Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2016


Stinelin

Anbefalte innlegg

Sigrid har nektet å sove i vogna i dag. Griner så fort hun blir lagt ned og sovner så fort jeg har plukket henne opp (i armene mine). Ergo, svært stort nærhetsbehov litt ut av det blå, har tidligere kunne lagt henne våken i vogna og hun har sovnet av seg selv nemlig. Og da slo en tanke meg fra sist jeg hadde spedbarn. Så jeg googlet og sannelig - vi har et utviklingssprang på gang (femukersalderen). Dette er det gjort forskning på, og jeg husker det godt fra sist. I disse periodene kan baby bli mer klengete, sutrete og føles "vanskeligere" uten at noe er galt. Det er en mental utvikling og etter spranget har barnet flere nye ferdigheter. Så idag har det blitt bæresjal, som hun plutselig nå elsker (ikke vært så fan tidligere) og vippestol med vibrering (fint i perioder jeg trenger å gjøre litt uten henne på meg). Trøster meg med at det jo går over dette også. Tror nok hun hadde sovet om vi hadde trillet tur, men prøver å unngå at vogna forbindes med bevegelse siden jeg har et barn fra før av, blir så upraktisk. Men ja, utviklings sprang - tips til dere om dere plutselig opplever at baby endrer seg i forhold til søvn- og spisevaner, etc.

Hun har dog blitt veldig enkel på natta, så håper ikke utviklingsspranget påvirker det. Sovner for natta i 21-tiden og ammer en gang mellom 2-4. Deretter sover hun i 3-4 timer til, pupp og en bonusstrekk på omlag 2 timer til. Stått opp i 10-11 tiden de siste dagene. Hvordan er deres babyer på natta? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, toneeee_ skrev:

 Kan det være noe jeg spiser i tillegg til overproduksjonen? Har kuttet litt ned på kaffe nå, kun en liten klunk for dagen, og spiser ikke løk eller kål. 

Min lille får grønnaktig bæsj etter jeg har spist brie, uavhengig av hvordan ammingen har vært ellers, så jeg vil tro det kan være noe i maten. Jeg hadde tatt opp det også med helsestasjonen, for sikkerhets skyld :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 30. juni 2016 at 16.36, Pyntestøv skrev:

Sigrid har nektet å sove i vogna i dag. Griner så fort hun blir lagt ned og sovner så fort jeg har plukket henne opp (i armene mine). Ergo, svært stort nærhetsbehov litt ut av det blå, har tidligere kunne lagt henne våken i vogna og hun har sovnet av seg selv nemlig. Og da slo en tanke meg fra sist jeg hadde spedbarn. Så jeg googlet og sannelig - vi har et utviklingssprang på gang (femukersalderen). Dette er det gjort forskning på, og jeg husker det godt fra sist. I disse periodene kan baby bli mer klengete, sutrete og føles "vanskeligere" uten at noe er galt. Det er en mental utvikling og etter spranget har barnet flere nye ferdigheter. Så idag har det blitt bæresjal, som hun plutselig nå elsker (ikke vært så fan tidligere) og vippestol med vibrering (fint i perioder jeg trenger å gjøre litt uten henne på meg). Trøster meg med at det jo går over dette også. Tror nok hun hadde sovet om vi hadde trillet tur, men prøver å unngå at vogna forbindes med bevegelse siden jeg har et barn fra før av, blir så upraktisk. Men ja, utviklings sprang - tips til dere om dere plutselig opplever at baby endrer seg i forhold til søvn- og spisevaner, etc.

Hun har dog blitt veldig enkel på natta, så håper ikke utviklingsspranget påvirker det. Sovner for natta i 21-tiden og ammer en gang mellom 2-4. Deretter sover hun i 3-4 timer til, pupp og en bonusstrekk på omlag 2 timer til. Stått opp i 10-11 tiden de siste dagene. Hvordan er deres babyer på natta? :)

Vi er i det samme utviklingsspranget nå og jeg holder på å bli sprø. Koblet ikke med en gang, siden han er 11 uker nå, men korrigert etter termin er han 5, så når jeg oppdaget det falt mange brikker på plass! 

I tillegg har han mye vondt i magen, stakkars :/ i natt sov han faktisk fra ca halv to til seks. Det tror jeg er rekord! Han var supertrøtt etter det også, men fikk ikke sove pga magen. Nytt den siste tiden er at han roer seg hvis han får ligge helt klistret oppi min nakne overkropp, og det er deilig å ha funnet noe som hjelper, men jeg kjenner jeg blir sliten av å ha han på meg nesten til enhver tid. Håper utviklingsspranget er ferdig snart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, yabbadoo skrev:

Vi er i det samme utviklingsspranget nå og jeg holder på å bli sprø. Koblet ikke med en gang, siden han er 11 uker nå, men korrigert etter termin er han 5, så når jeg oppdaget det falt mange brikker på plass! 

I tillegg har han mye vondt i magen, stakkars :/ i natt sov han faktisk fra ca halv to til seks. Det tror jeg er rekord! Han var supertrøtt etter det også, men fikk ikke sove pga magen. Nytt den siste tiden er at han roer seg hvis han får ligge helt klistret oppi min nakne overkropp, og det er deilig å ha funnet noe som hjelper, men jeg kjenner jeg blir sliten av å ha han på meg nesten til enhver tid. Håper utviklingsspranget er ferdig snart 

Ja, utviklingsspranget holder fortsatt på, hun ble fem uker på søndag og det kan vel vare ut uka antar jeg. I går sov hun kun 20-40 min av gangen på dagen og var mye våken. Ikke grinete, men bare våken. Trodde jeg skulle bli sprø. Men, sovet som en drøm i natt så da er alt tilgitt :hoho:

Tips angående magevondt: prøvd semperdråper?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pyntestøv skrev:

Ja, utviklingsspranget holder fortsatt på, hun ble fem uker på søndag og det kan vel vare ut uka antar jeg. I går sov hun kun 20-40 min av gangen på dagen og var mye våken. Ikke grinete, men bare våken. Trodde jeg skulle bli sprø. Men, sovet som en drøm i natt så da er alt tilgitt :hoho:

Tips angående magevondt: prøvd semperdråper?

 

 

Vi begynte på semperdråper i går faktisk. Håper veldig på effekt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her sover hun fra 22-10, er bare såvidt hun åpner øynene 2 gang for å spise på natta:) er våken i litt lengere periode på formiddagen og på kvelden. Men ellers går det i soving og mat. Hun har begynt å smile når vi prater til henne, kjempegøy å føle vi får litt mere kontakt med henne:) blir ikke noen ordentelig ferie på oss i år, men om litt over en uke så tar vi med campingvogna å kjører en tur så vi kommer oss litt vekk iallefall. Skal på 6ukers kontroll i morgen så skal bli gøy å se hvor mye hun har lagt på seg, men hun passer endelig størrelse 50 så hun har vokst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så misunnelig jeg er på all den sovinga @Tinuwiel. I natt sov hun fra 19:45 -10:30 med tre amminger kl. 02:30, 06 og 09. Jeg stod opp halv ti så fikk litt alenetid (og la meg 22:30 i går, så det hjalp). Men, dagsoving er enda texas. En time på trilletur, våken av og på en halvtime og sov tyve min til. Deretter 45 min stående i stillestående vogn, men storebror vekte henne. Må nok bare innfinne meg med at det ikke er 2-3 timers dupper lenger med det første (vet de kommer tilbake når hun blir større heldigvis). Edit: sovna på meg i bæreselen etter jeg tok henne opp av vogna. 

Vurderer innesoving i morgen for da kan hun klinke til og sove lenge. Tror hun trives med huslydene. Er bare så ergelig for jeg ønsker at vogna skal forbindes med dagsoving. Kanskje legge henne i vogna inne? :lur:

@yabbadoo: Hatt noe effekt? :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke redigert, men sov altså først en time, deretter av og på i 30 min før hun sov dypt en tyve min til. Hun godtar altså vogna og klager ikke når hun er våken, men føler det er så leit at hun ikke får den dype og gode søvnen nå om dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pyntestøv skrev:

Så misunnelig jeg er på all den sovinga @Tinuwiel. I natt sov hun fra 19:45 -10:30 med tre amminger kl. 02:30, 06 og 09. Jeg stod opp halv ti så fikk litt alenetid (og la meg 22:30 i går, så det hjalp). Men, dagsoving er enda texas. En time på trilletur, våken av og på en halvtime og sov tyve min til. Deretter 45 min stående i stillestående vogn, men storebror vekte henne. Må nok bare innfinne meg med at det ikke er 2-3 timers dupper lenger med det første (vet de kommer tilbake når hun blir større heldigvis). Edit: sovna på meg i bæreselen etter jeg tok henne opp av vogna. 

Vurderer innesoving i morgen for da kan hun klinke til og sove lenge. Tror hun trives med huslydene. Er bare så ergelig for jeg ønsker at vogna skal forbindes med dagsoving. Kanskje legge henne i vogna inne? :lur:

@yabbadoo: Hatt noe effekt? :)

 

Det er det samme med sovingen her nå... Han sov i to timer i går, men det var med hodet på puppen min, så ikke direkte avslappende :-p om natten spiser han fremdeles hver tredje time og om dagen oftere. Lurer på når han skal slutte med det. Han har lagt på seg fra 1895 til 4870 g på 11 uker, så snart må vel matbehovet avta noe 🤔

Tror faktisk dråpene har hatt effekt nå, etter to doser. Fantastisk om det stemmer ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, yabbadoo skrev:

Det er det samme med sovingen her nå... Han sov i to timer i går, men det var med hodet på puppen min, så ikke direkte avslappende :-p om natten spiser han fremdeles hver tredje time og om dagen oftere. Lurer på når han skal slutte med det. Han har lagt på seg fra 1895 til 4870 g på 11 uker, så snart må vel matbehovet avta noe 🤔

Tror faktisk dråpene har hatt effekt nå, etter to doser. Fantastisk om det stemmer ❤️

Åh, så trøstende å høre at flere sliter med dagsøvn. Hun kan sove en del av og på i bæreselen, gjorde det i går, men det er ikke tungt. Hun våkner veldig, veldig lett. Er som hun har problemer med å gå fra en søvnsyklus til en annen. Nå ligger hun i vogna ute, sovnet av at jeg sang for henne. Sovet i 15 minutter nå, så må nok snart ut og hjelpe henne over til neste syklus. Kan ikke huske jeg holdt på sånn her med storebroren, men han sov jo hele natta uten amming fra han var seks uker så da var det kanskje ikke så mye stress om han var variabel på dagtid.

Føler du fortsatt at dråpene fungerer? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi også gått til innkjøp av semperdråper. Lillemann fullammes, er ikke forstoppet, men sliter så veldig med luft og kan ligge og streve i timesvis på natten. Det er også opptil 10 bleieskift om dagen, noe jeg faktisk syns er for mye. Han skriker ikke, så det er nok ikke vondt, men i lange perioder i løpet av kvelden/natten finner han ikke roen. Han sover heldigvis utrolig godt når han først sover, men jeg får vondt av at han jobber så hardt med magen. Bæsjen er også periodevis grønn, surtluktende og boblende/løs, til tross for at produksjonen min nå er mer normal. 

Hvis jeg vil at dråpene skal gi ham mest hjelp på kvelden/natten, gir jeg de da for eks kl 18? Kommer de så raskt til riktig plass i tarmen disse bakteriene, eller har det ikke noe å si hvilket tidspunkt vi gir dem? Apoteket sa også at vi ikke skulle gi dråpene i en for lang periode, men de kunne ikke si akkurat hvor lenge for langt var... Noen som vet? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, toneeee_ skrev:

Da har vi også gått til innkjøp av semperdråper. Lillemann fullammes, er ikke forstoppet, men sliter så veldig med luft og kan ligge og streve i timesvis på natten. Det er også opptil 10 bleieskift om dagen, noe jeg faktisk syns er for mye. Han skriker ikke, så det er nok ikke vondt, men i lange perioder i løpet av kvelden/natten finner han ikke roen. Han sover heldigvis utrolig godt når han først sover, men jeg får vondt av at han jobber så hardt med magen. Bæsjen er også periodevis grønn, surtluktende og boblende/løs, til tross for at produksjonen min nå er mer normal. 

Hvis jeg vil at dråpene skal gi ham mest hjelp på kvelden/natten, gir jeg de da for eks kl 18? Kommer de så raskt til riktig plass i tarmen disse bakteriene, eller har det ikke noe å si hvilket tidspunkt vi gir dem? Apoteket sa også at vi ikke skulle gi dråpene i en for lang periode, men de kunne ikke si akkurat hvor lenge for langt var... Noen som vet? :) 

Oi, det siste visste ikke jeg. Har gitt i tre uker nå. Kanskje det er for lenge? :klo: Jeg gir litt variabelt, når jeg husker på det :hoho:Men, nå har jeg hatt tre netter med magevondt så semperdråpene var visst ikke magiske for øyeblikket :sukk:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pyntestøv skrev:

Oi, det siste visste ikke jeg. Har gitt i tre uker nå. Kanskje det er for lenge? :klo: Jeg gir litt variabelt, når jeg husker på det :hoho:Men, nå har jeg hatt tre netter med magevondt så semperdråpene var visst ikke magiske for øyeblikket :sukk:

 

 

Tre uker er sikkert ikke for mye :) Det er jo litt som om vi skulle drukket Biola.. Det er den typen bakterier naturlig i mm og i babyens tarm fra før. 

Helsesøster sa at disse helt små babyene strever endel, så vi måtte bare ta de ulike periodene og takle dem så godt vi klarer. Vi er på vei inn i nytt utviklingssprang om 5 dager, spent på om vi merker noe til det. Han er urolig og litt irritabel uansett på kvelden, men håper vi ikke får det humøret hans døgnet rundt :bond: 

Vi har forøvrig kjempesuksess med tran etter at vi dedikerte en tåteflaske til oppdraget. Vi fyller tuten med romtemperert tran, og kosesnakker med han mens vi gir flasken :ler: Han drikker, litt overrasket, alt opp! Heia oss!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, toneeee_ skrev:

Tre uker er sikkert ikke for mye :) Det er jo litt som om vi skulle drukket Biola.. Det er den typen bakterier naturlig i mm og i babyens tarm fra før. 

Helsesøster sa at disse helt små babyene strever endel, så vi måtte bare ta de ulike periodene og takle dem så godt vi klarer. Vi er på vei inn i nytt utviklingssprang om 5 dager, spent på om vi merker noe til det. Han er urolig og litt irritabel uansett på kvelden, men håper vi ikke får det humøret hans døgnet rundt :bond: 

Vi har forøvrig kjempesuksess med tran etter at vi dedikerte en tåteflaske til oppdraget. Vi fyller tuten med romtemperert tran, og kosesnakker med han mens vi gir flasken :ler: Han drikker, litt overrasket, alt opp! Heia oss!!

Hun her er gulpebaby så vi kjører d-dråper. Klok av skade etter broren :ler:

Håper å slutte med semperdråpene når vi er over seksukerskneika. Det er jo ofte høydaren om babyen har kolikk, så regner med rundt åtteukersalderen så vil det ha roet seg veldig og forhåpentligvis vi kan slutte helt. I natt var mye bedre, heldigvis, så det gir håp for fremtiden. Jeg prøver å hjelpe ut lufte hele døgnet nå, selv om hun ikke strever og kanskje det gav effekt? :vetikke:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er baby blitt litt ekstra klengete å vil helst bare ligge i fanget mitt på kveldene, vet ikke om det har med utviklingssprang å gjøre, eller om det er fordi jeg har vært på jobb på dagen og baby savner meg... På dagtid så sover hun litt mindre enn tidligere, men kan heldigvis ligge i vogna alene å bare se 30-60 minutter om gangen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er på tredje dagen med dråper, virker som han har det noe bedre i magen, men i dag har han kun sovet og spist. Holdt seg våken en 2,5-3 timer før leggetid, og var veldig urolig og sint da. Sovnet etter 2 x amming.. De siste dagene har han heller ikke villet trene på magen, ligger bare der og sutter på hånden sin og gidder ikke løfte hodet.. :rolleyes: Håper det bare er forbigående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hvordan går det med dere og babyene i varmen? Her ammer vi til den store gullmedaljen, og gjemmer oss i kjellere når det er mulig. Hun er ikke spesielt fornøyd med temperaturen, og det merkes godt.  Håper det roer seg litt snart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Mini sliter veldig i varmen. Det er ikke morsomt i det hele tatt og jeg ammer henne veldig ofte. Hun hyyyyler når hun er tørst/sulten og det er ganske ofte. I dag var vi på kontoret til mannen. Der er det kjølig og ingen var på jobb uansett så vi slappet av der. Og i bilen er det kjølig. I morgen skal vi til mine foreldre hvor det også er svalt og deilig. Vurderer å sove der også. Gleder meg til varmen går over. For et slit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er visst heldig. Hun ammer litt mer enn normalt, men ellers er hun i godt humør og sover som vanlig. Skal sies at det kanskje ikke er like varmt her hos oss? 25-26 grader i skyggen i går.

Kan tipse om manuellterapeut, det er fysioterapaut med videreutdannelse. Fikk påvist en låsning i nakken på Sigrid. Har syntes hun lå så rart på stellebordet (kikket oppover/vridd seg oppover), skyvet seg fra meg i bæretøy, skreket til om jeg har løftet henne på enkelte måter, etc. Er som en god, gammeldags kink i nakken. Kan fikses på et par behandlinger. Er allerede bedre, og fikk tips om måter å trene og bære henne på. Forøvrig så ammer hun mer riktig også, ingen smattelyder lengre (som gjorde at hun slukte luft). Manuellterapaut er gratis for barn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

T sliter endel i varmen, vi har vært på ferie med svigers og det har til tider blitt litt for intenst for både mor og barn.. Jeg har fått øvd meg på å være streng og si at "nei, nå skal han ha mat!" og "nå skal han hvile!", det må være kos på babyens premisser, ikke de voksenes. Har ammet mye, men syns fortsatt han var ganske slapp, varm og sliten. Nå er vi hjemme igjen og jeg nyter normal temperatur alene med lillemann :hjerte: 

(Men for all del, utrolig koselig uke selv om mammarollen blir satt litt på prøve)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...