Gå til innhold

Ruinert etter å ha vært gjest i bryllup.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, O.G. skrev:

Like presis, de hadde antageligvis råd til å holde gjestene sine med mat, men de valgte å lage en spleisefest  og med det overførte utgiftene på gjestene istedet. Håper de ikke brakte med gave i tillegg til maten, eller at de hadde skamvett til å si nei takk når/hvis noen kom med gave i tillegg. 

Det stod at de ba om at folk tok med seg en matrett i stedet for gave. =) Så SÅ slemme var de da ikke...

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff, det opplevde vi i høst også. 10.000 fattigere + to jobb-vakter tapt. vi er unge og har ikke etablert oss ordentlig enda. Vi sliter fortsatt med økonomien mange måneder senere! Hvorfor tenker ikke folk på dette? Utdrikningslag, overnatting, alkohol, bryllupsgave, bensin, kjole, taxi fra kirke til hotell osv. Det er bare forventet at man skal kaste penger etter brudeparet..

Anonymkode: a2c1d...de8

Dere kunne regna på det og deretter takke nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Raven Emerald skrev:

Det stod at de ba om at folk tok med seg en matrett i stedet for gave. =) Så SÅ slemme var de da ikke...

Vel, og folk var sikkert så fornøyd med det tror du? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Vel, og folk var sikkert så fornøyd med det tror du? ;)

Det aner jeg ikke, men paret hadde i det minste skamvett til ikke å be om gave i tillegg. Og en matrett koster vel langt mindre enn en gave uansett.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, jeg som stresser med planlegging og budsjettet fordi bryllupet vårt blir dyrere enn først antatt... Alle gjestene fra utlandet skal bo og spise gratis hos oss. Vi henter og leverer til flyplassen, dekker flyreise også for de nærmeste.

Visste faktisk ikke at brudefolket kunne planlegge så stort bryllup som de ville og la gjestene ta alle kostnadene rundt. For meg er det helt uaktuelt. Vi planlegger bryllupet og prisene utifra hva som passer oss OG gjestene.

Anonymkode: 5afbd...76c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er faktisk HELT frivillig å delta på bryllup man blir invitert til da! Har man ikke råd så kan man faktisk takke nei, det er ingen som tvinger dere til å bruke enorme summer for så å slite økonomisk i lang tid etterpå. Regn på det, hvis dere ikke syns det er verdt det, så takk nei!

Anonymkode: 9d4cb...d89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, H.T.S skrev:

At folk har bryllup i utlandet eller på dyre plasser ser jeg ingen problemer med. Da takker man bare nei om man ikke har råd, og de fleste oppegående mennesker skjønner at dette er ikke noe alle kan ta seg råd til.

Men når paret forventer at forlover skal bruke 8000 kr på de, det blir for drøyt, når man blir spurt om å være forlover er det som regel så tidlig i planleggingsfasen at ingen vet hvor kostbart dette blir enda.  Her syns jeg faktisk paret burde tatt litt av omkostninga, spesielt om ts har vært en god forlover og hjulpet til med mye av det praktiske.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det der er helt uhørt, TS! Forlover er vel en så nær venninne at bruden har litt kjennskap til økonomisk situasjon, og at forlover kan si fra at hun ikke har mulighet til å bruke så mye penger?

Hvis bruden skal bestemme forloverens antrekk, så burde hun betale for den; i det minste ha forståelse for at forlover kanskje ikke har råd til den aktuelle kjolen.

I bunn og grunn synes jeg bruden i ditt tilfelle ikke opptrådte som en særlig god og sympatisk venninne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2015-09-16 at 7.06, AnonymBruker skrev:

Glemte å legge til at nå er de separert! Så det var jo bortkastede penger...

 

Anonymous poster hash: 28c31...219

Gift et helt år!!? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2. februar 2016 at 11.01, O.G. skrev:

Like presis, de hadde antageligvis råd til å holde gjestene sine med mat, men de valgte å lage en spleisefest  og med det overførte utgiftene på gjestene istedet. Håper de ikke brakte med gave i tillegg til maten, eller at de hadde skamvett til å si nei takk når/hvis noen kom med gave i tillegg. 

Det står jo skrevet at man tok med mat i steden for gave

Anonymkode: cc643...c64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står jo skrevet at man tok med mat i steden for gave

Anonymkode: cc643...c64

Noe som understreker poenget. Brudeparet fikk festen sin de, men gjestene tok regningen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest førstedamen

Vel synes jo det kommer litt ann på. Jeg kan ikke betale f.eks reise for de jeg kjenner sørpå når jeg skal gifte meg i hjembygda mi, men derfor har jeg sagt ifra i kjempegod tid sånn at de kan bestille tidlig og få billige biletter. Ellers hadde jeg måttet betale flybiletter for sikkert 100.000. Det samme gjelder for overnatting. Jeg har huset jeg bor i hvor jeg blir å huse de nærmeste, samt at onkel har stort hus og kan låne ut plass han og. Vi har også to hytter som står tomme og er helt ok og bo noen dager på. Er dette helt urimelig av meg?

Har derimot ikke tenkt å be om noe som helst i bryllupsgave, de jeg kjenner finner vel noe fint i dems prisklasse? Når jeg var i bryllup på nyttårsaften hadde vi en champagneflaske jeg hadde i en fin eske. Er det en for dålig gave da?

Også er det dette med reisen. Jeg har invitert noen fordi de rett og slett har spurt om å få komme (selvom vi ikke er nær slekt) bare fordi de vil se Finnmark og et bryllup er jo veldig hyggelig. Så jeg har jo ikke tenkt å betale for at de vil komme. Andre vet jeg kanskje ikke blir å komme, og da må jeg slenge i litt penger til flybilett til blandt annet besteveninna mi som studerer sørpå. Problemet jeg har er vel heller at bestemoren min blir et problem, for hotellet i bygda er så gammelt at det er nok ikke bra nokfor henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor klarer ikke folk å si nei dersom det blir for dyrt for de? En ting er at brudeparet tar helt av når det både kommer til hva gjestene må ut med, og hva de ønsker seg, men det er ikke pliktig å delta. Ingen skal trenge å blakke seg, og dersom brudeparet har urimelige ønsker både på ønskelista og i forhold til lokasjon, så takk nei. Blir reise og overnatting dyrt, så kutt ut gaven og gi bare noe symbolsk. Ikke legg ut flere tusen på gave. Blir brura sur, så er det jo hennes problem sånn sett.

Anonymkode: 417e5...285

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 2.2.2016 at 13.26, O.G. skrev:

Vel, og folk var sikkert så fornøyd med det tror du? ;)

Ja, alle jeg snakket med i hvert fall. Mange av brudeparets venner var studenter med litt trang økonomi, og det er langt billigere å lage en foccacia eller en kake og ta med, enn det man gjennomsnittlig må ut med når man kjøper bryllupsgave. Med gratis transport og gratis oppstillingsplass for bobil eller telt, samt gratis bruk av lokalets toalett- og kjøkkenfasiliteter for de som valgte å overnatte, så kan jeg ikke helt se at vi gjestene tok noen som helst regning :vetikke:   Jeg syntes det var en strålende løsning for å inkludere både de som ville og kunne være med på et dyrt utenlandsbryllup, og oss som ikke hadde så mye tid eller penger til overs.

Men det er tydelig at man aldri kan gjøre alle til lags, uansett om man krever at folk skal betale tusenvis av kroner for å være med i utdrikningslag eller om man sørger for at det blir nærmest gratis å delta :tongue:

Anonymkode: 56e9a...e91

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, alle jeg snakket med i hvert fall. Mange av brudeparets venner var studenter med litt trang økonomi, og det er langt billigere å lage en foccacia eller en kake og ta med, enn det man gjennomsnittlig må ut med når man kjøper bryllupsgave. Med gratis transport og gratis oppstillingsplass for bobil eller telt, samt gratis bruk av lokalets toalett- og kjøkkenfasiliteter for de som valgte å overnatte, så kan jeg ikke helt se at vi gjestene tok noen som helst regning :vetikke:   Jeg syntes det var en strålende løsning for å inkludere både de som ville og kunne være med på et dyrt utenlandsbryllup, og oss som ikke hadde så mye tid eller penger til overs.

Men det er tydelig at man aldri kan gjøre alle til lags, uansett om man krever at folk skal betale tusenvis av kroner for å være med i utdrikningslag eller om man sørger for at det blir nærmest gratis å delta :tongue:

Anonymkode: 56e9a...e91

Er du bruden? Derfor du terper så sterkt på at folk ikke tenkte sitt på å bringe med seg mat når de var budne gjester?

Det kan isåfall forklare hvorfor du ikke hørte noe negativt om det her, men hvis du hadde lest deg bakover i underforumet her, så hadde du fått med deg hva folk virkelig mener om sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, O.G. skrev:

Er du bruden? Derfor du terper så sterkt på at folk ikke tenkte sitt på å bringe med seg mat når de var budne gjester?

Det kan isåfall forklare hvorfor du ikke hørte noe negativt om det her, men hvis du hadde lest deg bakover i underforumet her, så hadde du fått med deg hva folk virkelig mener om sånt.

Jeg syntes også at det hørtes ut som en fin måte å gjøre det på. Og tviler på at jeg hadde tenkt noe særlig over det om de spurte om mat i stedet for gave. Er ikke alle som er så vrang å ha med å gjøre.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Brabla skrev:

Jeg syntes også at det hørtes ut som en fin måte å gjøre det på. Og tviler på at jeg hadde tenkt noe særlig over det om de spurte om mat i stedet for gave. Er ikke alle som er så vrang å ha med å gjøre.

Jeg også. Syntes det hørtes helt supert ut, og perfekt utganspunkt for en uformell stemning.

Når det er sagt så er jeg overrasket over folk som ikke tør å si ifra til brudepar som stiller urettmessig høye krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, O.G. skrev:

Er du bruden? Derfor du terper så sterkt på at folk ikke tenkte sitt på å bringe med seg mat når de var budne gjester?

Det kan isåfall forklare hvorfor du ikke hørte noe negativt om det her, men hvis du hadde lest deg bakover i underforumet her, så hadde du fått med deg hva folk virkelig mener om sånt.

En liten matrett koster da vel ikke all verden. Er ganske sikker på at du hadde sluppet unna også hvis du ikke ville. Er veldig glad jeg ikke har deg i min omgangskrets sånn i tillfelle jeg finner ut at jeg skal gifte meg, ut fra det jeg har lest fra deg i underforumet her. En ting er å reagere på betalbar, men å reagere så kraftig på å være med på spleiselag der du slipper å kjøpe gave utenom er litt sært.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, super-s skrev:

En liten matrett koster da vel ikke all verden. Er ganske sikker på at du hadde sluppet unna også hvis du ikke ville. Er veldig glad jeg ikke har deg i min omgangskrets sånn i tillfelle jeg finner ut at jeg skal gifte meg, ut fra det jeg har lest fra deg i underforumet her. En ting er å reagere på betalbar, men å reagere så kraftig på å være med på spleiselag der du slipper å kjøpe gave utenom er litt sært.

Men man slipper jo ikke utgifter, og maten er det jo tradisjonelt brudeparet som skal holde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...