Gå til innhold

Noen som har tatt forbrukslån til egenkapital?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spurte om dette var noe folk gjorde da jeg var i banken og fikk lån. Hun svarte at ja, det skjedde noen ganger, men at bankene hadde innført som praksis å avslå lån hvor det kommer frem at EK er lån. De sier opp lånet ditt. Det har nemlig blitt et sterkt fokus på dette siden dette er noe folk tyr til. Ikke gjør det. Du sitter igjen som taperen her.

Anonymkode: fc3ca...145

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den 23. august 2015 at 19.40, AnonymBruker skrev:

dersom man har hatt husleie på 10.000 i 5 år og man fint har klart å betale den når man bare tjener 20.000 netto, så ser de at da klarer man jo å betale et huslån på 7-8.000 i mnd.

Viss bankene ser at man har vært flink å spare eller ikke har hatt betalingsproblemer så har jeg hørt om mange som får unntak til egenkapital på 15% og inntektsregelen. 

 

Nå vet jeg ikke om man fortsatt bare i utgangspunktet kan kåne 2,5 ganger egen inntekt, mange får jo låne 3-4 ganger egen inntekt også. 

 

 

 

Anonymous poster hash: cbde9...44a

Selv om du har klart å betjene en husleie på 10.000 pr måned er ikke det ensbetydende med at banken vil la deg ta opp et boliglån som koster deg 7-8000 pr måned. Du må også ta høyde for en renteøkning, ideelt sett skal du uten problemer klare en rente på 7% mot dagens 2%

Så må du ikke glemme utgifter til eiendomsskatt, kommunale avgifter, forsikring, vinterbrensel, internett, evt brøyting av gårdsplassen, for ikke å glemme vedlikehold. Har du ikke nok EK til bolig, har du ikke råd til å kjøpe. Hva gjør du om du plutselig må utbedre noe i boligen, og den allerede er belånt med 85%, og de resterende 15% består av forbrukslån? Skal du da ta opp et NYTT forbrukslån for å dekke det? For ikke å glemme omkostningene. Har du penger til det? 

Forbrukslån som egenkapital bør du styre langt unna. Renter på usikrede lån er skyhøy, og du har ingen garanti for at du får bakt det inn i huslånet med det første heller. Boliger stiger ikke i verdi over natta.

Slik som jeg tolker det, har du ikke råd til noe boligkjøp på nåværende tidspunkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Timsy skrev:

Slik som jeg tolker det, har du ikke råd til noe boligkjøp på nåværende tidspunkt.

Du svarer på et innlegg fra august i fjor :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...