Gå til innhold

Genser krympet, kan den reddes?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ullgenseren krympet i vask, kan den reddes? Den er laget av mohair, ull og 5% nylon.

Anonymous poster hash: 4696a...1db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan forsøke å strekke den forsiktig. I våt tilstand. Du kan ha litt tøymykner i vannet, da blir genseren myk og tøyelig. Strekk forsiktig litt og litt til den er tilbake til normal størrelse. Skyll godt, strekk igjen om nødvendig, og la den tørke flatt. Det er ikke sikkert det går, men genseren er vel likevel ubrukelig som den er nå. 



Anonymous poster hash: 9f592...6e5
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei veninne har tipsa meg om å bruke balsam. Pøs på med balsam, strekk forsiktig i den. Eg har ikkje prøvd det sjølv endå, men det er planen! :) Følger denne tråden for fleire råd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Skal testes ut. Hva er best av tøymykner og balsam? Og hvor varmt vann?

Skal gi dere tilbakemelding når det er testet :)

Anonymous poster hash: 4696a...1db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist

Takk for tips! Skal testes ut. Hva er best av tøymykner og balsam? Og hvor varmt vann?

Skal gi dere tilbakemelding når det er testet :)

Anonymous poster hash: 4696a...1db

 

Vannet bør være lunkent. Heller litt for kaldt enn for varmt. Jeg ville ha gått for balsam i stedet for tøymykner, da tøymykner ikke skal brukes på enkelte typer ull. 

 

Og når du trekker og drar i genseren, ta et godt grep om der sømmene er (ermer, sider, hals) slik at du ikke sliter av sømmene. Ikke dra for hardt/raskt heller, dra heller langsomt og flere ganger. Ullfibrene er ganskje skjøre når de er våte, og drar du for hardt, kan du risikere at maskene rakner. Til slutt ville jeg ha gått over genseren med et dampstrykjern (legg et fuktig klede mellom stoffet og strykejernet for å skåne fibrene). Da kan du også dra genseren forsiktig i form. I tillegg ville jeg ha hengt genseren opp på en kleshenger (legg vaskekluter under skuldrene for å unngå merker) slik at den har mindre mulighet til å strekke seg. 

 

Det er litt arbeid med en slik redningsoperasjon, men bare ta deg tid så går det forhåpentligvis bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...