Gå til innhold

Ruinert etter å ha vært gjest i bryllup.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min var i bryllup i helgen. Dette foregikk på et høyfjellshotell og det var ganske tydelig forventet at gjestene skulle være fra fredag til søndag. Jeg var forlover og måtte betale kjolen som bruden valgte ut for meg selv. Brudeparet ønsket seg i tillegg bare dyre ting og penger. Totalt har bryllupet, med reisen, gaven, hotellet og kjole kostet meg og samboeren 8000 kroner. Synes det er helt utrolig dyrt når man er gjest. Tenker ikke brudepar på dette når de planlegger?

Anonymous poster hash: 58593...73f

I år har vi hatt to av disse bryllupene. Leiebil og hotell, pluss fly og i tillegg dyr gave. Ene var jeg forlover i, og måtte kjøpe ny kjole til den oppgaven, og bruden likte ikke den jeg fant, og den eneste jeg kunne bruke i følge henne kostet 3000...

Trenger vel ikke legge til at vi ikke har hatt annen ferie i år..

Anonymous poster hash: 15815...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I år har vi hatt to av disse bryllupene. Leiebil og hotell, pluss fly og i tillegg dyr gave. Ene var jeg forlover i, og måtte kjøpe ny kjole til den oppgaven, og bruden likte ikke den jeg fant, og den eneste jeg kunne bruke i følge henne kostet 3000...

Trenger vel ikke legge til at vi ikke har hatt annen ferie i år..

Anonymous poster hash: 15815...42d

 

Som sagt; er lov å sette bruden på plass hvis de går for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; er lov å sette bruden på plass hvis de går for langt.

Men er det "å gå for langt" å invitere gjester som ikke bor akkurat der man selv  bor?

 

Jeg setter i alle fall veldig pris på å bli invitert i bryllup til gamle studiekamerater osv, selv om de bor på andre steder i landet. Men hadde jeg måttet ofre familieferien, ville jeg nok takket nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det "å gå for langt" å invitere gjester som ikke bor akkurat der man selv  bor?

 

Jeg setter i alle fall veldig pris på å bli invitert i bryllup til gamle studiekamerater osv, selv om de bor på andre steder i landet. Men hadde jeg måttet ofre familieferien, ville jeg nok takket nei. 

 

Akkurat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo sette grenser for seg selv, nytter lite å klage i ettertid.

 

Det at folk som ikke har tatt seg råd til å dra i bryllup blir baksnakket i bryllupet - man kan jo si sin mening, og vise forståelse for valget de har tatt.

 

Mye feighet ute og går, og det hjelper lite.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at nå er de separert! Så det var jo bortkastede penger...Anonymous poster hash: 28c31...219

Kanskje ikke så overraskende at to som er så egosentriske og viser sin sine nærmeste venner og familie så lite hensyn og respekt, ikke har det som skal til for å få et ekteskap til å fungere heller?;-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt; er lov å sette bruden på plass hvis de går for langt.

Enig men da gjør man det FØR bryllupet og ikke etterpå når man har stått med luen i hånda, kikket ydmykt ned og sagt ja, ja, ja, ja, ja.

Anonymous poster hash: 410a1...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at nå er de separert! Så det var jo bortkastede penger...

Anonymous poster hash: 28c31...219

 

TS: I startinnlegget skrev du at bryllupet var i helgen... Og nå er de allerede separert etter under 1 uke? Det er vel ikke en gang teknisk mulig innen for Norges lover? *skeptisk*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: I startinnlegget skrev du at bryllupet var i helgen... Og nå er de allerede separert etter under 1 uke? Det er vel ikke en gang teknisk mulig innen for Norges lover? *skeptisk*

Er snakk om de som giftet seg i Italia.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for oppklaringen.
 

Personlig så har jeg overhode ikke noe i mot å bruke 1000-3000 på en kjole til et bryllup jeg er gjest i...tross alt er det en ting til meg, og det er mulig å bruke kjolen ved andre anledninger som nyttårsaften, bursdager, dåp osv i fremtiden...men man burde få velge kjolen sin selv, så lenge den ikke er hvit, rød, sort eller utfordrende på noen måte, så burde ikke bruden blande seg.

Overnattingen hadde jeg syns det hadde vært greit å betale så lenge det var et fancy sted da som Grand Hotel i Oslo eller et spennende hotell i utlandet (høyfjellshotell osv høres uttrolig kjipt ut...zzzz..).

Men når det gjelder gaver. Seriøst, folk som setter opp gaveliste som en "fasit" på hva man kan velge mellom enten det er til sitt egen bryllup, til barnedåp eller barnebursdag, de gir jeg av prinsipp noe annet. :fnise:  Syns bare det blir helt feil å "kreve" visse gaver. OK, med dem som ønsker seg et visst servise eller bestikk som de samler på, da gir jeg gjerne det... Men å sende bestillingsliste på gaver eller hinte om et minimum-beløp, det er så udannet og frekt at jeg ikke finner ord.
Da gir jeg heller noe jeg har laget selv (selv om jeg vet at mange ikke liker hjemmelagde gaver :plystre: ), så vil jeg heller da gi bort en hjemmelaget likør, noe jeg har malt selv, eller tilby meg å lage en flott bryllupskake som jeg har brukt mange timer på å dekorere vakkert.
Så får bruden bare bli sur dersom hun ikke ser verdien i det... :ler:  Og så får man heller finne seg bedre venner. ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_flabbycat

Noen jeg kjenner giftet seg i Italia. Riktignok utenom feriesesong. Paret prøvde å gjøre det så billig som mulig innenfor det de ønsket for bryllupet sitt. Gjestene betalte flybillett og opphold selv, men brudeparet insisterte på at det skulle være bryllupsgaven! Det synes jeg var en fin gest, og et fint kompromiss for å få bryllupet de ønsket seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, hadde jeg blitt utsatt for no sånt, hadde jeg bare sagt at jeg ikke har råd. Så får brura bare sutre og klage så mye hun vil...

Anonymous poster hash: 66107...2a9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Har allerede bestilt familieferie til Syden,- men er nå invitert i bryllup til min søster, i en by i utlandet. Må faktisk takke nei, for antrekket er galla, og det blir å koste over 20 000 for meg med mann og unger å overnatte to netter, og kjøpe nye antrekk. Greit at de vil ha et fint bryllup, men trist at man faktisk ikke kan dra fordi det blir for dyrt. Ungene som hadde gledet seg er skuffet, for da vi først fikk vite at de skulle gifte seg, visste vi ikke at det var et sånt luksusopplegg de hadde lagt opp til....

Anonymkode: a1c12...686

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, det opplevde vi i høst også. 10.000 fattigere + to jobb-vakter tapt. vi er unge og har ikke etablert oss ordentlig enda. Vi sliter fortsatt med økonomien mange måneder senere! Hvorfor tenker ikke folk på dette? Utdrikningslag, overnatting, alkohol, bryllupsgave, bensin, kjole, taxi fra kirke til hotell osv. Det er bare forventet at man skal kaste penger etter brudeparet..

Anonymkode: a2c1d...de8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk må bli flinkere til å si "nei takk" til sånne bryllup! Det er helt horribelt av brudeparet å forvente at venner og familie skal bruke mange tusen kroner på bryllupet deres, men samtidig kan man ikke bare finne seg i det for så å klage etterpå.

Noen jeg kjenner gjorde det veldig fint - de giftet seg i sørøst-Asia, og inviterte "alle". Så kunne de som faktisk hadde tid, lyst og penger få dra dit og kombinere bryllupsfeiring og ferietur. Da de kom hjem inviterte de til stort spleiselag på et stort, fint grendehus. Det var sommer, fint vær og alle som ønsket kunne ta med telt eller bobil og bo gratis like utenfor lokalet. Mulighet til å leie hytteovernatting for de som ville. Og brudeparet ordnet med buss fra bysentrum til lokalet og tilbake igjen. De ba om at folk tok med en matrett istedet for gave, og kleskoden var fullstendig fri.

Dermed fikk de drømmebryllupet sitt, men samtidig fikk alle mulighet til å være med på feiringen uten store utgifter.

Anonymkode: 56e9a...e91

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk må bli flinkere til å si "nei takk" til sånne bryllup! Det er helt horribelt av brudeparet å forvente at venner og familie skal bruke mange tusen kroner på bryllupet deres, men samtidig kan man ikke bare finne seg i det for så å klage etterpå.

Noen jeg kjenner gjorde det veldig fint - de giftet seg i sørøst-Asia, og inviterte "alle". Så kunne de som faktisk hadde tid, lyst og penger få dra dit og kombinere bryllupsfeiring og ferietur. Da de kom hjem inviterte de til stort spleiselag på et stort, fint grendehus. Det var sommer, fint vær og alle som ønsket kunne ta med telt eller bobil og bo gratis like utenfor lokalet. Mulighet til å leie hytteovernatting for de som ville. Og brudeparet ordnet med buss fra bysentrum til lokalet og tilbake igjen. De ba om at folk tok med en matrett istedet for gave, og kleskoden var fullstendig fri.

Dermed fikk de drømmebryllupet sitt, men samtidig fikk alle mulighet til å være med på feiringen uten store utgifter.

Anonymkode: 56e9a...e91

Jeg synes det der var veldig frekt gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, O.G. skrev:

Jeg synes det der var veldig frekt gjort.

Hva var frekt med det der da? Syntes det hørtes ut som en super løsning når man velger bryllup i utlandet.

Hørtes ut som en veldig hyggelig spleisefest!

Anonymkode: 87c86...94b

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også invitert i bryllup i utlandet, midt i august. Vi vurderer om vi skal være med eller ikke. Må ta fri fra jobb to dager, ha barnevakt for ungene i 4 dager, bil/Flyutgifter, overnatting osv. Det blir ganske dyrt.

da jeg gifta meg hadde vi mange tilreisende gjester, men vi hadde ordnet overnatting til alle hos familie og venner. Pluss at det var på et grendehus, slik at det var et par som hadde med seg campingvogn og sov der. Og så hadde vi restefrokost dagen derpå! Knall moro og knall fest!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva var frekt med det der da? Syntes det hørtes ut som en super løsning når man velger bryllup i utlandet.

Hørtes ut som en veldig hyggelig spleisefest!

Anonymkode: 87c86...94b

Like presis, de hadde antageligvis råd til å holde gjestene sine med mat, men de valgte å lage en spleisefest  og med det overførte utgiftene på gjestene istedet. Håper de ikke brakte med gave i tillegg til maten, eller at de hadde skamvett til å si nei takk når/hvis noen kom med gave i tillegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, hva er det folk innbiller seg de kan forvente av folk for tiden? Ikke alle kan eller gidder å bruke titusenvis av kroner på andre som skal gifte seg. Herregud, så bortskjemte! 

Anonymkode: 17d28...2fe

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...