Gå til innhold

- 500 kalorier betyr ikke - 1/2 kg


SiMa

Anbefalte innlegg

Alle vektprogrammer jeg har sett går ut ifra sier at en kvinne trenger ca 2000 kcal (+/-)og en mann ca 2500 kcal for å være vektstabil. Inntak under dette skal da føre til et vekttap. Dette har aldri stemt for meg selv og en forbrenning som ligger nærmere BMR på 1500 kcal har passet bedre med egne noteringer av kcal inntak og aktivitet samt hva jeg har oppnådd på vekten.

 

Jeg fikk endelig også bekreftet at jeg faktisk har så lav forbrenning, når jeg er inaktiv eller har veldig liten aktivitet. Dette fikk jeg bekreftet ved hjelp av en pulsklokke jeg har gått med hele døgnet i flere uker nå. Det er kun når jeg har ganske mye aktivitet at jeg er opp mot 2000 kcal. Dagene da jeg er veldig aktiv kan jeg til og med få den over 2500. Så det jeg tenker rundt dette er da at kaloribehovet på 2000 for kvinner og 2500 for menn kanskje er unnfanget i en tid da vi bevegde oss mer, mens nå som veldig mange av oss har blitt mye mer stillesittende, blir 2000/2500 kcal for høyt og det blir vanskeligere for de som er mest stillesittende å oppnå vekttap ved å ligge på 1500 kcal med mindre de øker aktivitetene sine betraktelig(uten å spise mer) Så ut og trim! :)

 

Jeg har aldri sett slankedietter ta utgangspunkt i 2000/2500 kalorier - det er et omtrentlig gjennomsnitt for hele befolkningen som ser veldig rundt og fint ut og derfor er praktisk å gå ut fra på matvareetiketter og som generelle retningslinjer fra myndighetene. Hvis man har behov for det, må man selv regne ut sitt eget energiforbruk, det er praktisk å ta utgangspunkt i en BMR-kalkulator som bruker informasjon om høyde, vekt, alder og kjønn, og evt aktivitet for å regne ut TDEE - men man må ta til etteretning reelle data, som man får når man over tid registrerer matinntak og vekt, og evt aktivitet, som du har gjort. Selv ligger jeg stabilt på rundt 1700 kalorier pr dag, og synes det er rimelig tatt i betraktning at jeg er 45 år, kvinne, noenlunde sedat og 161 cm høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri sett slankedietter ta utgangspunkt i 2000/2500 kalorier - det er et omtrentlig gjennomsnitt for hele befolkningen som ser veldig rundt og fint ut og derfor er praktisk å gå ut fra på matvareetiketter og som generelle retningslinjer fra myndighetene. Hvis man har behov for det, må man selv regne ut sitt eget energiforbruk, det er praktisk å ta utgangspunkt i en BMR-kalkulator som bruker informasjon om høyde, vekt, alder og kjønn, og evt aktivitet for å regne ut TDEE - men man må ta til etteretning reelle data, som man får når man over tid registrerer matinntak og vekt, og evt aktivitet, som du har gjort. Selv ligger jeg stabilt på rundt 1700 kalorier pr dag, og synes det er rimelig tatt i betraktning at jeg er 45 år, kvinne, noenlunde sedat og 161 cm høy.

Det er det jeg har gjort tidligere, men det har gitt alt for høye verdier for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 23 år og har tidligere slanket meg fra 90 kg til 62 kg, og for øyeblikket er det slik at jeg går ned i vekt om jeg spiser 2000 kcal om dagen. Før sommeren levde jeg på ca. 1500 kcal om dagen, og da gikk jeg ned i snitt over en kg i uka, jeg gikk fra 67 til 62 kg, så for meg er 1500 kalorier altfor lavt, og jeg må spise nesten 2500 kalorier for å holde vekta. Men jo lavere i vekt jeg kommer, jo mindre kalorier kan jeg tillate meg å spise før jeg går opp i vekt.

 

Jeg synes det høres helt merkelig ut at folk kan spise 2000 kalorier om dagen og så gå opp i vekt, spesielt om man er overvektig. Er man overvektig forbrenner man jo mer enn en som er normalvektig og flere kalorier må til for å opprettholde vekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...