Gå til innhold

Anmeldt for nasking...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg kommer aldri til å prøve på noe slikt igjen!

Men lurer fremdeles på ca hvor lang tid det vil ta før jeg får brev eller noe. Er så redd for at foreldre skal se det først, siden jeg ikke er hjemme så ofte, og om de ser jeg får noe fra politiet kommer de jo til å begynne å lure, kanskje til og med åpne den. Og de kommer til å bli så skuffet.

Også tenker jeg på fremtiden, om jeg får et rulleblad, og aldri kan dra til USA, eller få diverse jobber, og så videre. Var så apatisk i øyeblikket jeg gjorde det, nå bobler det over med alle disse bekymringene og skammen.

ts

Anonymous poster hash: 322ae...8ba

Hvis du sier dette til foreldrene dine så kommer de sikkert til å bli litt skuffa, men de kommer også til å synes at det er fint at du forteller det vil jeg tro. Jeg er selv forelder, og håper at barna mine kan komme til meg når de har problemer. Dette er ikke verdens undergang 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe. Du er helt på villspor. En kjedebutikk som skal gidde å bruke tid på å gå i konfliktrådet for en myndig person som har nasket? Det er så langt unna virkeligheten du kan kommer. For en 15-16 åring ja...kanskje..

Politiet henlegger? Henlegge en tilståelse? Politiet henlegger kun saker de må etterforske. At saken allerede er anmeldt er allerede bekreftet av ts.

Butikkene er drittlei av naskere som lopper dem for millioner i løpet av et år og har en ganske så konsekvent hard linje om å anmelde slike forhold.

Greit nok at du prøver å muntre opp ts. Men en fordel med en viss realisme her..

Anonymous poster hash: 79899...49a

Jeg jobber i en stor kjedebutikk og butikksjefen har flere ganger møtt ungdom som har stjålet hos oss i konfliktrådet.

Og hver gang vi anmelder et tyveri har vi en innrømmelse, det blir fortsatt henlagt gang på gang.

Anonymous poster hash: 1d2ce...793

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tatt en gang selv. Ble anmeldt og hu kjerringa var dritsur. Hørte ingenting. Politiet gidder ikke bry seg om småjenter som stjeler til 150 kr, de har andre ting å bruke tida si på.



Anonymous poster hash: 81c15...fb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange seriøse og hyggelige svar, det har hjulpet en god del!

Det kan jo ta flere måneder før jeg får høre noe. Om jeg ikke har fått noe på 3-5 måneder, kan jeg da regne med at det er henlagt, eller kan det ta enda lenger tid enn dette?

ts



Anonymous poster hash: 322ae...8ba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for så mange seriøse og hyggelige svar, det har hjulpet en god del!

Det kan jo ta flere måneder før jeg får høre noe. Om jeg ikke har fått noe på 3-5 måneder, kan jeg da regne med at det er henlagt, eller kan det ta enda lenger tid enn dette?

ts

Anonymous poster hash: 322ae...8ba

Neida, tar nok ikke mer enn 3 måneder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er over 18 år, kan ikke foreldrene dine åpne posten din - dette er straffbart.

Jeg forstår akkurat hva du tenker, da jeg har hatt samme stress ift. foreldre (ikke brev fra politiet, men andre ting jeg ikke vil de skal se). De lurer nok om de ser hvor det er fra.

Du får se det an utifra hvordan foreldrene dine er. Har du normale, oppegående foreldre så vil de nok bli glad for at du tilstår selv om de er skuffet over deg og forstå at du angrer nok allerede. Har du foreldre som mine som ville eliminert meg fra testemente og straffet meg i et år, så passer du heller på å ta inn all post selv og evt. lyve for dem om de finner det (si at du skal ha jobb i skole/barnehage der de krever en begrenset politiattest og det er den som er kommet).



Anonymous poster hash: da9ef...883
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jaja, sånn kan det gå. Vekteren gjorde bare jobben sin. Du stjal og da må jo du tåle at du straffes. Hvis du ikke har råd til å kjøpe en vare, lar du være. Vent heller til du få råd til det.

Hilsen butikkeier.



Anonymous poster hash: 14b26...ac7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, sånn kan det gå. Vekteren gjorde bare jobben sin. Du stjal og da må jo du tåle at du straffes. Hvis du ikke har råd til å kjøpe en vare, lar du være. Vent heller til du få råd til det.

Hilsen butikkeier.

Anonymous poster hash: 14b26...ac7

Irrasjonelt innlegg. TS angrer til tusen og ba spesifikt om ikke flere svar på dette, men noen klarer virkelig ikke dy seg. Hun ba om respons på prosessen videre.

Anonymous poster hash: da9ef...883

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når man nasker.



Anonymous poster hash: 67fe6...d44
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble tatt en gang selv. Ble anmeldt og hu kjerringa var dritsur. Hørte ingenting. Politiet gidder ikke bry seg om småjenter som stjeler til 150 kr, de har andre ting å bruke tida si på.

Anonymous poster hash: 81c15...fb0

Det kommer uansett på rullebladet.

Anonymous poster hash: 7d7aa...cfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn går det når man nasker.

Anonymous poster hash: 67fe6...d44

Ja,mens andre typer kriminalitet som fyllakjøring og dyremishandling er nærmest sosialt akseptert her i landet,og straffes mye mildere enn nasking.Forstå det den som kan.

Anonymous poster hash: 7d7aa...cfb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble tatt to ganger.Første gang var jeg 14-15.Ble hentet av politiet og satt på en celle før jeg ble avhørt som om det var drap.Saken endte med en bot.Usikker på om jeg fikk prikk på rullebladet eller om dette ble utelatt eller saken ble henlagt pga.ung alder.

Gangen etter var jeg 16 år.Husker ikke om jeg skrev under på noe men vekteren sa det ville komme brev i posten.Det gjorde det aldri,men jeg tror jeg fikk en prikk på rullebladet.Er nå i slutten av 30-årene og på uttømmende politiattest står det at det er "noe" der,men jeg fant ikke helt ut hva det var.



Anonymous poster hash: 7d7aa...cfb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irrasjonelt innlegg. TS angrer til tusen og ba spesifikt om ikke flere svar på dette, men noen klarer virkelig ikke dy seg. Hun ba om respons på prosessen videre.

Anonymous poster hash: da9ef...883

Enig. Trenger ikke å komme med moralpreken og vifte med pekefinger. Ts angrer og skjønner hun har dritt seg ut.

Anonymous poster hash: 6e3f3...4bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat hvor sannsynlig det er at politiet tar saken er det vanskelig for oss her inne å uttale oss om. Når saken er så klar, og det vil kreve null etterforskning, er det ikke umulig at de faktisk følger den opp. Hvis man først anmeldes for naskeri og ikke tyveri har det ikke så mye å si om verdien var 150 kr. eller 700 kr. Alle naskerier er små og isolert sett ganske ubetydelige. Poenget med naskeribestemmelsen er nå å straffe folk for å stjele noe som helst.

Det har derimot betydning i utmåling av straff, så man vil i så fall her få en ganske mild straff. Godt mulig TS slipper helt unna, for all del, men det er ikke så enkelt som å se på summen. Man vil jo gjerne ha opp oppklaringsprosenten også, og her er det lett som bare det med en underskrevet tilståelse og et type straffbart forhold politiet vet akkurat hvordan de skal håndtere. Kanskje, kanskje ikke.

Dette er i alle fall en forseelse, ikke en forbrytelse. Du kan selvsagt fortsatt reise til USA etter hvert, og dette vil forsvinne fra det "vanlige" rullebladet etter to år hvis det da først blir en sak. Det vil imidlertid stå i en uttømmende politiattest livet ut, men den typen attest er det ikke vanlig at f.eks. arbeidsgivere ber om. En eventuell straff vil vanligvis være et forelegg på noen få tusenlapper, og antagelig enda lavere enn hvis en 40-åring hadde stjålet for samme sum.

Noen får også en påtaleunnlatelse, noe som innebærer at politiet er overbevist om at du er skyldig, men lar være å be om noen straff likevel fordi de mener det ikke er hensiktsmessig. Typisk første gang man nasker, når summen er liten og gjerningspersonen ung. Det havner i så fall også på det vanlige rullebladet i to år, som med en slik bot.

Så alt i alt, TS, er selvsagt ikke dette noe som vil hemme deg på sikt, det vil bare være ganske ubehagelig nå. Det er vel akkurat det som er målet også, at det skal skremme litt og korrigere uten å ødelegge fremtiden. Det var dumt og hensynsløst å stjele, og man fortjener en liten smekk for det. Men du angrer og gjør neppe dette igjen, og dette vil selvsagt ikke lukke en haug med dører for deg fremover i livet.



Anonymous poster hash: fcf13...843
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,mens andre typer kriminalitet som fyllakjøring og dyremishandling er nærmest sosialt akseptert her i landet,og straffes mye mildere enn nasking.Forstå det den som kan.

Anonymous poster hash: 7d7aa...cfb

Kjører du i fylla blir du som regel fotgjenger i 1 år eller mer, og politiet drar inn halvannen månedslønn. Hvordan kan det være mildere enn en bot for nasking?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører du i fylla blir du som regel fotgjenger i 1 år eller mer, og politiet drar inn halvannen månedslønn. Hvordan kan det være mildere enn en bot for nasking?

Sett i sammenheng med potensielt skadeomfang er vel det ganske opplagt at straffen for fyllekjøring bør være verre! Både enn for nasking og verre enn den er nå. Fyllekjøring tar menneskeliv!

Anonymous poster hash: 0b8c5...0be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sett i sammenheng med potensielt skadeomfang er vel det ganske opplagt at straffen for fyllekjøring bør være verre! Både enn for nasking og verre enn den er nå. Fyllekjøring tar menneskeliv!

Anonymous poster hash: 0b8c5...0be

Jeg er selvsagt helt enig i at fyllekjøring bør straffes strengere enn nasking, og slik er det jo. Jeg svarte noen som ser ut til å tro man tar på fyllekjørere med silkehansker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irrasjonelt innlegg. TS angrer til tusen og ba spesifikt om ikke flere svar på dette, men noen klarer virkelig ikke dy seg. Hun ba om respons på prosessen videre. Anonymous poster hash: da9ef...883

Ts angrer bare fordi hun ble tatt. Hadde hun ikke blitt tatt hadde hun heller ikke angret. Lærdommen fra fotballfrue til ungdomsgenerasjonen...

Anonymous poster hash: c045c...c70

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat hvor sannsynlig det er at politiet tar saken er det vanskelig for oss her inne å uttale oss om. Når saken er så klar, og det vil kreve null etterforskning, er det ikke umulig at de faktisk følger den opp. Hvis man først anmeldes for naskeri og ikke tyveri har det ikke så mye å si om verdien var 150 kr. eller 700 kr. Alle naskerier er små og isolert sett ganske ubetydelige. Poenget med naskeribestemmelsen er nå å straffe folk for å stjele noe som helst.

Det har derimot betydning i utmåling av straff, så man vil i så fall her få en ganske mild straff. Godt mulig TS slipper helt unna, for all del, men det er ikke så enkelt som å se på summen. Man vil jo gjerne ha opp oppklaringsprosenten også, og her er det lett som bare det med en underskrevet tilståelse og et type straffbart forhold politiet vet akkurat hvordan de skal håndtere. Kanskje, kanskje ikke.

Dette er i alle fall en forseelse, ikke en forbrytelse. Du kan selvsagt fortsatt reise til USA etter hvert, og dette vil forsvinne fra det "vanlige" rullebladet etter to år hvis det da først blir en sak. Det vil imidlertid stå i en uttømmende politiattest livet ut, men den typen attest er det ikke vanlig at f.eks. arbeidsgivere ber om. En eventuell straff vil vanligvis være et forelegg på noen få tusenlapper, og antagelig enda lavere enn hvis en 40-åring hadde stjålet for samme sum.

Noen får også en påtaleunnlatelse, noe som innebærer at politiet er overbevist om at du er skyldig, men lar være å be om noen straff likevel fordi de mener det ikke er hensiktsmessig. Typisk første gang man nasker, når summen er liten og gjerningspersonen ung. Det havner i så fall også på det vanlige rullebladet i to år, som med en slik bot.

Så alt i alt, TS, er selvsagt ikke dette noe som vil hemme deg på sikt, det vil bare være ganske ubehagelig nå. Det er vel akkurat det som er målet også, at det skal skremme litt og korrigere uten å ødelegge fremtiden. Det var dumt og hensynsløst å stjele, og man fortjener en liten smekk for det. Men du angrer og gjør neppe dette igjen, og dette vil selvsagt ikke lukke en haug med dører for deg fremover i livet.

Anonymous poster hash: fcf13...843

Tusen takk for et utfyllende svar, og for at du tok deg tiden til å skrive alt det! Det gjorde det mye ryddigere og lettere for meg å forstå :)

Ts angrer bare fordi hun ble tatt. Hadde hun ikke blitt tatt hadde hun heller ikke angret. Lærdommen fra fotballfrue til ungdomsgenerasjonen...

Anonymous poster hash: c045c...c70

Synes det er trist at du tror du vet hvordan jeg tenker og fungerer.

ts

Anonymous poster hash: 322ae...8ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der trist at du tror du vet hvordan jeg tenker og fungerer. ts

Anonymous poster hash: 322ae...8ba

Vi vet i alle fall at du handler impulsivt og uten tanke på konsekvenser. Du angrer vel også mest fordi du ble tatt, ikke fordi du stjal?

Forventer du at folk skal skryte deg opp i skyene når du skriver på et åpent forum at du stjeler?

Anonymous poster hash: 9b3df...c22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...