Gå til innhold

Ruinert etter å ha vært gjest i bryllup.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, O.G. skrev:

Men man slipper jo ikke utgifter, og maten er det jo tradisjonelt brudeparet som skal holde.

Jeg har skjønt det som at akkurat den tradisjonene varierer litt. Noen deler av "bygdenorge" har tradisjoner om kurvfest i bryllup.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, O.G. skrev:

Er du bruden? Derfor du terper så sterkt på at folk ikke tenkte sitt på å bringe med seg mat når de var budne gjester?

Det kan isåfall forklare hvorfor du ikke hørte noe negativt om det her, men hvis du hadde lest deg bakover i underforumet her, så hadde du fått med deg hva folk virkelig mener om sånt.

Haha. Nei, jeg har aldri giftet meg og har ingen planer om det heller. Og nei, jeg tilbringer ikke særlig store deler av livet mitt i bryllupsforumet, så jeg aner ikke hva som står her annet enn i denne tråden.

Anonymkode: 56e9a...e91

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, VinterSnø skrev:

Jeg har skjønt det som at akkurat den tradisjonene varierer litt. Noen deler av "bygdenorge" har tradisjoner om kurvfest i bryllup.

Aldri hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et øyeblikk siden, O.G. skrev:

Aldri hørt om.

Hadde ikke hørt om det før jeg fikk ei venninne fra "bygdenorge". Greit å nevne at brudeparet står for alkohol da, men gjesten har med mat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Men man slipper jo ikke utgifter, og maten er det jo tradisjonelt brudeparet som skal holde.

30 kr for hjemmelaget focaccia man tar med eller minst 100 kr ++ for gave? Hva ville du valgt?

Anonymkode: cc3d4...4d7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, O.G. skrev:

Men man slipper jo ikke utgifter, og maten er det jo tradisjonelt brudeparet som skal holde.

Hva er verst for deg? Å måtte ta med typ, saltbakte poteter, focaccia eller en pastasalat eller bruke 500-2000 kr på gave avhengig av relasjonen til brudeparet? Jeg hadde glatt valgt pastasalaten.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville valgt å ta med gave, for når jeg er buden gjest i bryllup så forventer jeg at det er mer stil enn når det er forspill før konsert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. februar 2016 at 11.01, O.G. skrev:

Like presis, de hadde antageligvis råd til å holde gjestene sine med mat, men de valgte å lage en spleisefest  og med det overførte utgiftene på gjestene istedet. Håper de ikke brakte med gave i tillegg til maten, eller at de hadde skamvett til å si nei takk når/hvis noen kom med gave i tillegg. 

Hvis du lærer deg å lese vettu, så ser du at de tok med en matrett i stedet for gave! Og ha en spleisefest! Brudeparet sto nok for meste av utgiftene selv uansett! 

Anonymkode: a16f3...4b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, super-s skrev:

En liten matrett koster da vel ikke all verden. Er ganske sikker på at du hadde sluppet unna også hvis du ikke ville. Er veldig glad jeg ikke har deg i min omgangskrets sånn i tillfelle jeg finner ut at jeg skal gifte meg, ut fra det jeg har lest fra deg i underforumet her. En ting er å reagere på betalbar, men å reagere så kraftig på å være med på spleiselag der du slipper å kjøpe gave utenom er litt sært.

Så Enig med deg!!!!! 

Anonymkode: a16f3...4b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg at denne tråden er ute av kontroll, men allikevel.

Til min kjære venninnes bryllup anses det som bryllupsgave at folk kommer og bruker penger på fly og overnatting. Hun bor i Finnmark og skal ha bryllup der, mens resten av slekta bor spredt om i resten av landet. Hun forventer ikke noe mer i tillegg. Det synes jeg er en kjempefin ordning og jeg ville gjort akkurat det samme :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste malen i bryllup bør være at brudeparet får velge å holde den festen de ønsker synes jeg.  Selv orker jeg hverken masse taler eller sanger, og kjørte nok ikke stil i eget bryllup. Det ble en skikkelig FEST - akkurat slik jeg ønsket. Hva "stil" er bryr jeg meg lite om, og misliker uansett stive fester. 

Smak og behag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du lærer deg å lese vettu, så ser du at de tok med en matrett i stedet for gave! Og ha en spleisefest! Brudeparet sto nok for meste av utgiftene selv uansett! 

Anonymkode: a16f3...4b8

Hvis du hadde forstått hva det hele dreier seg om så hadde du forstått det at det går ikke an å lesse noe av utgiftene til festen over på gjestene. Særlig gjelder det folk som har råd til å reise til utlandet for å gifte seg. 

 

49 minutter siden, Sobril skrev:

Den eneste malen i bryllup bør være at brudeparet får velge å holde den festen de ønsker synes jeg.  Selv orker jeg hverken masse taler eller sanger, og kjørte nok ikke stil i eget bryllup. Det ble en skikkelig FEST - akkurat slik jeg ønsket. Hva "stil" er bryr jeg meg lite om, og misliker uansett stive fester. 

Smak og behag.

Det får de ikke velge nei så fremt de på noe som helst vis overfører utgiftene over på gjestene. Holder folk bryllupsfest så får de holde seg til etiketten og ta regningen. Å prøve å kalle det noe annet med det i hodet at de skal be gjestene ta med seg mat istedet for gave er seriøst sleipt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 5.2.2016 at 12.28, O.G. skrev:

Aldri hørt om.

Kurvfest, eller korgafest som vi sier, er veldig vanlig hvor jeg kommer fra. Hvis man ønsker litt uformell stemning over sammenkomstene syns jeg det er en helt super måte å gjøre det på! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 5.2.2016 at 12.36, peppermyntete skrev:

Hva er verst for deg? Å måtte ta med typ, saltbakte poteter, focaccia eller en pastasalat eller bruke 500-2000 kr på gave avhengig av relasjonen til brudeparet? Jeg hadde glatt valgt pastasalaten.

Jeg er enig med Gjest i dette. Ikke SÅ greit å bake focaccia eller "lage en matrett" i bobilen om man kjører opp til bryllupet dagen i forveien da. Enn si om man planlegger teltovernatting. Ikke alle som bor 15 minutter med bil unna bryllupslokalet, for å si det sånn.

Skal jeg i bryllupsfest forventer jeg å slippe å stille med maten sjøl.

Anonymkode: 27652...525

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med Gjest i dette. Ikke SÅ greit å bake focaccia eller "lage en matrett" i bobilen om man kjører opp til bryllupet dagen i forveien da. Enn si om man planlegger teltovernatting. Ikke alle som bor 15 minutter med bil unna bryllupslokalet, for å si det sånn.

Skal jeg i bryllupsfest forventer jeg å slippe å stille med maten sjøl.

Anonymkode: 27652...525

Det var vel snakk om å kunne låne kjøkkenet der bryllupet ble holdt, så det er ikke det største problemet slik jeg ser det. Det er heller ikke SÅ vanskelig å tenke litt utenfor boksen når det kommer til mat. Finnes masse man kan lage på forhånd og masse man ikke trenger kjøkken for å lage. Synes det er gøy med bryllup som er litt utenom det vanlige, og denne varianten høres veldig flott ut spør du meg! Avslappet og god stemning uten noe pengerhysteri. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når det er et spleiselag er det ikke bryllupsfest lenger. Bare fest.

Blir for øvrig enda mer avslappet stemning om man slipper  ha med maten selv, og slipper forsmedelsen dersom ingen spiser av maten du selv har hatt med..

Synes vi skal holde på noen tradisjoner når det gjelder bryllup - og skikk og bruk.

Anonymkode: 27652...525

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint an å ha en avslappet og løssluppen stemning i et bryllup uten å måte kreve at gjestene skal ha med "matpakke". Dessuten syns jeg det er utrolig koselig å kunne gi en gave på en såpass stor dag - for min del er det ikke om og gjøre å slippe billigst unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...