Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2016


Stinelin

Anbefalte innlegg

Hvordan går det med dere? :nigo:

Sigrid blir 12 uker i morgen og jeg merker at vi går inn i et nytt utviklingssprang i fht søvn, men er ellers en utrolig blid og tålmodig. Tåler fint å ligge en del for seg selv på dagtid, noe som er veldig greit når hun stort sett bare sover 30-60 minutter av gangen med mindre jeg triller vogna (dagtid, natt er heldigvis mye bedre, 1-2 oppvåkninger i et 12-timers vindu). Klarer nå å finne søvnen selv og kan bare legge henne i fra meg, noe jeg ikke har gjort noe for å oppnå. Det er bare slik hun er (altså, ikke alltid, noen ganger skriker hun som om satan er henne i hælene, men da har jeg som regel ventet for lenge med å legge henne).

Etter intens jobbing så tar hun nå smokk, og jeg jobber med at hun skal bli glad i kosen sin også. Har hatt noen runder hos manuellterapaut og er nå kvitt all stivhet, som gjør at jeg kan bruke bæretøy igjen. Veldig praktisk når jeg henter storebror i barnehagen.

Smiler og gurgler masse. Gleder meg sånn til hun begynner å le, men regner med det er minst en måned til, trolig mer. Babylatter altså :rodmer: Tror hun har tippet rett over seks kilo nå, men vekta her viste mange hundre grams forskjell fra vekta på helsestasjonen så hun kan fortsatt være på fem-tallet. Skal ta henne med ned og veie neste uke når hun blir tre måneder. Kontrollen er ikke før i september, noen uker forsinket.

Vil gjerne høre oppdatering av deres hverdag :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! 

Her går det sånn passe ok ;) min slappe premature sove baby har for lengst kviknet til og blitt en liten rabagast som ikke har tid til å være baby mer. Han må oppdage verden og alt er gøy i ca 10 min før en ny aktivitet må overta, så dagene er i stor grad en evig sirkeltrening der vi løper fra post til post :-p får ca 5 minutters varsel med klaging før hylingen setter inn. Det vil si at de gangene vi skal noe og jeg ikke har tid til å aktivisere han fordi jeg må kle på meg, pusse tenner og finne nøkler så er det hyling til han hoster og brekker seg. Naboene må jo tro jeg mishandler han. 

Jeg trodde jeg hadde en veldig enkel baby fordi han ikke griner hele tiden og sover innimellom, men den ene naboen min har spurt om han har kolikk og da vi endelig fikk tid til å treffe en gjeng med mammaer og babyer på samme alder så så jeg jo at jeg ble holdt ca 100% mer i ånde enn dem, og på søndag sa min mor at jeg har det travlere enn normalt, at det finnes babyer som ikke må aktiviseres til en hver tid. Og etter at jeg forstod dette er det akkurat som om piffen har gått litt ut av meg og jeg merker hvor sliten jeg er. Pappaen jobber til 17-18 og trener mye i tillegg, så jeg er mye alene. Heldigvis er han veldig tilstede når han er her og i går fikk jeg formidlet hvor slitsomt det er at han er her så lite. Så får vi se om vi finner en løsning.

I tillegg er han nok en kiss/kidd- baby og dagene handler for det meste om å gå på behandling til fysio og kiropraktor. Vogn og bæretøy er gøy en liten stund, så lengre turer er ikke noe kjekt. Ammingen har plutselig blitt vond igjen og han svelger enorme mengder luft som han strever med.

Heldigvis sover han om natten, med en til to matinger.  Og når han blir underholdt er han veldig blid og smiler masse. Det er så koselig og verdt alt strevet :) han lo første gang da han var 3 mnd, da han rusjet på rusjebane med pappaen. Det er babyen sin det! Haha! 

 

Han har blitt 4 mnd nå, og vokser godt. Tipper kanskje vi har bikket 6 kg nå. Han er i allefall lang og bruker str 68 i klær :) ikke verst for mini som brukte 40 da han ble født. 

 

Ja, det ble litt klaging dette her, men den rosenrøde tilværelsen er ikke så rosenrød akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, yabbadoo skrev:

Hei! 

Her går det sånn passe ok ;) min slappe premature sove baby har for lengst kviknet til og blitt en liten rabagast som ikke har tid til å være baby mer. Han må oppdage verden og alt er gøy i ca 10 min før en ny aktivitet må overta, så dagene er i stor grad en evig sirkeltrening der vi løper fra post til post :-p får ca 5 minutters varsel med klaging før hylingen setter inn. Det vil si at de gangene vi skal noe og jeg ikke har tid til å aktivisere han fordi jeg må kle på meg, pusse tenner og finne nøkler så er det hyling til han hoster og brekker seg. Naboene må jo tro jeg mishandler han. 

Jeg trodde jeg hadde en veldig enkel baby fordi han ikke griner hele tiden og sover innimellom, men den ene naboen min har spurt om han har kolikk og da vi endelig fikk tid til å treffe en gjeng med mammaer og babyer på samme alder så så jeg jo at jeg ble holdt ca 100% mer i ånde enn dem, og på søndag sa min mor at jeg har det travlere enn normalt, at det finnes babyer som ikke må aktiviseres til en hver tid. Og etter at jeg forstod dette er det akkurat som om piffen har gått litt ut av meg og jeg merker hvor sliten jeg er. Pappaen jobber til 17-18 og trener mye i tillegg, så jeg er mye alene. Heldigvis er han veldig tilstede når han er her og i går fikk jeg formidlet hvor slitsomt det er at han er her så lite. Så får vi se om vi finner en løsning.

I tillegg er han nok en kiss/kidd- baby og dagene handler for det meste om å gå på behandling til fysio og kiropraktor. Vogn og bæretøy er gøy en liten stund, så lengre turer er ikke noe kjekt. Ammingen har plutselig blitt vond igjen og han svelger enorme mengder luft som han strever med.

Heldigvis sover han om natten, med en til to matinger.  Og når han blir underholdt er han veldig blid og smiler masse. Det er så koselig og verdt alt strevet :) han lo første gang da han var 3 mnd, da han rusjet på rusjebane med pappaen. Det er babyen sin det! Haha! 

 

Han har blitt 4 mnd nå, og vokser godt. Tipper kanskje vi har bikket 6 kg nå. Han er i allefall lang og bruker str 68 i klær :) ikke verst for mini som brukte 40 da han ble født. 

 

Ja, det ble litt klaging dette her, men den rosenrøde tilværelsen er ikke så rosenrød akkurat nå.

Du, om det er noe trøst - sånn var tildels storebroren også, men det roet seg når han ble større og spesielt når han kunne ake seg rundt på magen og få tak i alt det spennende jeg la ut på gulvet. Så, det blir bedre. Mye bedre :)

Så gøy at han allerede ler. Det er kjempetidlig. Gleder meg sånn til å høre den latteren selv.

Forøvrig er ikke tilværelsen rosenrød her heller. Jeg har kanskje en baby som tåler å ligge mye for seg selv, men er likevel mye sliten og lei. Syns permisjonslivet er repeterende og kjedelig. Dessuten er hun en løs kanon på dagsøvnen, noen dager stresser jeg veldig med å forlenge dagduppene, andre dager gir jeg beng. Blir irritert når jeg hører om babyer som sover 2-3 timer i stillestående vogn :hoho:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello ladies! :)

I dag er Theodor 12 uker, og han har på disse ukene gått fra å være helt gjennomsnittlig i størrelse til å snart veie 8 kg 😱 På barselgruppe 8/8 veide han 7410g.. Han kan heldigvis ligge mye og leke både på rygg og mage, hvis ikke hadde jeg hatt senebetennelser i hele kroppen av å bære. Vi har endelig fått til liggende amming så på kveld/natt/morgen går det kun i det, noe som har spart kroppen min veldig. Han pludrer og snakker masse, synger med når jeg synger (litt som en hund!), ruller fra mage til rygg, og ler skikkelig innimellom. Han er rett og slett en herlig liten klump :hjerte: 

Dessverre sover han veldig korte lurer på dagen, heldigvis er det mange av dem. Han orker kun å være våken 1-1,5 t før han trenger 45 min på øyet, så selv om han sover kort så er han i ro endel; og han sovner uten å vugges! På natten sover han fra 7-9 timer før han trenger første måltid, så det bare nyter vi til det fulle!

Han har også fått et skikkelig temperament, og kan hyle så han brekker seg hvis jeg ikke er rask nok på pletten hvis han trenger noe :rolleyes: Og nå våkner han i vugga, så jeg får gå og plukke han opp! 

Godt å høre litt om hvordan dere har det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, toneeee_ skrev:

Hello ladies! :)

I dag er Theodor 12 uker, og han har på disse ukene gått fra å være helt gjennomsnittlig i størrelse til å snart veie 8 kg 😱 På barselgruppe 8/8 veide han 7410g.. Han kan heldigvis ligge mye og leke både på rygg og mage, hvis ikke hadde jeg hatt senebetennelser i hele kroppen av å bære. Vi har endelig fått til liggende amming så på kveld/natt/morgen går det kun i det, noe som har spart kroppen min veldig. Han pludrer og snakker masse, synger med når jeg synger (litt som en hund!), ruller fra mage til rygg, og ler skikkelig innimellom. Han er rett og slett en herlig liten klump :hjerte: 

Dessverre sover han veldig korte lurer på dagen, heldigvis er det mange av dem. Han orker kun å være våken 1-1,5 t før han trenger 45 min på øyet, så selv om han sover kort så er han i ro endel; og han sovner uten å vugges! På natten sover han fra 7-9 timer før han trenger første måltid, så det bare nyter vi til det fulle!

Han har også fått et skikkelig temperament, og kan hyle så han brekker seg hvis jeg ikke er rask nok på pletten hvis han trenger noe :rolleyes: Og nå våkner han i vugga, så jeg får gå og plukke han opp! 

Godt å høre litt om hvordan dere har det :) 

Dette er jo min baby, hehe. Hun sover også bare korte lurer på dagen, snitter på 45 minutter. Noen ganger 60, andre ganger 30 og i går var hun helt crazy og sov 2 timer og 45 min, men det er laaaangt utenfor normalen. Har samme type netter også. Så artig at noen har lik baby som meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.8.2016 at 15.07, Pyntestøv skrev:

Dette er jo min baby, hehe. Hun sover også bare korte lurer på dagen, snitter på 45 minutter. Noen ganger 60, andre ganger 30 og i går var hun helt crazy og sov 2 timer og 45 min, men det er laaaangt utenfor normalen. Har samme type netter også. Så artig at noen har lik baby som meg :)

Ja, det virker som de er litt like :) Man skal jo ikke klage når de sover så godt på natten, men jeg savner litt de lange sovestundene han hadde da han var helt nyfødt. Etter hvert regner jeg med at vi får til to litt lengre lurer på dagtid, men det må vel kanskje bare gå seg til av seg selv? I kveld vil han ikke sovne i sengen, noe som irriterer meg litt, da vi må så tidlig opp i morgen. Nå har han ligget 1 time våken i sengen, spiser på dynen sin og veiver med armer og bein. Har fylt på med pupp og allting (det pleier å gjøre susen), men han er like våken :rolleyes: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei!

Her er lillemor blitt litt over 14 uker og hun utvikler seg i rakettfart. Nå veier hun over 6,5 kilo og er 61 cm. Hun er mye våken, leker, ruller ivrig fra side til side og beveger seg masse. Hun smiler hele dagen og ler bittelitt en gang i blant. Har klart å snu seg fra rygg til mage 3 ganger, og dette øver hun på hele dagen nå. 

Leggingen går det stort sett greit med, med noen få unntak hvor hun bare vil sove inntil meg. Da hun var 6 uker begynte hun å sovne kl 23, deretter har det blitt tidligere og tidligere. I kveld la jeg henne kl 1945, men hun våknet to ganger på kort tid og jeg måtte roe henne ned igjen. Hun er en ivrig nattspiser, så jeg er ikke en av de heldige som har en baby som sover i lange strekk om natten. Jeg er derfor temmelig sliten av nattammingen og har hatt lyst til å gi opp flere ganger. Men jeg holder ut ;) 

Jo større hun blir jo mer mestring opplever jeg, og da føler jeg at det er morsomt å ha barn. I starten var det bare hyling og sutring og amming i et sett, så det var egentlig bare masse styr. Men nå er hverdagen ganske bra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Oppdatering av lille S:

Ble 18 uker i går og har de siste dagene plutselig hatt en liten revolusjon. Hun griper etter lekene med begge hender og er mye mer koordinert. Plukker og rangla og vifter med den. Veldig fascinert av egne hender og føtter. Prøver og rulle fra rygg til mage, og er nesten helt rundt nå, men så er det akkurat som hun gir opp. Tipper over fra mage til rygg da, men det er nok ikke bevisst. Ler høyt og hjertelig, smiler bare man snakker litt med henne. Sover bedre på dag og natt etter en særdeles urolig periode fra he*****. Jeg setter det på utviklingssprangkvota.

Vurderer å starte med smaksprøver. Har dere begynt? Jeg syns det er så godt å bare amme, så gruer meg litt. Samtidig som nyere forskning viser at det er positivt å starte ved fire måneder grunnet tomme b12-lager hos babyen. Er litt frem og tilbake. Venter på de nye, reviderte rådene fra helsemyndighetene.

Skriv gjerne en oppdatering dere også. Er så spent på hvordan det går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille frøken er 16 uker i morgen, og vi har virkelig begynt å kose oss med henne nå. Hun smiler og ler, og koser seg med både babysang og babysvømming. Mageliggingen går stadig bedre, og jeg synes hun er sterk og stabil. Hun ruller seg over på siden og blir liggende der, lettere forvirret over hvordan dette gikk til :ler: Hun sover fortsatt ikke i vogna, og sover bare på brystet på dagtid. På natten sover hun i den lille tvangstrøya si, men så godt som aldri mer enn tre timer i strekk. Som regel sover hun et litt lengre strekk, og så våkner hun etter halvannen time for å spise etter det.

Huff, ja, smaksprøver. Jeg synes det er så vanskelig! Rådene fra helsemyndighetene akkurat nå er vel noe sånt som "ikke gi mat før fylte seks måneder, så lenge du passer på å gi mat fra mellom fire og seks måneder". Jeg har utsatt å tenke på det, siden det er så lenge til hun er fire måneder, men plutselig så er hun det likevel! Jeg må lese litt mer om det, merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille er 4,5 måneder nå og hverdagen er ganske bra synes jeg. Bortsett fra at vi kjeder oss litt da hehe - det blir de samme tingene hver dag :) Lillemor er kjempeaktiv og ruller fra rygg til mage hundre ganger om dagen og er veldig sterk. Hun smiler dagen lang og ler en gang i blant. Hun får ikke helt til å le sånn ordentlig magelatter da. Hun har dessverre ikke sovet natten gjennom enda, så har ikke store forhåpninger til at jeg får god nattesøvn med det første :) 

Vi har begynt å gi noen smaksprøver, men ikke store greiene. Vi gir 2-3 ganger i uken. Tenker at vi venter til 6 måneder med å introdusere fast føde så lenge ammingen holder og vektoppgangen er fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille er 4,5 måneder nå og hverdagen er ganske bra synes jeg. Bortsett fra at vi kjeder oss litt da hehe - det blir de samme tingene hver dag :) Lillemor er kjempeaktiv og ruller fra rygg til mage hundre ganger om dagen og er veldig sterk. Hun smiler dagen lang og ler en gang i blant. Hun får ikke helt til å le sånn ordentlig magelatter da. Hun har dessverre ikke sovet natten gjennom enda, så har ikke store forhåpninger til at jeg får god nattesøvn med det første :) 

Vi har begynt å gi noen smaksprøver, men ikke store greiene. Vi gir 2-3 ganger i uken. Tenker at vi venter til 6 måneder med å introdusere fast føde så lenge ammingen holder og vektoppgangen er fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille er 4,5 måneder nå og hverdagen er ganske bra synes jeg. Bortsett fra at vi kjeder oss litt da hehe - det blir de samme tingene hver dag :) Lillemor er kjempeaktiv og ruller fra rygg til mage hundre ganger om dagen og er veldig sterk. Hun smiler dagen lang og ler en gang i blant. Hun får ikke helt til å le sånn ordentlig magelatter da. Hun har dessverre ikke sovet natten gjennom enda, så har ikke store forhåpninger til at jeg får god nattesøvn med det første :) 

Vi har begynt å gi noen smaksprøver, men ikke store greiene. Vi gir 2-3 ganger i uken. Tenker at vi venter til 6 måneder med å introdusere fast føde så lenge ammingen holder og vektoppgangen er fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lille er 4,5 måneder nå og hverdagen er ganske bra synes jeg. Bortsett fra at vi kjeder oss litt da hehe - det blir de samme tingene hver dag :) Lillemor er kjempeaktiv og ruller fra rygg til mage hundre ganger om dagen og er veldig sterk. Hun smiler dagen lang og ler en gang i blant. Hun får ikke helt til å le sånn ordentlig magelatter da. Hun har dessverre ikke sovet natten gjennom enda, så har ikke store forhåpninger til at jeg får god nattesøvn med det første :) 

Vi har begynt å gi noen smaksprøver, men ikke store greiene. Vi gir 2-3 ganger i uken. Tenker at vi venter til 6 måneder med å introdusere fast føde så lenge ammingen holder og vektoppgangen er fin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...

Her er mini straks 6 mnd og spiser masse mat og koser seg. Han er mer urolig på natten nå, men mer tilfreds på dagen. 

Det siste store her er at han skal bli storebror :ohmy: omtrent på sin egen ettårsdag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Pyntestøv skrev:

Skitt???! Gratulerer så mye. Jeg er imponert. Var det planlagt at det skulle bli to tette? :)

Hehehe, skitt ja! Det var vel ca min reaksjon også ;) planen var to med to års mellomrom, så skatten som kommer nå var ikke planlagt nei. Men har heller ikke brukt prevensjon, så har jo hatt i bakhodet at det kan skje. Jeg er redd og glad på samme tid :-p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så spennende yabbadoo!!! Gratulerer så mye :hjerte: 

Jeg har mistenkt det før, men nå er jeg ganske sikker på at vi er i samme termingruppe på face ;) 

---

Her holder vi på å få tenner  :bond: Jeg har helt glemt å telle antall uker på Theodor nå, men han er 4,5 mnd. En liten tann kom i høstferien, og den neste er på vei ut. Han sover mer urolig, og har som regel en ekstra oppvåkning pr natt. Har også plutselig fått masse bæsjebleier igjen, og er mer sutrete ved legging på dagtid.. Vi gir tennene all skylden enn så lenge!! Ellers er han en sterk og stor og fornøyd liten herremann. Forsker på å løfte rumpa når forholdene ligger til rette, men er nok takk og pris fortsatt langt unna krabbing. Vi har siden sist våget oss en tur til syden, det gikk bra og var veldig koselig :) Nå blir det mest hjemmekos, barselgrupper, svømming og sang frem mot jul. 

Både gruer og gleder oss til jula, har besteforeldre på begge sider som vil ha en bit.. han er så klart eneste barnebarn :rolleyes: Vet ærlig talt ikke hvordan vi skal løse det uten at noen blir skuffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, toneeee_ skrev:

Oi, så spennende yabbadoo!!! Gratulerer så mye :hjerte: 

Jeg har mistenkt det før, men nå er jeg ganske sikker på at vi er i samme termingruppe på face ;) 

---

Her holder vi på å få tenner  :bond: Jeg har helt glemt å telle antall uker på Theodor nå, men han er 4,5 mnd. En liten tann kom i høstferien, og den neste er på vei ut. Han sover mer urolig, og har som regel en ekstra oppvåkning pr natt. Har også plutselig fått masse bæsjebleier igjen, og er mer sutrete ved legging på dagtid.. Vi gir tennene all skylden enn så lenge!! Ellers er han en sterk og stor og fornøyd liten herremann. Forsker på å løfte rumpa når forholdene ligger til rette, men er nok takk og pris fortsatt langt unna krabbing. Vi har siden sist våget oss en tur til syden, det gikk bra og var veldig koselig :) Nå blir det mest hjemmekos, barselgrupper, svømming og sang frem mot jul. 

Både gruer og gleder oss til jula, har besteforeldre på begge sider som vil ha en bit.. han er så klart eneste barnebarn :rolleyes: Vet ærlig talt ikke hvordan vi skal løse det uten at noen blir skuffet.

Haha, ja. Jeg meldte meg jo inn av kikkermentalitet fordi dere skrev om hvor teite mange var ;) nå elsker jeg den da, og er vel den verste av alle ;) åååh, lurer på hvem du er. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Sigrid er 20 uker nå, hun er i hvert fall født 26 mai så nå er det ti dager til hun er fem måneder. Startet å rulle for en drøy uke siden, men kun fra rygg til mage. Motsatt er nok enda kun tilfeldig.

Ingen tenner her, selv om jeg har en sterk mistanke. Syns jeg skimter en avlang, hvit strek/søkk der tanna skal komme. Samme plass som broren fikk sin første tann rundt fem måneder. Gjenstår å se. Smører litt med utroligesalven og har noen biteting etter broren jeg gir henne, de er hun veldig glad i.

Skal begynne med smaksprøver når hun runder fem måneder og starte for fullt når hun er seks. Men, hva skal jeg starte med? :klo: Husker ingenting fra første runde :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...