alle fall aldri jeg opplevd. Sammenkomster uten alkohol avsluttes gjerne i 11 tiden på kvelden. Da er folk Mette og trøtte. Får folk et par glass vin og mulighet for litt påfyll utover er det derimot ikke uvanlig at festen varer til både 2 og 3 på natta.

Man kan velge en «hyggelig kakeaften», eller man kan velge fest. Men man kan ikke by på kun kaker og innbille seg at resultatet blir en fest.

Det å ankomme en fest hvor en hel gjeng har fått både middag og vin, for så å ikke gis noen mulighet til å «ta igjen» forspranget de andre allerede har mhp fest og stemning, det er faktisk alt annet enn hyggelig.

Anonymous poster hash: d1129...26b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri sagt at det må være alkohol i bryllupet. Man kan godt velge et alkoholfritt bryllup. Men å servere alkohol til første gruppe av gjester, og så avspises neste gruppe uten så mye som en avec. Det er faktisk bare rotten gjort overfor disse kaffegjestene. Unner man dem så lite sammenlignet med første gruppe, bør faktisk heller la være å invitere dem i utgangspunktet.

Og skikkelig fest til langt på natt, blir det faktisk ikke uten alkohol. Det har i alle fall aldri jeg opplevd. Sammenkomster uten alkohol avsluttes gjerne i 11 tiden på kvelden. Da er folk Mette og trøtte. Får folk et par glass vin og mulighet for litt påfyll utover er det derimot ikke uvanlig at festen varer til både 2 og 3 på natta.

Man kan velge en «hyggelig kakeaften», eller man kan velge fest. Men man kan ikke by på kun kaker og innbille seg at resultatet blir en fest.

Det å ankomme en fest hvor en hel gjeng har fått både middag og vin, for så å ikke gis noen mulighet til å «ta igjen» forspranget de andre allerede har mhp fest og stemning, det er faktisk alt annet enn hyggelig.

Anonymous poster hash: d1129...26b

Jeg er forsåvidt enig i det du sier, det blir ikke full fest. Men det er vel heller ikke meningen når man ikke serverer alkohol hele kvelden. Men her høres det jo ut som de skal sitte og strikke sokker etter kaffen av mangel på alkohol å drikke. Det finnes jo en mellomting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mine kretser er det helt normalt med betalbar så jeg hadde ikke reagert på det. Ingen tvinger deg til å bruke en krone i baren. Hadde stussa mer på at brudeparet kunn ønsket seg penger.

Hvorfor stusser du på at dem ønsker seg penger? Godt voksne par har sikkert nok med kjeler og bestikk. Jeg stusser ikke på at par ønsker seg penger. Jeg har gitt det til flere brudepar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor stusser du på at dem ønsker seg penger? Godt voksne par har sikkert nok med kjeler og bestikk. Jeg stusser ikke på at par ønsker seg penger. Jeg har gitt det til flere brudepar.

 

Fordi jeg syntes at penger er en fryktelig vanskelig og upersonlig gave og gi. Hvor mye er det riktig å gi? Jeg sier ikke at det er feil og jeg kan godt forstå at det er en fin gave (for brudeparet), men jeg syntes det er vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi er invitert til bryllup på kaffe, dette er godt voksne folk med god råd. I invitasjonen står det at man kan om ønskelig kjøpe alkohol i baren selv, og at brudeparet ønsker seg kun penger. Får litt sånn rar følelse av dette, har aldri opplevd å måtte kjøpe all alkohol selv, må jo i tillegg ut med penger i gave, ny kjole osv

 

Anonymous poster hash: 6e1d1...307

Jepp, det er rart og det er utenfor folkeskikken. Jeg ville ikke dratt i det der bryllupet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok stått over et slikt bryllup. Syntes det er ufint å bare ønske seg penger og ikke gi folk noen annen mulighet til å gi gave. Hadde dette vært unge mennesker hadde saken stillt seg litt annerledes, men ville fortsatt ikke syntes det var ok. 

Syntes i hvert fall (om du går) at gaven skal gjenspeile prisen på bryllupet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaven bør være en donasjon til en veldedig organisasjon, eller at dere dukker opp i selskapet. 

Anonymkode: 293c3...21d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaven bør være en donasjon til en veldedig organisasjon, eller at dere dukker opp i selskapet. 

Anonymkode: 293c3...21d

Du er strengere enn meg til og med. Jeg ville gitt dem en tohundrings og sagt: "En donasjon til de fattige" med høytidelig stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det virket en smule frekt. De skal tjene på å ha et bryllup. Er det sånn at de har et bryllup utenom kaffegjestene. Altså at noen, som familie, er invitert til den store festen med mat. Så er venner og slikt invitert til kaffe og kake?

Jeg hadde kommet for kaffe og kake og nøyet meg med det, men hadde ikke gitt 500kr engang. En 200lapp for den mindre festen får holde. Hadde jeg blitt invitert til maten, og de spanderte 1-2 glass så hadde jeg nok gitt 500. Kanskje få en venn til å hente dere for en hundrelapp per hode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de føler vel at de må invitere dere, men har ikke lyst til å ha en krone i utlegg for at dere skal komme. Hadde ikke følt meg forpliktet til å gå

Anonymkode: 61739...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som noen gjerrigknarker. Det er jo ikke pengene det står på. Jeg har vært I flere bryllup og jeg har aldri opplevd å måtte betale for sånt selv. At det eneste man får er kaffe. Det  er frekt. Handler heller ikke om at man MÅ drikke alkohol eller drikke seg full. Det handler om folkeskikk og det er vanlig at alkohol er gratis i bryllup. Så på toppen av det hele vil de ha penger i gaver? Litt av noen folk.

Skjønner godt du reagerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fy faen som bortskjemte vi nordmenn har blitt!

Drive å sette krav til hvordan folk skal feire dagen sin og krav til hva de skal ønske seg.

Merker jeg blir flau av være nordmann av noen av svarene her..

Håper dere ikke så frekke at dere driver å påpeker dette til folk! Eller surmuler i bryllupet!

 

Klarer dere ikke respektere og akseptere at slik ønsker de å feire dagen sin på,så dritt i dra da vel-er vel ingen som tvinger dere!

 

Anonymkode: f3aee...945

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at drikke etter maten i et bryllup er betalbar, det er ikke uvanlig at enkelte inviteres til kun kaffe og kaker. Jef tror heller ikke det er så uvanlig at brudeparet ønsker seg penger, men ofte at de spesifiserer til bryllupsreisen eller lignende. Jeg har ikke vært i veldig mange  bryllup, men tror halvparten har vært med betalbar utover kvelden (et glass cognac/baileys til kaffe har vært gratis).

Om dere synes det er frekt, får dere bare la vær å dra. Er man kun invitert til kaffe ser jeg det ikke som like frekt å takke nei, da det indikeres at dere ikke er like "viktige" gjester. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig uhøflig! Jada, betalbar er vanlig, kaffegjester er vanlig, men å kombinere det er veldig uvanlig, og utrolig frekt. Man inviterer da ikke folk på høytidelig fest uten å spandere noe annet enn kaffe og kake??? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fraværet av alkohol som er problemet her, det er å invitere gjester og be de betale for bevertningen selv. Når man på toppen av det hele ber om pengegave er dette toppen av frekkhet. 

 

Anonymkode: 462dc...30b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...