Gå til innhold

Lov å bli sammen med fastlegen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vedkommende har hatt samme fastlege i snart ett år. Er det ok/etisk riktig/lovlig for disse å innlede et forhold, sett at pasienten nå bytter fastlege?

 

 



Anonymous poster hash: f12d9...e5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vedkommende har hatt samme fastlege i snart ett år. Er det ok/etisk riktig/lovlig for disse å innlede et forhold, sett at pasienten nå bytter fastlege?

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

Nei. Lisensen hans ryker mest sannsynlig

Anonymous poster hash: 5049c...7f0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant? Selv om pasienten bytter fastlege?

Hvor går grensa? 

 

TS



Anonymous poster hash: f12d9...e5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det sant? Selv om pasienten bytter fastlege?

Hvor går grensa? 

 

TS

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

 

Ja, selv om pasienten bytter fastlege. 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt sikker!?

 

Ville det vært det samme dersom dette var en sykepleier, kirurg eller liknende som pasienten kun hadde vært hos én gang? 



Anonymous poster hash: f12d9...e5b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal noen finne ut av det?



Anonymous poster hash: 5d542...2e7
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Lisensen hans ryker mest sannsynlig

Anonymous poster hash: 5049c...7f0

Hvis forholdet er i full åpenhet, altså et "normalt" forhold mellom to voksne ? Noe annet hvis dette blir et forhold som kun foregår på legekontoret, et "på si`" forhold der legen kan sies å ha brukt rollen sin som lege til å skaffe seg sex. Men hvis vi ser bort ifra pasient - og legerollen og antar at de som voksne er oppriktig interessert i hverandre for noe langvarig ? Det må vel være lov uten at lisensen skal ryke ?

 

Om "pasienten" bør bytte lege - ja, det syns jeg. Ellers kommer rollene som kjærester og lege/pasient helt i konflikt med hverandre.

 

 

Anonymous poster hash: 35a9f...1f0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selv om pasienten bytter fastlege.

Anonymous poster hash: b9634...a6c

Det kan vel ikke stemme? Skal ikke si det for sikkert, men om man bytter fastlege FØR man innleder er forhold må det jo gå greit?

Anonymous poster hash: cbdd6...0aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selv om pasienten bytter fastlege.  Anonymous poster hash: b9634...a6c

Må du slutte å tulle, da. <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

Anonymous poster hash: 5f2bb...d3c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da !!  :frown:

 

Søsteren min er i et forhold med en som var legen hennes, og han er redd for å gå offentlig med det. Jeg trodde virkelig ikke reglene var så strenge, så jeg har vært litt sint på han. 

 



Anonymous poster hash: f12d9...e5b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er et halvt år "karantene" før man kan innlede forhold etter pasienten har byttet fastlege.

Anonymous poster hash: f8ab1...2ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er så bombesikker på at han vil ha deg, så kan du jo ta opp disse spørsmålene på neste legetime :) :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på hva relasjonen mellom legen & pasienten var, om legen kan anklages for å utnytte pasienten eller ikke. Det kommer an på om pasienten fortsatt er "avhengig" av legens rolle mentalt sett, selv etter at legen ikke jobber for pasienten lenger.

En lege som bare har hatt et par saklige konsultasjoner med en pasient og ikke har en nær relasjon kan bli sammen med sin pasient etter at pasienten har byttet lege.

En psykiater som har en ex-pasient som fortsatt er avhengig av vedkommende, må være mer forsiktig. Kanskje pasienten kan la seg manipulere.

http://tidsskriftet.no/article/2108648



Anonymous poster hash: 4b651...944
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Huff da !!  :frown:

 

Søsteren min er i et forhold med en som var legen hennes, og han er redd for å gå offentlig med det. Jeg trodde virkelig ikke reglene var så strenge, så jeg har vært litt sint på han. 

 

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

 

"Søsteren din" 

Anonymous poster hash: 593ce...ce1

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er et halvt år "karantene" før man kan innlede forhold etter pasienten har byttet fastlege.

Anonymous poster hash: f8ab1...2ad

Er bare ventetid hvis de har fått en nær relasjon i lege-pasient-rollene.

Hvis man kun har vært til en tilfeldig liten time eller to hos fastlegen og blitt kjent utenom det, f.eks. på fest, går det fint.

Anonymous poster hash: 4b651...944

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Det kommer an på hva relasjonen mellom legen & pasienten var, om legen kan anklages for å utnytte pasienten eller ikke. Det kommer an på om pasienten fortsatt er "avhengig" av legens rolle mentalt sett, selv etter at legen ikke jobber for pasienten lenger.

En lege som bare har hatt et par saklige konsultasjoner med en pasient og ikke har en nær relasjon kan bli sammen med sin pasient etter at pasienten har byttet lege.

En psykiater som har en ex-pasient som fortsatt er avhengig av vedkommende, må være mer forsiktig. Kanskje pasienten kan la seg manipulere.

http://tidsskriftet.no/article/2108648

Anonymous poster hash: 4b651...944

 

Slik jeg tolket linken, virker det som at leger som har behandlet pasienter med psykiske plager ikke kan innlede slike forhold, men at det er lov dersom det er fysiske plager? Forstår jeg riktig?

 

Takk for alle konstruktive svar!

 

Dere som kommer med frekkheter; god bedring!

Anonymous poster hash: f12d9...e5b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener det er et halvt år "karantene" før man kan innlede forhold etter pasienten har byttet fastlege.Anonymous poster hash: f8ab1...2ad

Tull. Det brukes ofte skjønn og det finnes ingen forskifter som gir en viss karantene

Anonymous poster hash: 814fd...571

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg tolket linken, virker det som at leger som har behandlet pasienter med psykiske plager ikke kan innlede slike forhold, men at det er lov dersom det er fysiske plager? Forstår jeg riktig? Takk for alle konstruktive svar! Dere som kommer med frekkheter; god bedring! Anonymous poster hash: f12d9...e5b

Nei, du har ikke forstått det helt riktig. Oes hele forskriften

Anonymous poster hash: 814fd...571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis forholdet er i full åpenhet, altså et "normalt" forhold mellom to voksne ? Noe annet hvis dette blir et forhold som kun foregår på legekontoret, et "på si`" forhold der legen kan sies å ha brukt rollen sin som lege til å skaffe seg sex. Men hvis vi ser bort ifra pasient - og legerollen og antar at de som voksne er oppriktig interessert i hverandre for noe langvarig ? Det må vel være lov uten at lisensen skal ryke ?

 

Om "pasienten" bør bytte lege - ja, det syns jeg. Ellers kommer rollene som kjærester og lege/pasient helt i konflikt med hverandre.

 

 

Anonymous poster hash: 35a9f...1f0

 

Man kan ikke bare "se bort ifra pasient- og legerollen". 

Anonymous poster hash: b9634...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...